Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
Redclown
Sniperace
Thetaxpayer
SiP
Kakmonstret
KickTheRasist
lazy
Blåfront
RedCloud
berralarzon
formsvackan
blueheaven
Dao
17 posters

Protestera mot Schweiz

Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Protestera mot Schweiz - Sida 2 Empty Sv: Protestera mot Schweiz

Inlägg  Thetaxpayer 2009-11-30, 21:26

Dao skrev:"De har sina mänskliga rättigheter tillgodosedda, de har frihet att utöva sin
    religion precis som alla andra och jag har mycket svårt att se att det skulle
    vara en mänsklig rättighet att få bygga minareter."

Då har du missförstått mycet här!

Nu har Schweiz valt att begränsa muslimernas rättigheter att utöva sin religion! Om en minaret sjkall få byggas eller nte är inget sm skall beslutas politiskt. Även om det tillåts, gäller byggnadstillstånd och liknande.

Skulle du varit lika tillmötesgående om det hade handlat om ett förbud att Davidsstjärnan inte skall få vara synliga på byggnader???

Varför är deras rätt att utöva sin religion begränsad?
    Det finns många moskeer utan minareter som det går alldeles utmärkt att utöva islam i. Jag såg inte att omröstningen hade med det att göra utan endast med byggandet av minareter.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-11-30, 21:28

Hmm,

Undrar om Toblerone skall bojkotta Toblerone nu pga detta?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-11-30, 21:31

Dao skrev:Man ksn alltså inte rösta bort demokratiska rättigheter!

Det är en självklarhet!!!
    Jo, men är det lika självklart att byggande av minareter tillhör dessa rättigheter ?

Är det verkligen det du protesterar mot ?
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-11-30, 21:47

Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:"De har sina mänskliga rättigheter tillgodosedda, de har frihet att utöva sin

Nu har Schweiz valt att begränsa muslimernas rättigheter att utöva sin religion! Om en minaret sjkall få byggas eller nte är inget sm skall beslutas politiskt. Även om det tillåts, gäller byggnadstillstånd och liknande.

Skulle du varit lika tillmötesgående om det hade handlat om ett förbud att Davidsstjärnan inte skall få vara synliga på byggnader???

Det finns många moskeer utan minareter som det går alldeles utmärkt att utöva islam i. Jag såg inte att omröstningen hade med det att göra utan endast med byggandet av minareter.

Om det bara handlar om byggnaderna - varför finns det inget förbud att bygga torn i allmänhet då? Varför finns det en täckande kvinna på valafficherna???

Som jag frågade innan, och ingen svarade på, är om ni skulle tycla det var lika OK att en folkomröstning skulle förbjuda synliga Davidsstjärnor på byggnader - och då med afficher på ortodoxa judar med stora näsor???

Skulle det vara lika OK med samma typ av förbud mot kyrktorn i muslimska länder. där dessa torn på afficherna framstår som missiler???

Skulle ni vara lika "förstående" då???
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-30, 21:50

formsvackan skrev:
    Dao skrev:Man ksn alltså inte rösta bort demokratiska rättigheter!

Det är en självklarhet!!!
    Jo, men är det lika självklart att byggande av minareter tillhör dessa rättigheter ?

Är det verkligen det du protesterar mot ?

Det finns lagar angående byggnationer! Det räcker i ett demokratiskt land. Det finns många byggnader som är torn eller liknande. Om det är nyggnaderna I SIG som är problemen, vaför då inget allmänt förbud mot alla liknande byggnaderna? Varför gäller förbudet enbart MINARETER???
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-11-30, 22:03

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:

Om det bara handlar om byggnaderna - varför finns det inget förbud att bygga torn i allmänhet då? Varför finns det en täckande kvinna på valafficherna???

Som jag frågade innan, och ingen svarade på, är om ni skulle tycla det var lika OK att en folkomröstning skulle förbjuda synliga Davidsstjärnor på byggnader - och då med afficher på ortodoxa judar med stora näsor???

Skulle det vara lika OK med samma typ av förbud mot kyrktorn i muslimska länder. där dessa torn på afficherna framstår som missiler???

Fortfarande så undrar jag hur detta beslut begränsar deras rätt att utföra sin religion?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-30, 22:07

det begränsar eg INGET eftersom minareterna på intet sätt är något tvingande i Islam....
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-11-30, 22:13

Sniperace skrev:det begränsar eg INGET eftersom minareterna på intet sätt är något tvingande i Islam....

Precis dit jag ville komma.
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2009-11-30, 22:40

Sniperace skrev:det begränsar eg INGET eftersom minareterna på intet sätt är något tvingande i Islam....

Nej det gör inte det men däremot utmålning av Islam som en farligt Religion och förövrigt narr av Islam.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-30, 23:07

KickTheRasist skrev:

Nej det gör inte det men däremot utmålning av Islam som en farligt Religion och förövrigt narr av Islam.

det är väl bara fråga om VARFÖR man gör detta, ett exempel är att på många ställen i SVERIGE kan mman inte bygga nya klocktorn, för kringboende blir störda av klockringningen, svenska kyrkors ringningar på söndagar osv stoppas pga att omgivning störs....

i sådana fall ser jag inte att det skulle vara orätt att neka att minareter byggs eller hur?

På det sättet är det inte annorlunda än att vissa typer av hus inte får byggas på många platser.

Att inte få bygga minaret är nog inte ingrepp i religionsfriheten eftersom det på intet sätt stoppar eller förhindrar en religion, den går lika bra att utöva ändå, precis som kristendomen inte behöver klocktorn, eller ens kyrkbyggnader, här sägs ju enbart att där två eller fker samlas i tron där finns jesus mitt ibland dem.

och Islam kan utövas på samma sätt i hem och andra byggnader utan några hinder, mrn visst ska det få finnas både kyrkor och Moskéer.......
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2009-11-30, 23:24

[quote="Sniperace"]
    KickTheRasist skrev:

citat:
    "det är väl bara fråga om VARFÖR man gör detta, ett exempel är att på många ställen i SVERIGE kan mman inte bygga nya klocktorn, för kringboende blir störda av klockringningen, svenska kyrkors ringningar på söndagar osv stoppas pga att omgivning störs...."

Hm det är något som jag har inte hört förut , men i alla fall det är inte Svenskar som i spetsen med rasistisk party röstar fram förbud mot en kyrkan eller har detta hänt månne??

citat:
    "i sådana fall ser jag inte att det skulle vara orätt att neka att minareter byggs eller hur?"

Framförande är en viktigt del av bestämmelse över något , diverse deras var inte på ett snällt sätt , jag vet inte om du har sätt dokumentären på svt 2 förgår ??

När ledaren för SVP har utmålat Minareter såsom "Scud" Missiler Smile
    Eller om du har sätt den finna planscher med samma budskap ... ??

citat:
    "På det sättet är det inte annorlunda än att vissa typer av hus inte får byggas på många platser."

Snälla sluta med det detta handlar inte om någon Bygglov!!

citat:
    "och Islam kan utövas på samma sätt i hem och andra byggnader utan några hinder, mrn visst ska det få finnas både kyrkor och Moskéer......."

Instämmer ...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-30, 23:35

Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:

Fortfarande så undrar jag hur detta beslut begränsar deras rätt att utföra sin religion?

Det är lagen riktad genmtemot muslimer som är begränsningen!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-01, 11:51

Hm det är något som jag har inte hört förut , men i alla fall det är inte Svenskar som i spetsen med rasistisk party röstar fram förbud mot en kyrkan eller har detta hänt månne??

I fallet med klockringning från kyrkor var det helt vanliga SVENSKA människor som klagade på klockringningen och fick denna att både begränsas i tid och att den skulle dämpas för att minimera störningarna, vilka politiska åsikter de representerar vet väl ingen, men man kan ju gissa att de var humanister som ville få bort saker med religiösa förtecken, ELLER helt enkelt bara sådana som verkligen kände detr som en störning att tvingas lyssna på klockringningen...

Idag gäller det att när man vill bygga något sådant vcerkligen har miljökonsekvenserrna klara för sig, ett klocktorn innebär ALLTID att ringning kan innebära störningar mot närboende, så NYA sådana riskerar hela tiden att få ett NEJ just pga detta.

ges bygglov, kan det ändå några år senare få begränsningar pga att en nyinflyttad klagar Very Happy

Så, förbjuder man minareter pga att dessa användes för böneutrop (det är ju deras funktion och skäl för att finnas) så förstår jag om de vill stoppa dem, men INTE för att de är religiösa symboler...

Att bygga dem utan att de ska användas förefaller lite korkat eller hur?

KTR, in grunden handlar det om just BYGGLOV, bygglov för en byggnad som har som mening att sprida böneutrop, det är ju den enda anledningen att den byggs, och i detta fall vill de ha en landsomfattande bestämmelse.

Men är det av RASISM så är det naturligtvis inte bra.

Ska jag vara ärlig så skulle jag själv inte vilja bo i ett område där det fem gånger om dagen kallades till bön från ett torn, och jag skulle inte heller tycka om att bo invid ett klocktorn som ringde ett antal gånger per dygn.....

Annars kan jag berätta en rolig sak...
    det var en SVENSK som köpte ett hus som ligger granne med SKOLAN, efter ett tag KLAGADE han och krävde att de INTE skulle få ringa in efter rasterna (en rinklocka som ringde när det var dags att gå in igen) sedan kom klagomålet mot skolans ventilationsanläggning som susade, det var störande, sedan kom nästa klagomål, då var det mmedborgarhusets ventilationsanläggniong som susade och störde....

ändå fanns dessa "störningar" där redan när han beslutade sig för att köpa huset....
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-01, 12:42

Sniperace skrev:

I fallet med klockringning från kyrkor var det helt vanliga SVENSKA människor som klagade på klockringningen och fick denna att både begränsas i tid och att den skulle dämpas för att minimera störningarna, vilka politiska åsikter de representerar vet väl ingen, men man kan ju gissa att de var humanister som ville få bort saker med religiösa förtecken, ELLER helt enkelt bara sådana som verkligen kände detr som en störning att tvingas lyssna på klockringningen...

Idag gäller det att när man vill bygga något sådant vcerkligen har miljökonsekvenserrna klara för sig, ett klocktorn innebär ALLTID att ringning kan innebära störningar mot närboende, så NYA sådana riskerar hela tiden att få ett NEJ just pga detta.

ges bygglov, kan det ändå några år senare få begränsningar pga att en nyinflyttad klagar Very Happy

Så, förbjuder man minareter pga att dessa användes för böneutrop (det är ju deras funktion och skäl för att finnas) så förstår jag om de vill stoppa dem, men INTE för att de är religiösa symboler...

Att bygga dem utan att de ska användas förefaller lite korkat eller hur?

KTR, in grunden handlar det om just BYGGLOV, bygglov för en byggnad som har som mening att sprida böneutrop, det är ju den enda anledningen att den byggs, och i detta fall vill de ha en landsomfattande bestämmelse.

Men är det av RASISM så är det naturligtvis inte bra.

Ska jag vara ärlig så skulle jag själv inte vilja bo i ett område där det fem gånger om dagen kallades till bön från ett torn, och jag skulle inte heller tycka om att bo invid ett klocktorn som ringde ett antal gånger per dygn.....

Annars kan jag berätta en rolig sak...
    det var en SVENSK som köpte ett hus som ligger granne med SKOLAN, efter ett tag KLAGADE han och krävde att de INTE skulle få ringa in efter rasterna (en rinklocka som ringde när det var dags att gå in igen) sedan kom klagomålet mot skolans ventilationsanläggning som susade, det var störande, sedan kom nästa klagomål, då var det mmedborgarhusets ventilationsanläggniong som susade och störde....

ändå fanns dessa "störningar" där redan när han beslutade sig för att köpa huset....
    I en grannkommun köpte ett äldre par ett hus strax intill det stora sågverket. Efter ca: ett år krävde de att sågverket skulle läggas ner pga bullerstörningar.

Även om de naturligtvis inte fick som de ville, blev det en långdragen och dyr process att reda ut skiten.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-01, 14:36

"Så, förbjuder man minareter pga att dessa användes för böneutrop (det är ju deras funktion och skäl för att finnas) så förstår jag om de vill stoppa dem, men INTE för att de är religiösa symboler..."

Med tanke på att ingen av de redan existerande minareter i Schweiz gör böneutrop, och att de som drev motståndet mot dem utifrån att DE skulle vara symboler för deras egna fördomar mot islam...

Islam är liksom känd för att anpassa sig efter den miljö de hamnar i...
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-12-01, 15:59

Islam är liksom känd för att anpassa sig efter den miljö de hamnar i...[/color][/quote]

lol! lol!
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-12-01, 16:19

DAO

Varför får muslimer ha sina förbud i sina länder och inte vi?

Flera förbud i muslimska länder är pga hat mot väst!

Hur många förbud finns det pga hat mot muslimer?
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-12-01, 18:03

Dao Yesterday at 6:53 pm

Nu handlar det ju fortfarande om minareter och inget annat, du tror inte
    att människor kanske agerat utifrån tanken att när väl minareterna finns
    så kan det komma nya krav på att få använda dem till det de är till för?
    Redclown
    Redclown

Antal inlägg : 312

Inlägg  Redclown 2009-12-01, 18:08

lazy skrev:

Det går nog inte att utesluta.

Tror nog att muslimerna i Schweiz kan gå till sina moskeér och utöva sin religion ändå, de var trots allt villiga att flytta dit och någon orsak till att lämna hemlandet hade de, och någon anpassning till det nya hemlandet kan man allt kräva.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-01, 18:16

Blåfront skrev:Varför får muslimer ha sina förbud i sina länder och inte vi?
    För litet drygt 11 år sedan hamnade jag några gånger i Charlotte NC, USA. I den lilla hålan (+600.000 invånare) rände jag förtvivlat runt för att köpa en flaska whisky (whiskey stavar de primitiva stammarna där borta visst det) men fick ge upp. I flera butiker trodde man att det fanns butiker som hade tillstånd att sälja sprit, men man var osäker på var någon låg. Någonstans på Church Street .... snack !

Att det stod Billy Graham ditt och datt på var och varannan skylt i byn var väl bara en slump. Inte kan väl torrläggningen ha varit religiöst betingad. De är ju trots allt inte muslimer.

PS. Det ordnade sig i hotellbarerna Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-01, 18:18

Blåfront skrev:DAO

Varför får muslimer ha sina förbud i sina länder och inte vi?

Flera förbud i muslimska länder är pga hat mot väst!

Hur många förbud finns det pga hat mot muslimer?

Du har inte klargjort vilka "muslimska förbud" du syftar till. Före det är det svårt att svara på din fråga. Men helt klart är att ingen har rätt att inskränka de mänskliga rättigheterna för någon!

Vilka förbud i muslimska länder finns för att de "hatar väst??

I Schwiz finns nu ett förbud baserat på hat mot muslimer! Det finns förbud för vissa klädeplagg, baserade på hat mot muslimer...

Men problemen här är fördomarna, och dessa känner du mycket väl till, Blådåre???
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-12-01, 18:21

Religiöst förtryck finns väl oavsett vilken religion det handlar om
    FS, det verkar ju vara grundpelaren. Laughing
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-01, 18:22

lazy skrev:

Vad är det för ett resonemang??? De fyra minareter som redan finns i Schweiz har aldrig haft böneutrop!!! Och det finns inga krav om att det skall bli böneutrop i dem, mig veteligen! De rättar sig efter de regler som finns i de regioner de befinner sig i - och ändå förväntar ni er att de skall "ställa krav"???

Min liknelse med Davidsstjärnan är talande för det som sker idag - och att vissa inte vill lra sig av vår europeiska historia!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-01, 18:26

Redclown skrev:
    lazy skrev:

Det går nog inte att utesluta.

Tror nog att muslimerna i Schweiz kan gå till sina moskeér och utöva sin religion ändå, de var trots allt villiga att flytta dit och någon orsak till att lämna hemlandet hade de, och någon anpassning till det nya hemlandet kan man allt kräva.

Det kvittar hur väl de anpassar sig - som Lazy skrev - de KAN ju kräva mer framöver. Så därför är det rätt att begränsa deras mänskliga rättigheter? Inte för vad de gör eller gjort, utan för vad ni TROR att de KOMMER att göra???

Historien går alltså igen...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-01, 18:26

Dao skrev:
    lazy skrev:

Vad är det för ett resonemang??? De fyra minareter som redan finns i Schweiz har aldrig haft böneutrop!!! Och det finns inga krav om att det skall bli böneutrop i dem, mig veteligen! De rättar sig efter de regler som finns i de regioner de befinner sig i - och ändå förväntar ni er att de skall "ställa krav"???

Min liknelse med Davidsstjärnan är talande för det som sker idag - och att vissa inte vill lra sig av vår europeiska historia!

Men OM dessa inte används för det de är till för, varför då uppföra dessa, de är ju ändå inget essentiellt för Islam och denna tro?
    De är egentligen inte ens en religiös SYMBOL, utan ett "arbetsredskap" ämnat just för böneutropandet, INGET annat!!

På det sättet har jag svårt att förstå krav på att få bygga minareter.....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 02:39