Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
SiP
theward
F.I.S.T
captaincodd
RedCloud
Redvictory
Sossar ee lata
11 posters

    Sossarna skrämmer folk till självmord

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-14, 00:33

    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag väntar på Seels "svar" ang Norrlänningar som får sthlm att gå runt, och mysbrallestockholmarna som flyttat ut till skogen ..... Very Happy

    Det svaret får du nog aldrig.

    Att städerna är de första som faller när tex pengavärdet kraftigt sjunker eller infrastrukturen rasar samman...
    Är inte svårt att räkna ut...

    Folk i skogen som går runt i "mysbrallor" (vilket jag förövrigt nästan aldrig ser) kan alltid odla sina egna grödor , fiska sin egen fisk och tjuvjaga sig en "köttbit" om det kniper...Samt hugga sin egen ved så de slipper frysa ihjäl

    Vad ska folk i storsthlm göra????

    Flytta till Norrland och skaffa mysbyxor, som de andra stockholmarna gjort Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 00:37

    F.I.S.T skrev:
    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag väntar på Seels "svar" ang Norrlänningar som får sthlm att gå runt, och mysbrallestockholmarna som flyttat ut till skogen ..... Very Happy

    Det svaret får du nog aldrig.

    Att städerna är de första som faller när tex pengavärdet kraftigt sjunker eller infrastrukturen rasar samman...
    Är inte svårt att räkna ut...

    Folk i skogen som går runt i "mysbrallor" (vilket jag förövrigt nästan aldrig ser) kan alltid odla sina egna grödor , fiska sin egen fisk och tjuvjaga sig en "köttbit" om det kniper...Samt hugga sin egen ved så de slipper frysa ihjäl

    Vad ska folk i storsthlm göra????

    Flytta till Norrland och skaffa mysbyxor, som de andra stockholmarna gjort Very Happy

    Många går under innan de lämnat tullarna.... Shocked
    Man måste nämligen ha lite grundläggande kunskaper om "överlevnad"...
    De värsta bratsen har väl knappt sett ett bondgårdsdjur i verkligheten...eller en storskog heller för den delen
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-14, 00:38

    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:
    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag väntar på Seels "svar" ang Norrlänningar som får sthlm att gå runt, och mysbrallestockholmarna som flyttat ut till skogen ..... Very Happy

    Det svaret får du nog aldrig.

    Att städerna är de första som faller när tex pengavärdet kraftigt sjunker eller infrastrukturen rasar samman...
    Är inte svårt att räkna ut...

    Folk i skogen som går runt i "mysbrallor" (vilket jag förövrigt nästan aldrig ser) kan alltid odla sina egna grödor , fiska sin egen fisk och tjuvjaga sig en "köttbit" om det kniper...Samt hugga sin egen ved så de slipper frysa ihjäl

    Vad ska folk i storsthlm göra????

    Flytta till Norrland och skaffa mysbyxor, som de andra stockholmarna gjort Very Happy

    Många går under innan de lämnat tullarna.... Shocked
    Man måste nämligen ha lite grundläggande kunskaper om "överlevnad"...
    De värsta bratsen har väl knappt sett ett bondgårdsdjur i verkligheten...eller en storskog heller för den delen

    ... och sedan är de kanske rädda för alla "människoätande" vargar .... Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-14, 00:39

    Nu är du uppe i det blå verkligen S-ee-L, såg Uppdrag granskning,där det framkom att alliansen sjukregler och utförsäkring av henne var orsaken till självmordet?

    Det tror jag du också vet, så varför du snackar som du gör kan man man undra!


    Det var intressant och följa SVT ut och söka jobb med den 62 kvinnans villkor,
    FK skyllde på läkarens intyg när dom bedömmdse hennes arbetsförmåga, men kunde inte säga vad hon kunde få för jobb?

    AF undrade vad hon hade hos dom och göra,men sa att det kanske var någon som ville anställa en 62 åring med psykisk ohälsa och oanvändbara händer?

    Manpower som är en stor arbetsgivare bara suckade och sa att inget hindrade henne att söka olika jobb, men då måste hon veta att minst 150 fullt friska arbetslösa konkurrerade om alla jobben?

    MacDonald hade en tjänst att hålla upp dörren till pensionärer men sa att dom inte var intresserade av henne?

    Men utförsäkrad blev hon, var ju dessutom två helt olika FK kontor som behandlade hennes sjukskrivning och sjukpension
    ?


    Senast ändrad av MartinLindgren den 2010-01-14, 00:52, ändrad totalt 1 gång
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 00:41

    F.I.S.T skrev:
    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:
    theward skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag väntar på Seels "svar" ang Norrlänningar som får sthlm att gå runt, och mysbrallestockholmarna som flyttat ut till skogen ..... Very Happy

    Det svaret får du nog aldrig.

    Att städerna är de första som faller när tex pengavärdet kraftigt sjunker eller infrastrukturen rasar samman...
    Är inte svårt att räkna ut...

    Folk i skogen som går runt i "mysbrallor" (vilket jag förövrigt nästan aldrig ser) kan alltid odla sina egna grödor , fiska sin egen fisk och tjuvjaga sig en "köttbit" om det kniper...Samt hugga sin egen ved så de slipper frysa ihjäl

    Vad ska folk i storsthlm göra????

    Flytta till Norrland och skaffa mysbyxor, som de andra stockholmarna gjort Very Happy

    Många går under innan de lämnat tullarna.... Shocked
    Man måste nämligen ha lite grundläggande kunskaper om "överlevnad"...
    De värsta bratsen har väl knappt sett ett bondgårdsdjur i verkligheten...eller en storskog heller för den delen

    ... och sedan är de kanske rädda för alla "människoätande" vargar .... Very Happy

    De ser nog inte skillnad på en räv eller en varg...
    tänk dig humorn i en skock stureplanare som springer i panik när en lekfull, nyfiken ungräv söker kontakt tongue

    på tal om varg en bekant såg 5 st bara 3-4 km härifrån igår morse Very Happy
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  marxisten 2010-01-14, 00:42

    Sossar ee lata skrev:varför är man mer sjukskriven i norrland än i Stockholm???????

    Väg följande mot varandra.

    Gruvarbete vs. Skrivbordsarbete.

    Vad tror DU sliter mest på kroppen?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Trött

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 00:46

    Väg följande mot varandra.

    Gruvarbete vs. Skrivbordsarbete.

    Vad tror DU sliter mest på kroppen?


    Snacka om fördomsfull beskrivning av det svenska samhället! Shocked
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  marxisten 2010-01-14, 00:46

    Sossar ee lata skrev:det har jag svårt att förstå, vi göder ju landsbyggden!!utan oss i storstäderna skulle ni inte få era bidrag Twisted Evil

    Utan OSS skulle ni gå i konkurs och SVÄLTA IHJÄL.

    VAR är företagen? Landsbygden.
    VAR är jordbruket? Landsbygden.
    VAR är produktionen? Landsbygden.

    UTAN LANDSBYGDEN SKULLE STOCKHOLM SVÄLTA IHJÄL OCH DIREKTÖRERNA INTE FÅ LÖN PAPPSKALLE!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  marxisten 2010-01-14, 00:48

    Secrist skrev:Väg följande mot varandra.

    Gruvarbete vs. Skrivbordsarbete.

    Vad tror DU sliter mest på kroppen?


    Snacka om fördomsfull beskrivning av det svenska samhället! Shocked

    Danderyd = DIREKTÖRER
    Kiruna= GRUVARBETE

    Vad är mest slitsamt?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Gruvan

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 00:49

    Danderyd = DIREKTÖRER
    Kiruna= GRUVARBETE


    Du börjar låta som den gamla Monty Pythonsketchen där de tävlar om vem som hade den tuffaste barndomen! Razz
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  marxisten 2010-01-14, 00:52

    Secrist skrev:Danderyd = DIREKTÖRER
    Kiruna= GRUVARBETE


    Du börjar låta som den gamla Monty Pythonsketchen där de tävlar om vem som hade den tuffaste barndomen! Razz

    Vem är direktör i Kiruna?
    Ven är gruvarbetare i Stockholm?

    Vem är glasarbetare i Stockholm
    Vem är direktör i Orrefors? (Småland)

    VEM HAR GROVARBETE I STOCKHOLM!
    VEM JOBBAR VI SKRIVBORD I KIRUNA!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-14, 00:52

    Ward sa: "Många har inte sett .....

    Påminner mig om en kompis från Stockholm när jag var 16 år, och han lika gammal....
    Vi åkte ut till min fars fd sommarstuga, som låg ganska precis vid "tre-gränsen" mellan kommunerna Kramfors, Sollefteå och Övik.

    Den ligger alltså mitt ute i skogen i natur som är ganska fjällik, fast det inte är fjällen...

    Det tar ca en timme att åka dit, och sista milen är bara skog, tills man kommer till en sjö som är en mil lång....
    Och sista biten måste man ro med eka för att komma till stugan, som är utan el och rinnande vatten...

    Mitt på sjön kläcker kompisen ur sig "Sen när vi har kommit till stugan ... ska vi gå ut och besöka naturen då" ??

    (Hmmm vi hade varit i naturen den senaste halvtimmen
    Cool

    Sedan blev stackarn tilldelad uppgiften att gå ner till sjön för att borsta av potatisen innan kokning...
    Morfar gav honom em balja med oborstade "pärer" (potatisar)... och en borste gjord av lokala naturföremål....

    Efter 10 minuter kom han upp till stugan,... med ett stort frågetecken i ansiktet och sa

    "Hur gör man" ??

    Samma kille, samma besök... talade sedan om att han hållit sig från att skita under en hel vecka, eftersom han tyckte det var äckligt med utedass...

    Han hade det inte lätt han... Cool

    .... Som sagt var ..... Stockholmare... den "överlägsna", "drivande", "smarta" "arbetande" delen av Sverige



    Betners underbara svar på nedgörningen av norrlänningar Very Happy
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Jamen Sec

    Inlägg  captaincodd 2010-01-14, 01:01

    är det fördomsfullt att jämföra slitaget på kroppen av olika arbeten???Är det känsligt att endast ha valkar på händerna från bläckpennan kanske?Kom igen, det är ingen konstig jämförelse all faktiskt Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-14, 01:04

    MartinLindgren skrev:Nu är du uppe i det blå verkligen S-ee-L, såg Uppdrag granskning,där det framkom att alliansen sjukregler och utförsäkring av henne var orsaken till självmordet?

    Det tror jag du också vet, så varför du snackar som du gör kan man man undra!


    Det var intressant och följa SVT ut och söka jobb med den 62 kvinnans villkor,
    FK skyllde på läkarens intyg när dom bedömmdse hennes arbetsförmåga, men kunde inte säga vad hon kunde få för jobb?

    AF undrade vad hon hade hos dom och göra,men sa att det kanske var någon som ville anställa en 62 åring med psykisk ohälsa och oanvändbara händer?

    Manpower som är en stor arbetsgivare bara suckade och sa att inget hindrade henne att söka olika jobb, men då måste hon veta att minst 150 fullt friska arbetslösa konkurrerade om alla jobben?

    MacDonald hade en tjänst att hålla upp dörren till pensionärer men sa att dom inte var intresserade av henne?

    Men utförsäkrad blev hon, var ju dessutom två helt olika FK kontor som behandlade hennes sjukskrivning och sjukpension
    ?

    Menar du att sossarna och inte alliansens utförsäkringar orsakade självmordet som Uppdrag granskning tog upp ikväll!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Kiruna

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 08:18

    VEM JOBBAR VI SKRIVBORD I KIRUNA!

    Det lär vara rätt många.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 09:41

    Secrist skrev:VEM JOBBAR VI SKRIVBORD I KIRUNA!

    Det lär vara rätt många.

    klart det är, men procentuellt är iaf jag övertygad om att andelen "arbetare" är högre på landsbygden.
    Finns säkert en massa statestik på det,om man vill gräva
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 09:43

    captaincodd skrev:är det fördomsfullt att jämföra slitaget på kroppen av olika arbeten???Är det känsligt att endast ha valkar på händerna från bläckpennan kanske?Kom igen, det är ingen konstig jämförelse all faktiskt Very Happy

    bred röv och slitage på ryggen kan iofs drabba en som jobbar på kontor...
    Efteraom sittande sliter otroligt på ryggen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Statistik

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 09:44

    klart det är, men procentuellt är iaf jag övertygad om att andelen "arbetare" är högre på landsbygden.

    Möjligt att det finns en liten skillnad. Men den lär inte förklara skillnaderna i sjukskrivningar.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 09:53

    Secrist skrev:klart det är, men procentuellt är iaf jag övertygad om att andelen "arbetare" är högre på landsbygden.

    Möjligt att det finns en liten skillnad. Men den lär inte förklara skillnaderna i sjukskrivningar.

    jag har förrut producerat ett antal teorier här på forumet..varför det är så.
    Men det jag minns mest av det, är vilket "fint" bemötande jag fick av det av några herrar som blivit avstängda bla

    Genetik
    mindre soltimmar, gör folk känsligare
    tyngre arbeten
    längre resvägar
    tuffare klimat(väder)
    svårare att få jobb i allmänhet
    finns säkert mera om man funderar ett tag..................

    Dessa faktorer tillsammans, kan orsaka ett högre sjuktal i norr
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-14, 10:17

    Inte förklara sjukskrivningarna säger secrist, klart att vilken typ av jobb påverkar sjuktalen?

    Hur många lågavlönade har betald förebyggande hälsovård på arbetstid ute på någon golfbana?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  theward 2010-01-14, 10:23

    MartinLindgren skrev:Inte förklara sjukskrivningarna säger secrist, klart att vilken typ av jobb påverkar sjuktalen?

    Hur många lågavlönade har betald förebyggande hälsovård på arbetstid ute på någon golfbana?

    Sen har ju tex inte så mkt flextid i produktionen.
    har sett med egna ögon på hur de som var på kontoret kom o gick som de ville, men vi på golvet hade stämpelklocka.

    Sen är det så desto lägre lön, desto känsligare blir det att vara hemma från jobbet. Man behöver sas behålla hela lönen..en karensdag kan innebära att man får leva på luft o vatten sista veckan innan lön

    Då går man till jobbet även om man är sjuk, det påverkar givetvis kroppen negativt på sikt
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Arbeit

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 20:45

    Inte förklara sjukskrivningarna säger secrist, klart att vilken typ av jobb påverkar sjuktalen?

    Som du väl vet så var det inte det jag sade. Men jag har ju tidigare sett hur du misshandlar citat från våra politiker så man kan ju knappast vara förvånad. Det jag menar är att skillnaden mellan den genomsnittlige sysselsättningen knappast skiljer sig så enormt mellan norra och södra sverige. Dessutom har jag aldrig hört någon utredning som skulle styrka det argumentet.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Stämpel

    Inlägg  Secrist 2010-01-14, 20:47

    Sen har ju tex inte så mkt flextid i produktionen.
    har sett med egna ögon på hur de som var på kontoret kom o gick som de ville, men vi på golvet hade stämpelklocka.


    Fast flextid tar inte bort stämpelklockan. Även om du har flextid så måste du fortfarande stämpla in och ut.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  Sniperace 2010-01-14, 20:52

    står man vid ett löpande band och jobbar är flex VÄLDIGT svårt att åstadkomma, står man i en produktionelinje kan det vara väldigt illa om ex en bit som ska svetsas innan den slipas inte tillverkas så att sliparen får sitta och vänta...

    flex går INTE att åstadkomma överallt
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty konstigt!! Vänstermupparna här hävdar att norrlänningarna är sjuka pga att de har hårda jobb

    Inlägg  Sossar ee lata 2010-01-14, 23:12

    hur kommer det då sig att de flesta är sjukskrivna för "psykiska besvär"?

    Sponsored content


    Sossarna skrämmer folk till självmord - Sida 2 Empty Sv: Sossarna skrämmer folk till självmord

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 09:29