+19
råttan III
MartinLindgren
R.O.F.L
theward
Sniperace
ANNA2LINK
Dao
Redclown
Secrist
Regndrottning
Infra
lazy
patriot
RedCloud
Redvictory
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
F.I.S.T
23 posters
Medborgarplats
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 226
Sv: Medborgarplats
Fyndigt var det ja! Just trådens namn fick mig att leverera mötets plats?
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 227
upp (Jag har ju lärt mig av RV att det är så man gör för att akualisera trådar som blivit nedflyttade av spamning)
- Inlägg 228
upp (på begäran av ROFL)
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 229
GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
Du framkallar stor munterhet hos, åtminstonde mig, när du tar till brösttoner mot Svackan trots att han gjort bort dig så många gånger. Effekten blir ungefär densamma som när en lam anka börjar ryta som ett lejon. Riktigt roligt.
- Inlägg 230
Sniperace skrev:Dao skrev:R.O.F.L skrev:"man kunde sätta taket på tex 680kr om dagen och lägsta beloppet på 500."
Vilket dravel, skulle säga upp mig direkt från mitt jobb och köpa en plattteve och lägga mig med fjärrsändaren på magen.
Om detta skulle ge dig ett värde i livet - så kan du göra detta också! Om folk får välja, är detta en rättighet! Nu vet jag att inte många tycker att det finns något värde i att slappa framför TV:n, direkt...
Men vore det RÄTT att en frisk människa skulle parasitera på alla andras arbete just för att denne INTE vill dra sitt strå till stacken?
VAd jag sett så tycker de flesta VÄLDIGT illa om skattesmitare, och en som lever enbart på andras skatter är väl också en smitare i allra högsta grad?
Ska det vara så att det ska vara varje människas rättighet att låta sig FÖRSÖRJAS av de arbetande, enbart av orsaken att "jag har iNTE lust att jobba"?
Här utgår du från att folk egentligen inte vill jobba snipe... Det verkar vara en allmän inställning hos forumhögern samt alliansen, att lägre klasser är lata och inte vill jobba.... Kanske utgår man från hur man själv tänker då, när man dömer andra ?
Hur ser det ut idag Snipe ?.... Förekommer det fusk ?
Svaret är JA.... från många ? Svaret är nej !!
FRån ALLA KLASSER ?? ... svaret är JA !!
Slutsats kan vara att fusk kommer förekomma än vilket system du har.
Fuskarna är uppfinningsrika och samvetslösa, och har ingen partitillhörighet, ingen klasstillhörighet....
Fusket skulle tom kunna minska med medborgarlön.... Om folk får en tryggare tillvaro,.... (detta är högst hypotetiskt) ... men i vart fall finns inga belägg för att fusket skulle öka !!
Här skiljer våra åsikter sig åt Snipe.... Du verkar livrädd att dub skulle behöva arbeta för någon annans vinning !?
Jag har inga som helst problem med att arbbeta, betala skatt och hjälpa till att försörja de som inte klarar sig.....
Men åter till det viktigaste med detta förslag:
1 Mindre byråkrati och pengaslöseri på fuskjakt
2 Bättre samordning mellan myndigheter och därmed bättre effektivitet och resuktat i rehabilitering och vård(Medborgarplats)
3 Samma kassa på dessa tre instanser... vilket innebär mindre risk att folk faller emellan
4 OCH MYCKET LÄTTARE ATT TA STRÖJOBB utan att känna att man gör fel
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 231
Lön för inget
5. Mycket lägre tröskel till att göra ingenting. Varje dag är en semesterdag.
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 232
Secrist skrev:5. Mycket lägre tröskel till att göra ingenting. Varje dag är en semesterdag.
och i holland, går bara 10% över den tröskeln, resten av de som har medborgarlön jobbar(praktiserar) med någonting...
Där verkar de se det som en språngbräda till ett "riktigt" jobb och en tryygghet på vägen sas...
I Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
- Inlägg 233
Lön
Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
Uppenbarligen vänstern också eftersom det inte är någon som driver den frågan aktivt längre. Inte ens vänstern. Dessutom har jag aldrig hört någon prata om medborgarlön i Holland.
Uppenbarligen vänstern också eftersom det inte är någon som driver den frågan aktivt längre. Inte ens vänstern. Dessutom har jag aldrig hört någon prata om medborgarlön i Holland.
- Inlägg 234
Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
"att du aldrig hört talas om" betyder inte , att det inte existerar..
iofs ska jag låta osagt hur det är idag...
reportaget jag såg är ett halvdecennium gammalt.
Men det går givetvis att ta reda på...om man vill och har tid.
Ettannat alternativ är ju att tro på andra människor
Men då hade de iaf det och det funkade jättebra och inkomsten var 7000 kr (netto) har jag för mig
Varför de inte snackar om det idag, beror nog just på att folk i Sverige är extremt avundsjuka av sig
Redvictory- Antal inlägg : 12028
- Inlägg 235
Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
Skulle jag vara borgarfrälst så skulle jag tycka vilja begära utträde ur allt borgerligt som fanns i min närhet! jag skulle göra slut med borgarkvinnan hennes borgarfamilj borgare på jobbet på macken syskon vänner alla borgare skulle jag be fara åt h-e och byta parti till de Rödgröna! först då skulle jag finna ro och känna att jag kommit ut (som man säger) Jag tror att det bor en Rödgrön väljare i varje människa för vi är ju inte av naturen ond! makten och girigheten har planterats i dessa borgarmänniskor antingen av dennas föräldrar eller genom skolkamrater! de har helt enkelt inte orkat stå emot trycket!
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 236
theward skrev:Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
Men då hade de iaf det och det funkade jättebra och inkomsten var 7000 kr (netto) har jag för mig
Varför de inte snackar om det idag, beror nog just på att folk i Sverige är extremt avundsjuka av sig
Mysko, jag har sökt flitigt på nätet om just medborgarlön i holland, det finns inte en träff som visar på att den skulle existera, däremot en hel del på att det DISKUTERADES under några perioder på 80 och 90-talet, inte en rad om att det genomförts.
- Inlägg 237
Val
Skulle jag vara borgarfrälst så skulle jag tycka vilja begära utträde ur allt borgerligt som fanns i min närhet! jag skulle göra slut med borgarkvinnan hennes borgarfamilj borgare på jobbet på macken syskon vänner alla borgare skulle jag be fara åt h-e och byta parti till de Rödgröna! först då skulle jag finna ro och känna att jag kommit ut (som man säger) Jag tror att det bor en Rödgrön väljare i varje människa för vi är ju inte av naturen ond! makten och girigheten har planterats i dessa borgarmänniskor antingen av dennas föräldrar eller genom skolkamrater! de har helt enkelt inte orkat stå emot trycket!
Dessutom kan du ju passa på att lobotomera dig också så du verkligen passar in i den rödgröna väljarskaran.
Dessutom kan du ju passa på att lobotomera dig också så du verkligen passar in i den rödgröna väljarskaran.
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 238
avd för mogna genomtänkta höger "argument".
- Inlägg 239
RedCloud skrev:Dessutom kan du ju passa på att lobotomera dig också så du verkligen passar in i den rödgröna väljarskaran.
avd för mogna genomtänkta höger "argument".
- Inlägg 240
Secrist skrev:5. Mycket lägre tröskel till att göra ingenting. Varje dag är en semesterdag.
Det äör din utgångspunkt Sec... antagligen så tänker DU på det viset, vad skönt att inte behöva göra nånting, men majoriteten människotr tänker inte så ... det är en blå åkomma detta med att få in pengar utan att behöva jobba (Aktier, pengaspekulation, "låta pengarna jobba för sig" .. leva på räntor osv) .... Det vi pratar om här är inga sådana fantasisummor, utan en summa som gör att du precis klarar av uppehälle.
Detta skulle faktiskt precis tvärtemot vad du säger uppmuntra till att ta arbeten... småarbeten här och där .... Småföretagarnas dröm JU !!!
Senast ändrad av F.I.S.T den 2010-01-21, 16:05, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 241
Money
Det vi pratar om här är inga sådana fantasisummor, utan en summa som gör att du precis klarar av uppehälle.
Det har vi redan, Det kallas socialbidrag.
- Inlägg 242
Secrist skrev:Det vi pratar om här är inga sådana fantasisummor, utan en summa som gör att du precis klarar av uppehälle.
Nej helt fel igen, och du fortsätter att producera oneliners märker jag, gör det enkelt för dig.
Soc-bidrag får du inte i form av en medborgar lön, utan du är tvungen att stå med mössan i han och förnedra dig om och om igen...
Ger ingen trygghet för någon, och kostar massor i byråkrati
Och sedan tycks du medvetet ha glömt bort trådens namn .. och fördelarna med detta
Det hör ihop förstår Herrn...
- Inlägg 243
Förnedring
Soc-bidrag får du inte i form av en medborgar lön, utan du är tvungen att stå med mössan i han och förnedra dig om och om igen...
Om man inte äger en mössa då?
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 244
Secrist skrev:Soc-bidrag får du inte i form av en medborgar lön, utan du är tvungen att stå med mössan i han och förnedra dig om och om igen...
Jag kan sticka en till den som så behöver! Gratis dessutom!
Redvictory- Antal inlägg : 12028
- Inlägg 245
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Soc-bidrag får du inte i form av en medborgar lön, utan du är tvungen att stå med mössan i han och förnedra dig om och om igen...
Jag tror att Secrist skulle passa bra i en blå smurfmössa!
- Inlägg 246
Mössa
Ja, fast den får inte se för dyr ut så det påverkar bidraget!
Ja, fast den får inte se för dyr ut så det påverkar bidraget!
- Inlägg 247
Mössa
Jag tror att Secrist skulle passa bra i en blå smurfmössa!
Fast smurfmössorna är väl vita?
- Inlägg 248
Sniperace skrev:theward skrev:Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
Mysko, jag har sökt flitigt på nätet om just medborgarlön i holland, det finns inte en träff som visar på att den skulle existera, däremot en hel del på att det DISKUTERADES under några perioder på 80 och 90-talet, inte en rad om att det genomförts.
har själv sett det på ett samhällsprogram på svt...
Ja det var en dokumentär och ingen fiction
ps google har sina begränsningar...helt tydligt
- Inlägg 249
Secrist skrev:Jag tror att Secrist skulle passa bra i en blå smurfmössa!
inte på moderatsmurfar
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 250
theward skrev:Sniperace skrev:theward skrev:Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????
har själv sett det på ett samhällsprogram på svt...
Ja det var en dokumentär och ingen fiction
ps google har sina begränsningar...helt tydligt
men jag sökte även igenom avhandlingar, essäer från universitet, kollade Wiki mm m men ingen talar och medborgarlön i holland, eller det de kallade basic income...
ganska konstigt att inte hitta något!!!