DirtyDog skrev: F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:när du likasätter "få mindre i bidrag" med att "Betala".
Det är din snedvridna tolkning, jag har aldrig någonsin varit i närheten åsiktsmässigt av det du här öppet ljuger om.... skäms !!
Du svarade såhär:
F.I.S.T skrev: ericTheDog skrev:Menar du att de sjuka betalar skattesänkningarna eller inte?
Ja de betalar genom att de får sämre vård
Det är väl "i närheten" om något?
Många här påstår ju öppet att de sjuka "finansierar" de rikas skattesänkningar. Förnekar du det plötsligt?
Det är OMÖJLIGT att "finansiera" en skattesänkning. Då vore det ju ingen skattesänkning utan möjligen en OMFÖRDELNING av skatten.
En skattesänkning är en MINSKNING av inkomster och ingen UTGIFT. Endast UTGIFTER kan BETALAS/FINANSIERAS. Påstå inget annat!
Staten införde en gång i tiden en båtskatt. Den gav mer inkomster till staten men samtidigt var administrationen så kostsam att beskattningen knappt lönade sig. Därför så tog man bort denna skatt. Var denna INKOMSTMINSKNING en STÖLD av de fattigas pengar?
Staten höjde en gång tobaksskatten kraftigt för att dels minska rökningen och öka sina skatteintäkter. Resultatet blev inte att folk rökte mindre utan att de Jugoslaviska maffiaorganisationerna fick ett rejält fotfäste i landet och gjorde enorma vinster som staten inte såg "röken" av.
Då sänkte staten skatten på tobak igen. Var denna INKOMSTMINSKNING en STÖLD av de fattigas pengar?
Var det då de sjuka som fick finansiera rökarna?
Om en regering inför en skatt på alla som är rödhåriga så ger det staten extra inkomster. Om en ny regering sänker denna skatt så menar väl vissa här att regeringen agerar som en "Omvänd Robin Hood" och STJÄL från de fattiga och GER till de rödhåriga? Inser ni verkligen inte det idiotiska med att påstå att en skattesänkning(inkomstminskning) är att TA från någon annan? Tar man då pengar från alla blonda???
En sänkning av inkomstskatten är inget annat än en MINSKNING av statens inkomster och det är något som vissa inte gillar eftersom de anser att ju större inkomster staten har desto större utgifter har de råd med. Utgifter som bidrag, vård och liknande.
I det läget så är det UTGIFTERNA som måste FINANSIERAS med något annat om de inte skall minskas.
Frågan är alltså om statens inkomster har MINSKAT sen regeringen sänkte skatterna? Ser man på statens ekonomi så är det inte mycket som talar för detta och även statsskulden minskar stadigt.
Om några KOSTNADER för fattiga ökat sen inkomstskattesänkningen så kan man förstå om de anser att "de" får betala mer men VILKA kostnader har isåfall endast höjts för fattiga? OM det finns några sådana kostnader (kanske tandvården är ett sådant exempel?) så är det ju TANDVÅRDEN som de plötsligt får betala mer för. Inte någons skattesänkningar. Det är ju inte så att någon del av summan man betalar vid tandläkarbesöket slussas vidare till höginkomsttagare, eller? Staten KOMPENSERAR minskade inkomster med ökade avgifter men det är ju fortfarande inte de minskade INKOMSTERNA som kompenseras utan man anpassar sina avgifter mot sina UTGIFTER.
Om staten minskar u-landsbidraget och samtidigt höjer sjukersättningen så är det väl inte de fattiga i afrika som betalar sjukersättningen för våra sjukskrivna? De har väl inga pengar överhuvudtaget? Kommer någon här då påstå att regeringen stjäl från fattiga afrikaner och ger till lata sjukskrivna svenskar?
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Men du är ju knappast ensam om den synen här. Vissa antyder att huspriserna i Bromma påverkar "barnfattigdomen" och även om de familjer som tvingas betala 9 miljoner
"tvingas" ?
Jo, om någon barnfamilj i Bromma vill flytta ut från sin 1:a och köpa ett hus i samma stadsdel så "tvingas" de nog betala vad marknaden kräver. Det är ingen som "skänker" dem detta hus om du nu trodde det?
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:för sitt boende i ett hus som med samma standard i nån annan del av landet skulle ha kostat en bråkdel
Hur mycket är en bråkdel av 9 miljoner ?
Det beror nog på täljaren och nämnaren.
Mitt exempel från "Corren" nedan visar vad JAG menadet. Där kan ett identiskt hus kosta nästa 4 ggr så mycket på en annan ort. Det är inga "Lyxvillor" som pressen ofta framställer det som. Kolla in husstandarden i Tallkrogen t.ex.
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Folk ute i landet fattar inte hur mycket boendet kostar i storstäder och kollar endast på inkomstskillnader. Titta t.ex. på
detta slott i Tallkrogen(som ligger långt ifrån centrala Stockholm).
Anna Brattén och hennes make Anders har precis köpt en villa på 68 kvadratmeter för 3,7 miljoner i Tallkrogen i Stockholms kommun.
– Det var ett bra pris. Med tanke på prisutvecklingen de senaste åren, så trodde jag att det skulle bli dyrare, säger Anna.Som en polare i Norrland sade. - Menvafan, var det DÄR ett BRA pris för 3,7 miljoner? Jag har ett uthus som både är större och fräschare?
Hade huset varit dubbelt så stort (drygt 130 kvm vilket är mer lämpligt för en barnfamilj) och legat lika nära centrala delar av Stockholm som Bromma så hade priset varit mångdubbelt högre. Priserna styrs av efterfrågan och konjuktur och det är MARKPRISET som är högt. Hus är ju knappast dyrare att bygga här än i nån liten bondhåla. Min lilla tomt på 1100 kvm har ett taxeringsvärde som är mer än 3 ggr så högt som taxeringsvärdet på fastigheten.
Se ett exempel från "Corren".
Jag vet att det är dyrare att bo och leva i Stockholm, och att de har högre löner där... i vilken anknytning till någon av mina kommentarer, tar du upp detta ??
Alla har inte högre löner i en storstad. Det är bara vissa yrken som genom högre löner desperat försöker locka till sig folk från andra orter. Om du är en företagare som säljer produkter till hela landet så får du ju inte större inkomster för att du är placerad i en storstad. Möjligtvis har du närmare till kunderna men säljer du t.ex. endast via postorder så spelar ju inte det någon roll.
Du tror väl inte att personalen i den offentliga sektorn har så mycket högre löner bara för att de bor i Stockholm att det kompenserar den stora skillnaden i boendekostnad? Faktum är snarare att HÄR finns det jobb, men priset man får betala är att man har mycket mindre kvar när boendekostnaderna är betalda och dessutom är ofta livsmedel dyrare i storstäder. Om en höjd lön för att kompensera detta måste skattas bort så kanske det förklarar varför vänstersidan har svårt att hitta väljare här? Väljare som arbetar och betalar skatt då alltså!
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Men åter till snacket om att skattesänkningar BETALAS av någon.
Ja precis ...
Det är just det. Det är en OMÖJLIGHET att betala en skattesänkning. Det är endast UTGIFTER som kan betalas. Utgifterna är fortfarande bidragen och ni menar kanske att de betalas av bidragstagarna själva? Låter ju väldigt praktiskt?
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Tänk om vi istället införde en STRAFFSKATT på alla som är sjuka och tvingade dem att på nåt sätt få fram pengar för att BETALA till staten istället för att få bidrag. En sjuk regering inför detta eftersom man hoppas att detta skall minska antalet sjukskrivningar.
Är det något specifikt förslag du påtalar ?... eller är det egen fabrikation ?
Vilka har infört straffskatt på sjuka människor ?
Och så undrar du varför jag påstod att du verkar dum? Det kunde naturligtvis ha varit VILKEN SKATT SOM HELST. Jag valde denna påhittade variant eftersom jag misstänkte att du skulle anse att det var en DUM skatt. Men ta vilken skatt som helst. Tobaksskatt, båtskatt eller whatever...
Att ta bort eller sänka skatten (vilken den en är) innebär alltså INTE att någon ANNAN betalar ÅT de som får en skattesänkning.
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Sen när en ny regering får makten så tar de bort denna orättfärdiga skatt och tvingas minska sina utgifter på andra saker och även bidraget till föreningen homosexuella religiösa. Nu börjar alla dessa bögar klaga om att staten tvingar dem att betala för de sjukskrivna?
Att ta bort en orättfärdig skatt har plötsligt blivit till att man blir finansierad av bögar som är religiösa?
uppriktigt sagt, är det nån som kan översätta denna borgargallimatias till Svenska ?
Om du känner någon som är utrustad med en hjärna så kan de säkert hjälpa dig. Logiskt tänkande är nog för svårt för vissa av Er.
F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev:Hur står det till i hjärnkontoret hos de som påstår så idiotiska saker?
'
'
You tell me... du har just påstått en massa idiotiska och obegripliga konstigheter
Jag måste säga att detta ditt inlägg var ett av de mest osakliga, förvridna, förljugna ... men fraför allt mest förvirrade inlägg jag läst på detta forum, och osar mer ilska över att du inte har råd med tre bilar istället för två bilar, pga av folk ska va så jävla oförskämda att gå och bli sjuka, och rättmätigt utkvittera utbetalning på en redan betald försäkring
Vad är det som är så svårt att förstå lilla vän?
Min snittinkomst under de senaste 11 åren har legat UNDER 150 tusen före skatt (2010 var inkomsten 50 000) så mitt problem ligger KNAPPAST i hur många BILAR som jag skall köpa. Det är inte aktuellt att köpa någon överhuvudtaget och den 95:a som jag äger får duga några år till.
Mitt problem ligger väl snarare i att t.ex. den fastighetsskatt som jag betalade tidigare sänktes med 10 000 per år och att somliga då påstår att min sänkning (som innebär att jag inte betalar mer än vad högavlönade med lika stora hus i andra delar av landet betalar) är en STÖLD från dem?
Kan inte DU förklara för mig hur en mer rättvis fastighetsskatt är orättvis?
Det faktum att jag med min låga inkomst måste betala räntor på ett BETYDLIGT större inköpspris är väl orättvist nog? Vad för nytta har JAG av att min tomt anses värdefull? Det är väl först när jag SÄLJER den (om jag går med vinst) som det är rimligt att beskatta den?