Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Vil du med det förbjuda svenskar att då köpa vård i andra länder fört att slippa köer, eller få vård de anser vara bättre?ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:Det verkar inte som om någon kunde förklara hur man går före i kön om man väljer privat sjuvårdsalternativ isället för de statliga/kommunala...
bara fokusförskjutning i det
DERFÖR ATT DEN VÅRDEN SOM VI HAR I SVERIGE(ELLER HAR HAFT) TILLHÖR ALLA LIKA MYCKET, ANNARS FUNKAR VÅRDEN HELT FEL I SVERIGE IDAG. ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FATTA DET? VÅRDEN SKA INTE STYRAS AV OM VI ÄR FATTIGA ELLER RIKA!!!THATS IT!!!
så om jag lägger pengar på attöppna en klinik för höftledoperationen, där jag betalar all utrustning osv själv, så ska den tillhöra alla lika mycket?
och jag ska inte få ta bealt för at hjälpa patienter som vill anlita mig?
och att jag desutom då avlastar den statliga vården genom att ge dem som vill alita mig pats där, så att det blir lediga i den statliga?
du är allraså den som anser att denna vård ska ej finas och att människor hellre ska stå längre i kö enbart för at denna ska vara stalig?
Jag tycker att om vi ska ha privata kliniker så ska vem som helst kunna få vård där. Vården ska inte skilja sig, oavsett om den är privat eller inte. Det är människors behov av vård som ska styra vården inte pengar, för styrs vården helt och hållet av pengar så är det fel!
så då vill du alltså ädå förbjuda privata kliniker om köerna inte innefattar även dessa och priserna är exakt samma för patienterna?
Om ingen står i kö före till att komma i ordning med sin hälsa så får folk köpa sig vård: Självklart! Men inte käpa sig till en hälsa snabbare än någon annan!
så om det är kö i sverige på höftledsoperation så ska människor förbjudas köpa en sådan i usa?
Har jag inte sagt. Vård ska gå före pengar i Sverige. Den som har mest behov av vård ska få gå före. De får gå före men inte pga att du är rik!
Att detta då görs i jämlikhetens namn at ingen djävel ska kunna köpa detta för at han råkar ha pengar?
att om esx di dotter fick en typ av cancer som sverige knappt klarar, och en expert i kina kan detta, då skule du inte få köpa denna vård för ex lånade pengar, utan tvingas stå i svensk kö till en vård som kanske ite är lika bra?
Me INGEN går idag före i vårdköerna (mer än politikeradeln, men så var det under sossetiden med) men ma har möjligheten att KÖPA vård från andra, dör d'ma inte föresnar vården för någon, utan istället låter en människa komma snabbare fram eftersom denna går ur kön.
OCH märk väl, dessa hade inte funnits om vården bara var statlig, köerna skulle bara varit LÄNGRE eftersom ingen avlastat dessa, tack vare att de har pengar att köpa för, så återigen vill du förbjuda denna möjlighe?
Nu blir jag snart arg på dig Vercingetorix. Du läser inte vad jag skriver. Jag vill inte förbjuda privatiseringar men jag vill heller inte att de använsd fel så de rika previligeras av dessa!
men ännu har du inte berättat hur rika skulle köpa sig förbi köerna och ta platser från fatiga, det existerar ju inte att kunna köpa sig förbi i de olika landstingens sjukvård, att man har möjlighet att köpa privat vård av ANDRA än landsinge är väl inte att smita före i kön, det är ju helt anda vårdgivare eller hur,
Jag anser det eftersom det är vård som vård! Det är detta som är det som är sjukt med att ha privat sjukvård! I slutänden så har bara rika råd med det vilket skapar ett ännu större orättvisesamhälle... En sjukvård som bygger på orättvisa vill inte jag ha! Hur många vill det?