http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13422995.ab"Fjordman” fram som en av Europas mest framstående tänkare. Han förekommer 111 gånger och enligt Behring Breivik själv är ”Fjordman” hans främsta inspirationskälla.
– "Jag kände verkligen en samhörighet med Fjordmans essäer. Han är förmodligen den mest talangfulla högerskribenten i Europa, skriver Breivik." (Anders Behring Breivik)
"Han anser att muslimer bör stängas ute från Europa, och kallar politiker och journalister för förrädare" (Om Fjordmans bloggning)
"Samma kväll som terrorattentaten ägde rum kommunicerade Peder Jensen med sina meningsfränder på internet, under sitt alias ”Fjordman”.
När det stod klart att gärningsmannen var en norrman – och inte jihadistiska islamister – blev Peder Jensen förvånad:
– Han visade en extrem brutalitet som är helt ofattbar. Han måste ha trott att han var en del av ett dataspel där han själv var superhjälten. Jag förstår det inte."
(”Fjordman”.)
Nej dom brukar inte göra det, dom som ser skillnad i värde på folk
”Våra åsikter är nästan likadana med undantaget att jag är en verklig väpnad motståndskämpe.” (Anders Behring Breivik)
Här belyser jag likheterna i denne "Fjordmans" åsikter, och Anders Behring Breiviks, att vilja ha ett europa utan muslimer, men även skillnaderna, dvs att inte uppmana till våld.
Det var samma jämförelse jag gjorde med trådstarten. och hängde inte ut någon specifik i detta... skrev "stora delar av forumhögern