Sniperace 2011-06-15, 10:20
Nu nämde du inte bara Jan Myrdal i första läget... men JA jag tar avstånd från hans uttalande om RK
bara den delen, så resten av hans politiska åsikter på yttersta vänsterkanten är sådant du stöder?
JM är bra förutom detta uttalande?
Iran och fatwan mot Salman Rushdie [redigera]
I samband med att Irans dåvarande högste ledare ayatolla Ruhollah Khomeini i februari 1989 utfärdade en fatwa gentemot den brittiske författaren Salman Rushdie med innebörden att Rushdie borde straffas med döden då denne i sin bok Satansverserna, enligt Khomeini, hade gjort sig skyldig till hädelse gentemot islam, beskrev Myrdal Khomeinis fatwa som "formellt korrekt".[11] Efter ett besök i Iran, där Myrdal var inbjuden som officiell gäst av regimen, skrev han i ett debattinlägg publicerat i Svenska Dagbladet den 22 februari 1990: "När imperialismen nu på nytt söker få makt över folken är det den nödvändigt att låta genomföra angrepp inom folkens egen kultur och religion för att förlama motståndet. Imamens dom över Rushdie var alltså en åtgärd också för att stäcka det vidare undergrävande kulturella arbetet. Det möjliggjorde därtill för de fattiga och förtrampade muslimska invandrarmassorna i Europa att ta medveten ideologisk strid för sitt människovärde".[12] I samma inlägg riktade han också hård kritik mot det internationella författarupprop, till stöd Rushdie, som publicerades den 11 februari 1990 i 22 tidningar världen över.[12] Uppropet beskrevs av Myrdal som "intellektuellt inskränt", "kränkande eurocentriskt" och som en del av ett "korståg mot Islam".[12]
I ett annat inlägg i publicerat i Dagens Nyheter den 8 december 1992 skrev Myrdal: "Jag har respekt för den islamiska revolutionen i Iran. Det beror både på att jag varit en del i Iran under shahens decennier och på att den islamiska revolutionen i vår tid, när de av Kreml undergrävda kommunistiska masspartierna gått i upplösning, för folken i stora delar av världen faktiskt representerar den enda politiskt organiserade förhoppningen om ett människovärdigt liv".[11]
eller
Samkönade äktenskap [redigera]
Jan Myrdals har tydligt tagit ställning mot samkönade äktenskap, bland annat i uppropet Bevara äktenskapet, en kampanj initierad av representanter från bland annat katolska kyrkan, pingstkyrkan och Svenska Evangeliska Alliansen. Myrdal menade också i en debattartikel i Svenska Dagbladet att införandet av samkönade äktenskap skulle bli "kränkande mot förnuft och känsla"[13]. Han påstod också att "...allt tyder på att det ... finns stor skillnad mellan heterosexuella och homosexuella relationer vad gäller varaktighet och partnerbyte"[13] Han uttryckte också i den debatt som följde att det fortfarande finns ett visst motstånd inom arbetarrörelsen mot öppna homosexuella relationer, genom att säga "Det fanns i Sverige en ganska stark, och gör det fortfarande, motvilja mot bjärta eller öppna homosexuella beteenden. Den kapitalistiska prostitutionspropagandan vi har idag, som också innefattar stjärtgossarna, är helt emot arbetarrörelsens tradition.
Himmelska Fridens torg [redigera]
Myrdal var ursprungligen kritisk till den kinesiska regeringens ingripande mot demonstranterna på på Himmelska fridens torg i Peking 1989, men ändrade under 1990-talet sin åsikt. Hans uppfattning har sedan dess varit att han ursprungligen analyserat situationen fel, och att ingripandet var nödvändigt för att bevara Kinas och Östasiens politiska stabilitet. Samtidigt står han fast vid att de studenter som krävde demokratiska reformer hade rätt i sak, och att Kinas regering borde ha löst frågan fredligt genom reformer långt tidigare, dvs, att det var Pekingregeringens eget fel att situationen till slut bara kunde lösas med militärt våld, men då var det å andra sidan nödvändigt och riktigt. För denna senare uppfattning har Myrdal mött mycket hård kritik. Myrdal själv menar att de som kritiserar honom är ovilliga eller oförmögna att diskutera i sak, och ägnar sig åt emotionell retorik.
Den kontrovers som utbröt kring detta efter att Myrdal ändrat sin åsikt ledde, tillsammans med hans försvar för historierevisionisten Robert Faurissons yttrandefrihet, till att Myrdal lämnade Svenska PEN-klubben. Flera ledande medlemmar av Svenska PEN, däribland Per Wästberg, Thomas von Vegesack och Agneta Pleijel, krävde att Gun Kessle och Jan Myrdal skulle uteslutas ur föreningen men misslyckades med att uppnå majoritet för sitt förslag. Detta var tredje gången en uteslutningsprocess mot Myrdal var en fråga för vissa PEN-medlemmar. Efter avslaget av denna deras önskan valde Jan Myrdal att sluta betala avgiften till Pen, varför han kom att straffa sig ur föreningen.
så vadanser du om följqande från denne fina vänstermänniska?
Senast ändrad av Sniperace den 2011-06-15, 10:23, ändrad totalt 1 gång