Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 14:53

    En arbetslös kvinna i malmö fick en utbetalning på 399084 kronor av kommunen. Misstaget upptäcktes för 2 månader senaste då hon spenderat 130 000. När kommunen upptäckte det betalade kvinnan tillbaka direkt. Något som gör att kommunen ej kommer att polisanmäla kvinnan. Vad anser ni är rätt. Hon saknar tillgång, betalade tillbaka återstående summa direkt och har visat sig på goda sidan. Är det rätt att inte anmäla henne?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5863608.ab
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  Blåfront 2009-09-27, 14:58

    Jaha... Malmö igen?

    Antar det är en 2 barns mammma med invandrarbakgrund om man inte kommer anmäla henne

    Är det en svensk blir det anmälan direkt!

    Misstaget upptäcktes för 2 månader sedan? I andra fall är man relativt snabba och upptäcker inom nån dag!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 15:00

    Blåfront skrev:Jaha... Malmö igen?

    Antar det är en 2 barns mammma med invandrarbakgrund om man inte kommer anmäla henne

    Är det en svensk blir det anmälan direkt!

    Misstaget upptäcktes för 2 månader sedan? I andra fall är man relativt snabba och upptäcker inom nån dag!

    LÄS VAD SOM STÅR I ARTIKELN ISTÄLLET!

    Där står tydligt varför det tog tid för de att upptäcka misstaget.

    Det står även varför de inte anmäler. Detta beror på att hon är arbetslös och går på soc. Hon har helt enkelt inga tillgångar och därmed så ser de det som meningslöst att anmäla.

    "Något som gör att Fritidsförvaltningen anser att kvinnan har visat god vilja, och man har därför förordat att kvinnan inte ska polisanmälas. På grund av att kvinnan saknar utmätningsbara tillgångar och anses ha bristande betalningsförmåga begär man inte heller de spenderade 130 000 kronorna tillbaka."

    Kan du försöka hålla borta dina förbannade fördomar från någon tråd!
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  Kakmonstret 2009-09-27, 18:19

    Tror inte ett dugg på att kvinnan var oförstående.

    Får man in 400 000 kr på kontot medan man går på bidrag och inte inser att något är fel, så är man bra korkad.

    Hon borde åtalas för förskingring oavsett om hon är svensk eller invandrare, oavsett om hon är pank eller inte, sätt henne i personlig konkurs, ta ifrån henne alla saker hon köpte på semestern. Verkar som om hon passade på att spendera så mycket som möjligt innan det upptäcktes.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 23:08

    TMB skrev:Tror inte ett dugg på att kvinnan var oförstående.

    Får man in 400 000 kr på kontot medan man går på bidrag och inte inser att något är fel, så är man bra korkad.

    Hon borde åtalas för förskingring oavsett om hon är svensk eller invandrare, oavsett om hon är pank eller inte, sätt henne i personlig konkurs, ta ifrån henne alla saker hon köpte på semestern. Verkar som om hon passade på att spendera så mycket som möjligt innan det upptäcktes.

    Personlig konkurs. Om man får socialbidrag vilket jag gissar på att det handlar om då kommunen har hand om det så äger man inga tillgångar. Och ja, lite korkat är det men, hon verkar varit lite återhållsam. Jag menar om hon velat hade väl 400 000 hunnit ryka på 2 månader.

    Sedan undrar jag var fan kommunen höll till i 2 månader. Den förvaltning som skulle haft pengarna bör väl reagera lite tidigare på att en halv mille nästan saknas. Helt klart är att kommunen bör utreda sin ekonomi lite bättre!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  x-medborgare 2009-09-27, 23:40

    Jag kan faktiskt förstå argumentet meningslöst..
    Förmodligen kommer processerna mot kvinnan kosta samhället mera än vad dom kan få tillbaka.
    Men försvaret inte förstå tja Det köper jag Inte skitsnack.
    Jag skulle märka om jag så har 100 kr förmycket på mitt konto..
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  theward 2009-09-28, 00:04

    x-medborgare skrev:Jag kan faktiskt förstå argumentet meningslöst..
    Förmodligen kommer processerna mot kvinnan kosta samhället mera än vad dom kan få tillbaka.
    Men försvaret inte förstå tja Det köper jag Inte skitsnack.
    Jag skulle märka om jag så har 100 kr förmycket på mitt konto..

    klart hon visste att det var fel....

    Meningslöst att fömma någon för brott?
    Vad händer då med rättskipandet..?
    Vilka ska vi döma och vilka ska vi släppa igenom?

    har hon inga ekonomiska förrutsättningar, får hon väl skaka galler i några månader då

    Sen fattar inte jag att när hon ändå använde pengarna..
    Varför tog hon inte allt??

    kanske är det så att hon har nåt psykisk problem som gör att hon inte förstod att pengarna inte var hennes...vad vet jag
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-28, 00:12

    x-medborgare skrev:Jag kan faktiskt förstå argumentet meningslöst..
    Förmodligen kommer processerna mot kvinnan kosta samhället mera än vad dom kan få tillbaka.
    Men försvaret inte förstå tja Det köper jag Inte skitsnack.
    Jag skulle märka om jag så har 100 kr förmycket på mitt konto..

    Njaa, kanske inte 100 för mycket, men 400 papp!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  x-medborgare 2009-09-28, 00:57

    theward skrev:
    x-medborgare skrev:Jag kan faktiskt förstå argumentet meningslöst..
    Förmodligen kommer processerna mot kvinnan kosta samhället mera än vad dom kan få tillbaka.
    Men försvaret inte förstå tja Det köper jag Inte skitsnack.
    Jag skulle märka om jag så har 100 kr förmycket på mitt konto..

    klart hon visste att det var fel....

    Meningslöst att fömma någon för brott?
    Vad händer då med rättskipandet..?
    Vilka ska vi döma och vilka ska vi släppa igenom?

    har hon inga ekonomiska förrutsättningar, får hon väl skaka galler i några månader då

    Sen fattar inte jag att när hon ändå använde pengarna..
    Varför tog hon inte allt??

    kanske är det så att hon har nåt psykisk problem som gör att hon inte förstod att pengarna inte var hennes...vad vet jag

    Som jag skrev jag kan förstå deras argument..
    Men visst måste man hålla på rätt och fel.
    Vart sätter man annars gränsen halv rätt halv fel ???
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  Blåfront 2009-09-28, 15:40

    marxisten skrev:
    Blåfront skrev:Jaha... Malmö igen?

    Antar det är en 2 barns mammma med invandrarbakgrund om man inte kommer anmäla henne

    Är det en svensk blir det anmälan direkt!

    Misstaget upptäcktes för 2 månader sedan? I andra fall är man relativt snabba och upptäcker inom nån dag!

    LÄS VAD SOM STÅR I ARTIKELN ISTÄLLET!

    Där står tydligt varför det tog tid för de att upptäcka misstaget.

    Det står även varför de inte anmäler. Detta beror på att hon är arbetslös och går på soc. Hon har helt enkelt inga tillgångar och därmed så ser de det som meningslöst att anmäla.

    "Något som gör att Fritidsförvaltningen anser att kvinnan har visat god vilja, och man har därför förordat att kvinnan inte ska polisanmälas. På grund av att kvinnan saknar utmätningsbara tillgångar och anses ha bristande betalningsförmåga begär man inte heller de spenderade 130 000 kronorna tillbaka."

    Kan du försöka hålla borta dina förbannade fördomar från någon tråd!

    VILKA JÄVLA FÖRDOMMAR?

    TIDIGARE BETALADES FLERA MILJONER UT TILL MALMÖ UNDER RAMADANS SISTA HELG!

    http://systemfel.wordpress.com/2008/09/30/17-mijoner-i-felaktiga-socialbidrag/

    Notan är på 17 miljoner kronor och det är ca 1800 hushåll med försörjningsstöd som fått sitt bidrag utbetalt både två och tre gånger. Nästan 10000 kr för mycket per hushåll i kontant stöd. Det var tisdags i förra veckan som ett fel på en databas som ledde till att pengar som redan betalats ut inte registrerades och utbetalningarna upprepades.

    Hur stor jävla slump är det att felutbetalningar sker sista helgen i ramadan I MALMÖ?!?

    - Ingestans i tidningsartiklarna nämns något annat än försörjningstöd, det handlar även om sk introduktionsersättningar till ”ny svenskar” också och där finns inget stöd i lagen alls om återbetalning.

    Återigen ska nysvenskar och flyktingar särbehandlas!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-28, 17:52

    Blåfront skrev:
    marxisten skrev:
    Blåfront skrev:Jaha... Malmö igen?

    Antar det är en 2 barns mammma med invandrarbakgrund om man inte kommer anmäla henne

    Är det en svensk blir det anmälan direkt!

    Misstaget upptäcktes för 2 månader sedan? I andra fall är man relativt snabba och upptäcker inom nån dag!

    LÄS VAD SOM STÅR I ARTIKELN ISTÄLLET!

    Där står tydligt varför det tog tid för de att upptäcka misstaget.

    Det står även varför de inte anmäler. Detta beror på att hon är arbetslös och går på soc. Hon har helt enkelt inga tillgångar och därmed så ser de det som meningslöst att anmäla.

    "Något som gör att Fritidsförvaltningen anser att kvinnan har visat god vilja, och man har därför förordat att kvinnan inte ska polisanmälas. På grund av att kvinnan saknar utmätningsbara tillgångar och anses ha bristande betalningsförmåga begär man inte heller de spenderade 130 000 kronorna tillbaka."

    Kan du försöka hålla borta dina förbannade fördomar från någon tråd!

    VILKA JÄVLA FÖRDOMMAR?

    Är du totalt sjuk i skallen. Vad snackar du om! Allt som skedde i detta var ett misstag. Fritidsförvaltningen skulle betala räkningar, en siffra av det sjusiffriga numret blev fel och gick därmed till kvinnans konto. Man upptäckte det inte förrens man fick en betalningspåminnelse. Så det är en ganska stor slump.

    En siffra fel har skett förut. Läste om en stackars företagare som skrev nån siffra fel när han skulle betala sim skatt till skatteverket. Detta gjorde så pengarna hamnade på en annans skattekonto. För att vara exakt en med skatteskulder. Så pengarna försvann direkt, han fick inte nån återbetalning. NUMRET BLEV FEL! Den mänskliga faktorn. Så sluta dina satans fördomar!

    "Fritidsförvaltningen skulle betala sina räkningar den fjärde juni. Men en siffra i det sjusiffriga leverantörsnumret blev fel. Överföringen, som skulle gått till serviceförvaltningen, landade då i stället på kontot hos en ensamstående, arbetslös tvåbarnsmamma i Malmö – som tidigare fått utbetalningar från en av kommunens förvaltningar."
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  Blåfront 2009-09-30, 23:38

    http://sydsvenskan.se/malmo/article553031/Fick-400-000-av-misstag---far-behalla-stor-del.html

    Under sommaren reste hon till sin släkt i ett annat land i Europa. Där och hemma i Malmö hann hon totalt förbruka 130 000 kronor innan fritidsförvaltningen hörde av sig.
    – Ett par olyckliga omständigheter ligger bakom. Det handlar om den mänskliga faktorn. Vi har mitt i semestertiden ingen reagerade över att pengarna utbetalades till en privatperson, säger fritidsdirektör Bo Sjöström.

    Hade det varit en svensk hade det låtit annorlunda i tonläget

    Förvaltningen har förordat att kvinnan inte ska polisanmälas.

    Hade det varit svenne banan då hade man anmält, man är skyldig att återlämna!

    – Jag är mycket tveksam till om det är meningsfullt att göra en polisanmälan. Jag ser inga möjligheter att få tillbaka pengarna, säger fritidsnämndens ordförande Bengt Forsberg (S).

    Hur ofta ser man såna kommenentarer när svennar gör samma sak?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  marxisten 2009-09-30, 23:44

    Blåfront skrev:
    Hur ofta ser man såna kommenentarer när svennar gör samma sak?

    Hur ofta ser vi detta hända överhuvudtaget? Felutbetalning pga. ett nummer fel i den där långa raddan av siffror och chansen att det ska hamna hos en arbetslös i samma kommun som gör misstaget. Vad är oddsen?

    Dessutom så får ju kommunen skylla sig lite att hon spendera lite av pengarna när de inte upptäcker det på 2 månader! De ska vara glada inte allt rök...

    Och blanda inte in din främlingsfientlighet i denna diskussionen. Hälsa på sin släkt, och. Så du menar om hon är född i Sverige men utländska föräldrar så kan hon aldrig bli "svenne". Tror du på rasbiologi?

    Eller att hon kan hälsat på släktingar som åkt från Sverige ner till södra Europa. Vet flera som har släktingar nere i Spanien och andra delar av Europa. Oftast äldre som gått i pension. Men din iakttagelse bevisar nada.

    Sponsored content


    Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000 Empty Sv: Arbetslös fick 400 000 - spenderade 130 000

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 18:24