Men vad kräver man egentligen?
Här är min gissning:
2 rum och kök i innerstan + 6000 kr i fickpengar.
Tror ni det skulle vara nöjda med det?
Corven skrev:Kanske lite mer flexibilitet? 3500 räcker kanske för den ene, men inte för den andre.
Jag tror du skulle ha rätt svårt att klara dig på bara 3500 kr, VARJE månad. Nån gång visst, det funkar, men inte månad efter månad.
som man säger, Try walking a mile in my shoes....
Det är svårt att sätta sig in i hur det är att leva så, om man aldrig själv har provat...
Därmed inte sagt att det skulle vara något krav, kanske mer en tankeställare?
Fixa summor är liksom inte möjligt att sätta, vare sig på skattenivå eller bidrag. Det finns så enormt många aspekter att ta hänsyn till.
Var du bor betyder rätt mycket, du skulle till att börja med inse att alla som behöver bidrag inte bor, eller vill bo i Stockholm....
Flexibilitet......
Corven skrev:Vad hindar den vanlige arbetaren att ta ett jobb någon annanstans, om nu efterfrågan för kompetensen finns? Jag har bott från Sundsvall i norr till Malmö i Söder...
Man kan inte sätta en summa, som funkar i hela landet. Det finns kommuner där 3500 räcker till att kunna lägga undan nån hundring hit och dit, medan i andra kommuner, så räcker det inte till maten....
Nej Sniper, man ska inte få ersättning utifrån kroppsvikten...
men förr fanns det en större flexibilitet än det gör idag. Min svägerska behövde hjälp av soc under första halvan av nittiotalet, och då bedömde dom att den villa hon bodde i, och som var belånad till skorstenen, var ett billigare boende för dom att betala, än om dom tvingat henne att sälja, och sen bekostat en lägenhet. Idag, så måste man sälja allt man har innan man kan få hjälp, även om det i verkligheten ger högre kostnader för soc....
ericTheDog skrev:Nu börjar kraven närma sig de jag nämnde i trådstarten. Det har redan påståtts att jag skulle ha svåer att klara mig på 3500 i fickpengar, vilket är helt sant. Jag är van vid en helt annan levnadsstandard. Mitt andra påstående om kravet på en 2:a i innerstan ligger inte så långt ifrån föslaget om att soc ska betala bidragstagarnas fullbelånade villor.
Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.
Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.
Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.
Har man den inställningen, så kan man inte förstå.
Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.
Inte för att ni egentligen verkar vara intresserade av att förstå heller, ni är så fastbitna i er inbillning att alla som får hjälp av soc får det pga lathet och inget annat. Det finns massor av nyanser mellan svart och vitt.
Ni som tjatar om er egen valfrihet, ni kräver att samhället ska styra de som behöver hjälp stenhårt.
Sniperace skrev:Corven skrev:Som sagt, ni har aldrig provat, (gäller inte dig Sniper) så ni kan inte förstå hur det är, och därför kan ni heller inte sätta er in i hur komplext det egentligen är.
Nej, långtifrån alla som får hjälp av soc är där pga lathet utan av orsaker de inte själva rår över, och är det UNGDOM så är det inte bara att gå och driva, nej då tvingas de att "praktisera" och att befinna sig på en arbetsplats åtta timmar per dag, eller sitta på af och "lära" sig använda dator varje dag....
Så nej, det är INTE en sinekur att bli försörjd av soc, men det ska det heller inte vara för om det vore lika bra att vara där som att klara sig själv skulle nog många välja soc.
Men soc ska inte vara något som lockar, just därför ser jag det som självklart att detta inte ska vara mer än att man får tak över huvudet och mat för dagen att försörjas av soc ska inte vara bättre än för ex en fattigpensionär eller den lågavlönade arbetaren som får vända på varje krona för att klara sitt dagliga liv.
Corven skrev:Vad hindar den vanlige arbetaren att ta ett jobb någon annanstans, om nu efterfrågan för kompetensen finns? Jag har bott från Sundsvall i norr till Malmö i Söder...
Man kan inte sätta en summa, som funkar i hela landet. Det finns kommuner där 3500 räcker till att kunna lägga undan nån hundring hit och dit, medan i andra kommuner, så räcker det inte till maten....
Nej Sniper, man ska inte få ersättning utifrån kroppsvikten...
men förr fanns det en större flexibilitet än det gör idag. Min svägerska behövde hjälp av soc under första halvan av nittiotalet, och då bedömde dom att den villa hon bodde i, och som var belånad till skorstenen, var ett billigare boende för dom att betala, än om dom tvingat henne att sälja, och sen bekostat en lägenhet. Idag, så måste man sälja allt man har innan man kan få hjälp, även om det i verkligheten ger högre kostnader för soc....
Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig avRedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
formsvackan skrev:Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig avRedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
Oavsett hur det är med den saken så påverkar det inte din bristande trovärdighet. Döden på larvfötter, nedläggning av knypplingsmyndigheten, svets och Biltemakatalog, transport av gas i oljeledningar på andra sidan havet .... listan kan göras oändlig. Du har verkligen roat oss andra under många årRedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Anledningen lär nog vara att du har noll trovärdighet att dela med dig avRedMentalCase skrev:Ursäkta, jag ger dig 0 i trovärdighet.
Mår haveristen /stalkern fortfarande efter 5 år inte bra... stackars foliet.
Nu är du väl alltför stygg mot dig själv. Jag tycker det räcker med att vi fortsätter kalla dina alster för fantasier och inget annat. Medvetna lögner tror jag inte du är kapabel till, då det ju faktiskt kräver medvetenhet och dessutom om att annat förhållande råderRedMentalCase skrev:lögner och skitsnack
formsvackan skrev:Nu är du väl alltför stygg mot dig själv. Jag tycker det räcker med att vi fortsätter kalla dina alster för fantasier och inget annat. Medvetna lögner tror jag inte du är kapabel till, då det ju faktiskt kräver en medvetenhet om annat förhållandeRedMentalCase skrev:lögner och skitsnack producerade av hans röda havererade hjärna.
Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
//berra
formsvackan skrev:Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
//berra
formsvackan skrev:Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
//berra
RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
//berra
bara 2 hjärndöa kommunister från Borlänge vet väl vad dessa dagböcker har med denna diskussion att göra men här kan ni läsa om dem, och dra ner byxorna runt er själv för tusende gången.
Please, håll liv i dessa tok-rödingar i 4 år till , snälla gud.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/inlasta-che-guevara-dagbocker-slapps
berralarzon skrev:RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Har du kollat med stadsbiblioteket i Helsingborg ?berralarzon skrev:Som jag gogglar och gogglar efter Che-Guevaras (outgivna)dagböcker ingen som vet annat än tjyven rmc forumets ständige pottrunner.
//berra
bara 2 hjärndöa kommunister från Borlänge vet väl vad dessa dagböcker har med denna diskussion att göra men här kan ni läsa om dem, och dra ner byxorna runt er själv för tusende gången.
Please, håll liv i dessa tok-rödingar i 4 år till , snälla gud.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/inlasta-che-guevara-dagbocker-slapps
Jo tjäna och du tror dig bli trodd tjyven.. nä nä snäpp upp dig nu din lille fjant.
//berra