DirtyDog skrev: ANNA2LINK skrev:Problemet är att det är alldeles för svårt att bli sjukskriven idag. Vet du vad utbrändhet är och att det ofta tar lång tid att bli frisk ifrån? Just ja Christina Husmark blev själv utbränd i någon/några dagar... Utbränhet kan ta år att bli fri ifrån och deet är rent av farligt att inte få vara sjukskriven den tiden som man behöver. Men det som Christina hade kan definitivt inte varit utbrändhet. Det är möjligt att det var för lätt att bli sjukskriven på S tid vid makten, men idag är det för svårt i stället. Sjuk kan vem som helst bli och de som är sjuka måste kunna bli tillräckligt friska innan de kan börja jobba igen. Vi kan inte ha en ohuman försäkring som idag. Vi måste ha en sjukförsäkring som fungerar i realiteten och som är till för just sjuka!
Jag hade fel ovan. Grannens fru är fortfarande sjukskriven på halvtid och jobbar halvtid åt hans företag. Kan det bli mycket bättre? Hon kan jobba halvtid och få ut nästan en heltidsersättning. Även hennes pension kommer att bli dubbelt så stor som min.
Jodå, jag vet vad utbrändhet är och känner folk som råkat ut för detta. Lättast att drabbas av det är faktiskt om man är arbetslös och därmed upplever den stress som uppstår när man känner sig värdelös. Ofta är det även problem i privatlivet och/eller på arbetsplatsen. Det är alltså inte nödvändigtvis det faktum att man jobbat för HÅRT eller för MYCKET utan troligare då att man haft FEL jobb och ett liv som man inte trivs med.
Jag ställer mig MYCKET tveksam till att man mår bättre av att gå hemma och göra ingenting.
Jag har själv haft perioder då jag mått dåligt. Det har mest berott på min oro för framtiden och den ekonomiska situation som jag befinner mig i nu. När jag fått större order och mycket att göra så ökar förhoppningarna och oron försvinner.
Det värsta med stressen över att ha FÖR LITE att göra är att stressen orsakar trötthet som leder till att man inte ens hinner med det lilla man trots allt har att utföra. Skjuter man på jobbiga saker så får man dåligt samvete och mår sen ännu sämre. Det är lite som med folk som oroar sig över sin hälsa. De hinner ofta bara påbörja ett mer aktivt liv för att må bättre. Det är alltså inte konditionen som de eventuellt hunnit skaffa sig (eller de få grammen som man gått ned på en vecka) som påverkar utan VETSKAPEN om att man kommit igång och den lättnad över att det inte var så jobbigt som man inbillat sig. Vet många som sen inte kan sluta träna för så fort de gör det så mår de dåligt igen. Det beror inte heller på att deras hälsa har hunnit försämras utan på att de är besvikna på sig själva.
Av denna anledning så är EN REJÄL SPARK I ARSLET ofta den bästa hjälpen som man kan ge till folk och det SÄMSTA som man kan göra är att genom bidrag och liknande låta dem falla längre och längre ned i träsket av dålig självkänsla.
Glöm inte: Jesus sade till honom: - Stå upp, tag din säng och gå. Och strax blev mannen frisk och tog sin säng och gick.
Redan på Jesus tid fanns det folk som led av onödiga orsaker.