Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
berralarzon
blueheaven
Dao
DMustaine
captaincodd
R.O.F.L
Regndrottning
11 posters

    De 7 värsta kriserna

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    De 7 värsta kriserna Empty De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Regndrottning 2010-01-08, 19:37

    Läkare utan gränser har satt 7 olika oroshärdar som de värsta människokriser som finns just nu.

    Sudan
    Rån och attacker har under året hindrat hjälp att komma fram till de 2,5 miljoner som lever som flyktingar Darfur. I mars 2009 tvingade sudanesiska myndigheter den franska och holländska sektionen av Läkare utan gränser att lämna Darfur.

    Kongo-Kinshasa
    Befolkningens hälsa hör till de sämsta i världen och den enda sjukvård som finns är privat och dyr. Kronisk undernäring, torka, översvämningar och återkommande utbrott av kolera och andra epidemier har lett till att hela befolkningen är oerhört utsatt.

    Afghanistan
    Kriget i Afghanistan har eskalerat under året. Läkare utan gränser har kommit tillbaka för att bedriva vård på två sjukhus. Återvändandet till Afghanistan markerar slutet på en fem års frånvaro efter morden på fem av organisationens medarbetare i Badghisprovinsen i juni 2004.


    Somalia
    Somalias befolkning lider en stor brist på sjukvård. Miljoner människor är i desperat behov av vård. Sedan 2007 har det enligt FN dödats mellan 20 000 och 25 000 människor i stridigheter och en och en halv miljon människor har drivits på flykt.

    Pakistan
    Pakistan har drabbats av intensiva stridigheter som drivit nästan två miljoner människor på flykt under året. På grund av det osäkra säkerhetsläget har det varit svårt för hjälporganisationer att komma fram med hjälp.

    Jemen
    Sjukhus har bombats och många civila har skadats under konflikten mellan rebeller och regeringen. Hundratusentals människor är på flykt inom landet men på grund av konflikten har hjälporganisationer svårt att komma fram med vård och förnödenheter.

    Sri Lanka
    I de norra och östra delarna av landet är flygraider, självmordsattacker, minor och ”försvinnanden” en del av vardagen. Myndigheterna försvårar arbetet för hjälporganisationer och begränsar befolkningens tillgång till hälso- och sjukvård.

    Hur många av er har någon insikt om dessa kriser? Inte ja, iaf. Visst änner jag till att det finns problem i områdena men media har varit dålig i sin rapportering, anser jag. Förutom då, Pakistan.... Och där finns de 'onskefulla' muslimerna som talibanerna. För övrigt har rapportering varit värdelöst.


    http://www.metro.se/2009/12/21/87112/varldens-varsta-kriser/

    queen
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    De 7 värsta kriserna Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2010-01-08, 21:37

    Hur många av er har någon insikt om dessa kriser?

    Dem flesta, personligen känner jag till alla. Ser att Gaza inte finns med på listan iallafall. Då kanske vänstergänget här inne kan sluta spamma trådar om den krisen och vidga vyerna lite.
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty What???

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 01:03

    Vidga vad sa du???Du menar sätta skygglappar på för Israels ockuppation som ni högermögel patologiskt gör eller är ni bara dumma och blinda på riktigt??Gaza skulle definitivt varit med på den listan,,,,,och Västbanken med för den delen.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  DMustaine 2010-01-09, 01:13

    Regndrottning skrev:Läkare utan gränser har satt 7 olika oroshärdar som de värsta människokriser som finns just nu.

    Sudan
    Rån och attacker har under året hindrat hjälp att komma fram till de 2,5 miljoner som lever som flyktingar Darfur. I mars 2009 tvingade sudanesiska myndigheter den franska och holländska sektionen av Läkare utan gränser att lämna Darfur.

    Kongo-Kinshasa
    Befolkningens hälsa hör till de sämsta i världen och den enda sjukvård som finns är privat och dyr. Kronisk undernäring, torka, översvämningar och återkommande utbrott av kolera och andra epidemier har lett till att hela befolkningen är oerhört utsatt.

    Afghanistan
    Kriget i Afghanistan har eskalerat under året. Läkare utan gränser har kommit tillbaka för att bedriva vård på två sjukhus. Återvändandet till Afghanistan markerar slutet på en fem års frånvaro efter morden på fem av organisationens medarbetare i Badghisprovinsen i juni 2004.


    Somalia
    Somalias befolkning lider en stor brist på sjukvård. Miljoner människor är i desperat behov av vård. Sedan 2007 har det enligt FN dödats mellan 20 000 och 25 000 människor i stridigheter och en och en halv miljon människor har drivits på flykt.

    Pakistan
    Pakistan har drabbats av intensiva stridigheter som drivit nästan två miljoner människor på flykt under året. På grund av det osäkra säkerhetsläget har det varit svårt för hjälporganisationer att komma fram med hjälp.

    Jemen
    Sjukhus har bombats och många civila har skadats under konflikten mellan rebeller och regeringen. Hundratusentals människor är på flykt inom landet men på grund av konflikten har hjälporganisationer svårt att komma fram med vård och förnödenheter.

    Sri Lanka
    I de norra och östra delarna av landet är flygraider, självmordsattacker, minor och ”försvinnanden” en del av vardagen. Myndigheterna försvårar arbetet för hjälporganisationer och begränsar befolkningens tillgång till hälso- och sjukvård.

    Hur många av er har någon insikt om dessa kriser? Inte ja, iaf. Visst änner jag till att det finns problem i områdena men media har varit dålig i sin rapportering, anser jag. Förutom då, Pakistan.... Och där finns de 'onskefulla' muslimerna som talibanerna. För övrigt har rapportering varit värdelöst.


    http://www.metro.se/2009/12/21/87112/varldens-varsta-kriser/

    queen

    Det låter som om världssamfundet har en del jobb att göra! Men vem ska göra det och vem kan göra något åt saken? Sen håller jag inte med dig om de "ondskefulla muslimerna". Jag ser vad du antyder men kan vi byta ut fredliga muslimer mot islamister? Muslimerna i landet är de jag ser arbeta på sina åkrar och försöka överleva. Det är den extrema islamismen som skapar oro i Afghanistan. De islamistiska beväpnade talibanerna är de som måste sköljas bort! Det är de som är hindret för den normala afhganska befolkningen att få leva sina liv ifred! Ta bort de utländska styrkorna där och du har en islamistisk stat tillsammans med Al qaida redo att sprida terror globalt!
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty Oj då DMust

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 01:17

    håller med dig om att muslimerna i sak är fredliga och mycket gästvänliga,men vad är det som skapar Islamism då?Kan det vara Västvärldens behandling av muslimerna i Irak eller Israel/Palestina eller Afghanistan???Vad är det som gör att Islamisterna hatar Västvärlden tror du??
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Dao 2010-01-09, 01:22

    Är listan verkligen komplett???

    Israel-Palestinakonflikten väger tyngre än flera av de som räknas upp...

    Och var är Tibet?

    Västsahara?

    Verkar som listan mer är baserad på västs intressen, mer än opartiska bedömningar...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Dao 2010-01-09, 01:24

    captaincodd skrev:håller med dig om att muslimerna i sak är fredliga och mycket gästvänliga,men vad är det som skapar Islamism då?Kan det vara Västvärldens behandling av muslimerna i Irak eller Israel/Palestina eller Afghanistan???Vad är det som gör att Islamisterna hatar Västvärlden tror du??

    Vad som skapar den moderna islamismen är redan kartlagt! Jag har informerat om detta flera gånger - men eftersom jag inte håller mig till det politiskt korrekta resonemangen ur högersynpunkt, så får ni banne mig gissa själva nu!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  blueheaven 2010-01-09, 01:27

    ---------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 10:47, ändrad totalt 1 gång
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  berralarzon 2010-01-09, 01:30

    Helt okej RD blundar man med allt och skottar snön från sin egen gård! då är man blind för det som försigår omkring sig.
    //berra (trött)

    Avd:bh blind
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Dao 2010-01-09, 01:33

    blueheaven skrev:
    Dao skrev:Är listan verkligen komplett???

    Israel-Palestinakonflikten väger tyngre än flera av de som räknas upp...

    Och var är Tibet?

    Västsahara?

    Verkar som listan mer är baserad på västs intressen, mer än opartiska bedömningar...

    Ja skall man ha opartiska bedömningar så skall man definitivt inte lyssna på dig! Laughing Laughing

    Kan DU förklara varför dessa konflikter, som pågått under LÅÅÅNG tid inte är med?

    Att den är ideologisk denna lista är ganska tydlig. På samma sätt som den officiella historieskrivningen, där Pol Pots folkmord är med i alla historieböcker (med rätta), men inte Suhartos vid samma tid i Öst-Timor sm var MINST lika omfattande! Detta är en skam för oss...

    Dessa oroshärdar som tas upp ÄR viktiga att ta upp! Men varför dessa skygglappar? Bara för att man skall vara inställsam till den som har mest vapen?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De 7 värsta kriserna Empty Krishärd

    Inlägg  Secrist 2010-01-09, 01:44

    Fast Sudan pratade dem om senast idag. Och Somalia igår.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  DMustaine 2010-01-09, 01:48

    Dao skrev:
    blueheaven skrev:
    Dao skrev:Är listan verkligen komplett???

    Israel-Palestinakonflikten väger tyngre än flera av de som räknas upp...

    Och var är Tibet?

    Västsahara?

    Verkar som listan mer är baserad på västs intressen, mer än opartiska bedömningar...

    Ja skall man ha opartiska bedömningar så skall man definitivt inte lyssna på dig! Laughing Laughing

    Kan DU förklara varför dessa konflikter, som pågått under LÅÅÅNG tid inte är med?

    Att den är ideologisk denna lista är ganska tydlig. På samma sätt som den officiella historieskrivningen, där Pol Pots folkmord är med i alla historieböcker (med rätta), men inte Suhartos vid samma tid i Öst-Timor sm var MINST lika omfattande! Detta är en skam för oss...

    Dessa oroshärdar som tas upp ÄR viktiga att ta upp! Men varför dessa skygglappar? Bara för att man skall vara inställsam till den som har mest vapen?

    Jag tror det handlar om det ni förespråkar så förbannat mkt. Att låta nationer sköta sina egna kriser utan inblandning från väst! När väl väst går in i en oroshärd så spyr ni galla över dem istället! Vad är det ni kräver? att våra journalister skall djupdyka in i nationer där det inte finns ett uns av säkerhet? Get real tards....Tala om för mig det ultitmata scenariot för att vi skall få insikt och stabilitet!!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  blueheaven 2010-01-09, 01:55

    ----------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 10:47, ändrad totalt 1 gång
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty Okej ,

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 02:13

    igen då:Vad är den största enskilda orsaken till att muslimer blir förbannade på Västmakterna och joinar islamistiska sekter?????(hint:Västs försvar för Israels politik kanske???)
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  blueheaven 2010-01-09, 02:15

    ----------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 10:48, ändrad totalt 1 gång
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty Jag vet bh

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 02:20

    du är blind för Israels behandling dagligdags av palestinierna i sina utomhusfängelser,så det behöver du inte ens nämna,men det,och tro mej,är en vanlig anledning till muslimers tappade tro på nåt fredligt samförstånd mellan religionerna,,,,,Och vi "kristna" ska vara världens samvete.Vilket skämt faktisk,,,,,
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty Jag vet bh

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 02:20

    du är blind för Israels behandling dagligdags av palestinierna i sina utomhusfängelser,så det behöver du inte ens nämna,men det,och tro mej,är en vanlig anledning till muslimers tappade tro på nåt fredligt samförstånd mellan religionerna,,,,,Och vi "kristna" ska vara världens samvete.Vilket skämt faktisk,,,,,
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  blueheaven 2010-01-09, 02:24

    ---------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 10:48, ändrad totalt 1 gång
    Redcluod
    Redcluod


    Antal inlägg : 84
    Join date : 10-01-06

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Redcluod 2010-01-09, 02:31

    Lyssnar ni inte på de stackars självmordsbombarna i hamas stänger vi av er !

    Jävla nazister som inte begriper att hamas är det viktigaste i världen !

    dao säger att den är den viktigaste då är det sant !

    Alla oberoende undersökare är nazister !
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    De 7 värsta kriserna Empty Men asså

    Inlägg  captaincodd 2010-01-09, 02:53

    Hamas är en produkt av Israels behandling av palestinierna,hur svårt ska det vara.Hade Israel lämnat tillbaka ALL OCKUPPERAD MARK så hade troligen Hamas självdött,,,,,
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Dao 2010-01-09, 03:13

    DMustain

    "Jag tror det handlar om det ni förespråkar så förbannat mkt. Att låta nationer sköta sina egna kriser utan inblandning från väst! När väl väst går in i en oroshärd så spyr ni galla över dem istället! Vad är det ni kräver? att våra journalister skall djupdyka in i nationer där det inte finns ett uns av säkerhet? Get real tards....Tala om för mig det ultitmata scenariot för att vi skall få insikt och stabilitet!!"

    Då läser du inte vad vi skriver, DM!

    Problemet är oftast just inblandningar från väst! När väl väst ÅTER blandar sig i, så förvärrar de ofta situationen. Se bara på vad som hände i Kosovo...

    Vi kräver att alla människor skall få leva i fred, under en regim DE SJÄLVA bestämt skall företräda dem, under den typ av ekonomi som passar dem bäst och under värdiga former!!!

    Frågan är varför NI inte vill att folk skall få uppleva fred, jämlikhet och oberoende!?!

    Insikt får vi om vi låter bli att ideellt styra vår historieskrivning!

    Stabilitet får vi när de rika länderna slutar kräva av de fattiga att de skall rätta in sig i ledet, och gratis ge bort sina naturresurser!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Dao 2010-01-09, 03:14

    blueheaven skrev:
    captaincodd skrev:igen då:Vad är den största enskilda orsaken till att muslimer blir förbannade på Västmakterna och joinar islamistiska sekter?????(hint:Västs försvar för Israels politik kanske???)

    Tror jag inte för fem öre på, är det upprepningsmantrat som du stöder din tes på? Laughing

    Vad tror du är orsaken då?
    Redcluod
    Redcluod


    Antal inlägg : 84
    Join date : 10-01-06

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Redcluod 2010-01-09, 03:19

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !
    Redcluod
    Redcluod


    Antal inlägg : 84
    Join date : 10-01-06

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Redcluod 2010-01-09, 03:19

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !
    Redcluod
    Redcluod


    Antal inlägg : 84
    Join date : 10-01-06

    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Redcluod 2010-01-09, 03:20

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Nu startar jag debatten !

    Sponsored content


    De 7 värsta kriserna Empty Sv: De 7 värsta kriserna

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-02, 16:13