Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
ANNA2LINK
RedMentalCase
F.I.S.T
RedclownIII
Freedom
ericTheDog
Vercingetorix
Secrist
12 posters

Missvisande om barnfattigdom

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Missvisande om barnfattigdom - Sida 5 Empty Sv: Missvisande om barnfattigdom

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 12:26

Sniperace skrev:då kanj man ju lika gärna göra samma sak med bostadsbidrag, underhållsbidrag och alla andra bidrag vi har.....
    I princip, ja. Medborgarlön skulle vi kanske kunna kalla det.
    Sniperace skrev:sådant som tyvärr ofta istället används att köpa cigaretter eller alkohol för i de familojer där det behövs som mest, och i famniljer där det INTE behövs sätts in på barnens konton där de behövande inte ser ett dugg av dem
    Den makten/kontrollen över andra människors liv och val, anser jag inte vara min sak. Du må naturligtvis anse vad du vill.
    Sniperace skrev:men som sagt, med den typen av logik borde ALLA få alla bidrag utan behovsprövning för att slopa byråkrati och prövningar
    Som sagt, ja.
    Sniperace skrev:likso att alla då skulle ha jobbskatteavdraget, inte avstår väl du från det eller skänker detta till behövande?
    Jag har startat en tråd där jag skriver att jag gärna avstår från detta till förmån för fattigdomsbekämpning. Kommer du inte ihåg det ? Du kommenterade trots allt detta i den tråden.

Dina "argument" runt barnbidrag till mindre behövande luktar fasiken som avundsjuka.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 12:28

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:då kanj man ju lika gärna göra samma sak med bostadsbidrag, underhållsbidrag och alla andra bidrag vi har.....
    I princip, ja. Medborgarlön skulle vi kanske kunna kalla det.
    Sniperace skrev:sådant som tyvärr ofta istället används att köpa cigaretter eller alkohol för i de familojer där det behövs som mest, och i famniljer där det INTE behövs sätts in på barnens konton där de behövande inte ser ett dugg av dem
    Den makten/kontrollen över andra människors liv och val, anser jag inte vara min sak. Du må naturligtvis anse vad du vill.
    Sniperace skrev:men som sagt, med den typen av logik borde ALLA få alla bidrag utan behovsprövning för att slopa byråkrati och prövningar
    Som sagt, ja.
    Sniperace skrev:likso att alla då skulle ha jobbskatteavdraget, inte avstår väl du från det eller skänker detta till behövande?
    Jag har startat en tråd där jag skriver att jag gärna avstår från detta till förmån för fattigdomsbekämpning. Kommer du inte ihåg det ? Du kommenterade trots allt detta i den tråden.

och du HAR erbjudit någon organisation denna? eller har du bara funderat?

såg att du editerat, nej ingen avundsjuka, menb avundsjukan verkar annars finnas mes hos just vänsterna att de ska ha ha och ha därför att andra har.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 12:48

Sniperace skrev:och du HAR erbjudit någon organisation denna? eller har du bara funderat?
    Människors behov ska inte behöva tillgodoses genom välgörenhet. Det är en styggelse i ett välutvecklat land som Sverige.

Bränner nöden därhemma, så vet: Varje jul finns det välgörenhet!
    Om du bugar dej djupt kan du få, en kopp kaffe att fortsätta på.
    Joe Hill

Sniperace skrev:såg att du editerat, nej ingen avundsjuka, menb avundsjukan verkar annars finnas mes hos just vänsterna att de ska ha ha och ha därför att andra har.
    Du ondgör dig rejält över att de du kallar "rika" får ett bidrag de kan sätta på banken. Detta luktar ...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 13:01

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och du HAR erbjudit någon organisation denna? eller har du bara funderat?
    Människors behov ska inte behöva tillgodoses genom välgörenhet. Det är en styggelse i ett välutvecklat land som Sverige.

Bränner nöden därhemma, så vet: Varje jul finns det välgörenhet!
    Om du bugar dej djupt kan du få, en kopp kaffe att fortsätta på.
    Joe Hill

Sniperace skrev:såg att du editerat, nej ingen avundsjuka, menb avundsjukan verkar annars finnas mes hos just vänsterna att de ska ha ha och ha därför att andra har.
    Du ondgör dig rejält över att de du kallar "rika" får ett bidrag de kan sätta på banken. Detta luktar ...

oj, kanske är jag kommunist?
    detta är ju deras paradnummer att vara avundsjuka på de rika *asg*

men nej, så är det inte från min sida, jag anser att det är de som BEHÖVER bidrag som ska ha, men du vill tydligen göda de rika?
    varför är du då så emot annat de får?

hade bara de behövande fått, kunde det fått mycket mer så att de kanske kunde komma i närheten av sina skolkamrater.

och vad gäller att avstå ditt tuill behövande var alltså bara TOMT PRAT och nu urskuldar dig med att såpdant inte ska behövas, patetiskt tycker jag.

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 13:12

Sniperace skrev:och vad gäller att avstå ditt tuill behövande var alltså bara TOMT PRAT och nu urskuldar dig med att såpdant inte ska behövas, patetiskt tycker jag.
    Du får tycka vad f*n du vill. Jag får detsamma och tycker då att nödvändigt stöd till behövande ska vara en samhällelig rättighet och finansierad solidariskt via skattsedeln. Om Frälsningsarmén vill bjuda på kaffe, bullar och strängaspel därutöver, ska de naturligtvis få göra så, men nödvändiga ska de fasiken inte få vara.

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-05-11, 13:17

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    Freedom skrev:
    men vilka köper sig bättre vård i SVERIGE?

Snart kan du köpa dig förbi vårdkön i Stockholm. Politikerna i landstinget godkänner att privata vip-mottagningar för patienter som kan betala för sig inrättas inne på de offentliga sjukhusen.

Högern i Stockholms läns landsting var eniga i beslutet som togs tisdagen 10 juni. Privata vårdföretag ska tillåtas att hyra in sig i lokaler på de offentliga sjukhusen. Både privata och offentliga vårdgivare ska kunna ta emot försäkringspatienter och privat betalande patienter. Dessutom kan den offentliga vården anlita privata underleverantörer för att utföra delar av sitt vårduppdrag.

Den enda restriktionen som ges är att den vård som offentliga vårdgivare ger till privatfinansierade patienter inte inkräktar på de uppdrag den offentliga vården har från landstinget. Det är ”eventuell överkapacitet” som ska användas.

Stockholmspolitikernas beslut innebär ett systemskifte i vården. Behovsstyrd vård ersätts med privat köpkraft. Den som har privat sjukförsäkring kan ta sig före i kön, medan alla andra snällt får vänta på sin tur. Därmed frångås principen om en vård lika för alla. Samtidigt skapas ett system där privata försäkringsbolag kan tjäna stora pengar på befolkningens sjukdomar.

Pengarna får styra
    Högerpolitikernas försäkringar om att bara överkapacitet ska användas till privatfinansierade patienter väger lätt. När vårdföretag ges möjlighet att tjäna en rejäl extra hacka på att ta emot försäkringspatienter är risken stor att pengarna tillåts styra vem som får vård. Redan idag finns det exempel på privata sjukhus som tillåtit privatfinansierade patienter att gå före i kön. Varför skulle folk annars lockas att betala för en privat sjukförsäkring, när vården redan är betald en gång via skatten?

Beslutet i landstinget innebär också att avtalet med det Capioägda S:t Görans sjukhus måste omförhandlas. Idag finns det nämligen en klausul i avtalet med det privata sjukhuset som säger att S:t Göran bara får jobba för landstinget. Med andra ord har det varit förbjudet för sjukhuset att ta emot försäkringspatienter. När politikerna nu öppnar för att alla vårdgivare ska kunna ta emot privatfinansierade patienter, så ska samma sak gälla för S:t Göran.

Stockholm i täten
    Det är inte särskilt förvånande att det är Stockholms läns landsting som går i täten för de nyliberala förändringarna av vården. Stockholm var också bland de första att införa vårdval med fri etablering. Vårdvalet har fått privata vårdcentraler i centrala stan att jubla eftersom systemet ger mer resurser till dem, medan offentliga vårdcentraler i förorterna går på knäna efter stora nedskärningar.

Dessutom arbetar stockholms-politikerna i både kommunen och landstinget aktivt för att öka privatiseringarna av vården.
    Det nyligen fattade beslutet ligger helt i linje med detta.

LISA ENGSTRÖM

och ändå är det inte infört eller?

och som sagt inte inkräktar på den vanlikga vården.....

skulle det vara förbjudet då som jag skrev att vara anhörigvårdare eftersom intge alla har anhöriga som kan ställa upp?

skulle det vara förbjudet at sälja bilar som inte vanlige svensson har råd med?
    eller mat som anses lyxigare?

Att jämföra bilar med sjukhusvård är helt absurbt Sniper!

mat?
    hem?
    eller som jag skrev anhörigvård, bör det förbjudas eftersom alla inte kan få det?
    Alla har ju inte anhöriga, och alla anhöriga kan inte göra detta pga olika anledningar, ex att tvingas gå ner i lön, eller att man bor på fel ort osv osv.

så, är det läge at förbjuda detta eftersom inte alla kan få det?
    eller att den som är RIK kan anställa någon som tar hand om honom/henne?

Plånboken ska inte styra vård! Thats it! det är det som har varit det fina med svensk vård tidigare... Sen skrev jag att sina anhöriga måste man ju få vårda om man kan det.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-05-11, 13:19

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och vad gäller att avstå ditt tuill behövande var alltså bara TOMT PRAT och nu urskuldar dig med att såpdant inte ska behövas, patetiskt tycker jag.
    Du får tycka vad f*n du vill. Jag får detsamma och tycker då att nödvändigt stöd till behövande ska vara en samhällelig rättighet och finansierad solidariskt via skattsedeln. Om Frälsningsarmén vill bjuda på kaffe, bullar och strängaspel därutöver, ska de naturligtvis få göra så, men nödvändiga ska de fasiken inte få vara.

Sant Formsvackan!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 13:23

Sniperace skrev:men nej, så är det inte från min sida, jag anser att det är de som BEHÖVER bidrag som ska ha, men du vill tydligen göda de rika?
    varför är du då så emot annat de får?
    Vad är jag emot ?
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-05-11, 13:45

formsvackan skrev:

Herrejösses vilket ynkligt litet rku-glin du är! Shocked
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 13:49

RedclownIII skrev:
    formsvackan skrev:

Innebär det att jag avancerat på din skala ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 14:14

formsvackan skrev:

så om de inte får något via skattsedeln ska de ingen hjälp ha?
    alla ha samma antingen de gör något för att förtjäna det eller ej?
    att arbetsvägrare och smitare ska ha utan prut.

men just delen att du vill de rika ska ha mer verkar inte vara något i vänsterns önskemål
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 14:43

Sniperace skrev:så om de inte får något via skattsedeln ska de ingen hjälp ha?
    Som Fan läser Bibeln ....
    Sniperace skrev:alla ha samma antingen de gör något för att förtjäna det eller ej?
    att arbetsvägrare och smitare ska ha utan prut.
    ALLA ska ha samma rättigheter. Är denna åsikt svår att förstå ?
    Sniperace skrev:men just delen att du vill de rika ska ha mer verkar inte vara något i vänsterns önskemål
    Jag struntar fullkomligt i om de som du kallar "rika" har mer, jag lever på det jag har.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-11, 14:58

formsvackan skrev:
    RedclownIII skrev:
    formsvackan skrev:

Innebär det att jag avancerat på din skala ?

Cool
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-05-11, 15:22

Löjliga kommunister.

Ingen säger att de behövande inte ska få stöd, frågan är ju vad som anses som behövande, vänsterns syn på det får vi ju veta dagligen, alla som inte vill sköta nåt, eller sköta sig, behöver i princip inte göra det utan kan räkna med livslång försörjning via bidrags och försäkringssystem,
    trovärdighet 0, er version av politik och samhälle är lika löjlig som en pajas.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 15:23

ALLA ska ha samma rättigheter. Är denna åsikt svår att förstå ?

så den som säger jag vill inte jobba, jag vill hellre gå hemma ska ha pengar ändå?

och mångmiljonären ska ha samma rätt till socialbidrag utan behovsprövning?
    sjukskrivning utan läkarintyg osv osv
    för allt sådant är ju bara onödig byråkrati, precis som det vore att barnbidrag var behovsprövat.

eller ska rättigheterna motsvaras av SKYLDIGHETER och de som inte uppfyller dessa ska inte heller få?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 19:26

Sniperace skrev:så den som säger jag vill inte jobba, jag vill hellre gå hemma ska ha pengar ändå?
    Den tolkningen är din och bara din.
    Sniperace skrev:och mångmiljonären ska ha samma rätt till socialbidrag utan behovsprövning?
    Vad är problemet om samme mångmiljonär betalar tillbaka slantarna via skattsedeln ?
    Sniperace skrev:för allt sådant är ju bara onödig byråkrati, precis som det vore att barnbidrag var behovsprövat.
    Jaså ? Vad är anledningen till att just barnbidraget svider så förbaskat i dig ?
    Sniperace skrev:eller ska rättigheterna motsvaras av SKYLDIGHETER och de som inte uppfyller dessa ska inte heller få?
    Har behövande inga skyldigheter idag ?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Missvisande om barnfattigdom - Sida 5 Empty Vård

Inlägg  Secrist 2011-05-11, 19:28

Ja och jag anser att det är fel

Även om det handlar om att "rika" betalar vården utomlands? Och hur ska du stoppa det menar du? Genom att förbjuda resor utanför sverige?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 19:31

RedMentalCase skrev:vänsterns syn på det får vi ju veta dagligen, alla som inte vill sköta nåt, eller sköta sig, behöver i princip inte göra det utan kan räkna med livslång försörjning via bidrags och försäkringssystem,
    Det är inte vänsterns syn du beskriver, utan din syn på vad du tror är vänsterns syn. Fantasigeneratorn har återigen snurrat upp dig på läktaren. Som omväxling till pottkanten kanske du tycker det känns helt OK ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 19:41

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:så den som säger jag vill inte jobba, jag vill hellre gå hemma ska ha pengar ändå?
    Den tolkningen är din och bara din.
    Sniperace skrev:och mångmiljonären ska ha samma rätt till socialbidrag utan behovsprövning?
    Vad är problemet om samme mångmiljonär betalar tillbaka slantarna via skattsedeln ?
    Sniperace skrev:för allt sådant är ju bara onödig byråkrati, precis som det vore att barnbidrag var behovsprövat.
    Jaså ? Vad är anledningen till att just barnbidraget svider så förbaskat i dig ?
    Sniperace skrev:eller ska rättigheterna motsvaras av SKYLDIGHETER och de som inte uppfyller dessa ska inte heller få?
    Har behövande inga skyldigheter idag ?

som jag förstått så skulle ex medborgarlönen ges utan villkor till alla, oavsett om de ville arbeta eller rulla navelludd....

och vad gäller bidragen ges i stort sett det mesta tillbaks via olika skatter ex momsen när de handlar, är det ett skäl att inte be´hovspröva?

varför ska statenm BEHÖVA stödja dem som inte behöver, på bekostnad av de behövande, det ställewr ju sig ganska naturligt att om bara de som behöver fick skulle de kunna få mer än den spottstyver de får, de kanske skulle kunna leva ett drägligare liv.

och varför är just barnbidraget så heligt att ALLA ska ha, och inte bara den del som har behov av det?

RedclownIII
    RedclownIII

Inlägg  RedclownIII 2011-05-11, 20:02

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:vänsterns syn på det får vi ju veta dagligen, alla som inte vill sköta nåt, eller sköta sig, behöver i princip inte göra det utan kan räkna med livslång försörjning via bidrags och försäkringssystem,
    Det är inte vänsterns syn du beskriver, utan din syn på vad du tror är vänsterns syn. Fantasigeneratorn har återigen snurrat upp dig på läktaren. Som omväxling till pottkanten kanske du tycker det känns helt OK ?

Så du menar på fullt allvar att det alltid kommer en stygg farbror och kidnappar socialismen varje gång? Shocked
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Missvisande om barnfattigdom - Sida 5 Empty Äsch!

Inlägg  Secrist 2011-05-11, 20:05

Så du menar på fullt allvar att det alltid kommer en stygg farbror och kidnappar socialismen varje gång?

Nedrans vilken otur kommunisterna har. Attans också! Razz
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 20:10

RedclownIII skrev:
    formsvackan skrev:

Så du menar på fullt allvar att det alltid kommer en stygg farbror och kidnappar socialismen varje gång?
    Vem i vårt land har genom åren varit denna "stygga farbror" ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-11, 20:13

Sniperace skrev:varför ska statenm BEHÖVA stödja dem som inte behöver, på bekostnad av de behövande, det ställewr ju sig ganska naturligt att om bara de som behöver fick skulle de kunna få mer än den spottstyver de får, de kanske skulle kunna leva ett drägligare liv.
    Det ställer sig då lika naturligt att ställa det femte jobbskatteavdraget mot ett höjt barnbidrag. Tycker du inte det ?
    RedclownIII
    RedclownIII

Inlägg  RedclownIII 2011-05-11, 20:14

formsvackan skrev:
    RedclownIII skrev:
    formsvackan skrev:

Lars Ohly heter han visst nuförtiden tidigare hette någon Lars Werner och var det inte någon Hermansson dessförinnan? affraid
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-05-11, 20:16

formsvackan skrev:
    RedclownIII skrev:
    formsvackan skrev:

här har vi inte haft en regim längre åt vänster än SAP, och de har under alla åren hållit kommunister utanför regeringen, och de har aldrig haft risken att kidnappas av en elak farbror, frågan är varför alla andra kländer där kommunismen haft regeringsmakten drabbats av detta, har de aldrig varit kommunister, eller har de bara förletts av makten?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 19:30