Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
patriot
lazy
berralarzon
Redvictory
Redclown
RedCloud
GustavAnder
formsvackan
Regndrottning
råttan.
14 posters

På tal om smygskattehöjning

råttan.

Antal inlägg : 4318

På tal om smygskattehöjning - Sida 2 Empty Sv: På tal om smygskattehöjning

Inlägg  råttan. 2009-12-10, 23:10

formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Skattetrycket har sjunkit under alliansen, punkt slut i den frågan, men foliet fattar inte det, stackars människa.
    Svackan fattar det mesta om skatter och "skattetryck", vilket han dock tycker är ett förbaskat ord. Skatter är inget betungande om man ser till vad som återbetalas och till vilka.

Att jobbavdraget inneburit att skatten sänkts för många som arbetar fattar Svackan också eftersom han både betalar ut och tar emot lön varje månad.

Vad Svackan dessutom, till skillnad från GA fattar är att alliansen genomförde en skattehöjning på 3,09% för samtliga löntagare i samband med fifflet med premierna för sjuk och arbetslöshetsförsäkringarna.

Varför denna skattehöjning inte räknas av GA vet han bara själv.

En vanlig arbetare betalar 60-70 procent i skatt. Ditt försök att obetydligförklara detta kommer att misslyckas alla dagar i veckan. Om pengarna är obetydliga för den frivilligt skattskyldige så är de väl också obetydliga för både stat och bidraglyftare?

Vad svackan inte fattar är att de sociala avgifterna ligger på exakt samma nivå som under regimen Proppmätt.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:17

råttan. skrev:Vad svackan inte fattar är att de sociala avgifterna ligger på exakt samma nivå som under regimen Proppmätt.
    Svackan vet att du har fel

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Det intressanta är dock fifflet som alliansen åstadkom 2008. Kolla vad som hände med Sjukförsäkringsavgiften, Arbetsmarknadsavgiften och den Allmänna löneavgiften.

Dessa lagtexter kanske ger dig en vink om varför.

http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20000981.htm#R7

http://62.95.69.3/sfsdoc/00/000981.pdf

Senast ändrad av formsvackan den 2009-12-10, 23:20, ändrad totalt 1 gång
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 23:19

formsvackan skrev:
    råttan. skrev:Vad svackan inte fattar är att de sociala avgifterna ligger på exakt samma nivå som under regimen Proppmätt.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Det intressanta är dock fifflet som alliansen åstadkom 2008. Kolla vad som hände med Sjukförsäkringsavgiften, Arbetsmarknadsavgiften och den Allmänna löneavgiften.

Fakta högern inte vill ta till sig i sitt mantra tillrop av jobbskatteavdrag jobbskatteavdrag gånger 3.14..
    //berra
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-10, 23:23

formsvackan skrev:

Har man sett...en liten ändring i marginalen till det bättre.
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 23:26

råttan. skrev:
    formsvackan skrev:

Nja fråga dig omkring istället irl, tjyven skattetjuven gustavander går bort i detta.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:27

råttan. skrev:
    formsvackan skrev:

Sjukförsäkringsavgiften, Arbetsmarknadsavgiften och den Allmänna löneavgiften glömde du bekvämt nog att kommentera.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-10, 23:30

Det finns inget att kommentera avseende dessa. Totala skatten har sänkts marginellt. Konstigare än så är det inte.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-12-10, 23:31

Men nu kommer ju Mona S med "ett bra förslag" när det gäller företagare, el.
    i.a.f "enmansföretagare"

"Det ska bli lättare för entreprenörer att göra idéer till företag och att expandera verksamheten. Vi föreslår därför ett nytt riskkapitalavdrag, sänkta egenavgifter för entreprenörer, sänkt arbetsgivaravgift för enmansföretag som anställer och en riskkapitalfond om fem miljarder kronor."

Rätta mej om jag har fel men är man enmansföretagare så anställer man oftast
    ingen? Undrar vad som skulle hända i Mona S politiska sfär om en
    "enmansföretagare" helt plötsligt kom på att hans företag expanderat så att
    han/hon måste anställa 10 st? Två helt motsatta frågeställningar..men, men.

För att inte förvirra för mycket så bör jag påpeka att jag tycker att sossarnas
    förslag är väldigt "luddigt."
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-10, 23:34

Självklart är förslaget luddigt. Det innebär att kan göra vad de vill. D.v.s vila.
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 23:37

råttan. skrev:Självklart är förslaget luddigt. Det innebär att kan göra vad de vill. D.v.s vila.

Appropå ludd lovar att plocka bort du ur torktummlaren i fortsättningen.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 23:54

råttan. skrev:Det finns inget att kommentera avseende dessa. Totala skatten har sänkts marginellt. Konstigare än så är det inte.
    Varför då detta trixande med arbetsgivaravgiften ?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-10, 23:56

Byt skiva. Det intressanta är det totala skatteuttaget. Exakt vilken skatt som betalar vad är ungefär lika intresant som vilket kraftverk elen du använder kommer ifrån.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-11, 00:04

råttan. skrev:Byt skiva. Det intressanta är det totala skatteuttaget. Exakt vilken skatt som betalar vad är ungefär lika intresant som vilket kraftverk elen du använder kommer ifrån.
    Om lagtexten inte gäller annat än när det passar, varför har vi då lagar överhuvudtaget. Sanningen är den att överfinansieringen av försäkringarna inte kunde försvaras varför man gjorde om en del av premierna till skatt.

En skattehöjning som forumhögern förtvivlat försöker förtränga Very Happy

Det hade varit bättre att låta premier och ersättningar vara oförändrade inför den nedgång som stod inför dörren. Men inte då, ideologin påbjöd att sjuka och arbetslösa skulle betala för den skattesänkning som planerades åt en del andra.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-11, 00:06

Sluta tramsa. Arbetsgivaravgiften har ju sänkts.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-11, 19:34

råttan. skrev:Sluta tramsa. Arbetsgivaravgiften har ju sänkts.
    Vem som borde fundera över tramsande kan nog diskuteras. Abetsgivaravgiften har sänkts sedan GP's dagar trots att du hävdade motsatsen. Att alliansen hann med att först höja densamma har du förmodligen också bommat.

Det intressanta i sammanhanget är vad som har sänkts, sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen !

Inte skatten, den höjde man istället med samma pengar för att slippa en sänkning av totalbeloppet !

Att det ska vara så förbannat svårt att inse vad som har gjorts med arbetsgivaravgiften. Om du inte kan se skillnad på skatt och försäkringar i detta sammanhang kan vi väl fixa ett annat exempel.

Om premien på bilförsäkringen sänks förväntar du dig säkert att räkningen ska vara litet mindre nästa gång. När den då inte är det beroende på att försäkringsbolaget hittat på en annan avgift för att kunna behålla pengarna blir du säkert förbaskad, men när din kära allians gör likadant blundar du. Ideologisk blindhet i sin prydnad.

Av vilken anledning höjde alliansen den allmänna löneavgiften (den enda del av arbetsgivaravgiften som är en skatt) från 4,40% til 7,49% ?

Varför gjorde man detta ? Försök svara !
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-11, 19:46

Visst, jag fick för mig att arbetsgivaravgiften var oförändrad. Hade missat att den sänkts marginellt.

Det du kallar "Alliansens höjning" gäller ju bara för en pytteliten del av lönemassan även på ett litet företag.

När skatten (hela arb.avgiften är skatt) väl hamnat hos staten så gör de vad de vill med pengarna. Det finns inget som öronmärker pengarna till speciella ändamål.

Det finns ingen anledning att bli förbaskad över något. Jag har kvar mina "försäkringar" till samma kostnad som innan samtidigt som skatten på arbete sänkts hyfsat. Ser ingen anledning till missnöje.

Man kan ju jämföra med hur sosseriet höjde skatterna år för år så länge de hade makten.
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2009-12-11, 20:01

råttan. skrev:Visst, jag fick för mig att arbetsgivaravgiften var oförändrad. Hade missat att den sänkts marginellt.

Det du kallar "Alliansens höjning" gäller ju bara för en pytteliten del av lönemassan även på ett litet företag.

När skatten (hela arb.avgiften är skatt) väl hamnat hos staten så gör de vad de vill med pengarna. Det finns inget som öronmärker pengarna till speciella ändamål.

Det finns ingen anledning att bli förbaskad över något. Jag har kvar mina "försäkringar" till samma kostnad som innan samtidigt som skatten på arbete sänkts hyfsat. Ser ingen anledning till missnöje.

Man kan ju jämföra med hur sosseriet höjde skatterna år för år så länge de hade makten.

Avd:blunda med alla tre ögonen, stänga två öron!
    Alla fick det inte bättre som alliansen utlovade.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-11, 20:02

råttan. skrev:Det du kallar "Alliansens höjning" gäller ju bara för en pytteliten del av lönemassan även på ett litet företag.
    Förstår inte vad du menar eller vad det har med saken att göra.
    råttan. skrev:När skatten (hela arb.avgiften är skatt)...
    NEJ, den allmänna löneavgiften är den enda del som är en skatt.
    råttan. skrev:...väl hamnat hos staten så gör de vad de vill med pengarna. Det finns inget som öronmärker pengarna till speciella ändamål.
    Läs lagtexten !

Om dina teorier vore korrekta fanns det ingen som helst anledning till att göra denna "justering" !
    råttan. skrev:Det finns ingen anledning att bli förbaskad över något. Jag har kvar mina "försäkringar" till samma kostnad som innan....
    Sjukförsäkringen har försämrats kraftigt ifall du nu bommat de senase veckornas skriverier.
    råttan. skrev:....samtidigt som skatten på arbete sänkts hyfsat
    Skatten på arbete höjdes med 3,09% i och med "justeringen" av arbetsgivaravgiften !
    råttan. skrev:Man kan ju jämföra med hur sosseriet höjde skatterna år för år så länge de hade makten.
    Du kan jämföra med Kalle Anka om du vill, men det förändrar ingenting. Alliansen sänkte trygghetsförsäkringarna och höjde inkomstskatten !

För att försöka stödja dina teorier bör du förklara varför dessa justeringar gjordes om de inte hade någon betydelse. Inte fasiken sitter väl räknenisse Borg och pillar på siffrorna bara för att han tycker att det är roligt. I så fall ska han snarast ersättas av någon som vet vad han gör.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-12-11, 20:57

....samtidigt som skatten på arbete sänkts hyfsat

Skatten på arbete höjdes med 3,09% i och med "justeringen" av arbetsgivaravgiften !

Ägd råtta

Varför debatterar vi med dumhögern öht ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-11, 22:44

RedCloud skrev:
    ....samtidigt som skatten på arbete sänkts hyfsat

Ägd råtta

Varför debatterar vi med dumhögern öht ?
    Brist på bättre nöjen ?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-11, 23:42

redCloud har jag spärrat. Vill inte se barnporr som han postar.

"Förstår inte vad du menar eller vad det har med saken att göra."

Varför tog du upp det om du anser det sakna betydelse?

Nej, arb.avgiften är skatt precis som alla andra skatter. Den lagtext du refererar till saknar betydelse eftersom sosseriet möjliggjorde fri ommöblering av löneskatterna.

Senast jag kollade sjukförsäkringen så får jag 80% ersättning om jag blir sjuk. Jag kan dessutom teckna en privat tilläggsförsäkring om jag så önskar. Ser inget problem med detta. Jag tycker tvärtom att sjukförsäkringen förbättrats. Vi kan ju återigen jämföra med bilförsäkringen. Jag vill ju inte betala extra premie för att försäkringsbolaget ska dela ut massor av pengar till påstådda fordonsskador som aldrig inträffat. Ett sådant bolag skulle jag byta ut direkt.

Arb.avgiften på arbete har till ditt stora förtret sänkts marginellt. Vidare har jobbavdraget gjort livet klart lättare för den enskilde arbetaren.

Justeringarna du yrar om gjordes för att det var det enklaste sättet att förbättra för oss arbetare.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-12-12, 00:22

För er arbetare? Du är fan ingen arbetare, du är vara en korkad
    smitar råtta, förmodligen gay, med tanke på din förkärlek att nosa grabbar i baken?

Aldrig tänkt på att blockera dig själv, framför att dumförklara dig själv varendadag här på forum?

Förenkla för er arbetare? På vilkas bekostnad då?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-12, 00:24

martin lille,

Du kallar arbetare för lata, smitare och bögar. Det får stå för dig.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-12, 13:38

råttan. skrev:Varför tog du upp det om du anser det sakna betydelse?.
    Tog jag upp ? Jag förstår fortfarande inte vad du menar med nedanstående.

Det du kallar "Alliansens höjning" gäller ju bara för en pytteliten del av lönemassan även på ett litet företag. / råttan

råttan. skrev:Nej, arb.avgiften är skatt precis som alla andra skatter.
    Bara för att du säger så ?
    råttan. skrev:Den lagtext du refererar till saknar betydelse
    Om så är fallet måste anledningen vara en annan, vilken ?
    råttan. skrev:Arb.avgiften på arbete har till ditt stora förtret sänkts marginellt.
    Vad jag tycker i den frågan vet jag, inte du.

Det torde dock inte krävas en raketforskare för att räkna ut att jag anser att sänkningen skulle varit 3,09%
    råttan. skrev:Justeringarna du yrar om gjordes för att det var det enklaste sättet att förbättra för oss arbetare.
    ???
    På vilket sätt då ?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-12-12, 18:57

Du verkar sakna vilja att debattera frågan.

Visst skulle man kunnat ta bort jobbavdraget och sänka arbetsgivaravgifterna med motsvarande belopp. På så sätt skulle man flytta pengarna från arbetare till företagare. Är det detta du förespråkar?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 06:22