Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Vård på (o)lika villkor?!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Vård på (o)lika villkor?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-29, 02:42

    "Högutbildade patienter får nyare läkemedel och dyrare vård än andra. "

    ...Det visar en kunskapsöversikt som tidigare debatterats- nu finns en undersökning i rapportform vilken skall spridas til personal inom kommun och landsting.
    Rapporten visar bland annat att höginkomsttagare och låginkomsttagare bemöts på helt olika sätt inom sjukvården...

    Här kan du ladda ned och läsa rapporten i PDF-format:


    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/27/hogutbildade-gynnas-i-vard/index.xml?comment-saved=1&all-comments=1#comments

    -Har du erfarenhet av bra/ inte så bra behandling/ bemötande eller rentav särbehandling i kommun/landstingets hälso-sjukvård?

    -Är det verkligen så att individen bemöts på olika sätt beroende på utbildning
    eller är det så att den som har utbildning förbereder sig på ett annat sätt inför läkarbesök- eftersom denne har för vana att söka information/ kunskap och vet var man ska söka ?

    - Eller är den krassa verkligheten den att sociala förhållanden och sjukdom påverkar vården man får? Eller ska jag säga INTE får..?

    -Borde det rentav vara så att vården/sjukvårdsupplysningen måste bli tydligare i sin information när det handlar om ex förebyggande (prevention) samt olika vägar att söka kunskap?

    - Diskuteras det för lite mellan patient/vårdpersonal?

    - Är kontinuiteten för dålig- därmed hinner vare sig förtroende/tillit etableras? Närstående- inbjuds de till delaktighet?

    Hur det än är - så får ingen lära sig i "vanliga obligatoriska skolan" om människokroppen och sammanhang på olika plan..Det är först vid "Känslan Av Sammanhang" - att allt hänger ihop jag som människa förstår och kan se helheten och orsaken till obalans.
    Inte det fragmentariska tänket som skolan lär ut..kanske även vården ?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Dåligt

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-30, 02:01

    Detta låter ju helt befängt, kasst om det är på det här sättet, sjukt.

    Vi människor ska inte dömmas utifrån vilken sociala status vi har utan utifrån den individ som vi är. Vården ska inte behandla dom som har en hög status i samhället bättre än andra. Så får det inte vara, så får det inte gå till, varför låter vården detta att hända???
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Sv: Vård på (o)lika villkor?!

    Inlägg  Corven 2009-03-30, 07:05

    Susz X skrev:

    -Är det verkligen så att individen bemöts på olika sätt beroende på utbildning
    eller är det så att den som har utbildning förbereder sig på ett annat sätt inför läkarbesök- eftersom denne har för vana att söka information/ kunskap och vet var man ska söka ?


    Här tror jag du har den viktigaste punkten. Jag tvivlar starkt på att dom inom vården sitter och läser taxeringskalendern, och kollar vem som är högavlönad innan dom sätter igång undersökningar av patienter...

    Visst, jobbar man på en vårdcentral i Danderyd är det inte så konstigt om patienterna är högavlönade, men på andra ställen är det ju inte lika självklart vilken status patienten har.

    Är man van att söka information, så gör man nog det, och upplyser läkaren om vad man har hittat. Man har t ex läst om nån ny medicin, och efterfrågar den. Det har jag själv gjort mer än en gång....
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Sv: Vård på (o)lika villkor?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-30, 12:19

    Corven skrev:
    Susz X skrev:

    -Är det verkligen så att individen bemöts på olika sätt beroende på utbildning
    eller är det så att den som har utbildning förbereder sig på ett annat sätt inför läkarbesök- eftersom denne har för vana att söka information/ kunskap och vet var man ska söka ?


    Här tror jag du har den viktigaste punkten. Jag tvivlar starkt på att dom inom vården sitter och läser taxeringskalendern, och kollar vem som är högavlönad innan dom sätter igång undersökningar av patienter...

    Visst, jobbar man på en vårdcentral i Danderyd är det inte så konstigt om patienterna är högavlönade, men på andra ställen är det ju inte lika självklart vilken status patienten har.

    Är man van att söka information, så gör man nog det, och upplyser läkaren om vad man har hittat. Man har t ex läst om nån ny medicin, och efterfrågar den. Det har jag själv gjort mer än en gång....

    Tack Corven- du bekräftar egna upplevelser oxå..Samtidigt- ska det vara så ?
    Tycker inte det- men visst är det svårare att "tala samma språk"- jag menar uttrycka sig om symtom om man inte har det för vana...
    Sedan finns det personer i vården som inte ska vara där alls- som enbart sökt jobbet
    för egna behov och inte ser det själva . Tyvärr.
    Men trots allt är de allra flesta fantastiskt bra människor..

    Frågan är- vad kan man göra åt det du håller med om är kärnan Corven...Tankar någon?
    Hur stärka individens egenmakt? Och hur får man bukt med nedvärderande bemötande i vården? För det finns...Är man mycket sjuk kan sådant bryta ned ännu mer-människan är mer sårbar då...
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Sv: Vård på (o)lika villkor?!

    Inlägg  Thors 2010-03-22, 13:56

    upp

    Sponsored content


    Vård på  (o)lika villkor?! Empty Sv: Vård på (o)lika villkor?!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 12:10