Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Redvictory
blueheaven
Regndrottning
DMustaine
Vercingetorix
formsvackan
MartinLindgren
RedCloud
12 posters

Forumhögern och pusselbitarna...del 1

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Forumhögern och pusselbitarna...del 1 - Sida 3 Empty Sv: Forumhögern och pusselbitarna...del 1

Inlägg  RedCloud 2009-09-19, 16:56

Den kan inte vara alltigenom ond!

Fender Stratocaster inte att förglömma, ett mäktigt vapen.

Men igen, den enda som nämner USA här, är du.

Tror du verkligen inte framtidsstrategerna hos CIA & NSA, och deras motsvarigheter i Kina, Ryssland, Europa, Asien inte förutspår "sociala spänningar" i samhället när de sista dropparna bensin ska delas ut ? Hela det vi kallar västerländsk civilisation och välstånd bygger ju på arffärsidén: billigt petroleum. Ingen ekonomisk zon kommer frivilligt att se andra lägga beslag på de sista råvarorna på planeten.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Forumhögern och pusselbitarna...del 1 - Sida 3 Empty Sv: Forumhögern och pusselbitarna...del 1

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-19, 17:10

Regndrottning skrev:Jag börjar tro att USA, som nation, inte kan existera utan att de 'binds ihop' politisk med en yttre fiende.

Jamen se vad som händer i Svedala. Vänsterpartiet överväger att slopa utträdeskrav ur EU, dvs Sverige blir en del av EU och EU blir en del av världen.

Inom tio år blir Turkiet en del av EU, vilket kommer att rasera kulturella murar mellan kristendom och islam.

Inom 20 år kommer vi att ha ett vettigt EU, med betydligt mer makt än USA, eftersom muslimerna kommer att vara på vår sida pga Turkiet.

Makten kommer att förskjutas till Europa/Asien. USA kommer att decimeras men knappast försvinna.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-19, 17:22

RedCloud skrev:Tror du verkligen inte framtidsstrategerna hos CIA & NSA, och deras motsvarigheter i Kina, Ryssland, Europa, Asien inte förutspår "sociala spänningar" i samhället när de sista dropparna bensin ska delas ut ? Hela det vi kallar västerländsk civilisation och välstånd bygger ju på arffärsidén: billigt petroleum. Ingen ekonomisk zon kommer frivilligt att se andra lägga beslag på de sista råvarorna på planeten.

Oavsett hur man vänder på det finns det begränsat antal resurser. Oavsett vilken ideologi man tillämpar finns det begränsat antal resurser.

Jag hoppas att vi kan dela upp de sista skvättarna som gentlemän (eftersom vi står så nära kulturellt) men i annat fall kommer det att bli ett krig.

Tills vi har ett alternativ. Må det icke gå så långt.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-19, 17:25

Oavsett hur man vänder på det finns det begränsat antal resurser. Oavsett vilken ideologi man tillämpar finns det begränsat antal resurser.

s.k. sanning

Jag hoppas att vi kan dela upp de sista skvättarna som gentlemän (eftersom vi står så nära kulturellt) men i annat fall kommer det att bli ett krig.

Och jag som trodde att det var jag som var drömmaren i sällskapet Laughing
    MartinLingren
    MartinLingren

Antal inlägg : 121

Forumhögern och pusselbitarna...del 1 - Sida 3 Empty RED CLOUD

Inlägg  MartinLingren 2009-09-19, 20:03

Jag upplever en allvarlig tankeprocesstörning när jag tittar på Red clouds avatar för länge.

Kommunistiska attribut är en startsignal som sätter igång mina beteendeavvikelser. Det har min terapeut talat om för mig.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-09-19, 20:16

BRUN CLOWN skrev:Jag upplever en allvarlig tankeprocesstörning när jag tittar på Red clouds avatar för länge.

Kommunistiska attribut är en startsignal som sätter igång mina beteendeavvikelser. Det har min terapeut talat om för mig.

Är du och Blåfront syskon? Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-09-19, 20:18

Tror inte din terapeut upptäckt din senaste klyvning i din senaste avikelse där du numera tagit över Bruna Clownens störda personlighet?

En brun clown som lockar till sig små barn för att mörda dom, lär ju ses som mycket allvarligt?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-09-20, 10:24

Potatiskungen skrev:Jag hoppas att vi kan dela upp de sista skvättarna som gentlemän (eftersom vi står så nära kulturellt) men i annat fall kommer det att bli ett krig.
    Jag lever i den tron att detta krig redan pågår.

Vad gäller RC's efterlysta pusselbit är mitt svar ett JA. Den som kontrollerar energin och distributionen av densamma, kontrollerar också stora delar av omvärlden. Huruvida denna omvärld finner sig i detta är en annan fråga.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-20, 11:52

formsvackan skrev:
    Jag lever i den tron att detta krig redan pågår.

Jag menar ett fullskaligt krig om naturresurser. Chuck Norris style.

formsvackan skrev:
    Vad gäller RC's efterlysta pusselbit är mitt svar ett JA. Den som kontrollerar energin och distributionen av densamma, kontrollerar också stora delar av omvärlden. Huruvida denna omvärld finner sig i detta är en annan fråga.

Men i ljuset av att oljan är en ändlig resurs, vet både köparen och säljaren att maktbalansen är tillfällig. El kommer att ersätta olja och där kan varje land driva sina egna kärnkraftverk (motsvarande). Things change.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-20, 11:56

Jag menar ett fullskaligt krig om naturresurser.

Den som väntar på något ont, väntar....
    Det kommer, det kommer.

El kommer att ersätta olja

Ehhh, exakt hur ?

Nybyggnation av tusentals o åter tusentals nya kolkraftverk ?

I en tid då växthusgaserna ska reduceras med 80 % ?

Nja, Potatiskungen, det låter mer som en önskedröm.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-20, 12:02

Kolkraftverk? Nej för tusan! Vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, kräftfest och vem vet? Någon ny variant av kraft? Fusionskraft? Chuck Norris kraft?

http://www.chucknorrisfacts.com/
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-20, 12:07

Ja det är saker som jag också önskar (förutom kärnkraft, vars diskussion vi kan ta i en annan tråd)

Men det är också saker som färdigutvecklade eller färdigutbyggda.
    Jag tror heller inte glappet mellan en petroleumbaserad världsekonomi och en flödande-energiekonomi kommer gå gnisselfritt.

"Social oro" täcker en hel del.

Matpriserna kommer att stiga till astronomiska belopp, eftersom framställningen av billig föda till 100% bygger på petroleumekonomi/användning.

Igen potatiskungen, i det här sällskapet brukar det vara jag som är drömmaren....nu har jag fått konkurrens, pirat
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-20, 12:19

Människan är i grunden god och vi närmar oss varandra. Se tex på ISS - något som var fullkomligt otänkbart för 50 år sedan. Det händer bra saker. Vi samarbetar över gränserna och vi har oftast goda ambitioner.

Det kommer att ordna sig.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-20, 12:27

Ja jäklar, det brukar vara mitt ledord i livet, potatiskungen, men i det här fallet....njae, det ligger alldeles för mycket i potten för att någon inte ska bli girig.

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-09-20, 12:33

Potatiskungen skrev:Människan är i grunden god och vi närmar oss varandra. Se tex på ISS - något som var fullkomligt otänkbart för 50 år sedan. Det händer bra saker. Vi samarbetar över gränserna och vi har oftast goda ambitioner.

Människor är bra och vill vara vänner. Vanliga människor vill ha fred och frihet.

Tyvärr motarbetas detta av kapitalet och makthavare som ser hot överallt för sina intressen. Och genom retorik, politik och pengar lyckas de övertyga alltför många att kämpa för deras sak! Krig är lönsamt! Annars hade krigsindustrin upphört för länge sedan. Och krig sker utav andra intressen än våra egna.

queen
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-20, 12:35

Tyvärr motarbetas detta av kapitalet och makthavare som ser hot överallt för sina intressen. Och genom retorik, politik och pengar lyckas de övertyga alltför många att kämpa för deras sak! Krig är lönsamt! Annars hade krigsindustrin upphört för länge sedan. Och krig sker utav andra intressen än våra egna.

Kommunistjävel !

I love you I love you I love you
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2009-09-20, 12:52

Regndrottning skrev:Krig är lönsamt! Annars hade krigsindustrin upphört för länge sedan. Och krig sker utav andra intressen än våra egna.

Njae... anledningen till att det fortfarande finns krig, är att människan har ett tillräckligt starkt psyke för att kunna fungera och agera i krig. Vi har ett val att agera änglar eller demoner och vi är vår egen värsta fiende.

Ord som "krigsindustrin" antyder att krig skulle vara ett modernt påfund, men så är det naturligtvis inte. Vi uppfann kriget för länge sedan. Krig kommer inte att upphöra pga ideologisk "insikt". Det har ingenting att göra med kommunism eller kapitalism. Det har att göra med hur vi kan mogna som ras.

Är det inte paradoxalt? Vi äger planeten men hundar är duktigare på diplomati ; )
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-09-20, 16:08

Jag ville aldrig påskina att krig är ett nytt påfund, självklart är den inte det.

Men, krigsindustri, till skillnad från krigsmakt, är relativt ny. Vapen tillverkning, utveckling och försäljning är en av de största inkomstbingande källor som finns på jorden idag. Och det är stor skillnad från den tid då man utrustade en här och sedan var det nog. (Något förenklat).

Men, detta kommer från det poäng jag ville göra... Vi människor, till största del, vill leva i fred och frihet. Dock så har vi ledare som ser det som självklart att det skall krigas. Dessa 'ledare' ger sig självklart inte ut och slåss själv. Det är inga härförare som bestämmer när det skall krigas, det är politiker som beslutar och säljer in idén att andra skall kriga för att de anser det är nödvändigt.

En tanke jag har haft är att utse EN slagfält på jorden. Där får alla kriga och slåss som de vill! OCH.... De som anser det är nödvändigt att slåss måste också göra det!!

En sångtext som jag tycker är lysande, dock politisk förlegat är en strof från Stings Russians:

Conditioned to respond
    to all the threats
    From the retorical speeches
    of the Soviets.....

Attityden finns kvar än idag...

queen

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-24, 22:54