lazy skrev:Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
FS, det verkar ju vara grundpelaren.
Tala för dig själv!!! Det är DU som försvarar förtryck...
lazy skrev:Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
Sniperace skrev:Dao skrev:lazy skrev:Dao Yesterday at 6:53 pm
Skulle du varit lika tillmötesgående om det hade handlat om ett förbud att Davidsstjärnan inte skall få vara synliga på byggnader???
Nu handlar det ju fortfarande om minareter och inget annat, du tror inte
att människor kanske agerat utifrån tanken att när väl minareterna finns
så kan det komma nya krav på att få använda dem till det de är till för?
Vad är det för ett resonemang??? De fyra minareter som redan finns i Schweiz har aldrig haft böneutrop!!! Och det finns inga krav om att det skall bli böneutrop i dem, mig veteligen! De rättar sig efter de regler som finns i de regioner de befinner sig i - och ändå förväntar ni er att de skall "ställa krav"???
Min liknelse med Davidsstjärnan är talande för det som sker idag - och att vissa inte vill lra sig av vår europeiska historia!
Men OM dessa inte används för det de är till för, varför då uppföra dessa, de är ju ändå inget essentiellt för Islam och denna tro?
De är egentligen inte ens en religiös SYMBOL, utan ett "arbetsredskap" ämnat just för böneutropandet, INGET annat!!
På det sättet har jag svårt att förstå krav på att få bygga minareter.....
Dao skrev:Redclown skrev:lazy skrev:Dao Yesterday at 6:53 pm
Skulle du varit lika tillmötesgående om det hade handlat om ett förbud att Davidsstjärnan inte skall få vara synliga på byggnader???
Det går nog inte att utesluta.
Tror nog att muslimerna i Schweiz kan gå till sina moskeér och utöva sin religion ändå, de var trots allt villiga att flytta dit och någon orsak till att lämna hemlandet hade de, och någon anpassning till det nya hemlandet kan man allt kräva.
Det kvittar hur väl de anpassar sig - som Lazy skrev - de KAN ju kräva mer framöver. Så därför är det rätt att begränsa deras mänskliga rättigheter? Inte för vad de gör eller gjort, utan för vad ni TROR att de KOMMER att göra???
Historien går alltså igen...
Dao Today at 4:22 pm
Det kvittar hur väl de anpassar sig - som Lazy skrev - de KAN ju kräva mer framöver. Så därför är det rätt att begränsa deras mänskliga rättigheter? Inte för vad de gör eller gjort, utan för vad ni TROR att de KOMMER att göra???
Redclown skrev:Dao skrev:Redclown skrev:lazy skrev:Dao Yesterday at 6:53 pm
Det går nog inte att utesluta.
Tror nog att muslimerna i Schweiz kan gå till sina moskeér och utöva sin religion ändå, de var trots allt villiga att flytta dit och någon orsak till att lämna hemlandet hade de, och någon anpassning till det nya hemlandet kan man allt kräva.
Klarar man sig inte utan minareter som inte ingår i det nya hemlandets kultur så kanske borde man fråga sig om man flyttade till rätt ställe och vad var det man flydde ifrån.
lazy skrev:Dao Today at 4:22 pm
Ingen har begränsat någons mänskliga rättigheter för där ingår inte att få
bygga minareter, faktum är att ingen har ens inskränkt religionsfriheten.
Är det så svårt att ta till sej att många människor är väldigt skeptiska
till islam just för att vissa fanatiker har fått härja ganska fritt, inget
blir bättre av alla skriverier om att Schweiz nu är en "skamfläck" för
hela Europa.
Dao Today at 4:48 pm
Förbudet i sig är just den begränsningen!
Enda sättet att bekämpa fanatism är med ickefanatiska metoder, där demokrati är ett av de främsta. Att försöka bekämpa fanatism genom att själva bli fanatiska, är knappast rätt sätt...
Och ja, jag är mycket medveten om skeptisismen som finns, och de som slår mynt på den rädslan.
Botet mot detta är kunskap!
Där kan vi alla hjälpa till, så att folk inte skall behöva känna rädsla för en fara som inte finns!
Förbud som kränker de mänskliga rättigheterna är INTE rätt väg att gå, utan har motsatt verkan. Därför är själva folkomröstningen i sig en skamfläck för Schweiz...
lazy skrev:Dao Today at 4:48 pm
Förbudet i sig är just den begränsningen!
Enda sättet att bekämpa fanatism är med ickefanatiska metoder, där demokrati är ett av de främsta. Att försöka bekämpa fanatism genom att själva bli fanatiska, är knappast rätt sätt...
Och ja, jag är mycket medveten om skeptisismen som finns, och de som slår mynt på den rädslan.
Botet mot detta är kunskap!
Där kan vi alla hjälpa till, så att folk inte skall behöva känna rädsla för en fara som inte finns!
Förbud som kränker de mänskliga rättigheterna är INTE rätt väg att gå, utan har motsatt verkan. Därför är själva folkomröstningen i sig en skamfläck för Schweiz...
Jag håller med om att förbud inte är rätt väg att gå men diskussioner har ju
inte kunnat föras på en normal nivå, direkt ngn ens försöker så blir ju
vederbörande kallad islamofob, ivrigt påhejad av både politiker o media.
Visst är det så men man ska vara noga med att poängtera att förtryck är något som människor utövar, inte religionerna i sig själva.lazy skrev:Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
formsvackan skrev:Visst är det så men man ska vara noga med att poängtera att förtryck är något som människor utövar, inte religionerna i sig själva.lazy skrev:Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
Dessutom kan jag väl inte påstå att jag kände mig förtryckt av att inte få tag i den "efterlängtade" whiskyn. Jag nöjde mig nog med att ruska på huvet och himla med ögonen ett par gånger. Jag kunde ju alltid trösta min bror som åtskilliga gånger av samma skäl svurit ve och förbannelse över tillvaron i Dubai.
Här tvingas man ränna runt i en stor jävla sandlåda tillsammans med diverse skumma jeppar som klär sig i påslakan och kökshandukar. Inte ett frumtimmer att vila ögonen på och vill man ha en öl eller en grogg tvingas man in i hotellbaren där det dräller av dryga tyska ingenjörer vars enda intresse är att supa skallen av sig och låtsas att de är någon annanstans
Det kunde som sagt ha varit värre
formsvackan skrev:Visst är det så men man ska vara noga med att poängtera att förtryck är något som människor utövar, inte religionerna i sig själva.lazy skrev:Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
Dessutom kan jag väl inte påstå att jag kände mig förtryckt av att inte få tag i den "efterlängtade" whiskyn. Jag nöjde mig nog med att ruska på huvet och himla med ögonen ett par gånger. Jag kunde ju alltid trösta min bror som åtskilliga gånger av samma skäl svurit ve och förbannelse över tillvaron i Dubai.
Här tvingas man ränna runt i en stor jävla sandlåda tillsammans med diverse skumma jeppar som klär sig i påslakan och kökshandukar. Inte ett frumtimmer att vila ögonen på och vill man ha en öl eller en grogg tvingas man in i hotellbaren där det dräller av dryga tyska ingenjörer vars enda intresse är att supa skallen av sig och låtsas att de är någon annanstans
Det kunde som sagt ha varit värre
martin7lindgren skrev:Fn protesterar mot folkomröstningen i Schweiz, man säger sig inte vilja gå emot demokratiska val, men man protester mot valresultatet, då det strider mot landets åtaganden gällande dom männskliga rättigheterna?
Det står ju helt klart att rasism och främlingsfientligheten spirar i lilla Schweiz!
Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:lazy skrev:Dao Yesterday at 6:53 pm
Vad är det för ett resonemang??? De fyra minareter som redan finns i Schweiz har aldrig haft böneutrop!!! Och det finns inga krav om att det skall bli böneutrop i dem, mig veteligen! De rättar sig efter de regler som finns i de regioner de befinner sig i - och ändå förväntar ni er att de skall "ställa krav"???
Min liknelse med Davidsstjärnan är talande för det som sker idag - och att vissa inte vill lra sig av vår europeiska historia!
Men OM dessa inte används för det de är till för, varför då uppföra dessa, de är ju ändå inget essentiellt för Islam och denna tro?
De är egentligen inte ens en religiös SYMBOL, utan ett "arbetsredskap" ämnat just för böneutropandet, INGET annat!!
På det sättet har jag svårt att förstå krav på att få bygga minareter.....
Det är förbudet och röstningen som är problemet!
Muslimer har inget emot att anpassa sig efter kulturella krav där de bor. Men förbudet är kränkande för deras mänskliga rättigheter!
Redclown skrev:martin7lindgren skrev:Fn protesterar mot folkomröstningen i Schweiz, man säger sig inte vilja gå emot demokratiska val, men man protester mot valresultatet, då det strider mot landets åtaganden gällande dom männskliga rättigheterna?
Det står ju helt klart att rasism och främlingsfientligheten spirar i lilla Schweiz!
Vadan denna beskyllan om rasism och främlingsfientlighet i parti och minut?
blueheaven skrev:Varför skall det byggas minareter i Europa
marxisten skrev:blueheaven skrev:Varför skall det byggas minareter i Europa
Religionsfrihet exempelvis?
Thetaxpayer skrev:marxisten skrev:blueheaven skrev:Varför skall det byggas minareter i Europa
Vi har ju redan kommit fram till att minareter inte hade något med islam att göra.
marxisten skrev:Thetaxpayer skrev:marxisten skrev:blueheaven skrev:Varför skall det byggas minareter i Europa
Vi har ju redan kommit fram till att minareter inte hade något med islam att göra.
Orka inte läsa genom 5 6 sidor babbel och personangrepp.
Thetaxpayer Today at 12:10 am
He he,
Vad gör du på detta forumet då?
lazy skrev:Thetaxpayer Today at 12:10 am
He he,
DET undrar jag också!
marxisten skrev:lazy skrev:Thetaxpayer Today at 12:10 am
He he,
DET undrar jag också!
Skrattar åt högerns försök till debatt.