Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
DirtyDog
DMustaine
Thetaxpayer
formsvackan
SiP
RedCloud
RedMentalCase
ericTheDog
Vercingetorix
R.O.F.L
PE Dal
Sniperace
Secrist
Infra
redalert
ANNA2LINK
20 posters

Vilken typ av samhälle vill ni ha?

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Vilken typ av samhälle vill ni ha? - Sida 25 Empty Sv: Vilken typ av samhälle vill ni ha?

Inlägg  Sniperace 2011-07-26, 16:44

[quote="formsvackan"]
    Sniperace skrev:men nu var det ju inte de frågorna jag kommenterade, det var enmdast om vi som försörjs av skattemedel tilför skattepengar till staten...

Du tillför förmodligen inte skattepengar direkt, i andra eller tredje led kanske. Din konsumtion påverkar ju "omsättningen" Very Happy
    Njaaa, de påverkar omsättningen, men ger knappast extre pengar i statskassan, bara återför mina, minus det varorna kostar
    Sniperace skrev:de andra frågorna är annat...

.... och betydligt viktigare.
    meN nu var det ju inte dem jag kommenterade

Sniperace skrev:nästa sak är just den del av skatterna som går till sjukvården och pensioner osv, den är väl inte direkt vad bankirerna ska leva av ävemn om de nu stjäl sin del.

Nu "stjäl" väl bankirerna sin del först, därefter får vi se om det blev något kvar till sjuka och pensionärer.
    visst men helt utan skatter bleve det ju inget åt någon av detta, att baker och förvaltare ska ta pengar som ska föda en massa andra känns inte bra, men å andr sidan ska väl ingen jobba gratis

Sniperace skrev:på vilket sätt skulle man vara extremkommunist om man skulle lösa probelemet med ersättning till sjuka handikapde och pensioner utom genom skatten, vad är kommunistlösningen på detta?

Jag tror vi frågar GA, han vet Very Happy
    ok, men hur är din lösning med att försörja sjuka och pensionärer UTAN skattepengar som betals in av de arbetande? det gamla med undantaget (en extrastuga på gården för den äldre generationen, dvs att barnen tar hand om dem? men det ser jag inte som kommunistlösning.

Sniperace skrev:vad dan andersson bidrog med i skatt vet jag INTE, men jag anser inte att staten ska försörja "kulturarbetare" detta bör de kunna göra själva, antingen genom sitt engagemang i detta eller att arbeta vid sidan om detta

Det skulle kunna bli ett mycket torrt och otrevligt samhälle om alla skulle tvingas att av ekonomiska skäl verka inom en och samma norm.
    nu tror jag inte det lilla antal som har denna konstnärslön från staten gör såpass mycket att det skulle göra någon större skillnad, dessa är ett litet fåtal, och jag tvivlar stqarkt på att kulturen är beroende av människor som avlönas av staten för att skapa kultur
    Sniperace skrev:At sedan dans dikteri var väldigt fint håller jag med om

Född och uppväxt i Skattlösberg som han var, kanske han inte la alltför mycket vikt vid skattekronor och dess betydelse Very Happy v

nej, dt tror inte jag heller, men det finns det ju idag många som heller inte gör, skatte ÄR betydeösefulla och ska inte fuskas bort, varken genom skattesmitning eller misshushållande med dessa
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Vilken typ av samhälle vill ni ha? - Sida 25 Empty Sv: Vilken typ av samhälle vill ni ha?

Inlägg  formsvackan 2011-07-26, 22:00

Sniperace skrev:meN nu var det ju inte dem jag kommenterade
    Se mina kommentarer som en liten protest mot att vissa kallas tärande. Det har alltid funnits grupper vars försörjning varit beroende av skattekronor. Det kommer också alltid att finnas sådana grupper, alternativer är otänkbart.
    Sniperace skrev:ok, men hur är din lösning med att försörja sjuka och pensionärer UTAN skattepengar som betals in av de arbetande?
    Jag vänder mig absolut inte mot att dessa grupper försörjs med skattepengar, tvärtom. Att pensionsnivåer ska underkastas utvecklingen av fa: Börs & Bedrägerier anser jag vara fel. Det jag anser vara mest fel är dock att skattepengar används till att föda bankirer vars enda egentliga insats är att de hittar på ny valuta som de behäftar med ränta.

Är påhittande av ny valuta det som ska avlönas såsom varandes den största prestationen i vår värld ?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-07-26, 22:15

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:meN nu var det ju inte dem jag kommenterade
    Se mina kommentarer som en liten protest mot att vissa kallas tärande. Det har alltid funnits grupper vars försörjning varit beroende av skattekronor. Det kommer också alltid att finnas sådana grupper, alternativer är otänkbart.
    Sniperace skrev:ok, men hur är din lösning med att försörja sjuka och pensionärer UTAN skattepengar som betals in av de arbetande?
    Jag vänder mig absolut inte mot att dessa grupper försörjs med skattepengar, tvärtom. Att pensionsnivåer ska underkastas utvecklingen av fa: Börs & Bedrägerier anser jag vara fel. Det jag anser vara mest fel är dock att skattepengar används till att föda bankirer vars enda egentliga insats är att de hittar på ny valuta som de behäftar med ränta.

Är påhittande av ny valuta det som ska avlönas såsom varandes den största prestationen i vår värld ?

Som jag sa, det enda jag ville ha fram är att vi som ÄER sjuka och lever på samhället behöver inte mörka eller ta detta i någon sorts fint ordalag, som ex att istället för städare söga golvkosmetolog.

JAg anser att de ÄR samhällets plikt att ställa upp för oss, men vi har ingen plikt i att framställa oss själva som bättre än vad vi är.

Vad gäller skatteintäkter s¨ÄR jag tärande, hela min existens är eroende aqv skattemedel som ni arbetare betalar in, och detta med närande ch tärande blir ett egentligen korrekt uttryck även om många finner detta hårt, så låt gå, vi kallar det något finare som nettoproducerande och nettokonsumerande, duger det då?

det betyder inte att det är något fel från den sida jag finns på, vi kan ju inte rå för att vi är sjuka, och oftast gör vi ju ´vaqd vi kan....

nej det är nog inte många som vänder sig mot at vi ska föda våra sjuka och pensionärer, men hur avskaffar man bankirer? tar staten hand om alla pengar blir ju denna en bankir, och någon måste väl förvalta, eller skulle vi göra detta själva, förvara dem i madrassen eller skåp hemma där de riskerar försvinna med tjyvpacket?

men det jag anser vi måste göra något åt är löne och bonushyterin hos dessa och de som har sådant.

där förordar jag en progressiv skatt som höjs så att det ALDRIG kan komma ut en sådan penningmängd till en enskild person, får har 10 miljoner i bonus beskattas denna så det blir en kvar, får han 100 miljoner béskattar men denna så han får en mille kvar, eller den nivå som kan anses vara acceptabel, och inga som helst avdrag godkännes på sådant

gör samma sak med miljonlöner där någon fr 100 gånger mer än en nrmallöntagare, beskatta så att denne inte får behålla mer än en acceptabel summa, inför begreppet OCKER i all penningverksamhet för att dämpa detta ofog.

nu är jag kommunist igen eller hur?

men märk väl att nuj talar jag om OSKÄLIGT höga löner.

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-07-26, 23:37

ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:

Att ändra attityden hos "det sovande folket" är inte ett lättlöst problem. Där ger jag dig rätt.

Så du håller med Reinfeldt om den analysen ?

Tydligen gör han det...

Det gör jag också!

Sitter foliehatten fint Anna? Laughing
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-07-26, 23:41

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:JAg tror inte det är menat som nedvärderande utan istället som en realitet, för sanningen är ju att alla vi som lever på skattemedel är TÄRANDE, vi är inte NÄRANDE
    Denna "sanning" baseras på att vi alla har kommit hit för att i ekorrhjulet springa benen av oss i syfte att dra in ränta till bankirerna. Om meningen med livet är en annan kan man kanske ifrågasätta dina teorier och försöka se att vi alla tillför något till samhället, var och en på sitt sätt.

Men herrejösses du är inte sann.....ROTFL! Laughing
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vilken typ av samhälle vill ni ha? - Sida 25 Empty Money

Inlägg  Secrist 2011-07-27, 00:08

Nej jag tycker inte det! Många av oss som inte jobbar idag kommer att göra det lång tid av våra liv framöver så vi kommer "betala tillbaka" en hel del pengar till staten tills pension...

Fast du säger själv att du inte kommer att betala tillbaka allt. Än mindre generera ett överskott.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-27, 02:07

redalert skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:

Att ändra attityden hos "det sovande folket" är inte ett lättlöst problem. Där ger jag dig rätt.

Tydligen gör han det...

Det gör jag också!

Jag ska kanske erkänna att jag inte läst boken, men att boken har en träffande titel är svårt att motbevisa...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-07-27, 14:46

Sniperace skrev:nu är jag kommunist igen eller hur?
    Jajamensan, en illasinnad sådan dessutom. Skattehatarna på forumet sätter förmodligen upp dig på någon sorts lista om de kommer på dig med att upprepa liknande angrepp på friheten Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-07-27, 14:56

redalert skrev:Men herrejösses du är inte sann.....ROTFL! Laughing
    Jodå, jag känner mig dessutom mycket verklig. Jag ifrågasätter mycket starkt ett samhällssystem där ett fåtal berikar sig själva genom att endast "hitta på" de värdeförmedlande instrument andra använder sig av när de byter varor och tjänster.

Mat, bostad, kläder etc. måste väl fasiken i sig vara nödvändigare än de skuldsedlar vi skyfflar oss emellan. Kan du förklara varför skuldsedlarna ändå är det vi alla tvingas springa efter ? Förklara gärna också varför ett fåtal ska inhösta ränta på dessa påhittade skulder.

Förresten, varför bry sig ?

Allt går sin givna gång, och allt är fåfänglighet. Människorna äro såsom fänaden.

1 Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin stund.
    2 Födas har sin tid, och dö har sin tid. Plantera har sin tid, och rycka upp det planterade har sin tid.
    3 Dräpa har sin tid, och läka har sin tid. Bryta ned har sin tid, och bygga upp har sin tid.
    4 Gråta har sin tid, och le har sin tid. Klaga har sin tid, och dansa har sin tid.
    5 Kasta undan stenar har sin tid, och samla ihop stenar har sin tid. Taga i famn har sin tid, och avhålla sig från famntag har sin tid.
    6 Söka upp har sin tid, och tappa bort har sin tid. Förvara har sin tid, och kasta bort har sin tid.
    7 Riva sönder har sin tid, och sy ihop har sin tid. Tiga har sin tid, och tala har sin tid.
    8 Älska har sin tid, och hata har sin tid. Krig har sin tid, och fred har sin tid.
    9 Vad förmån av sin möda har då den som arbetar?

I och för sig, varför bry sig ?

Turn turn turn .....

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-27, 18:47

redalert skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:

Tydligen gör han det...

Det gör jag också!

Jag har förstått det för länge sen att du gör det RedA...Hatten sitter kvar. cheers

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 04:57