Våra skäl till detta rör dock vad vi gröna uppfattar som grundläggande rödgröna principer för när staten bör, och inte bör, äga företag.
Vilka hycklare mupparna är! Men äga SAAB det ska staten äga!
Men äga SAAB det ska staten äga!
Thors skrev:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-for-staten-att-salja-sas_4233907.svd
Våra skäl till detta rör dock vad vi gröna uppfattar som grundläggande rödgröna principer för när staten bör, och inte bör, äga företag.
Vilka hycklare mupparna är! Men äga SAAB det ska staten äga!
Secrist skrev:Maud skaffar sig en till pudel till sin kennel!
Men vänstern hävdar ju alltid att statliga företag är fantastiskt bra och gråter floder om något statligt företag säljs. Eller är det alliansens fel att SAS blöder pengar?
Secrist skrev:De flyger så mycket de kan. Undrar bara vem som betalar för resorna?
Vem brukar betala politikerresor?
Thors skrev:Ni skriker er hesa ett helt år att staten ska äga och pumpa in 50 miljarder trots man går back 100 miljoner per dag!
Men när staten pumpar in i statligt 1-2 miljarder gnäller ni direkt om det är lönsamt?
Och nu vill ni sälja saab och kicka hundratals människor
Men med SAAB som är i en värre situation, nä där ska det räddas? Där skiter ni i 100 miljoner back varje dag?
Secrist skrev:Maud skaffar sig en till pudel till sin kennel!
Men vänstern hävdar ju alltid att statliga företag är fantastiskt bra och gråter floder om något statligt företag säljs. Eller är det alliansens fel att SAS blöder pengar?
Secrist skrev:Jag förstår inte motsägelsen att sälja en statlig bolag som går med vinst för att sedan satsa en miljard i en statlig bolag som går med förlust?
Problemet är ju att staten inte får ett skit för ett bolag som går med förlust. Tanken är väl att först försöka vända företaget till vinst och sedan sälja. Om de nu vill det.
Secrist skrev:Det där tror du inte ens på själv.....fnys**
Eh, va? Och din förklaring är istället....?
Secrist skrev:Först så skriker högern sig hesa att staten inte skall rädda ett förlustföretag. Ändå lyckades GM att SÄLJA ett förlustföretag till ett bra pris.
Men att sälja förlustbolaget SAS? Näääää det går ju inte för sig. Det ger ingen vinst....
Nä, det lär det inte göra. Du tror väl inte GM sålde SAAB med vinst?
Dessutom är staten ägare till SAS. De äger inte SAAB. Ser du skillnaden?
Secrist skrev:Ja, det gör jag....
Det verkar inte så. Staten har ett ägaransvar gentemot SAS som den inte har mot SAAB. Och dessutom ett politiskt ansvar. Ingen sittande regering vill vara ansvarig för massuppsägningar vilket skulle bli resultatet om de sålde nu.
Jag hörde en investerare som sade det lite fyndigt: "Vilket är det snabbaste sättet att bli miljonär? Investera en miljard i ett flygbolag!"
Secrist skrev:Jag kan göra likadant..... Du tycker att skattebetalarna skall fortsätta slänga pengar i en förlustbolag bara för att staten är delägare! Fint! Varsegod!
Tja, hade jag fått bestämma så hade inte staten varit ägare till något flygbolag till att börja med. Det är vänstern som vurmar för statliga företag. Inte alliansarna. Och staten sitter i en rävsax med SAS. De har varken råd att behålla men inte heller råd att sälja. Vem ska köpa?