[quote="formsvackan"]
nej, dt tror inte jag heller, men det finns det ju idag många som heller inte gör, skatte ÄR betydeösefulla och ska inte fuskas bort, varken genom skattesmitning eller misshushållande med dessa
Sniperace skrev:men nu var det ju inte de frågorna jag kommenterade, det var enmdast om vi som försörjs av skattemedel tilför skattepengar till staten...
Njaaa, de påverkar omsättningen, men ger knappast extre pengar i statskassan, bara återför mina, minus det varorna kostar
Du tillför förmodligen inte skattepengar direkt, i andra eller tredje led kanske. Din konsumtion påverkar ju "omsättningen"
Sniperace skrev:de andra frågorna är annat...
meN nu var det ju inte dem jag kommenterade
.... och betydligt viktigare.
Sniperace skrev:nästa sak är just den del av skatterna som går till sjukvården och pensioner osv, den är väl inte direkt vad bankirerna ska leva av ävemn om de nu stjäl sin del.
visst men helt utan skatter bleve det ju inget åt någon av detta, att baker och förvaltare ska ta pengar som ska föda en massa andra känns inte bra, men å andr sidan ska väl ingen jobba gratis
Nu "stjäl" väl bankirerna sin del först, därefter får vi se om det blev något kvar till sjuka och pensionärer.
Sniperace skrev:på vilket sätt skulle man vara extremkommunist om man skulle lösa probelemet med ersättning till sjuka handikapde och pensioner utom genom skatten, vad är kommunistlösningen på detta?
ok, men hur är din lösning med att försörja sjuka och pensionärer UTAN skattepengar som betals in av de arbetande? det gamla med undantaget (en extrastuga på gården för den äldre generationen, dvs att barnen tar hand om dem? men det ser jag inte som kommunistlösning.
Jag tror vi frågar GA, han vet
Sniperace skrev:vad dan andersson bidrog med i skatt vet jag INTE, men jag anser inte att staten ska försörja "kulturarbetare" detta bör de kunna göra själva, antingen genom sitt engagemang i detta eller att arbeta vid sidan om detta
nu tror jag inte det lilla antal som har denna konstnärslön från staten gör såpass mycket att det skulle göra någon större skillnad, dessa är ett litet fåtal, och jag tvivlar stqarkt på att kulturen är beroende av människor som avlönas av staten för att skapa kultur
Det skulle kunna bli ett mycket torrt och otrevligt samhälle om alla skulle tvingas att av ekonomiska skäl verka inom en och samma norm.
Sniperace skrev:At sedan dans dikteri var väldigt fint håller jag med om
Född och uppväxt i Skattlösberg som han var, kanske han inte la alltför mycket vikt vid skattekronor och dess betydelse v
nej, dt tror inte jag heller, men det finns det ju idag många som heller inte gör, skatte ÄR betydeösefulla och ska inte fuskas bort, varken genom skattesmitning eller misshushållande med dessa