Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+19
råttan III
MartinLindgren
R.O.F.L
theward
Sniperace
ANNA2LINK
Dao
Redclown
Secrist
Regndrottning
Infra
lazy
patriot
RedCloud
Redvictory
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
F.I.S.T
23 posters

Medborgarplats

lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

medborgarplats - Medborgarplats - Sida 2 Empty Sv: Medborgarplats

Inlägg  lazy 2009-12-10, 22:58

M.a.o ett slags "existensminimum" för alla vuxna medborgare?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:01

lazy skrev:M.a.o ett slags "existensminimum" för alla vuxna medborgare?
    Förenkla det gärna så, men på en betydligt högre nivå än dagens existensminimum. Vitsen är att alla ska få detta för att sedan skattevägen återbetala efter förmåga.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-10, 23:09

formsvackan skrev:
    Förenkla det gärna så, men på en betydligt högre nivå än dagens existensminimum. Vitsen är att alla ska få detta för att sedan skattevägen återbetala efter förmåga.

Men om det ska vara högre än dagens existensminimum så är det väl inte troligt
    att människor kommer att gå iväg till s.k skitjobb såvida det inte ger åtskilligt
    mer i plånboken vilket inte är troligt då dessa löner utbetalas via skattepengar?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:25

lazy skrev:
    formsvackan skrev:

Men om det ska vara högre än dagens existensminimum så är det väl inte troligt
    att människor kommer att gå iväg till s.k skitjobb såvida det inte ger åtskilligt
    mer i plånboken vilket inte är troligt då dessa löner utbetalas via skattepengar?
    Om du vet att du själv skulle lägga dig på sofflocket i så fall, kan du naturligtvis misstänka att andra också skulle göra det.

Min tro är den att alla människor skulle vilja jobba för att få det bättre ekonomiskt sett.

Den stora vitsen är att montera ner dagens bidragshantering och därmed ta ifrån politiker och tjänstemän en hel del "makt".
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-10, 23:45

formsvackan Today at 9:25 pm
    Om du vet att du själv skulle lägga dig på sofflocket i så fall, kan du naturligtvis misstänka att andra också skulle göra det.

Min tro är den att alla människor skulle vilja jobba för att få det bättre ekonomiskt sett.

Den stora vitsen är att montera ner dagens bidragshantering och därmed ta ifrån politiker och tjänstemän en hel del "makt".

Det kan jag köpa, viljan att tjäna mera pengar men med tanke på att de som t.ex
    jobbar inom äldreomsorgen redan nu har skittaskigt betalt så undrar jag hur ngn
    skulle kunna motivera de att gå iväg och göra ett dylikt jobb utan en rejäl
    löneförhöjning?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:47

lazy skrev:

löneförhöjning?
    Vad är det som säger att dessa människor ska fortsätta ha skittaskigt betalt ?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-10, 23:52

GustavAnder skrev:Att du tycker jag är rolig beror väl på det där om att du droppa skolan som jag nyligen nämnde. Din förmåga till debatt verkar vara ytterligt begränsad, milt sagt.

Mig veterligen är det vänstern som kallas revolutionära, medan M kallas de konservativa ...
    Du talar om vad som var sant i politiken för 40-50 år sen, är du medveten om det, så det du vet tycks vara väldigt out of date och väldigt begränsat ?

Jag diskuterade 6 timmar arbetsdag och de gamla kommunisternas ökenvandring,
    du tycks bara vara intresserad att diskutera det jag INTE svarade på....
    vad är du för en konstig prick ?

Du skulle kanske försöka koncentrera dig på det JAG SVARAR på istället för att i foliestil prata om allt i ditt roman-inlägg som jag INTE svarade på, du kan kanske lyckas debattera.

Ja det är väl kanske lite väl mycket begärt att du ska svara på mina frågor, när det är MIN tråd... naturligtvis bör ju min tråd handla helt och hållet om Herr Ander. Jag börjar förstå det nu.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-10, 23:53

formsvackan Today at 9:47 pm

Har två kompisar (invandrare naturligtvis) som sitter fast i detta låglönehelvete
    och inte kan ta sej ur det, misstänker att med en medborgarlön som ligger över
    normen så skulle de inte gå i väg o slita ut sej. Wink
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2009-12-10, 23:55

lazy skrev:

löneförhöjning?

Så det var inom äldreomsorgen du hamnade till sist iaf, din Tomte. Nu är du "snäll"
    mot de gamla, förstår du. (sätter citattecken runt snäll eftersom det nästan inte är nåt ord alls).
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:55

lazy skrev:
    formsvackan Today at 9:47 pm

Har två kompisar (invandrare naturligtvis) som sitter fast i detta låglönehelvete
    och inte kan ta sej ur det, misstänker att med en medborgarlön som ligger över
    normen så skulle de inte gå i väg o slita ut sej. Wink
    Innebär det att du tycker att det är OK som det är ?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-10, 23:59

formsvackan Today at 9:55 pm

Absolut inte men ditt förslag innebär nog att som invandrare och framför allt
    kvinna så blir man fast i "låglönehelvetet."
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-11, 00:07

lazy skrev:
    formsvackan Today at 9:55 pm

Absolut inte men ditt förslag innebär nog att som invandrare och framför allt
    kvinna så blir man fast i "låglönehelvetet."
    Nu talar du mot dig själv. Nyss skrev du att ingen skulle vilja ta låglönejobben om förslaget införs. Nu skriver du att man blir fast i låglönejobben om förslaget införs.

Vilket alternativ gäller ?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-11, 00:18

formsvackan Today at 10:07 pm
    Nu talar du mot dig själv. Nyss skrev du att ingen skulle vilja ta låglönejobben om förslaget införs. Nu skriver du att man blir fast i låglönejobben om förslaget införs.

För att förtydliga då, Laughing de flesta inom äldreomsorgen nu är invandrare, både
    män och kvinnor men mest kvinnor, om de fick en medborgarlön som ligger långt över
    existensminimum, skulle de då gå till sitt slitsamma jobb el. skulle de stanna
    hemma?

M.a.o är det bättre att sitta fast i ett "låglönehelvete" och jobba arslet av sej
    el. är det bättre att vara hemma och ta hand om familjen för i princip samma
    pengar?

OBS! Ifall inte lönerna höjs ordentligt. Wink
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-12-11, 00:21

lazy skrev:
    formsvackan Today at 10:07 pm

För att förtydliga då, Laughing de flesta inom äldreomsorgen nu är invandrare, både
    män och kvinnor men mest kvinnor, om de fick en medborgarlön som ligger långt över
    existensminimum, skulle de då gå till sitt slitsamma jobb el. skulle de stanna
    hemma?

M.a.o är det bättre att sitta fast i ett "låglönehelvete" och jobba arslet av sej
    el. är det bättre att vara hemma och ta hand om familjen för i princip samma
    pengar?

OBS! Ifall inte lönerna höjs ordentligt. Wink

Som jag har uppfattat tanken med medborgarlön så skall man kunna leva nödtoftigt på den utan att behöva arbeta. Men, skulle man välja att arbeta så kan man öka sin inkomst väsentligt. Så ett låglönejobb + medborgarlön skulle man kunna leva riktigt gott på.

queen
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-11, 00:30

Regndrottning Today at 10:21 pm
    Som jag har uppfattat tanken med medborgarlön så skall man kunna leva nödtoftigt på den utan att behöva arbeta. Men, skulle man välja att arbeta så kan man öka sin inkomst väsentligt. Så ett låglönejobb + medborgarlön skulle man kunna leva riktigt gott på.

Men faktum kvarstår fortfarande, vem ska betala de som jobbar t.ex inom
    äldreomsorgen? Det betalas ju med skattepengar och redan nu är de som
    jobbar där underbetalda, det krävs nog en rejäl löneförhöjning om ngn
    alls ska jobba kvar där om de kan få en medborgarlön som ligger högre än
    existensminimum.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-11, 00:34

Infra Today at 9:55 pm
    Så det var inom äldreomsorgen du hamnade till sist iaf, din Tomte. Nu är du "snäll"
    mot de gamla, förstår du. (sätter citattecken runt snäll eftersom det nästan inte är nåt ord alls).

Nix men jag har åtskilliga samtal varje natt när jag jobbar med förvirrade
    gamlingar alt. hemtjänstpersonal som hävdar att de inget kan göra. Wink
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-12-11, 00:37

lazy skrev:
    Regndrottning Today at 10:21 pm

Men faktum kvarstår fortfarande, vem ska betala de som jobbar t.ex inom
    äldreomsorgen? Det betalas ju med skattepengar och redan nu är de som
    jobbar där underbetalda, det krävs nog en rejäl löneförhöjning om ngn
    alls ska jobba kvar där om de kan få en medborgarlön som ligger högre än
    existensminimum.

Jag håller inte med dig.... Det finns ytterst få som är villiga att leva på snäppet över existensminimum. Det finns ytterst få som inte vill jobba... de allra flesta vill göra nytta, komma ut, vara social och tjäna pengar.

Men en medbargarlön skulle vara en välsignelse för människor som, av någon orsak, inte har välbetald jobb, som vill jobba deltid och för de som inte orkar jobba heltid.

Många arbetstiffällen skulle säkerligen öppnas upp vid ett införande av medborgarlön vilket skulle göra arbetslösheten i det närmaste, obefintlig.

queen
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-11, 00:47

Regndrottning Today at 10:37 pm
    Jag håller inte med dig.... Det finns ytterst få som är villiga att leva på snäppet över existensminimum. Det finns ytterst få som inte vill jobba... de allra flesta vill göra nytta, komma ut, vara social och tjäna pengar.

Men en medbargarlön skulle vara en välsignelse för människor som, av någon orsak, inte har välbetald jobb, som vill jobba deltid och för de som inte orkar jobba heltid.

Många arbetstiffällen skulle säkerligen öppnas upp vid ett införande av medborgarlön vilket skulle göra arbetslösheten i det närmaste, obefintlig.

Nu vet jag ju inte exakt vilka summor vi pratar om här mer än att FS vill ha det
    till "över existensminimum" men du menar att du är bereddd att slita ut dej för
    kanske ett par hundralappar mer/mån istället för att gå hemma o må bra?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

medborgarplats - Medborgarplats - Sida 2 Empty Medborgarlön

Inlägg  Secrist 2009-12-11, 01:50

Tack. Det mesta skriver jag under på, särskilt delen om medborgarlön. Jag har själv vänt och vridit på detta på AB Forum och vet av erfarenhet att det tyvärr retar tarmvred på forumhögern, något som bara gör mig mer övertygad om sakens förträfflighet .

Ja, hur mycket får jag för att sluta jobba? Ska jag uppmuntras att lägga handskarna på hyllan och gå hem så får ni ju se till att sockra erbjudandet! Razz
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-11, 02:28

lazy skrev:

löneförhöjning?

Jag tror ju att många miljarder kronor skulle frigöras om F-kassa, Soc, och Arbetsförmedlingen skulle läggas ner i nuvarande form, och ersättas av medborgarlön, och en sk medborgarplats. Och då skulle pengarna som frigjorts från all byråkrati, och fuskjakt, kunna användas TILL ATT FAKTISKT REHABILITERA FOLK... dvs upprusta vården, utveckla vården, höja lönerna lite för vårdpersonal. Som det är nu så vill ingen ta ansvar pga att alla ska snåla in och har OLIKA KASSOR, trots att all vård kommer från samma kassa: Skatterna ! En grundläggande sak som oftast inte människor som varit fullt friska i hela sitt liv förstår är.... att ju otryggare folk har det i synnerhet ekonomiskt, dess mindre chans är det att man hittar kraft att komma tillbaka. Med trygghet menar jag inte att man ska simma i pengar när man är sjuk el arbetslös. Men jag menar att om man är sjuk, så tar det alla krafter man har att bekämpa det, ..... och då kan oron över om man kan betala hyran nästa månad knäcka en.....

Detta är alltså ytterligare en fördel med medborgarlön
    Redclown
    Redclown

Antal inlägg : 312

Inlägg  Redclown 2009-12-11, 02:31

F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:

löneförhöjning?

Jag tror ju att många miljarder kronor skulle frigöras om F-kassa, Soc, och Arbetsförmedlingen skulle läggas ner i nuvarande form, och ersättas av medborgarlön, och en sk medborgarplats. Och då skulle pengarna som frigjorts från all byråkrati, och fuskjakt, kunna användas TILL ATT FAKTISKT REHABILITERA FOLK... dvs upprusta vården, utveckla vården, höja lönerna lite för vårdpersonal. Som det är nu så vill ingen ta ansvar pga att alla ska snåla in och har OLIKA KASSOR, trots att all vård kommer från samma kassa: Skatterna ! En grundläggande sak som oftast inte människor som varit fullt friska i hela sitt liv förstår är.... att ju otryggare folk har det i synnerhet ekonomiskt, dess mindre chans är det att man hittar kraft att komma tillbaka. Med trygghet menar jag inte att man ska simma i pengar när man är sjuk el arbetslös. Men jag menar att om man är sjuk, så tar det alla krafter man har att bekämpa det, ..... och då kan oron över om man kan betala hyran nästa månad knäcka en.....

Detta är alltså ytterligare en fördel med medborgarlön

Ursäkta men vem är det som skall betala?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

medborgarplats - Medborgarplats - Sida 2 Empty ...

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-11, 02:37

Det ska betalas via skatter.... som F-kassa, AF, och Soc görs nu.
    Men om de försvinner, med all dess byråkrati så frigörs pengar. Så en av poängerna med detta är att det kommer bli billigare för skattebetalarna.
    ... och pengar frigörs till att kunna rehabilitera på riktigt.,... inte bara utreda och jaga sjuka som nu sker.
    Redclown
    Redclown

Antal inlägg : 312

Inlägg  Redclown 2009-12-11, 02:39

F.I.S.T skrev:Det ska betalas via skatter.... som F-kassa, AF, och Soc görs nu.
    Men om de försvinner, med all dess byråkrati så frigörs pengar. Så en av poängerna med detta är att det kommer bli billigare för skattebetalarna.
    ... och pengar frigörs till att kunna rehabilitera på riktigt.,... inte bara utreda och jaga sjuka som nu sker.

Men alla dessa som jobbar på nämda instanser vad skall de jobba med och vem skall anställa dem och vad kan de?

Verkar ändå lite svårt att få ihop ekvationen, vi skall alltså "få" medborgarlön av skattepengar, pengar som vi skall leverera in i form av skattepengar, är det inte bättre att sänka skatten rakt av med samma belopp, det går ju åtminstone ihop och det lär även få den lataste ut i arbete! Cool
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-12-11, 02:46

Redclown on fre dec 11, 2009 12:39 am
    Men alla dessa som jobbar på nämda instanser vad skall de jobba med och vem skall anställa dem och vad kan de?

Jäklar, du hann före, precis min fråga också, vad ska vi göra med alla som blir
    arbetslösa och blir av med sin lön, blir de nöjda med snäppet över existensminimum?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-11, 02:48

Redclown skrev:
    F.I.S.T skrev:Det ska betalas via skatter.... som F-kassa, AF, och Soc görs nu.

Det är en bra fråga.... Men det finns ju kunskaper hos många av dem, och bara för att man lägger ner JAKTEN på sjuka, så innebär det ju inte att REHABILITERINGEN blir onödig, ej heller hjälp till arbetsmarknaden... så många skulle kunna jobba i det nya systemet. Omutbilda sig, syssla med rehabilitering istället för att stämpla "NEJ" på socialbidragsansökan, istället för att misstänkliggöra sjuka, och jaga dem... istället för att straffa folk som vill prova på att arbeta, istället för att motverka ett AKTIVT liv som sker nu, när man från FKs sida ifrågasätter i princip ALLA fritidssysselsättningar .... med motivet att då kan man jobba.

Med en medborgarlön, skulle folk inte vara rädda att ta en timme här och en timme där efter förmåga, och om man kommer upp i många timmar , ska det synas i plånboken... (med bibehållen medborgarlön, till en viss gräns.

Bra va !

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:29