Infra skrev:Vercingetorix skrev:Infra skrev:Vercingetorix skrev:De första åren var absolut ingen dans på rosor, men det fattades å andra sidan inget heller. Vill man, kan man leva väldigt billigt utan att för den skull behöva försaka särskilt mycket.
Jo, tack. Mycket blodpudding blev det. Det blev ensidigt och ingen riktig
kost att växa upp på. Ibland kunde man dryga ut med bacon, annars fich lingonsylt duga under lyckliga omständigheter.
Kött fick heta korv och korv fick heta korvbröd med ketchup. Nog fuskades det en hel del med kosthållningen om man ska följa SStyrelsens näringstabeller. Hemförsäkring var det inte tal om - men
det behöll man för sig själv. En otrygg och riskabel värld att växa upp i.
Inte blev våra ungar lika kraftiga och långa som
djursholmbarnen vars huvudsakliga livrätt tycks bestå av oxfilé. Vi får hoppas att intelligensutvecklingen hos arbetarklassen inte tar stryk. Det krävs en hel del smartness att ta tillbaka det som stulits från arbetarklassen under åren.
Egentligen är det vår oxfile de växer upp på, de besuttna.
En sak är säker, och det är att jag aldrig har kompromissat med maten. Sylt, saft, marmelad, buljong, mjukost, inläggningar, frukostkräm, bröd etc gör jag själv... Känner man nån jägare/fiskare/lantbrukare brukar det alltid gå att få köpa in sig.. Lagar all mat från grunden och äter oerhört sällan ute. Fika ute på stan är jag alldeles för ekonomiskt sinnad för för att göra, utan brygger mitt kaffe själv. Plockar några hundra liter svamp som uppenbarligen är hårdvaluta när man byter lite av det mot en kasse frukt med kollegorna. Plockar bär o frukt. (Allemansrätten är en guldgruva som folk utnyttjar alldeles för sällan, samtidigt som man därigenom kommer ut i naturen med ungarna.) Låter extrapriserna diktera veckomenyn, istället för tvärtom, och fyller frysen när det är läge... Anser att slänga mat är en dödssynd. Tog varje extrajobb som gick.. (En fördel med att vara musiker är att det inte är omöjligt att ha ett par privatelever/smågig då o då.) Ett par mil på cykel varje dag till o från jobbet, o matkassarna fick ta plats i cykelkärran... Semester hos släkten på landet istället för nåt längre o dyrare...
Köper alltid mina designerjeans på den lokala loppisen, möjligtvis månadsgamla till en bråkdel av nypriset... Etc etc etc... Jag är extremt prismedveten och prutar överallt.
Allt detta har sammantaget givit mig en ekonomi idag som gör att jag kan unna mig o barnen en tillvaro som ligger klart över medel för ensamstående föräldrar, med en cabbe, utlandssemestrar, LED-3Dtv, Wii, dator, iPhones, fritidsaktiviteter + annat som andra föräldrar inte ens kan skönja vid horisonten.
Men, och det medges, detta förutsätter givetvis att man har ett arbete, varför jag ser det som varje förälders främsta plikt att se till att man har en försörjning.
Men det här med att det skulle vara djursholmskidsen som tuggar i sig arbetarklassens oxfilé är bara skitsnack... Sorry...
Har du tänkt på att ett arbetarklassfamiljebesök på MacUrk kostar avsevärt mer än vad en Chateaubriand kostar att laga till? Vinet inkluderat... Och jag pratar svensk oxfilé här... Folk är idioter...
Förutom att jag inte förstår vad du menar med "cabbe" så svarar jag: Jösses, det låter ju jättebra. Hur lyckas du med detta?
Du är min hjälte. Men har man svampskogen bak husknuten är det klart man utnyttjar detta. Lyckans ost.
Men i mina öron låter det suspekt att ta varje extraknäck. Då har du tidsmarginaler att ta av och jobbar knappast heltid. Då har du en
morsa eller farsa eller båda som passar ungar, alternativt en ny sambo som är beredd att axla ansvar för annans unge, om du inte har en
pålitlig granne förstås.
Mitt största misstag vid skillsmässan var att behålla mitt heltidsjobb.
Alla mina kvinnliga bekanta i samma sits jobbade heltid eller inte alls.
Sen undrar jag hur du kan ha din rörelsehindrade som med dig i skogen
men jag ska inte fråga mer om det. Men jag förmodar att du inte kan ha
med dig honom på jobbet i alla fall.
Musiker......Hm....Då förmodar jag att du har nån anhörig som har hand om
grabben ty musiker har mest kvällsjobb. En anhörig som ställer upp är guld.
Javisst ska ungarna ha det bästa man kan ge dom men jag skulle vara litet
försiktare med extrapriser om jag var du. Se inte bara till priset - titta på innehållsförteckningen också. Billiga produkter är ofta undermåliga produkter med torftiga råvaror som bas. Härdat fett. Men i övrigt håller jag med dig om maten fast du får imbilla nån annan att din son växer upp på oxfilé.
Du är duktig, du.
Cabbe = cabriolet
Svampskogarna ligger uppe i Småland
Vad gäller tidsperspektivet... Jobbar heltid som lärare vilket gör att jag har många tidiga eftermiddagar och lov. Privatlektioner kan jag ha hemma medan barnen är på sina rum eller är ute o leker.
Jag skrev inte att min son var rörelsehindrad, utan har en funktionsnedsättning (ADHD), så en tripp ut i svampskogen är även en del i hans habilitering. Själv äter jag inte skiten, men jag älskar att vara ute i skogen o plocka. Dessutom brukar som sagt omgivningen bli glad. Förra året hade jag 40 liter trattkantareller med mig till jobbet. Björnbär, blåbär, äpplen och päron plockar jag gratis. Det gäller att vara om sig o kring sig lite. Dessvärre har jag varken balkong eller tillgång till trädgårdsland. Annars hade jag sannolikt utnyttjat även detta.
Jag jobbar även som hemkunskapslärare som komplement till musiklärartjänsten, så du behöver inte oroa dig för om jag har koll på innehållet eller inte. Kort datum brukar betyda halva priset, sedan in i frysen om jag handlar mycket.
Cykel/-kärran använde jag mest innan jag fick ekonomi nog att skaffa bil för ett par år sedan.
Långkok... Javisst, man behöver ju inte stå i köket o vakta långkoket, utan under tiden hinner man städa, umgås med barnen, etc etc... Tidseffektivitet är ledordet.. Största tidstjuven är förmodligen avsaknad av diskmaskin. :-(
Bak.. Tja.. Det tar ca 90 sekunder att hälla upp bakmixen o ljummet vatten i bakmaskinen... 10-12 spänn för en påse som räcker till två 750g bröd på Nazist-ICA (Lidl) Vill man kan man givetvis blanda mjöl och torrjäst själv. Då blir det ännu billigare. En fyrahundragrams limpa på Konsum kan kosta 30 spänn.. Många av grovbröden innehåller sirap och färgämnen.
Den där genomskådningen får du nog ta och fila lite på, för den höll inte... ;-)