redalert skrev:Jag håller normalt med dig men kanske framstår du som lite väl mycket politisk korrekt emellanåt och sparkar lite snett.
Det är möjligt att jag framstår så, och det är OK att du påpekar det isåfall.
I detta fall handlade det dock inte om politisk korrekthet utan om gamla hederliga fördomar som när man påstår att alla zigenare är tjuvaktiga, att alla smålänningar snåla, att alla judar giriga, att alla arbetslösa är lata eller att alla moderater saknar empati.
Även om dessa epitet stämmer in på MÅNGA i dessa grupper så är det fel att döma samtliga efter samma mall.
Alla som dömer en individ baserat på dennes ursprung förtjänar inte min respekt. Visst, alla kan kläcka ur sig något fördomsfullt nån gång då och då men det är allas uppgift att påpeka detta. Gör vi inte det så blir vi indirekt medskyldiga.
Om du frågar mig ifall jag anser att det finns någon folkgrupp som jag anser att det finns fler idioter i än araberna så blir svaret nej. Det är dock inte samma sak som att jag påstår att alla araber är idioter. Endast ett fåtal är nog det, men det är oftast de mest korkade som hörs mest.
Huruvida det är OK att definieras som "PK" beror väl på vilken av dessa två definitioner som avses.
1. Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper.
2. Politiskt korrekt: uttrycka åsikter som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle.
Jag tillhör med stolthet den första definitionen, gör inte du det?
När det gäller den andra definitionen så är jag lika stolt om jag INTE anses tillhöra denna grupp. Där ses begreppet mera som en strävan att ligga rätt i tiden och vara åsiktsmässigt nära de grupper som sätter agendan i samhällsdebatten.
Jag sparkade inte "snett" utan noterade endast att R.O.F.L verkar ha en tendens att generalisera och vill gärna dämpa denna tendens en aning. Det innebär knappast att han får en munkavle på sig utan att han kanske uttrycker sig på ett sätt som inte så snabbt går att avfärda som fördomsfullt nästa gång. Detta har han själv ALLT att vinna på, om han nu BRYR sig om hur andra bedömmer hans inlägg vill säga.