Jag blir så otroligt trött! Börjar med att återge hela inlägget för att unvika missförstånd, avsiktliga som oavsiktliga.
fredrik rahm skrev:herr Rahm anser att anställda på Saab Ej är arbetslösa och långtidssjuka personer.
Eller menar du att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbanden?(konstigt där??)
och dessutom anse herr Rahm att ordentliga vidare utbildningar samt Nya idéer som texatt bygga vindkraftverk i dessa lokaler torde vara mera framtid än att bygga nya Lyxbilar och blåsa konstgjord statligt liv i ett företag som gått med ren förlust i årtionden.
Minns varv och stålindustrin och hur det gick.
Nytänkande är ej att lansera en ny bilmodell liksom.
Ang. källa frågade du innan du ens klickatpå den, vem som stod bakom denna., och efter det Häcklade lite när jag påpekade att du själv enkelt kunde söka på google och välja den källa du ville ha om den ej dög.
(alla källorna var dock väldigt lika i sina resonemang det var stort sätt bara årtalen och löneutvecklingen som skilde)
fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor
Sedan får jag väl göra ett nytt försök:
fredrik rahm skrev:Eller menar du att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbanden?(konstigt där??)
Nej, Fredrik, jag menar inte att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbandet på SAAB.
Det är på det viset att om man är sjukskriven skall man inte vara på sin arbetsplats. Sedan förhåller det sig på det viset att man (än så länge) behåller sin anställning även om man råkar vara sjuk.
Tyvärr är det så att om man som sjukskriven skulle förlora sin anställning blir man inte per automatik frisk. Att vara sjuk innebär ofta att man är mindre gångbar på arbetsmarknaden, ju sämre arbetsmarknad desto mindre gångbar.
Så till dom arbetslösa:
Nej, Fredrik, jag tror inte heller att det står en massa arbetslösa vid monteringsbandet på SAAB. Det är nämnligen på det viset att SAAB har en policy om att man skall vara anställd för att stå vid monteringsbandet (besökare är undantagna från den policyn). Däremot står det ett stort antal potentiellt arbetslösa vid monteringsbanden på SAAB.
fredrik rahm skrev:och dessutom anse herr Rahm att ordentliga vidare utbildningar samt Nya idéer som texatt bygga vindkraftverk i dessa lokaler torde vara mera framtid än att bygga nya Lyxbilar och blåsa konstgjord statligt liv i ett företag som gått med ren förlust i årtionden.
Skulle Herr Rahm kunna ha vänligheten att berätta mot vilket yrkesområdet dessa vidareutbildningar skulle bedrivas?
Det vore också intressant att få reda på varför just vindkraftverk (förutom att Olofsson har sagt det) vore så bra att tillverka i just SAAB lokaler?
fredrik rahm skrev:
Minns varv och stålindustrin och hur det gick.
Ja, Fredrik, jag minns framför allt varvsindustrin och dess avvecklande(vilket du helt uppenbarligen inte gör eftersom du i ett av dina första inlägg påstår att SAAB tog över varvens lokaler, det var VOLVO som flyttade in på varvsområdet i Uddevalla) Staten gick in och stöttade till dess att all verksamhet var avvecklad, detta innebar att man ordnade ersättningsindustrier till varvsorterna och skapade möjligheter för ett långsamt avvecklande. (Att det innebar att arbetslösheten inte rusade i höjden behöver jag väl inte förklara för dig?)
fredrik rahm skrev:
Ang. källa frågade du innan du ens klickatpå den, vem som stod bakom denna., och efter det Häcklade lite när jag påpekade att du själv enkelt kunde söka på google och välja den källa du ville ha om den ej dög.
(alla källorna var dock väldigt lika i sina resonemang det var stort sätt bara årtalen och löneutvecklingen som skilde)
fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor
O
BS! Strax följer ett visst häcklande. OBS!Jag är imponerad av Herr Rahms förmåga att veta huruvida (det är ett svårare ord för om) jag klickat på ev. länkar innan jag skriver inlägg, mycket imponerad.
OBS! Slut på häckel. OBS!Ovanstående påstående är ett lysande exempel på hur Herr Rahm hanterar fakta, han gör ett antagande och presenterar det sedan som en sanning.
De olika länkar som presenterats har pekat åt olika håll men Herr Rahm har aldrig skivit vem som ligger bakom siten jag frågade om.
Till sist undrar jag bara vad som menas med det här:
fredrik rahm skrev:
Hmm, Assea Brown Boveri, röd källa? Hmm? Förstår inte vad en röd källa är och på vad vis färgen på en källa skulle spela för roll?
Med vänlig hälsning från
Rainman
som nu tänker ägna resten av kvällen åt annat.