theward 2010-01-20, 11:05
När man ser saker oavset vad det är kan man ju tolka dem helt olika och därefter komma till helt olika slutsatser
Att sjukpensionera folk, utan att man gjort tillräckligt för att rehaba dem och testa om eller hur mkt de kan jobba.
Är fel både för individen och samhället...
Att vara sjukskriven kan var destruktivt, om man samtidigt inte får den hjälp och stöd man behöver att komma tillbaka..
Men alliansen tolkningar ger jag inte mkt för i praktiken...
De tycks nämligen tro att de sjuka är ungefär som fågelungar i ett bo, som mår bra av att bli utkastade från redet.
För så är inte fallet för majoriteten av de sjukskrivna...
Klart som tusan att de få lata och de som känt efter lite för mkt kan ruskas om av en sådan behandling..
Men de allra flesta mår mkt dåligt över at ha et utförsäkringshot över sig.
Har själv sett denna frustration, depression och totala vanmakt som vi kroniska sjuka känner.
Man kan säga att vi är en helt bortglömd grupp
Att kalla utförsäkring som "en möjlighet att komma tillbaka till samhället och arbetslivet" , ser jag som det största båg som levererats på länge
Ska själv tala med FK idag, om hur det tex går med eventuell operation av mina händer. Om jag då trots utförsäkring,får sjukpenning under de 3-4 veckorna jag måste var hemma, med varje hand
Vidare ska jag fråga vad som krävs för förlängd sjukpenning, som jag iaf ämnar att söka...
Sjukersättning är ju till 99,99% omöjligt att få, så där känns det ju hopplöst..även om jag vet att mina krämpor inte kommer att bli bättre med åren.
En vissa variation kan jag få, men bra det blir jag aldrig
Som en liten tröst, har jag igår skrivit på ett "treårskontrakt" med lönebidrag på macken.
Så nu har jag en trygg aställning så länge iaf...
Fast att "alltid" leva på 75% av en relativt låg inkomst, 18200 på heltid.
Är inte det lättaste, men det går hjälpligt