Hm det är något som jag har inte hört förut , men i alla fall det är inte Svenskar som i spetsen med rasistisk party röstar fram förbud mot en kyrkan eller har detta hänt månne??
I fallet med klockringning från kyrkor var det helt vanliga SVENSKA människor som klagade på klockringningen och fick denna att både begränsas i tid och att den skulle dämpas för att minimera störningarna, vilka politiska åsikter de representerar vet väl ingen, men man kan ju gissa att de var humanister som ville få bort saker med religiösa förtecken, ELLER helt enkelt bara sådana som verkligen kände detr som en störning att tvingas lyssna på klockringningen...
Idag gäller det att när man vill bygga något sådant vcerkligen har miljökonsekvenserrna klara för sig, ett klocktorn innebär ALLTID att ringning kan innebära störningar mot närboende, så NYA sådana riskerar hela tiden att få ett NEJ just pga detta.
ges bygglov, kan det ändå några år senare få begränsningar pga att en nyinflyttad klagar
Så, förbjuder man minareter pga att dessa användes för böneutrop (det är ju deras funktion och skäl för att finnas) så förstår jag om de vill stoppa dem, men INTE för att de är religiösa symboler...
Att bygga dem utan att de ska användas förefaller lite korkat eller hur?
KTR, in grunden handlar det om just BYGGLOV, bygglov för en byggnad som har som mening att sprida böneutrop, det är ju den enda anledningen att den byggs, och i detta fall vill de ha en landsomfattande bestämmelse.
Men är det av RASISM så är det naturligtvis inte bra.
Ska jag vara ärlig så skulle jag själv inte vilja bo i ett område där det fem gånger om dagen kallades till bön från ett torn, och jag skulle inte heller tycka om att bo invid ett klocktorn som ringde ett antal gånger per dygn.....
Annars kan jag berätta en rolig sak...
det var en SVENSK som köpte ett hus som ligger granne med SKOLAN, efter ett tag KLAGADE han och krävde att de INTE skulle få ringa in efter rasterna (en rinklocka som ringde när det var dags att gå in igen) sedan kom klagomålet mot skolans ventilationsanläggning som susade, det var störande, sedan kom nästa klagomål, då var det mmedborgarhusets ventilationsanläggniong som susade och störde....
ändå fanns dessa "störningar" där redan när han beslutade sig för att köpa huset....