formsvackan 2010-02-18, 21:11
Potatiskungen skrev:Hujedamig vilken salva! Jag är känd för att missuppfatta saker, men visst kan man någonstans ana ett vagt ogillande av nyliberalism? ; )
Ditt antagande är inte helt felaktigt:)
Vi är helt överens, tror jag, om att det agerande vi sett från statligt håll i samband med de senaste årens "krishantering" tyder på ett visst motstånd mot nyliberal galenskap. Jag är inte ute i syfte att "bedriva någon spökjakt" utan lade enbart in detta som ett alternativ till den "spökjakt" på hädangångna kommunister som dominerat forumet under lång tid.
Potatiskungen skrev:Vidare till ideologin - att aktivt eftersträva en minimal stat för att motverka inskränkningar i den personliga friheten. Kapitalismen ses förvisso som en självklar rättighet för individen inom ramarna för nyliberalism, men det är fortfarande bara ett verktyg som individen kan välja eller inte välja.
Jag är inte helt övertygad om att de som drabbades av t.ex. Thatchers dumheter hade några större möjligheter att välja bort detsamma. För att GA inte ska skita på sig i rena ilskan må jag väl lägga till att det hade man förmodligen inte i Stalins Sovjet heller
Om valet står mellan att studera "pappersvändande ruggugglor" eller agera "osåld herrskjorta" i Friedmans herrekipering, tror jag nog jag omskolar mig till ornitolog. Möjligheten att dra mig tillbaka i skogen med en get och en vedspis, anser jag inte vara ett tillfredsställande alternativ.