Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
boopi
enigma
Rainman
Corven
Regndrottning
Kakmonstret
fredrik rahm70
MartinLindgren
12 posters

    SAAB & ALLIANSEN...

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Regndrottning 2009-02-19, 00:20

    fredrik rahm skrev:
    Regndrottning skrev:Fredrik...

    Jag har läst lite här och jag kan inte hitta några angrepp på dig.

    Såtillvida du inte anser att frågar är ett angrepp? Särskild frågor som du inte kan besvara?
    Wink

    det går ej att besvara frågor som ändrar synvinkel och ståndpunkt hela tiden samt förnekande av källor och ignorerade av skriven text

    att rycka ur en sak ur sit sammanhang (är det värt att rädda saab ) till att bli "vad kostar en arbetslös" (finns 100 olika siffror på internet dok redovisade jag en källa som genast ignoreades) och hur MÅNGA sjuka saab i trollhättan har idag är trollande och inget annat
    lol!

    Vad var ryckt ur sitt sammanhang? Jag tyckte ni två hade bra flyt ett tag. Tills du bangande...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-19, 00:23

    Regndrottning skrev:
    fredrik rahm skrev:
    Regndrottning skrev:Fredrik...

    Jag har läst lite här och jag kan inte hitta några angrepp på dig.

    Såtillvida du inte anser att frågar är ett angrepp? Särskild frågor som du inte kan besvara?
    Wink

    det går ej att besvara frågor som ändrar synvinkel och ståndpunkt hela tiden samt förnekande av källor och ignorerade av skriven text

    att rycka ur en sak ur sit sammanhang (är det värt att rädda saab ) till att bli "vad kostar en arbetslös" (finns 100 olika siffror på internet dok redovisade jag en källa som genast ignoreades) och hur MÅNGA sjuka saab i trollhättan har idag är trollande och inget annat
    lol!

    Vad var ryckt ur sitt sammanhang? Jag tyckte ni två hade bra flyt ett tag. Tills du bangande...

    bangade inget märkte bara att debattören var ointresserad av svaren samt Häcklade när jag påpekade att var han ej NÖJD med svaret fanns det www.google.se

    fortsätter man då att "debattera" trasslar man tillslut in sig

    (ganska grundläggande debatt kunskap=)
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-19, 00:29

    fredrik rahm skrev:
    snacka om att glida ifrån ämnet och trolla

    ser nu att vidare diskussion inte kommer att leda någonstans eftersom DU inte vill debattera vilket är SYND

    ett tips är att gå tillbaka ett par inlägg och försöka läsa och TÄNKA innan du skriver istället för att prompt angripa. Rolling Eyes

    Du får ursäkta mig, jag förstod inte att det var att komma från ämnet genom att fråga VEM som låg bakom källan du refererade till.

    Jag är uppriktigt ledsen om det framstår som om jag är ovillig att debattera, hade det varit på det viset hade jag nog använt något annat än ett forum på internet.

    Jag är mycket tacksam för ditt tips om att gå tillbaka ett par inlägg, jag gjorde det och insåg att mina frågor fortfarande äger relevans.

    Jag insåg inte att det var ett angrepp när jag frågade om dina källor, så dumt av mig. Hade jag tex ifrågasatt din förmåga att tänka hade det ju varit ett angrepp men det gjorde jag ju inte.

    Mvh
    Rainman
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-19, 00:34

    Rainman skrev:
    fredrik rahm skrev:
    snacka om att glida ifrån ämnet och trolla

    ser nu att vidare diskussion inte kommer att leda någonstans eftersom DU inte vill debattera vilket är SYND

    ett tips är att gå tillbaka ett par inlägg och försöka läsa och TÄNKA innan du skriver istället för att prompt angripa. Rolling Eyes

    Du får ursäkta mig, jag förstod inte att det var att komma från ämnet genom att fråga VEM som låg bakom källan du refererade till.

    Jag är uppriktigt ledsen om det framstår som om jag är ovillig att debattera, hade det varit på det viste hade jag nog använt något annat än ett forum på internet.

    Jag är mycket tacksam för ditt tips om att gå tillbaka ett par inlägg, jag gjorde det och insåg att mina frågor fortfarande äger relevans.

    Jag insåg inte att det var ett angrepp när jag frågade om dina källor, så dumt av mig. Hade jag tex ifrågasatt din förmåga att tänka hade det ju varit ett angrepp men det gjorde jag ju inte.

    Mvh
    Rainman

    jag
    angav en källa, du ignorerade och du spann vidare till vem som ÄGDE denna.. detta är helt klart att trolla

    sedan kan du ju själv UTAN att häckla lätt skriva in raden "vad kostar en arbetslös samhället" i google så får du själv lite fakta och välja källa (MEN prisbilden ligger mellan 290000 - 350000kr per år)
    Google Resultat 1 - 10 av ungefär 415 000 vid sökning efter vad kostar en arbetslös. (0,23 sekunder)

    och det där med sjuka är för lågt... för varken du eller jag kan veta hur många av dessa 15000 som är sjuka denna vecka kanske hmm 190 st??
    Är det ett skäl att pumpa in pengar i saab då??

    LO äger över 6 miljarder då kan ju DOM köpa saab för dom??

    Tillägg hittade en källa till som dessutom är rödfärgad:och något gammal

    http://etc.se/fraga_om_ekonomi/8816/vad-kostar-en-arbetsloes


    I Ekonomihandboken har vi ett exempel på hur man kan räkna och
    hamna på en kostnad som motsvarar 90 procent av full lön för en
    arbetslös. Det är alltså en försiktig beräkning.


    Kostnaden för en arbetslös person och en anställd (kr/år)


    Antaganden: Månadslön 18 000, arbetsgivaravgift 33%, arbetslöshetsersättning 80%, kommunalskatt 30% och moms 25%.


    Säg att vi utgår från en månadslön på 18 000 kronor. Lönekostnaden
    blir då 288 000 kronor per år. Den kostnaden för en anställd ska
    ställas mot kostnaderna för att personen är arbetslös. För det första
    får vi kostnader för arbetslöshetsersättning på 172 000 kronor. Sedan
    har vi utebliven arbetsgivaravgift, samt lägre skatt och moms. Totalt
    summerar det till 263 000 kronor, vilket är drygt 90 procent av
    kostnaden för att den arbetslösa var anställd.


    Lägger vi till kostnader för utbildnings-/praktikanordnare och administration, så hamnar man säkert över 100 procent.

    2005
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-19, 01:03

    Hmm, nu skall vi se så att det inte blir fler missförstånd här.

    fredrik rahm skrev:
    jag angav en källa, du ignorerade och du spann vidare till vem som ÄGDE denna.. detta är helt klart att trolla

    Bara för att undvika missförstånd, kan du förklara för mig på vad vis det är att trolla när jag undrar vem som ligger bakom en sida du refererar till? I min värld, fortfarande uppfostrad enligt Läroplan 66, är det naturligt att efterforska en källa innan jag refererar till den. Frågan "Säger vem och vad har han eller hon för syfte" tycker jag är bra att ställa när någon lägger fram ett påstående och i synnerhet om jag tänker referera till det som en sanning.

    fredrik rahm skrev:
    sedan kan du ju själv UTAN att häckla lätt skriva in raden "vad kostar en arbetslös samhället" i google så får du själv lite fakta och välja källa (MEN prisbilden ligger mellan 290000 - 350000kr per år)
    Google Resultat 1 - 10 av ungefär 415 000 vid sökning efter vad kostar en arbetslös. (0,23 sekunder)

    Efter ditt tips att gå tillbaka några inlägg kunde jag konstatera att vi båda tyckte att siffran var något låg, intressant, jag baserade mitt antagande på en ganska god inblick i hur samhället fungerar. Vad baserade du din på?

    fredrik rahm skrev:
    och det där med sjuka är för lågt... för varken du eller jag kan veta hur många av dessa 15000 som är sjuka denna vecka kanske hmm 190 st??

    Jo Fredrik, en av oss kan det.

    fredrik rahm skrev:
    Är det ett skäl att pumpa in pengar i saab då??

    Här förstår jag inte riktigt frågan, jag skulle uppskatta om du ville förtydliga den.

    fredrik rahm skrev:
    LO äger över 6 miljarder då kan ju DOM köpa saab för dom??

    Tja, varför inte. Fast jag trodde att fackföreningsäga företag inte var så populära i Sverige, har för mig att det var något tjafs om löntagarfonder en gång i tiden.

    Som avslutning, bara för att undvika missförstånde, SAAB Automobile i Trollhättan har inte 15.000 anställda. Däremot hotas ca 15.000 arbetstillfällen om SAAB skulle läggas ner.

    Mvh
    Rainman
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-19, 01:09

    Rainman



    Bara för att undvika missförstånd, kan du förklara för mig på vad vis det är att trolla när jag undrar vem som ligger bakom en sida du refererar till? I min värld, fortfarande uppfostrad enligt Läroplan 66, är det naturligt att efterforska en källa innan jag refererar till den. Frågan "Säger vem och vad har han eller hon för syfte" tycker jag är bra att ställa när någon lägger fram ett påstående och i synnerhet om jag tänker referera till det som en sanning.



    klicka på länken kolla så ser du och hittar du ej så fråga (var Abf http://www.abf.se/) annars som sagt fnns det ca 1000 liknande källor med LIKNANDE slutsats 290000 - 350000kr per å¨r och arbetslös


    Efter ditt tips att gå tillbaka några inlägg kunde jag konstatera att vi båda tyckte att siffran var något låg, intressant, jag baserade mitt antagande på en ganska god inblick i hur samhället fungerar. Vad baserade du din på?

    diskussionen om saabs varande som blev ngt HELT annat?


    Jo Fredrik, en av oss kan det.

    trevligt men jag ser inget sammanhang i hur många som ligger hemma i förkylning eller ens böldpest och huruvida staten skall betala x antal MILJARDER för saab




    Här förstår jag inte riktigt frågan, jag skulle uppskatta om du ville förtydliga den.


    nej du klippte ju ur frågan ur sitt sammanhang



    Tja, varför inte. Fast jag trodde att fackföreningsäga företag inte var så populära i Sverige, har för mig att det var något tjafs om löntagarfonder en gång i tiden.



    Där håller jag med dig ..dom äger ju tom aftonblaskan sälj skiten och köp saab

    Som avslutning, bara för att undvika missförstånde, SAAB Automobile i Trollhättan har inte 15.000 anställda. Däremot hotas ca 15.000 arbetstillfällen om SAAB skulle läggas ner.


    okej tack för infon men 15000 är fortfarande 15000
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-19, 01:31

    Trevligt att debattera med dig Fredrik. Jag ber att få återkomma i morgon kväll eftersom min skönhetssömn propsar på sitt. Det vill till att var pigg när man skall jobba. Tills vi hörs igen, ha det bra.
    /Rainman
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Jag ändrar mig

    Inlägg  enigma 2009-02-19, 12:55

    Ju mera jag lyssnar på mina vänner från andra länder ju mera börjar jag tveka. Tror inte längre lika säkert att vi gör rätt som inte räddar bilindustrin.
    Det är ju trotts allt Sveriges största export industri. Vad händer när man lägger ner detta? Väldigt tveksam numera. Jag tror jag ändrar åsikt. Rädda SAAB är nog ändå rätta vägen att gå.
    boopi
    boopi


    Antal inlägg : 33
    Join date : 09-02-19

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty jo men

    Inlägg  boopi 2009-02-19, 13:20

    Något som förvånar mig lite när det gäller saab att dom inte funkat så bra genom åren.Varför har man inte tagit tag i detta tidigare och utvecklat en nyare framtids bil (miljöbil) när miljarderna fortfarande fanns i företaget.
    Går man back varje år så måste man ju utveckla företagetframåt eller så får man lägga ner.

    eller? Rolling Eyes
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  blueheaven 2009-02-20, 11:15

    Ett par enkla frågor:
    Vad vill rainman med sina frågor?
    Vad vill rainman göra med SAAB?
    Vilken källa och vilka ligger bakom rainman?
    Vad har antalet sjukskrivna på SAAB med debatten om SAAB att göra överhuvudtaget?

    Med en förhoppning om återgång till grundfrågan om SAAB's överlevnad och vad göra?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Regndrottning 2009-02-20, 12:32

    blueheaven skrev:Ett par enkla frågor:
    Vad vill rainman med sina frågor?
    Vad vill rainman göra med SAAB?
    Vilken källa och vilka ligger bakom rainman?
    Vad har antalet sjukskrivna på SAAB med debatten om SAAB att göra överhuvudtaget?

    Med en förhoppning om återgång till grundfrågan om SAAB's överlevnad och vad göra?

    Nu kan jag förstås inte svara för rainman...

    Men jag har hört attkostnaden för Sverige skulle bli ca 4,5 miljarder/år vid en nedläggning. Detta i ökade utgifter och minskade inkomster.

    Så, en satsning på 5 miljarder kanske inte vore helt fel.

    Kanske en långsiktig satsning för att behålla jobben tillsvidare och minska personalen i naturlig takt. Pensioneringar, aktiv jobbsök, osv...

    Kvar skulle då bli en liten kärna, en thinktank, som då skulle kunna utforma en ny koncept för saab, en bil som ligger i tiden. Och i lågkonjunktur är det en bra sätt att gå tillväga. Arbeta ut en ny koncept och vara klara att implemitera vid nästa högkonjunktur.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-20, 13:38

    Självklart är SAAB viktigt, och när man nu står in för sin värsta kris någonsin, så borde man få all tänkbar hjälp att rekonstruera för att överleva,
    För att överleva borde vara målet,
    Särskilt för alla dessa människor som arbetar hos SAAB och för SAAB! Arrow
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  blueheaven 2009-02-20, 15:22

    Men jag har hört att kostnaden för Sverige skulle bli ca 4,5 miljarder/år vid en nedläggning. Detta i ökade utgifter och minskade inkomster.

    Hur många år skulle detta pågå?

    Kostnaden är då ungefär som två års förluster med produktion!

    Så, en satsning på 5 miljarder kanske inte vore helt fel.

    Ser ut som en dålig investering annars hade ju någon redan gjort det?
    Varför inte facket?

    Kanske en långsiktig satsning för att behålla jobben tillsvidare och minska personalen i naturlig takt. Pensioneringar, aktiv jobbsök, osv...

    Varför inte rekonstruera företaget och sedan köpa loss det från GM via börsen?
    Sitta och vänta på kineser eller indier verkar ju inte vara särskilt kreativt?

    Kvar skulle då bli en liten kärna, en thinktank, som då skulle kunna utforma en ny koncept för saab, en bil som ligger i tiden. Och i lågkonjunktur är det en bra sätt att gå tillväga. Arbeta ut en ny koncept och vara klara att implemitera vid nästa högkonjunktur.

    Alla biltillverkare försöker nog att tillverka rätt produkter i SAAB's fall verkar det inte gått så bra, annars är det så man skall göra, avsätta pengar till produktutveckling goda tider och använda dessa för produktutveckling vid sämre tider, i Volvos fall tog Ford dessa vinster från Volvo och har inga pengar att skjuta till nu!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 17:02

    Fackets bil och bankakut

    Man kan ju tycka att Maud Olofssons förslag om att If-metall ska investera sina egna pengar i Saab är en retorisk fint. Men faktum är att svenska fackföreningar redan har använt en stor del av sina besparingar för att rädda krisande företag.

    Anders Sundström, vd för Folksam, har hittills satsat mer än sju miljarder för att rädda Swedbank. Han har fullt stöd från styrelsen, där bland andra Wanja Lundby-Wedin och Sture Nordh återfinns.

    Ett slags facklig bankakut kan man tycka. Fast någon särskilt bra affär för medlemmarna är det hittills inte. Folksam har förlorat drygt en miljard. Och när Lettland devalverar kan det bli en riktigt dålig affär.

    Fast vem bryr sig egentligen? Pengarna skulle säkert ändå bara ha använts för att finansiera onödiga strejker.
    Laughing
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-21, 20:41

    Då skall vi se om det går att bringa någon ordning i den här milt sagt förvirrade debatten?

    Jag tror att jag gör avstampet i Blueheavens frågor:

    blueheaven skrev:Ett par enkla frågor:
    Vad vill rainman med sina frågor?
    Vad vill rainman göra med SAAB?
    Vilken källa och vilka ligger bakom rainman?
    Vad har antalet sjukskrivna på SAAB med debatten om SAAB att göra överhuvudtaget?

    Med en förhoppning om återgång till grundfrågan om SAAB's överlevnad och vad göra?

    Rainman vill med sina frågor (till Herr Rahm) belysa problemet med att okritiskt använda en källa och basera
    sitt resonemang på denna utan att kolla vem som ligger bakom källan och vad denne kan ha för syfte.

    Rainman vill med SAAB göra följande (sedan sist har det ju onekligen hänt lite på den fronten): Ge företaget en
    möjlighet att testa om deras nya modellprogram är säljbart (lönsamt) och om så inte är fallet långsamt avveckla verksamheten.

    Frågan om vilken "källa" (om du inte avser ur vems pung spermierna en gång kom) som ligger bakom Rainman förstår jag inte riktigt.
    Även frågans andra del om vilka som ligger bakom Rainman (förutsatt du inte syftar på mina föräldrar) förstår jag heller inte
    men du kommer säkert att ha vänligheten att förtydliga dig så att du kan få ett relevant svar.

    Resonemanget om antalet sjukskrivna på SAAB började med Herr Rahms nedan citterade inlägg.

    fredrik rahm skrev:
    Nordic Light skrev:Jo, men det kostar ännu mer pengar fö att först pumpa in 5 miljarder, och inom en kort tid se 15000 arbetslösa iaf. Bättre att ta emot en fet smäll med en gång istället enligt min mening

    regndrottning

    man räknar iskallt ekonomiskt att en arbetslös eller sjuk i arbetsför ålder kostar samhället i genomsitt 300000kr om året..

    räkna nu själv??

    det är inte långtidare eller outbildade eller sjuka vi talar om som blir varslade av saab

    Jag väljer att återge hela inlägget så att Herr Rahm inte anser att jag rycker loss det ur sitt sammanhang.

    Tyvärr förhåller det sig på det viset att även personer med en låg utbildningsnivå och peroner som som är långtidssjukskrivna
    riskerar att förlora sin anställning. Dessa personer kommer att få det extra tufft att hävda sig på en mycket dålig arbetsmarknad
    i Västra Götalandsregionen. Att sedan Herr Rahm anser att det är typiskt svenskt att stanna kvar i sitt yrke är beklagligt.

    fredrik rahm skrev:
    Rainman skrev:
    fredrik rahm skrev:
    ja jag tyckte den åxå är väldigt låg.. skall leta.

    Och hittade denna:

    Människor som lever i ett utanförskap kostar samhället ganska mycket pengar:
    - en "vanlig" arbetslös kostar ca 350 000 kr/år
    - "ungdom på glid" ca 2,5 miljoner/år
    - drogmissbrukare ca 1,5 - 2 miljoner/år
    - alkoholmissbrukare ca 600 000 kr/år
    Det rör sig alltså om stora belopp i samhällskostnader.

    http://www.socialredovisning.nu/


    och antagligen är det ju mest heltidsanställda tekniker monterare och ingenjörer som är saabs anställda..

    En annan som är uppfödd med läroplan 66, "eleven skall fostras att bli en kritiskt ganskande samhällsmedborgare", undrar naturligtvis vem eller vilka som döljer sig bakom "socialredovisning.nu". Vet möjligtvis du detta?

    Vad gäller produktionspersonalen på SAAB kan jag berätta för dig att det stora flertalet inte är vare sig tekniker eller ingenjörer. De flesta jobbar som montörer, en hel del via bemanningsföretag, och har ganska begränsade möjligheter att hävda sig på den lokala arbetsmarknaden, just montörer efterfrågas inte i Västra Götaland just nu. Undra varför?

    Just det, hur var det med sjukskrivna på SAAB?

    Mvh
    Rainman


    Ja du vad du FÖRSÖKER påvisa vet jag ej?
    just montörer efterfrågas inte i Västra Götaland just nu
    typiskt svenskt beteende.. har du ett jobb MÅSTE du stanna vid detta du KAN inte vidare utbilda dig plugga byta karriär flytta.. nej nej jag är MONTÖR och skall dö som MONTÖR!!=)

    kanske att vi alla skall pumpa in mellan 10 - oändligt antal MILJARDER kronor för att gm skall släppa ett konkursmässigt företag??
    (ungefär som med varven)

    hell vi kan lägga ner alla skolor och ta dom pengarna såvida vänstern inte uppfinner en ny sedelpress i källaren eller ja höjaskatterna tills det inte alls lönar sig att jobba alls??=
    )

    Även här väljer jag att återge hela Herr Rahms inlägg så att ingen tror att jag rycker det ur sitt sammanhang.

    Det hade varit intressant att höra Herr Rahms redogörelse för hur dessa personer skulle inleda en ny fas av sitt yrkesverksamma liv?


    Detta långa svar skulle jag, om jag varit en elak person, kunnat sammanfatta till:
    Herr Rahm snackar om saker han inte har en aning om och han
    använder de mest genomskinliga och obegåvade härskartekniker som finns för att dölja sin okunnighet.

    Eftersom jag inte är en elak person väljer jag
    istället att återge Herr Rahms inlägg och frågor så att var och en får ta ställning till Herr Rahms sätt att föra en debatt.

    Med vänlig hälsning
    Rainman
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-21, 20:51

    herr Rahm anser att anställda på Saab Ej är arbetslösa och långtidssjuka personer.
    Eller menar du att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbanden?(konstigt där??)Laughing

    och dessutom anse herr Rahm att ordentliga vidare utbildningar samt Nya idéer som texatt bygga vindkraftverk i dessa lokaler torde vara mera framtid än att bygga nya Lyxbilar och blåsa konstgjord statligt liv i ett företag som gått med ren förlust i årtionden.

    Minns varv och stålindustrin och hur det gick.

    Nytänkande är ej att lansera en ny bilmodell liksom.

    Ang. källa frågade du innan du ens klickatpå den, vem som stod bakom denna., och efter det Häcklade lite när jag påpekade att du själv enkelt kunde söka på google och välja den källa du ville ha om den ej dög.

    (alla källorna var dock väldigt lika i sina resonemang det var stort sätt bara årtalen och löneutvecklingen som skilde)

    fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor
    Idea
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-21, 22:02

    Jag blir så otroligt trött! Börjar med att återge hela inlägget för att unvika missförstånd, avsiktliga som oavsiktliga.

    fredrik rahm skrev:herr Rahm anser att anställda på Saab Ej är arbetslösa och långtidssjuka personer.
    Eller menar du att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbanden?(konstigt där??)Laughing

    och dessutom anse herr Rahm att ordentliga vidare utbildningar samt Nya idéer som texatt bygga vindkraftverk i dessa lokaler torde vara mera framtid än att bygga nya Lyxbilar och blåsa konstgjord statligt liv i ett företag som gått med ren förlust i årtionden.

    Minns varv och stålindustrin och hur det gick.

    Nytänkande är ej att lansera en ny bilmodell liksom.

    Ang. källa frågade du innan du ens klickatpå den, vem som stod bakom denna., och efter det Häcklade lite när jag påpekade att du själv enkelt kunde söka på google och välja den källa du ville ha om den ej dög.

    (alla källorna var dock väldigt lika i sina resonemang det var stort sätt bara årtalen och löneutvecklingen som skilde)

    fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor
    Idea

    Sedan får jag väl göra ett nytt försök:

    fredrik rahm skrev:Eller menar du att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbanden?(konstigt där??)Laughing

    Nej, Fredrik, jag menar inte att det står en massa sjukskrivna och arbetslösa personer vid monteringsbandet på SAAB.
    Det är på det viset att om man är sjukskriven skall man inte vara på sin arbetsplats. Sedan förhåller det sig på det viset att man (än så länge) behåller sin anställning även om man råkar vara sjuk.
    Tyvärr är det så att om man som sjukskriven skulle förlora sin anställning blir man inte per automatik frisk. Att vara sjuk innebär ofta att man är mindre gångbar på arbetsmarknaden, ju sämre arbetsmarknad desto mindre gångbar.

    Så till dom arbetslösa:
    Nej, Fredrik, jag tror inte heller att det står en massa arbetslösa vid monteringsbandet på SAAB. Det är nämnligen på det viset att SAAB har en policy om att man skall vara anställd för att stå vid monteringsbandet (besökare är undantagna från den policyn). Däremot står det ett stort antal potentiellt arbetslösa vid monteringsbanden på SAAB.

    fredrik rahm skrev:och dessutom anse herr Rahm att ordentliga vidare utbildningar samt Nya idéer som texatt bygga vindkraftverk i dessa lokaler torde vara mera framtid än att bygga nya Lyxbilar och blåsa konstgjord statligt liv i ett företag som gått med ren förlust i årtionden.

    Skulle Herr Rahm kunna ha vänligheten att berätta mot vilket yrkesområdet dessa vidareutbildningar skulle bedrivas?
    Det vore också intressant att få reda på varför just vindkraftverk (förutom att Olofsson har sagt det) vore så bra att tillverka i just SAAB lokaler?

    fredrik rahm skrev:
    Minns varv och stålindustrin och hur det gick.

    Ja, Fredrik, jag minns framför allt varvsindustrin och dess avvecklande(vilket du helt uppenbarligen inte gör eftersom du i ett av dina första inlägg påstår att SAAB tog över varvens lokaler, det var VOLVO som flyttade in på varvsområdet i Uddevalla) Staten gick in och stöttade till dess att all verksamhet var avvecklad, detta innebar att man ordnade ersättningsindustrier till varvsorterna och skapade möjligheter för ett långsamt avvecklande. (Att det innebar att arbetslösheten inte rusade i höjden behöver jag väl inte förklara för dig?)

    fredrik rahm skrev:
    Ang. källa frågade du innan du ens klickatpå den, vem som stod bakom denna., och efter det Häcklade lite när jag påpekade att du själv enkelt kunde söka på google och välja den källa du ville ha om den ej dög.

    (alla källorna var dock väldigt lika i sina resonemang det var stort sätt bara årtalen och löneutvecklingen som skilde)

    fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor

    OBS! Strax följer ett visst häcklande. OBS!

    Jag är imponerad av Herr Rahms förmåga att veta huruvida (det är ett svårare ord för om) jag klickat på ev. länkar innan jag skriver inlägg, mycket imponerad.

    OBS! Slut på häckel. OBS!

    Ovanstående påstående är ett lysande exempel på hur Herr Rahm hanterar fakta, han gör ett antagande och presenterar det sedan som en sanning.

    De olika länkar som presenterats har pekat åt olika håll men Herr Rahm har aldrig skivit vem som ligger bakom siten jag frågade om.

    Till sist undrar jag bara vad som menas med det här:

    fredrik rahm skrev:
    fast nu var det ju åxå etc och abb som var källorna jag angav vilket båda kan räknas som klart röda källor

    Hmm, Assea Brown Boveri, röd källa? Hmm? Förstår inte vad en röd källa är och på vad vis färgen på en källa skulle spela för roll?

    Med vänlig hälsning från
    Rainman
    som nu tänker ägna resten av kvällen åt annat.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-21, 22:33

    som sagt du är ej utefter att debattera ämnet och ändrar sakfrågorna hela tiden vilket jag skrev förut

    = trolla..

    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-21, 22:49

    fredrik rahm skrev:som sagt du är ej utefter att debattera ämnet och ändrar sakfrågorna hela tiden vilket jag skrev förut

    = trolla..


    Jag, och fler med mig, skulle verkligen uppskatta om du kunde förklara på vilket vis jag ändrar sakfrågorna hela tiden?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  lazy 2009-02-21, 23:01

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 17:39, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Rainman 2009-02-21, 23:15

    lazy skrev:Rainman påstår att "överenskommelsen" gjorde att arbetslösheten
    inte steg i höjden? Jag som var tonåring då o bodde på västkusten
    var tvungen att flytta just p.g.a att arbetslösheten steg i
    höjden, alla jobb skulle först o främst gå till de som blivit
    permitterade (vilket säkert kommer att hända nu också) MEN jag
    vill veta vad ni i facket gjorde som du tycker är så himla bra?

    Nu blir jag lite fundersam, var har jag skrivit att jag tycker facken är så himla bra? Varför i hela världen utgår du i från att jag är fackligt engagerad?

    Vad gäller statens engagemang i varvsavecklingen är jag övertygad om att hade inget gjorts så skulle betydligt fler personer gått arbetslösa under en mycket längre period.

    Sedan undrar jag lite över hur du tror att "fördelningen av arbete" gick till på den tiden? Så vitt jag vet är det alltid arbetsgivaren som anställer en person utifrån om denne uppfyller det kriterier som jobbet kräver. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas något annat sätt att få ett arbete.

    Med vänlig hälsning
    Rainman


    Senast ändrad av Rainman den 2009-02-22, 00:11, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-22, 00:05

    Tyvärr så är det så att någon av debattörerna har ju påstått dom mest häpnadsväckande "påståendena" i det gammla forumet så länge jag kan minnas,
    Så vad han fortsätter påstå, spelar ingen roll,
    Den här tråden handlar omm att rädda SAAB, och sittande alliansregerings hantering av nedläggningshotet och ovilja att hjälpa till!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 10:52

    Alliansen själva föreslår, och riksdagen har sagt ja till lånegarantier på 28 miljarder för svensk fordonsindustri, Twisted Evil
    Men tydligen gäller inte det SAAB? Evil or Very Mad
    Ett sedvanligt borgarspel för galleriet, men vem förvånas, det är ju vardagsmat numera! Twisted Evil
    Alliansregeringen tycks trivas bra därute på den hala isen och göra piruetter och snurra runt, runt, med nollkoll på det mesta! Twisted Evil
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-23, 12:38

    Idag besöker Maud Olofson och Svenotto Littorin SAAB i trollhättan, där personalen säger sig vara riktigt flyförbannade Twisted Evil på hela alliansregeringen för deras ovilja att backa upp SAAB och alla tusentals människor som har sina försörjningar där Twisted Evil
    På dom bara alla SAAB anställda! Twisted Evil
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Erbjuda

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-02-23, 14:05

    Ja bra vore det om dessa arbetare får hjälp av regeringen och inte hamnar hos socialen,en del kanske inte längre är med i facket...

    Sponsored content


    SAAB & ALLIANSEN... - Sida 2 Empty Sv: SAAB & ALLIANSEN...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 13:54