marxisten 2009-09-30, 18:21
Sniperace skrev: marxisten skrev: Sniperace skrev: marxisten skrev: Sniperace skrev:
Men frågan är också om man kan jämföra USA mot Nord Korea i militär kostnader. NK behöver ingen större arme för att komma upp i många % av GDP.
Men ändå har NK en av de största militära utgifterna i förhållande till storlek och folkmängd, där människorna svälter och är i behov av nödhjälp för att klara sig medan alla pengar och stor del av arbetskaften läggs på just militär...... istället för på civil industri och jordbruk.
Och som tidigare sagts, Sovjetunionen stod inte långt efter men så föll ju denna också!
Försvarar inte NK. Men att jämföra % av GDP mellan USA och NK känns inte riktigt schyst. Dock anser jag alldeles för mycket satsas på militären, i båda länderna. Över 44% av skatterna i USA, sen klagar de på offentlig sjukvård och kostnaden för det! Lite sjukt. Jag funderade på om pengarna för lånen USA tar årligen är inräknat i den grafen med skatterna.
det tycker du inte?
hur ställer du då dig i en annan fråga
två familjer, den ena är mångmiljonär, den andra lever på existernsminimum
Mångmiljonären reser på semester för 150.000 för det har han pengar till och lider inte nöd....
den andra familjen tar matpengarna, hyrespengarna osv och lägger 20.000 på en resa, och har sedan inte pengar till mat, de blir vräkta för att inte ha betalt hyran osv....
vilken av dessa bär sig mest dumt åt?
I det läget den fattige, men du glömmer bort en sak. NK ligger i krig med Syd Korea och båda sidor har koll på varandra. Den fattige familjen du talar om har väl ingen konflikt som tvingar de till semester?
den hotade är nog bara Sydkorea......
det är Nordkorea som är den som hotar.....
Är det de? Jag håller inte med. NK ligger i konflikt mot Sydkorea och faktiskt USA som sydkorea har på sin sida. Tror du verkligen Sydkorea är särskilt hotat med den bjässen på sin sida?
Att NK utvecklar en del vapen som borde förbjudas och avrustas i hela världen beror på att de vill ha något att sätta emot USA som också har atomvapen. För USA vill ju lika lite som alla andra riskera atomkrigföring. Därmed har de det som beskydd, jäkla sjukt beskydd f.ö. Och detta är inget försvar av NK, jag försvarar ingen med atomvapen. Det är så jag uppfattat situationen.
Dock så måste jag väl erkänna att NK bör ha samma rätt som USA att ha vapen för att utplåna jorden. Dvs. ingen som helst rätt alls. Ingen har rätt till atomvapen enligt mig.
Senast ändrad av marxisten den 2009-09-30, 18:27, ändrad totalt 1 gång