ANNA2LINK skrev:Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Secrist skrev:Ja de som jobbar tjänade bra innan alla jobbskatteavdrag Secrist. Varför ska de som jobbar när arbetslösheten är hög previligeras?
Självklart så är det fel politik att låta folk behålla något av sin lön. Bara genom att ha ett jobb så är man väl belönad tillräckligt? Man behöver väl inte massa pengar också? Har man existensminimum när man jobbar så får man väl vara nöjd med det och inte vara girig?
Nej det är väl i stället att det är självklart att man får vara nöjd med att leva på existensminimum när man inte har ett jobb, inte ha råd med vård och mediciner, inte ha råd med tandvård... Det är ju rättvisa, eller hur?
existensminimum innebär att man har råd till just mediciner och tandvård, detta är lagstadgat och soc ger mer till sådant när det behövs, men som jag skrev tidigare så är det så att gör man av med pengar utöver normen så visar det sig att det då saknas i andra sidor...
ex röker man så blir det mindre pengar till mat.
rökning ingår inte rättighet i livskvalité det är till de basala kostnaderna man ska använda pengarna till, och som sagt, uppstår det godkända extrakostnader så ställer soc upp, så gjorde de för min dotter och hon var förvånad hur bra hon kunde leva på det soc ställde upp med.
Du vill alltså påstå att människor ska vara nöjda med att leva existensminimum?
De ska vara nöjda med att det stöd de får från resten av befolkningen räcker till ett drägligt uppehälle. Jag har för mig att t o m dator och internet ingår i existensminimum numera. Är man missnöjd med detta får man, likt alla andra, försöka hitta ytterligare försörjning. Det är inte svårare än så.
Jag tror inte att dator pch internet ingår...Ja ni pratar om vanliga familjer som i många fall har barn. Det är lätt att tycka och tänka om man inte vet hur de allra svagaste har det... Men de ska vara tysta och nöjda för det... Som sagt det är inte undra på att vi har den värld som vi har, där girighet är nummer ett... Mänskligheten kan få en bättre värld, men bara om vi själva vill... "Vi får den värld som vi förtjänar"... Förtjänar vi inte bättre än så här som vi har det idag så får vi skylla oss själva... Människor, djur och natur dör sakta ut...
Är det inte än mer girigt att kräva att andra ska finansiera ens uppehälle, med mer än vad som krävs, utan krav på motprestation?