Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
Regndrottning
Secrist
theward
F.I.S.T
8 posters

"Arbetspraktik" och "flexibilitet"

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

"Arbetspraktik" och "flexibilitet" - Sida 2 Empty Sv: "Arbetspraktik" och "flexibilitet"

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 15:42

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:Både genom den ohyggliga idiotiska iden om att sjuka skall jobba trots cancer och ångest, när inte jobb finns...

Det har aldrig varit tanken att folk ska jobba trots svåra sjukdomar. Och det vi ser nu vad gäller "jobba" så handlar det om att man deltar i ett tremånaders program i AF:s regi för att kunna göra en bedömning hur man ska gå vidare och även att ge vissa människor en "puff" i rätt riktning. Har man gått sjukskriven i över tio år så måste något göras.

något måste göras säger du ??

Ja visst ... men inte vad som helst och hur som helst till vika konsekvenser som helst.
    Varför är det så bråttom att få ut sjuka i jobb, när det inte skapats tillräckligt många jobb ens åt dem som är friska arbetslösa ?????

Den här "puffen i rätt riktning" du pratar om... var en av de värre omskrivningar jag hört..... Det finns liksom ingen logik och grund alls i det man håller på med nu.... Väldigt tyst om på vilket sätt sjuka skall få HJÄLP med sin SJUKDOM (Nej det är inte påhittat att folk som är sjuka faktiskt också har en i allra högsta grad förhindrande sjukdom ... en liten parentes som borgeriet inte tänkt på där va ?? ... trots att de ständigt blir påminda...'

De/ni verkar tro att en sjukdom är en dans på rosor ???

Det är synd rent hypotetiskt att inte varje makthavare politiker skulle i praktiken fått pröva på ett halvårs sjukdoms tillstånd INNAN man över huvud taget fick ta etrt sånt jobb...

Det hade förändrat politiken drastiskt till det bättre

Det tror jag med F.I.S.T
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

"Arbetspraktik" och "flexibilitet" - Sida 2 Empty Sv: "Arbetspraktik" och "flexibilitet"

Inlägg  theward 2010-01-27, 18:45

Secrist skrev:Både genom den ohyggliga idiotiska iden om att sjuka skall jobba trots cancer och ångest, när inte jobb finns...

Det har aldrig varit tanken att folk ska jobba trots svåra sjukdomar. Och det vi ser nu vad gäller "jobba" så handlar det om att man deltar i ett tremånaders program i AF:s regi för att kunna göra en bedömning hur man ska gå vidare och även att ge vissa människor en "puff" i rätt riktning. Har man gått sjukskriven i över tio år så måste något göras.

Är det du som skrivit de nya reglerna?
    Eftersom du vet vad tanken egentligen är??

Har man gåttsjukskriven i 10 år beror det oftast på att man varit och är riktigt sjuk....

Man behöver inte lida av en dödlig sjukdom eller vara totalförlamad för att var riktigt sjuk...

Svåra kronoiska sjukdomar verkar ha gått de flesta borgare förbi...

"tough love" verkar var nåt alliansröstare tror och praktiserar...
    Men jag tror mera på en mera pushande och kärleksfull behandling av sjuka

har man haft sjukpenning eller sjukersättning i 10 år, är att FK helt plötsligt dra in allt och skicka dem till soc...

inte vad jag kallar rehab eller en push i rätt riktning

ps detta har hänt ett par av mina vänner redan
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-01-27, 20:05

Secrist skrev:Låter andra betala, precisera dig...Om det är svårt att få en 100% tjänst i dag

Du stämplar upp till resterande inkomst. För något år sedan gjorde Varbergs sjukhus en undersökning bland alla som jobbade deltid om vilket intresse de hade av att gå upp till heltid. Detta på grund av den debatten som var då att alla vill jobba 100% om de kan. Ledningen tyckte inte att de fått de signalerna från de anställda att detta var ett stort problem. Och undersökningen gav att intresset inte alls var speciellt stort. De flesta trivdes alldeles utmärkt med deltid. De hade anpassat sitt liv efter detta.

Gjorde man då även en undersökning som visade hur många av de som jobbar deltid och inte ville gå upp i tid, som även stämplar? Bara för att man jobbar deltid behöver man inte stämpla överhuvudtaget. Jag jobbade 75 % i 3 år utan att stämpla, för att jag ville vara hemma mer med mina barn. Man kan ju faktiskt ha det så pass bra att man klarar sig på en deltidslön också....

Det som är fel nu är ju att man tvingar folk att vara 100 % arbetslösa, trots att dom skulle kunna jobba en del, men reglerna hindrar dom från att ta de jobb dom kan få.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-01-27, 20:11

Corven skrev:
    Secrist skrev:Låter andra betala, precisera dig...Om det är svårt att få en 100% tjänst i dag

Du stämplar upp till resterande inkomst. För något år sedan gjorde Varbergs sjukhus en undersökning bland alla som jobbade deltid om vilket intresse de hade av att gå upp till heltid. Detta på grund av den debatten som var då att alla vill jobba 100% om de kan. Ledningen tyckte inte att de fått de signalerna från de anställda att detta var ett stort problem. Och undersökningen gav att intresset inte alls var speciellt stort. De flesta trivdes alldeles utmärkt med deltid. De hade anpassat sitt liv efter detta.

Gjorde man då även en undersökning som visade hur många av de som jobbar deltid och inte ville gå upp i tid, som även stämplar? Bara för att man jobbar deltid behöver man inte stämpla överhuvudtaget. Jag jobbade 75 % i 3 år utan att stämpla, för att jag ville vara hemma mer med mina barn. Man kan ju faktiskt ha det så pass bra att man klarar sig på en deltidslön också....

Det som är fel nu är ju att man tvingar folk att vara 100 % arbetslösa, trots att dom skulle kunna jobba en del, men reglerna hindrar dom från att ta de jobb dom kan få.

Precis Corven! det är ju detta som är så sjukt! nu befarar jag att det kommer en snubbe och skriver nåt om skämmas m,m med caps lock on! Very Happy
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

"Arbetspraktik" och "flexibilitet" - Sida 2 Empty Sjukt..

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 20:28

Är det du som skrivit de nya reglerna?
    Eftersom du vet vad tanken egentligen är??

Har man gåttsjukskriven i 10 år beror det oftast på att man varit och är riktigt sjuk....

Det må vara hänt att man är riktigt sjuk men då kanske det är förtidspensionering som behövs och inte mer yrkesinriktad rehab.

Och angående de nya reglerna så finns informationen att hämta lite varstans om du läser något annat än kvällspressen och lyssnar på annat än en populistisk opposition.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-02-23, 01:47

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 04:40