Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
Sniperace
Corven
ericTheDog
7 posters

    Vad kräver vänstern

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-03, 22:18

    Vänstern är tydliga med att man inte är nöjd med det sociala skyddsnät som innbär 3500 i fickpengar efter att hyra, tv, el och telefon är betalt.

    Men vad kräver man egentligen?

    Här är min gissning:

    2 rum och kök i innerstan + 6000 kr i fickpengar.


    Tror ni det skulle vara nöjda med det?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Corven 2011-02-03, 22:56

    Kanske lite mer flexibilitet? 3500 räcker kanske för den ene, men inte för den andre.

    Jag tror du skulle ha rätt svårt att klara dig på bara 3500 kr, VARJE månad. Nån gång visst, det funkar, men inte månad efter månad.

    som man säger, Try walking a mile in my shoes....

    Det är svårt att sätta sig in i hur det är att leva så, om man aldrig själv har provat...

    Därmed inte sagt att det skulle vara något krav, kanske mer en tankeställare?

    Fixa summor är liksom inte möjligt att sätta, vare sig på skattenivå eller bidrag. Det finns så enormt många aspekter att ta hänsyn till.

    Var du bor betyder rätt mycket, du skulle till att börja med inse att alla som behöver bidrag inte bor, eller vill bo i Stockholm....

    Flexibilitet......
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Sniperace 2011-02-03, 23:01

    Corven skrev:Kanske lite mer flexibilitet? 3500 räcker kanske för den ene, men inte för den andre.

    Jag tror du skulle ha rätt svårt att klara dig på bara 3500 kr, VARJE månad. Nån gång visst, det funkar, men inte månad efter månad.

    som man säger, Try walking a mile in my shoes....

    Det är svårt att sätta sig in i hur det är att leva så, om man aldrig själv har provat...

    Därmed inte sagt att det skulle vara något krav, kanske mer en tankeställare?

    Fixa summor är liksom inte möjligt att sätta, vare sig på skattenivå eller bidrag. Det finns så enormt många aspekter att ta hänsyn till.

    Var du bor betyder rätt mycket, du skulle till att börja med inse att alla som behöver bidrag inte bor, eller vill bo i Stockholm....

    Flexibilitet......

    så vissa ska ha MER än andra?
    fortfarande så är ex mediciner inte med i de 3500, det är till mat och andra saker man behöver sedan hyra och baskostnader är betalda.

    ska den som är fet och äter mycket ha mer pengar än en mager som är liten i maten?
    ska rökare ha extra för sina cigaretter?

    frågan är vad avgör att vissa ska ha mer än andra?
    som soc idag inte ändå behovsprövar?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-03, 23:33

    Nej, det är riktigt att alla inte vill bo i Stockholm. Men som jag ser det handlar detta om ett socialt skyddsnät. Det är inte nåt man bygger ett liv på.

    Kan den vanlige arbetaren välja vart denne vill bo? Flexibilitet?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Corven 2011-02-04, 00:08

    Vad hindar den vanlige arbetaren att ta ett jobb någon annanstans, om nu efterfrågan för kompetensen finns? Jag har bott från Sundsvall i norr till Malmö i Söder...

    Man kan inte sätta en summa, som funkar i hela landet. Det finns kommuner där 3500 räcker till att kunna lägga undan nån hundring hit och dit, medan i andra kommuner, så räcker det inte till maten....

    Nej Sniper, man ska inte få ersättning utifrån kroppsvikten...

    men förr fanns det en större flexibilitet än det gör idag. Min svägerska behövde hjälp av soc under första halvan av nittiotalet, och då bedömde dom att den villa hon bodde i, och som var belånad till skorstenen, var ett billigare boende för dom att betala, än om dom tvingat henne att sälja, och sen bekostat en lägenhet. Idag, så måste man sälja allt man har innan man kan få hjälp, även om det i verkligheten ger högre kostnader för soc....

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-04, 09:55

    Nu börjar kraven närma sig de jag nämnde i trådstarten. Det har redan påståtts att jag skulle ha svåer att klara mig på 3500 i fickpengar, vilket är helt sant. Jag är van vid en helt annan levnadsstandard. Mitt andra påstående om kravet på en 2:a i innerstan ligger inte så långt ifrån föslaget om att soc ska betala bidragstagarnas fullbelånade villor.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Sniperace 2011-02-04, 10:09

    Corven skrev:Vad hindar den vanlige arbetaren att ta ett jobb någon annanstans, om nu efterfrågan för kompetensen finns? Jag har bott från Sundsvall i norr till Malmö i Söder...

    Man kan inte sätta en summa, som funkar i hela landet. Det finns kommuner där 3500 räcker till att kunna lägga undan nån hundring hit och dit, medan i andra kommuner, så räcker det inte till maten....

    Nej Sniper, man ska inte få ersättning utifrån kroppsvikten...

    men förr fanns det en större flexibilitet än det gör idag. Min svägerska behövde hjälp av soc under första halvan av nittiotalet, och då bedömde dom att den villa hon bodde i, och som var belånad till skorstenen, var ett billigare boende för dom att betala, än om dom tvingat henne att sälja, och sen bekostat en lägenhet. Idag, så måste man sälja allt man har innan man kan få hjälp, även om det i verkligheten ger högre kostnader för soc....


    men nu är ju de 3500:- det som ska gå till MATEN, till hygienartiklar och möjligen kläder...
    detta skiljer sig inte mycket i pris över landet.

    vad gäller villan, så kan de även idag resonera så, det vet jag eftersom detta hänt en ja känner, de ansåg att det var mycket billigare att ge bidrag till fortsatt boende i hans hus än att betala för en lägenhet som skulle ligga på det dubbla i hyra som de skulle tvingas betala.

    Men som sagt, vilka kriterier skulle styra att vissa skulle ha mer än dessa 3500 som är normen sedan boende och basutgifter är betalda?
    för fortfarande finns väl detta med att de gör bedömningar av olika utgifter och ger extra vid behov?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  redalert 2011-02-04, 10:11

    ericTheDog skrev:Nu börjar kraven närma sig de jag nämnde i trådstarten. Det har redan påståtts att jag skulle ha svåer att klara mig på 3500 i fickpengar, vilket är helt sant. Jag är van vid en helt annan levnadsstandard. Mitt andra påstående om kravet på en 2:a i innerstan ligger inte så långt ifrån föslaget om att soc ska betala bidragstagarnas fullbelånade villor.

    Hmmm....ja märkligt är det, tror aldrig att det går att få till en mättnadsgrad på varken bidrag eller skattenivåer så länge systemet i huvudsak består av folk som administrerar andras pengar! affraid
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-04, 10:32

    Det jag kan känna är att om man fick ett bidrag som var okej att leva på månad efter månad samt att jag fick bo kvar i mitt enkla radhus, så skulle det vara ett rätt okej alternativ.

    Klart man skulle sakna den utlandssemester man sliter arslet av sig för att kunna åka på varannat år. Å andra sidan skulle man slippa tokstressen.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Corven 2011-02-04, 11:53

    Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.

    Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.

    Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.

    Har man den inställningen, så kan man inte förstå.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Sniperace 2011-02-04, 12:04

    Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.

    Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.

    Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.

    Har man den inställningen, så kan man inte förstå.

    Nej, långtifrån alla som får hjälp av soc är där pga lathet utan av orsaker de inte själva rår över, och är det UNGDOM så är det inte bara att gå och driva, nej då tvingas de att "praktisera" och att befinna sig på en arbetsplats åtta timmar per dag, eller sitta på af och "lära" sig använda dator varje dag....

    Så nej, det är INTE en sinekur att bli försörjd av soc, men det ska det heller inte vara för om det vore lika bra att vara där som att klara sig själv skulle nog många välja soc.

    Men soc ska inte vara något som lockar, just därför ser jag det som självklart att detta inte ska vara mer än att man får tak över huvudet och mat för dagen att försörjas av soc ska inte vara bättre än för ex en fattigpensionär eller den lågavlönade arbetaren som får vända på varje krona för att klara sitt dagliga liv.

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-04, 12:35

    Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.

    Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.

    Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.

    Har man den inställningen, så kan man inte förstå.


    Varnånstans har jag påstått allt detta?

    Tror du livet är enkelt för en heltidsarbetande låginkomsttagare?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  ericTheDog 2011-02-04, 12:36

    Sniperace skrev:
    Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.

    Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.

    Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.

    Har man den inställningen, så kan man inte förstå.

    Nej, långtifrån alla som får hjälp av soc är där pga lathet utan av orsaker de inte själva rår över, och är det UNGDOM så är det inte bara att gå och driva, nej då tvingas de att "praktisera" och att befinna sig på en arbetsplats åtta timmar per dag, eller sitta på af och "lära" sig använda dator varje dag....

    Så nej, det är INTE en sinekur att bli försörjd av soc, men det ska det heller inte vara för om det vore lika bra att vara där som att klara sig själv skulle nog många välja soc.

    Men soc ska inte vara något som lockar, just därför ser jag det som självklart att detta inte ska vara mer än att man får tak över huvudet och mat för dagen att försörjas av soc ska inte vara bättre än för ex en fattigpensionär eller den lågavlönade arbetaren som får vända på varje krona för att klara sitt dagliga liv.



    Håller med till 100%

    F.ö är det rätt intressant att vänstern inte kan uppge hur mycket de kräver till de sämst ställda. De kan heller inte säga hur mycket de kräver att skatterna ska höjas.

    Varför? Enkelt. Det ligger i vänsterns natur att alltid kräva högre skatter och bidrag.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  RedMentalCase 2011-02-04, 15:41

    Corven skrev:Vad hindar den vanlige arbetaren att ta ett jobb någon annanstans, om nu efterfrågan för kompetensen finns? Jag har bott från Sundsvall i norr till Malmö i Söder...

    Man kan inte sätta en summa, som funkar i hela landet. Det finns kommuner där 3500 räcker till att kunna lägga undan nån hundring hit och dit, medan i andra kommuner, så räcker det inte till maten....

    Nej Sniper, man ska inte få ersättning utifrån kroppsvikten...

    men förr fanns det en större flexibilitet än det gör idag. Min svägerska behövde hjälp av soc under första halvan av nittiotalet, och då bedömde dom att den villa hon bodde i, och som var belånad till skorstenen, var ett billigare boende för dom att betala, än om dom tvingat henne att sälja, och sen bekostat en lägenhet. Idag, så måste man sälja allt man har innan man kan få hjälp, även om det i verkligheten ger högre kostnader för soc....


    Vill du få mig/oss att tro att de löjliga små detaljer du drar upp skulle få dig att sluta gnälla om storleken på bidrag ?
    Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  formsvackan 2011-02-05, 17:40

    RedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
    Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig av Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  RedMentalCase 2011-02-05, 22:38

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
    Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig av Very Happy

    Mår haveristen /stalkern fortfarande efter 5 år inte bra... stackars foliet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  formsvackan 2011-02-06, 18:36

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
    Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig av Very Happy

    Mår haveristen /stalkern fortfarande efter 5 år inte bra... stackars foliet.
    Oavsett hur det är med den saken så påverkar det inte din bristande trovärdighet. Döden på larvfötter, nedläggning av knypplingsmyndigheten, svets och Biltemakatalog, transport av gas i oljeledningar på andra sidan havet .... listan kan göras oändlig. Du har verkligen roat oss andra under många år Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  RedMentalCase 2011-02-06, 18:59

    Fantastiskt mycket vad foliedåren har att tillföra ett forum,,, (ironi)

    Med byxorna neddragna fem varv kommer han med en massa
    lögner och skitsnack producerade av hans röda havererade hjärna.

    Men så här ser vänstern ut nuförtiden, en samling på gränsen till
    entren på psykakuten, typ.




    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  formsvackan 2011-02-09, 19:48

    RedMentalCase skrev:lögner och skitsnack
    Nu är du väl alltför stygg mot dig själv. Jag tycker det räcker med att vi fortsätter kalla dina alster för fantasier och inget annat. Medvetna lögner tror jag inte du är kapabel till, då det ju faktiskt kräver medvetenhet och dessutom om att annat förhållande råder Very Happy
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  berralarzon 2011-02-09, 19:51

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:lögner och skitsnack producerade av hans röda havererade hjärna.
    Nu är du väl alltför stygg mot dig själv. Jag tycker det räcker med att vi fortsätter kalla dina alster för fantasier och inget annat. Medvetna lögner tror jag inte du är kapabel till, då det ju faktiskt kräver en medvetenhet om annat förhållande Very Happy

    Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  formsvackan 2011-02-09, 19:52

    berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  berralarzon 2011-02-09, 19:55

    formsvackan skrev:
    berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?

    Förestår rmc tjyven gustavander detsamma bibliotek.. då finns dom säkert där i falskupplaga..
    Lösblad utprintat på en gammal skolkopiator!
    //berra
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  RedMentalCase 2011-02-13, 02:01

    formsvackan skrev:
    berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?

    bara 2 hjärndöa kommunister från Borlänge vet väl vad dessa dagböcker har med denna diskussion att göra men här kan ni läsa om dem, och dra ner byxorna runt er själv för tusende gången.

    Please, håll liv i dessa tok-rödingar i 4 år till , snälla gud.

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/inlasta-che-guevara-dagbocker-slapps
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  berralarzon 2011-02-14, 18:07

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?

    bara 2 hjärndöa kommunister från Borlänge vet väl vad dessa dagböcker har med denna diskussion att göra men här kan ni läsa om dem, och dra ner byxorna runt er själv för tusende gången.

    Please, håll liv i dessa tok-rödingar i 4 år till , snälla gud.

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/inlasta-che-guevara-dagbocker-slapps

    Jo tjäna och du tror dig bli trodd tjyven.. nä nä snäpp upp dig nu din lille fjant.
    //berra
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  redalert 2011-02-14, 23:47

    berralarzon skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
    //berra
    Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?

    bara 2 hjärndöa kommunister från Borlänge vet väl vad dessa dagböcker har med denna diskussion att göra men här kan ni läsa om dem, och dra ner byxorna runt er själv för tusende gången.

    Please, håll liv i dessa tok-rödingar i 4 år till , snälla gud.

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/inlasta-che-guevara-dagbocker-slapps

    Jo tjäna och du tror dig bli trodd tjyven.. nä nä snäpp upp dig nu din lille fjant.
    //berra

    Ännu ett dönicke inlägg från berra sinnesslö! affraid

    No more bullshit asshole! Laughing

    Sponsored content


    Vad kräver vänstern Empty Sv: Vad kräver vänstern

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 22:38