Jag bor rakt under där flygplanen kommer göra sin inflygning, har ca 3 km fågelvägen till flygplatsen. Jag vill av naturliga skäl absolut inte ha någon civil flygplats där.
Det finns flera argument emot. Dels så ligger F18 så nära centrala Uppsala, att bara det vore nog att säga nej. Sen råder det stor bostadsbrist i Uppsala. Pga Slottet och Domkyrkan, så finns det tydliga regler om hur högt man får bygga, så därför brer Uppsala ut sig på bredden. Genom att öppna en civil flygplats så begränsar man möjligheten att bygga i hela norra Uppsala. Och hela norra Uppsala kommer att bli lidande av bullret.
Sen är det bara 3 mil till Sveriges största flygplats, Arlanda. Tar 20 minuter med bil, 15 minuter med tåg... Och Västerås, 8 mil bort har en lågprisflygplats.
Med dagens miljödebatt förstår jag inte hur man ens kan överväga att starta ytterligare en flygplats, inom ett område som redan hyser Arlanda och Västerås flygplats. Dessutom så är risken att Uppsala kommun kommer få gå in och stötta ekonomiskt väldigt stor. Om flygplatsen blir verklighet, så säger förespråkarna att kommunen inte kommer behöva göra det, men verkligheten är ju att om flygplatsen går dåligt, så kommer kommunen gå in, för att rädda jobben åt folk.
Så här nära stan ligger flygplatsen. Se flygplanet norr om stan. Observera att staden som är orangemarkerad är Sveriges fjärde största stad. Då får man lite perspektiv på hur nära staden det faktiskt ligger...
Hitta