Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Thors 2010-02-09, 10:06

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article6567192.ab

    Våldet eskalerar, den brokiga motståndsrörelsen växer sig starkare och allt större delar av Afghanistan plågas av våld och attacker.


    Så därför ska vi lämna? Blir det bättre då?

    De som drabbas allra värst är de civila afghanerna. 2009 dödades 2 412 civila afghaner, en ökning med 14 procent jämfört med 2008, enligt siffror från FN. Av dessa dödades en fjärdedel av internationella styrkor eller av de afghanska regeringsstyrkorna.

    Typiskt kommunister, att ALLTID skylla på den 1/4 som talibanerna inte dödar, den 3/4 talibanerna döda då?

    Det skapar ett folkligt missnöje ur vilket talibanerna och den brokiga motståndsrörelsen ständigt kan värva nya anhängare ur.

    Ja eller hur, när talibaner dödar sin egen befolkning?

    Det är hög tid att misslyckandet i Afghanistan får konsekvenser och att vi byter strategi, från att med militära medel försöka vinna ett krig till att med civila verktyg försöka bygga ett Afghanistan i fred.


    Hur ska detta gå till med talibanernas våld?

    Om vi verkligen vill se ett Afghanistan i fred, utan vare sig militära eller civila dödsoffer, måste de ivriga försvararna av den militära insatsen tänka om. Att passivt fortsätta, utan at ta intryck av utvecklingen på marken i Afghanistan, är ett svek både mot de svenska soldaterna och mot Afghanistans befolkning.

    Varför har hjälporganisationer kidnappats?

    Vänsterpartiet kräver därför att de svenska trupperna tas hem och att det ersätts med ett ökat civilt engagemang och bistånd.


    Hur ska man göra det med ökad talibanskt våld mot hjälporganisationer?

    I Afghanistan saknar en stor del av befolkningen tillgång till primärvård. Få afghanska flickor och pojkar har tillgång till utbildning och arbetslösheten hos den vuxna befolkningen är ett ständigt växande problem.

    Vems fel är detta? Talibanerna eller?

    Ingenstans på jorden är så många kvinnor analfabeter och så många barn hämmade i sin växt på grund av undernäring. Förändring kan inte uppnås med vapenmakt. Vad som krävs är utveckling. Sverige har möjlighet att spela en framträdande roll där det gäller civila insatser.

    INTE ETT ENDA JÄKLA ORD OM TALIBANERNAS FÖRTRYCK!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 10:23

    pajasNazze på nya äventyr.....vilse i pannkakan IGEN....

    Inget kan du om inrikespolitik, inget kan du om utrikespolitik....håll dig till att hata...
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Thors 2010-02-09, 10:51


    De som drabbas allra värst är de civila afghanerna. 2009 dödades 2 412 civila afghaner, en ökning med 14 procent jämfört med 2008, enligt siffror från FN. Av dessa dödades en fjärdedel av internationella styrkor eller av de afghanska regeringsstyrkorna.


    Typiskt kommunister, att ALLTID skylla på den 1/4 som talibanerna inte dödar, den 3/4 talibanerna döda då?

    Redcloud ska inte du jobba nu?
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  DMustaine 2010-02-09, 11:00

    Han jobbar inte! Verkar inte ha det i blodet!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 11:28

    Redcloud ska inte du jobba nu?

    sitter på jobbet nu....hurså ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 11:29

    Thors

    Om jag nu besvarar dina frågor med vad JAG anser, kommer du då att respektera mina ståndpunkter, och kommer du att försvara dina i en debatt?

    Hitintills när jag tagit mig tid att sakligt gå igenom dina debattstarter och respekterat dina åsikter och besvarat dem, har jag blivit bemött med hån och/eller ingenting!

    Jag vet inte om jag är beredd att försöka svara på ditt debattinlägg, om dU inte är ute efter en debatt! Det tar bara tid och kraft och blir enbart jobbigt...

    Är du beredd att debattera, eller inte???
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-09, 15:53

    vilka kommunister ?... artikeln är skriven av Hans Linde Vänstern
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-09, 15:57

    DMustaine skrev:Han jobbar inte! Verkar inte ha det i blodet!

    Nä det är nog helt klart så att det är borgarklassen som med sitt anletes svett brutit ner sina kroppar med hårt kroppsarbete och byggt upp detta landet medan arbetarklassen suttit och latat sig och låtit pengarna rulla in av andras arbete.... lol!

    ... öh ... eller var det tvärtom Dr Mu ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 16:03

    Åter:

    Jag tar ingen debatt, om inte debattstartaren vill debattera!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-09, 16:16

    Dao skrev:Åter:

    Jag tar ingen debatt, om inte debattstartaren vill debattera!

    Jag är helt övertygad om att du väntar dig för mycket av trådstartaren
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 16:20

    F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:Åter:

    Jag tar ingen debatt, om inte debattstartaren vill debattera!

    Jag är helt övertygad om att du väntar dig för mycket av trådstartaren

    Problemet är att JAG gärna vill debattera dessa frågor, med någon som har en annan ståndpunkt än jag!

    Så jag MÅSTE hoppas - för annars försvinner poängen att delta i ett debattforum!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 21:56

    HALLÅ!!! HALLÅ???

    THOOOORSSS!!!!!

    Har du NÅGONTING innanför pannbenet, så bör du nog visa att du kan stå för dina åsikter i en tråd du själv har startat!!!

    Är det debatt du vill ha - får du nog ta den även om du inte klarar av att stå för dina åsikter!!!
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Thors 2010-02-11, 09:04

    Lars Ohly visar sitt äckliga USA hat

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lars-ohly-chattade-med-svdses-lasare-om-afghanistan_4234253.svd

    Men vi ska inte vara en del av USAs krig i Afghanistan, det är vårt avgörande skäl.


    Så pga Ohlys USA hat ska kvinnor acceptera talibaner och förtryckas?

    Lars Ohly: Josefin, Jag är rädd att soldaterna i sig ökar våldet och osäkerheten i landet. Den spiralen måste vi bryta genjom att satsa väsentligt mer på civila insatser och bistånd. Idag går 2/3 av våra pengar i Afghanistan till militära operationer.

    Lars Ohly: Erik, Säkerhet och utveckling måste gå hand i hand. Problemet är att kriget snarare ökar osäkerheten än minskar den.

    Lars Ohly: Ola, med ett större engagemang från Sveriges sida. Vi måste vara beredda att satsa alla de pengar som idag går till soldater till att i stället användas för utveckling och civil uppbyggnad.

    Lars Ohly: Bosse, talibanerna ökar i styrka nu. Kriget har lett till tiotusentals döda civila och sannolikt ökat extremismen. Fler soldater är inte svaret.


    Kommunisten säger inte ett enda ord om hur man ska göra med talibanerna. Kommunister som homogen folkgrupp dom är tror att lämnat utländska trupper landet blir allt bra? Talibaner slutar förtrycka kvinnor och flickor? Flickor får gå i skola?

    Det var ett demorkatiskt val, varför ställde inte talibanerna upp där? Pakistanska regeringen vek sig för talibanerna i en province och man införde stränga sharia lagar.

    Nä Lars Ohly

    PGA DITT USA HAT HATAR DU JUDAR OCH VISAR STÖD FÖR TALIBANER! MAN BLIR ÄCKLAD!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  RedCloud 2010-02-11, 09:08


    PGA DITT USA HAT HATAR DU JUDAR OCH VISAR STÖD FÖR TALIBANER! MAN BLIR ÄCKLAD!

    Lägg ner nu pajasNazze, du begriper ju inte ens själv vilken dynga du producerar....

    Sponsored content


    Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan Empty Sv: Kommunisterna: Därför ska vi lämna Afghanistan

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 10:19