Det måste sättas in åtgärdsprogram direkt!
se dokumentären med några av de drabbade:
http://svtplay.se/v/1827903/dokumentarfilm/kraschen_-_del_1
Secrist skrev:Men som vi befarade så blev de uppsagda men regeringen gjorde inget!
Det måste sättas in åtgärdsprogram direkt!
Och de skulle ha gjort menar du? Dessutom vittnar ju arbetsförmedlingar både i Gbg och Trollhättan om ett starkt stöd från regeringen.
R.O.F.L skrev:Denna länk är mera aktuell. Får se hur RV "tramsar" bort denna:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/
Secrist skrev:Tramsa gör ni så bra själva! synd att diagrammet slutade där det blev intressant!
Tala om vad Regeringen gjort för att minska arbetslösheten istället för att som ni själva sa Tramsa!
Fast nu påstår ju du att sverige har europas högsta arbetslöshet. Är det något påstående du vill ta tillbaka och erkänna att det kanske var lite överdrivet eller håller du fast vid din egentillverkade statistik?
Secrist skrev:Okej inte europas högsta men inte långt ifrån! nu kan vi återgå till frågan! vad har Alliansregeringen gjort för att minska arbetslösheten?
Bra att du erkände att du hade fel i den frågan. Det kanske borde vara en tankeställare inför framtida påhopp på alliansen. Hursomhelst, alliansen har faktiskt satsat på både utbildningar och praktikplatser för arbetslösa. I en omfattning som gett de kritik inom de egna leden att bedriva en socialdemokratisk politik inom detta område. Sedan driver ju alliansen sin jobblinje men det gäller ju över en längre tid. Rom byggdes inte på en dag.
Secrist skrev:Du menar den sk Arbetslinjen där svårt sjuka skall jobba sålänge de har en arbetsförmåga?
Är det överhuvudtaget möjligt att diskutera någonting med dig utan att du genast springer tillbaka till samma länkar gång efter annan.
Secrist skrev:Okej inte europas högsta men inte långt ifrån! nu kan vi återgå till frågan! vad har Alliansregeringen gjort för att minska arbetslösheten?
Bra att du erkände att du hade fel i den frågan. Det kanske borde vara en tankeställare inför framtida påhopp på alliansen. Hursomhelst, alliansen har faktiskt satsat på både utbildningar och praktikplatser för arbetslösa. I en omfattning som gett de kritik inom de egna leden att bedriva en socialdemokratisk politik inom detta område. Sedan driver ju alliansen sin jobblinje men det gäller ju över en längre tid. Rom byggdes inte på en dag.
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Okej inte europas högsta men inte långt ifrån! nu kan vi återgå till frågan! vad har Alliansregeringen gjort för att minska arbetslösheten?
Sanning med modifikation.....
Jag som arbetslös har inte sett skymten av någon utbildning. När det gäller praktikplatser så blir vi arbetslösa uppmuntrade att skaffa en sådan själv.
Men jag undrar om inte praktikplatser har motsatt inverkan på arbetslösheten? Jovisst, de som befinner sig på praktik kommer bort ur arbetslöshetsstatestiken, men blir det fler jobb? Jag tror inte detta då mnan kan fråga sig varför en arbetsgivare skulle anställa när han kan få arbetskraften gratis?
Secrist skrev:Precis RD! jag känner en kille som driver en verkstad! han brukar använda sig av praktikanter på löpande band in ut in ut som värsta göket!
Han kanske gillar att hjälpa folk?
Secrist skrev:Jag som arbetslös har inte sett skymten av någon utbildning. När det gäller praktikplatser så blir vi arbetslösa uppmuntrade att skaffa en sådan själv.
Skulle det vara ett orimligt krav menar du?
Och praktik är inte gratis arbetskraft. Då är det inte en seriös arbetsgivare. Och om du dessutom skaffar praktikplatsen själv så förutsätter jag att du väljer en som är seriös.
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Jag som arbetslös har inte sett skymten av någon utbildning. När det gäller praktikplatser så blir vi arbetslösa uppmuntrade att skaffa en sådan själv.
Skulle det vara ett orimligt krav menar du?
Och praktik är inte gratis arbetskraft. Då är det inte en seriös arbetsgivare. Och om du dessutom skaffar praktikplatsen själv så förutsätter jag att du väljer en som är seriös.
Orimligt krav? Var får du det ifrån?
Nej, jag säger att under alliansens tid har jag inte sett skymten av några utbildningar på AF. Och jag är i en position att veta. Jag är själv långtidsarbetslös och min sambo jobbar på AF......
Om du nu inte räknar skriva cv som en utbildning, förstås...
De seriösa arbetsgivare tar inte emot praktikanter, de vill ha anställda. Det är de oseriösa som vill ha den gratis arbetskraften som arbetsmarknaden erbjuder. T.o.m. AF har fått upp ögonen för detta.