Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
SilverSurfer
ericTheDog
MartinLindgren
Secrist
Thetaxpayer
R.O.F.L
Corven
Sniperace
berralarzon
RedMentalCase
redalert
ANNA2LINK
16 posters

Fiasko för jobbcoacher

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Fiasko för jobbcoacher - Sida 5 Empty Sv: Fiasko för jobbcoacher

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 19:05

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Varför tror du det skulle bli billigare och bättre om AF själv coachade ?

Tror du staten kan trolla och "skapa riktiga jobb" ur det blå utan andra konsekvenser har du fel.

Så jobbcoacher kan skapa jobb ur det blå då?

De enda jobb som skapats med Jobbcoachningsatsningen är just jobbcoachernas. Och med all tillgänglig information som finns om hur jobbcoachningen fungerar, så är det mest av pengarna rent bortkastat. Det finns ett fåtal coacher som verkligen gör nytta, men alldeles för många oseriösa, som inte lyckats skaffa jobb till någon.

Vad hände med arbetsförmedlarna?

Ja du Corven ibland skapas det jobb, rakt ur det blå som du säger, its magic....Smile

Arbetsmarknaden fungerar inte som i en planekonomi, den som inte greppar det måste ju ha stora problem.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 19:21

Corven skrev:Fast det där är olika beroende på när i tiden det handlar om. I Sundsvall, när jag bodde där, i början av nittiotalet, så ringde dom lite då och då om både kortare och längre jobb. Samma sak när jag bodde i Ödeshög 84.

Arbetsförmedlingen i Hallstavik, dom förmedlade också jobb.

Men sen hände något, och arbetsförmedlarna verkar mer eller mindre ha försvunnit. Nu har jag inte varit arbetslös det här århundradet, så riktigt när det började vet jag inte.

SJÖRFARTSFÖRMEDLINGEN arbetade på det sättet, de ringde upp och undrade vill du jobba på den eller den båten? Tackade man ja,var det bara att resa, och man kunde tacka nej tre ghånger sedan stängdes man av en månad från akassa, men jag tackade bara nej en gång, och det var tiull en väldigt illa beryktad båt som sades vara en fara och fyllebåt i allra högsta grad.

Men den vanliga arbetsförmedlingen 1974 var inte något i den stilen, de var som jag beskrev..
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2011-03-01, 19:33

Sniperace skrev:
    Corven skrev:Fast det där är olika beroende på när i tiden det handlar om. I Sundsvall, när jag bodde där, i början av nittiotalet, så ringde dom lite då och då om både kortare och längre jobb. Samma sak när jag bodde i Ödeshög 84.

Men sen hände något, och arbetsförmedlarna verkar mer eller mindre ha försvunnit. Nu har jag inte varit arbetslös det här århundradet, så riktigt när det började vet jag inte.

SJÖRFARTSFÖRMEDLINGEN arbetade på det sättet, de ringde upp och undrade vill du jobba på den eller den båten? Tackade man ja,var det bara att resa, och man kunde tacka nej tre ghånger sedan stängdes man av en månad från akassa, men jag tackade bara nej en gång, och det var tiull en väldigt illa beryktad båt som sades vara en fara och fyllebåt i allra högsta grad.

Men den vanliga arbetsförmedlingen 1974 var inte något i den stilen, de var som jag beskrev..

Det kan nog stämma, men då gick jag fortfarande i grundskolan, så det vet jag inte Smile
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 19:37

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Det kan nog stämma, men då gick jag fortfarande i grundskolan, så det vet jag inte Smile

visst fan, jag e ju en gammal gubbdjävel jag Crying or Very sad

men för att återknyta så ser jag det som bra att det lyckades i 17% av fallen, det är klart bättre än NOLL procent.

Min förhoppning är aT DE HITTAR ETT SÄTT ATT FÖRBÄTTRA DETTA, men det går ju aldrig utaqn att PROVA....
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-01, 19:39

RedMentalCase skrev:

Ja du Corven ibland skapas det jobb, rakt ur det blå som du säger, its magic....Smile

Arbetsmarknaden fungerar inte som i en planekonomi, den som inte greppar det måste ju ha stora problem.

Och var har jag pratat om arbeten i planekonomi? Försök hålla dig till ämnet istället för att komma med plumpa kommentarer om min politiska övertygelse. Eller du kanske åtminstone OCKSÅ kan skriva något om själva sakfrågan, om du nu inte klarar av att inte komma med plumpa kommentarer.

Jag har vid flera tillfällen påpekat att regeringen istället för att flumma runt i diverse obskyra projekt, som t ex jobbcoacherna, och Fas3, borde satsa dom pengarna på att göra villkoren gynnsammare för företagen att kunna anställa folk på riktigt.

Något man borde ha gjort, innan man började sänka inkomstskatterna.

Börjat i rätt ände helt enkelt.

För om företagen får gynnsammare villkor, så vågar dom anställa.

Och vet du, om företagen anställer folk, då minskar arbetslösheten....
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 20:52

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Och var har jag pratat om arbeten i planekonomi? Försök hålla dig till ämnet istället för att komma med plumpa kommentarer om min politiska övertygelse. Eller du kanske åtminstone OCKSÅ kan skriva något om själva sakfrågan, om du nu inte klarar av att inte komma med plumpa kommentarer.

Jag har vid flera tillfällen påpekat att regeringen istället för att flumma runt i diverse obskyra projekt, som t ex jobbcoacherna, och Fas3, borde satsa dom pengarna på att göra villkoren gynnsammare för företagen att kunna anställa folk på riktigt.

Jag bara försökte förklara för dig att den svenska arbetsmarknaden inte fungerar som i en planekonomi, vilket du verkar tro då du säger att man inte kan ragga jobb via jobbcoaching.

De småpengar som jobbcoacherna kostar går inte att använda till företagen, men inget hindrar att man gör både och, och det görs, så vad skriker du för ?

Läs här innan du snackar så mycker strunt och negativt om jobbcoaching, ta bort dina röda glasögon.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jobbcoacher-har-for-att-stanna
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-03-01, 21:07

RedMentalCase skrev:Läs här innan du snackar så mycker strunt och negativt om jobbcoaching, ta bort dina röda glasögon.
    Varför ska staten betala dessa jobbcoacher ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 21:11

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Läs här innan du snackar så mycker strunt och negativt om jobbcoaching, ta bort dina röda glasögon.

lol.

Innan du kommer tillbaka här, har du verkligen ork att göra bort dig igen ?

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 21:15

formsvackan skrev:

Tycker du att de arbetssökande skulle betalt dem istället?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-01, 21:20

RedMentalCase skrev:

Jag bara försökte förklara för dig att den svenska arbetsmarknaden inte fungerar som i en planekonomi, vilket du verkar tro då du säger att man inte kan ragga jobb via jobbcoaching.

De småpengar som jobbcoacherna kostar går inte att använda till företagen, men inget hindrar att man gör både och, och det görs, så vad skriker du för ?

Läs här innan du snackar så mycker strunt och negativt om jobbcoaching, ta bort dina röda glasögon.

Och var fan kommer planekonomin in? Det är enbart i din fantasi som planekonomi har något som helst med mina åsikter i frågan om jobbcoacher att göra.

Jag är fullt medveten om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Jag har varit en del av den i över 30 år, och sett både bra och dåliga saker med den. Har provat både att få jobb som Arbetsförmedlingen förmedlat till mig. Varit långtidsarbetslös också. Jobbat åt bemanningsföretag, fått jobb via bemanningsföretag. Jag är inte alls främmande för nya idéer, allt som kan ge jobb är värt att pröva. Men man måste också kunna erkänna när något inte fungerar som det var tänkt.

Hillevi Engström vill inte erkänna att jobbcoacherna inte blivit den succé hon hoppades på. Det säger ju inte något om hur det egentligen har fungerat. Människan sitter ju och säger att hon inte har en aning om vad som fungerar, eller varför det fungerar. Och enligt vad TV4 kom fram till var det 17 % som fått jobb med hjälp av jobbcoacher.

Och visst är det bra att dom 17 % har fått jobb, ingen tvekan om det. Men vad är kostnaden för att dessa har fått jobb? Har det verkligen varit något lönsamt? Och om det inte har varit lönsamt, borde man då kanske prova något annat istället?

Jobbcoacherna har ju inte trollat fram några jobb, utom sina egna då. Jobben hade tillsatts ändå, vare sig det funnits jobbcoacher eller inte.

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-03-01, 21:20

SilverSurfer skrev:Jag har inga problem att se verkligheten alls men du har märker jag....Jag har haft fast jobb i över 25 år nu och har aldrig varit arbetslös.....och hoppas vid gudarna att man inte bli påtvingad en eller flera jobbcoacher om man skulle bli utan jobb i framtiden.

Jobbcoacher som hjälpt 17% av 100%.......Om jag skulle ha gjort ett sånt jobb så skulle jag nog fått sparken för mååååånga år sen eller hur? Så hur kan ni rättfärdiga att nån alls gör ett sånt dåligt jobb på dessa premisser?

Ps: Hunden det var ju du som la fram bevisen eller hur?

17% skulle kunna vara en fantastiskt bra siffra. Det kan också vara en usel siffra. Det beror på övriga parametrar. Hursomhelst kan vi konstatera att 17% fått jobb och det måste ju vara bättre än att ingen fått jobb, eller hur? Vänstern ser ju tyvärr helst att folk får bidrag. De vill så klart inte ha jobbcoacher.

Man skulle kunna jämföra med en ICA-butik som kanske sålde 20% av sitt varulager idag. Tycker du de ska ha sparken för att de inte sålde allt? Kan liknelsen få dig att begripa hur korkat ditt resonemang är? Troligen inte. Du är bara ute efter att gnälla.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-03-01, 21:22

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Det gjorde alla löntagare tidigare via arbetsmarknadsavgiften, d.v.s. innan förbrytarregeringen Reinfeldt norpade bl.a. en stor del av dessa pengar genom att sänka denna avgift och istället höja inkomstskatten med över 3%. Samtigt ylar man stolt över jobbskatteavdrag och statligt finansierade pigor i Djursholm och Vellinge Very Happy
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-03-01, 21:24

ANNA2LINK skrev:
    RedMentalCase skrev:
    SilverSurfer skrev:Jaaa då kan vi Konstatera att jobbcoacher är ett jätte fiasko då....Trådskpaparen har fått sitt svar...

17% av 100% har lyckats få jobb med hjälp av coaching och det säger väl allt....under den tid jobb coacher funnits så har väl många 5 mer fått jobb UTAN coacher eller hur?

Japp då är väk jobbcoacher bara ännu en onödig belastning för oss skattebetalare.......tyvärr..

Skrota skiten nu!!!!

Ja skrota allt som kan hjälpa folk att skaffa en egen inkomst, använd istället pengarna till "nödhjälp" som bidrag , då räcker de ju säkert i flera minuter....

Nej det är väl bättre att hyra in dyra jobbcocher,minska på bidragen och försämra för alla som har det svårt i stället för att ha ett bra och rättvist system för alla. Regeringen vill minska på sjukdom genom att försämra villkoren för folk,utförsäkra människor... Vad blir kontenten av det tror ni???? Att folk blir friskare av att bli fattigare och ha en otrygg framtid??? Knappast det lär bli tvärtom och väldigt dyrt och kostsamt samhälle när många sjuka och fattiga får leva på socialbidrag i stället. Detta är Moderaternas politik i ett nötskal!!! Öka klyftorna så får vi ett rättvisare samhälle!!!(ironi) Pyttsan,det blir precis exakt tvärtom!!!Ja ni högerforumare ni kan ju undra varför folk gnäller...

Berätta hur ett bra och rättvist system ser ut. Vi kan ta två typexempel:

1. Arbetaren Kalle tjänar 15k/månad efter skatt. Av dessa går 3000 åt till arbets omkostnader såsom resor, mat och arbetskläder.
    2. Hur mycket ska lata Fia ha i bidrag för att du ska vara nöjd?

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 21:24

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Och var fan kommer planekonomin in? Det är enbart i din fantasi som planekonomi har något som helst med mina åsikter i frågan om jobbcoacher att göra.

Jag är fullt medveten om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Jag har varit en del av den i över 30 år, och sett både bra och dåliga saker med den. Har provat både att få jobb som Arbetsförmedlingen förmedlat till mig. Varit långtidsarbetslös också. Jobbat åt bemanningsföretag, fått jobb via bemanningsföretag. Jag är inte alls främmande för nya idéer, allt som kan ge jobb är värt att pröva. Men man måste också kunna erkänna när något inte fungerar som det var tänkt.

Hillevi Engström vill inte erkänna att jobbcoacherna inte blivit den succé hon hoppades på. Det säger ju inte något om hur det egentligen har fungerat. Människan sitter ju och säger att hon inte har en aning om vad som fungerar, eller varför det fungerar. Och enligt vad TV4 kom fram till var det 17 % som fått jobb med hjälp av jobbcoacher.

Och visst är det bra att dom 17 % har fått jobb, ingen tvekan om det. Men vad är kostnaden för att dessa har fått jobb? Har det verkligen varit något lönsamt? Och om det inte har varit lönsamt, borde man då kanske prova något annat istället?

Jobbcoacherna har ju inte trollat fram några jobb, utom sina egna då. Jobben hade tillsatts ändå, vare sig det funnits jobbcoacher eller inte.

Den som sitter och fantsierar är ju du,har du några bevis för att jobbcoacherna inte vaskat fram några jobb så går du ju på tvärs mot både AF och arbetsmarknadsministern.

Och trög är du också, jag säger för 3e gången att jag använde exemplet om planekonomi för att åskådliggöra att vi INTE lever i en planekonomi där antalet jobb är statsikt och fastslaget, du tycks ju inte begripa det, ännu....

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 21:26

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Det gjorde alla löntagare tidigare via arbetsmarknadsavgiften, d.v.s. innan förbrytarregeringen Reinfeldt norpade bl.a. en stor del av dessa pengar genom att sänka denna avgift och istället höja inkomstskatten med över 3%. Samtigt ylar man stolt över jobbskatteavdrag och statligt finansierade pigor i Djursholm och Vellinge Very Happy

SÅ VI AVLÖNADE VILKA?
    Arbetsförmedlimngen har aldrig ansetts hjälpa någon få jobb, deras motto har varit läs arbetsplatsjournalen, sök ett antal jobb som finns där, besök andra företag och fråga om jobb, men aldrig att de gjort en jobbcoachs arbete..

Men du ser alltså gärna at dessa skulle bli något anbart för de som har pengar, att ha man bara råd så skulle det bli lättare att få jobb?
    och att de som inte kunde betala en jobbcoach skulle göära allt sjläv eler stanna hemma?

jag trodde inte du stödde de rika mot de fattiga, utran att alla skulle ges samma chans..
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-03-01, 21:28

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Och rätt ända var ju att sänka skatterna för att få fler att inse att de måste jobba för att bidraga!

Fel ände är att fortsätta med planekonomi det fattar väl alla eller? Cool
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-03-01, 21:29

Sniperace skrev:jag trodde inte du stödde de rika mot de fattiga, utran att alla skulle ges samma chans..
    Ja och därför tycker jag att det var åt h-vete att minska på "inkomsterna" till allmänt finansierade arbetsmarknadsåtgärder !
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 21:32

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:jag trodde inte du stödde de rika mot de fattiga, utran att alla skulle ges samma chans..
    Ja och därför tycker jag att det var åt h-vete att minska på "inkomsterna" till allmänt finansierade arbetsmarknadsåtgärder !

Men du glömmer ju att berätta att det ALDRIG har gjorts några nämnvärda insatser från arbetslöshetsförmedlingen i stil med jobbcoacher....
    och att DESSA skulle de arbetande tydligen betala själv, och att de som inte kunde då skulle stå utan hjälp, är det bra?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-03-01, 21:37

Sniperace skrev:och att DESSA skulle de arbetande tydligen betala själv, och att de som inte kunde då skulle stå utan hjälp, är det bra?
    Nej, läs om läs rätt. Jag anser att man skulle gett fan i att fingra på arbetsmarknadsavgiften och istället satsat "överskottet" på utbildning, forskning etc. Måhända behövs jobbcoacher i syfte att hjälpa människor i och med samhällets förändring, men fan inte till att lära 63-åriga sågverksarbetare skriva "ett CV som sticker ut" !
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-01, 21:45

RedMentalCase skrev:

Den som sitter och fantsierar är ju du,har du några bevis för att jobbcoacherna inte vaskat fram några jobb så går du ju på tvärs mot både AF och arbetsmarknadsministern.

Och trög är du också, jag säger för 3e gången att jag använde exemplet om planekonomi för att åskådliggöra att vi INTE lever i en planekonomi där antalet jobb är statsikt och fastslaget, du tycks ju inte begripa det, ännu....

Den som är trög är du, som envisas med att dra in planekonomin hela tiden. Vi har ALDRIG haft planekonomi i Sverige. Fast det kanske du inte visste?

Att antalet jobb skulle vara statiskt har jag aldrig någonsin påstått, ytterligare en av dina fantasier. jag är som sagt väl medveten om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar.

SvD
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-01, 21:46

det jag svarade på var

och om vi nu är överens om att vi faktiskt kan behöva coacher i någon form för att hjälpa MÄNNISKOR FÅ JOBB SÅ ska vi väl ändå satsa på sådana.

SOm jag tidigare skrev, arbetsförmedlingen själva har inte gjort detta på de sista 40 åren enligt min åsikt, och det med att sitta 8 timmar per dag och leka med dator och skriva cv är inte något att hänga i julgranen, och från vilka kom det?

Nej, jag ger creds för försöket, och hoppas de tar lärdom och ser till att detta ändras till en form som fungerar BÄTTRE!
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-01, 21:49

RedclownIII skrev:
    Och rätt ända var ju att sänka skatterna för att få fler att inse att de måste jobba för att bidraga!

Fel ände är att fortsätta med planekonomi det fattar väl alla eller? Cool

Och du sitter tydligen fast i samma träsk.

Sverige har ALDRIG haft planekonomi. Så hur skulle Sverige kunna fortsätta med det?

Och rätt ände hade varit att börja med att hjälpa företagen att våga anställa folk, så att det faktiskt finns lediga jobb för folk att söka. När företagen väl börjat anställa, då hade man kunnat genomföra jobbskatteavdragen.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 21:50

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Den som är trög är du, som envisas med att dra in planekonomin hela tiden. Vi har ALDRIG haft planekonomi i Sverige. Fast det kanske du inte visste?

Att antalet jobb skulle vara statiskt har jag aldrig någonsin påstått, ytterligare en av dina fantasier. jag är som sagt väl medveten om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar.

SvD

gapskratt, vad är det för fel på dig Corven, får jag inte lov att skriva planekonomi utan att ha tillstånd av dig, ?Smile

Du påstår ju indirekt att antalet jobb är statiskt då du säger att jobbcoacher inte kan skapa jobb " ur det blå..."

men serru corven man kan skapa jobb som inte af eller jobbsökande själv hittar om det är en bra jobbcoach så du har fel.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-01, 21:52

lol

Corven har fått knashaveri nu får ingen skriva planekonomi utan att ha tillstånd från den röda övertseprästen ?Smile)

PLANEKONOMI, PLANEKONOMI , PLANEKONOMI

lol
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-03-01, 21:54

RedMentalCase skrev:PLANEKONOMI, PLANEKONOMI , PLANEKONOMI
    Kan även kallas budget i vissa sammanhang, en "ekonomisk finurlighet" som är styrande inom de flesta företag Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 01:10