Försäkringskassans eget remissvar till regeringen är kritiskt. Kassan pekar på att regeringens bedömning av hur många som kommer kunna ta ett jobb är alldeles för optimistiskt."ett antal försäkrade kommer inte att kunna börja i ett arbetsmarknadspolitiskt program och många kommer inte att kunna fullfölja det".
Detta skriver DN också om samma datum.
Jag anser också att Regeringen med Reinfeldt i spetsen är alldeles för optimistiskt med detta. Jag själv tillhör en av dom som blir utförsäkrade efter 1:e Jan. Efter 1:e Jan vet jag ingenting om min ekonomi,om jobb eller något kanske kommer jag få söka socialbidrag? mina a-kassedagar är också snart slut. Många med mig kommer drabbas av samma sak. Är verkligen detta genomtänkt??? Jag anser inte det.
Detta sätter ju oss som redan har haft det jobbigt i svåra situationer. Detta gör inte folk friska, snarare tvärtom. Det är förskräckligt att dessa regler har gått igenom. Vi som inte tycker om dessa regler borde protestera och säga ifrån om detta. Jag skulle gärna vilja vara den första som skriver på en protestlista och jag är säker på att flera här inne hänger på...