råttan. 2009-09-10, 19:32
marxisten skrev: råttan skrev: marxisten skrev: råttan skrev: marxisten skrev: råttan skrev:Nu tycker jag du är lite väl förvirrad. Den som gått ur a-kassan har gjort det helt på eget bevåg.
Men det är bra att du verkar förstå det där med konkurrenskraft och att arbetskraftens kostnad är det som sätter gränserna för om ett jobb skapas eller ej. Vad händer då när man lägger världens högsta skatt ovanpå arbetskraftens kostnad?
Som sagt, skatt går bl.a. till det sociala skyddsnätet som är till skydd för arbetarnas löner. Om vi inte hade det skulle arbetarna tvingas ta jobb för i princip inga löner alls! Men med en bra akassa på 90% så kan arbetsgivaren inte sänka lönen under det för arbetarna skiter i det jobbet då! Alltså så är det sociala skyddsnätet till för att jag ska få en bra lön. Så Reinfeldts politik är rena lönedumpningen!
Jaså nu menar du plötsligt att arbetsgivaravgiften är en skatt?
Enda sättet att få upp lönerna är som BlueHeaven säger att skapa konkurrens om arbetskraften.
Ja, företagen ska konkurrera om arbetare inte tvärtom som det är nu. Arbetare om jobben, då tvingas vi sänka oss, men det är ju så ni vill ha det!
Nej, aldrig sagt det är en skatt.
"Som sagt, skatt går bl.a. till det sociala skyddsnätet som är till skydd för arbetarnas löner."
Så du tar tillbaka ovanstående?
Det är ju min övertygelse att skyhöga skatter driver jobben ur landet. De jobb som blir kvar tvingas arbetarna konkurrera om.
Nej, jag menar det jag sa, men jag vill inte påstå det är en skatt, iaf inte för den enskilda arbetaren. För företagen möjligen men absolut inte för de som for ut sin lön. Men jag skulle inte vilja kalla det skatt för företagen heller då det är en avgift som består av väldigt mycket och olika saker. Men det är av mindre betydelse i denna diskussion. Nu gäller det om Reinfeldt vill sänka löner eller ej.
Och nej, skatter driver inte bort arbeten ur landet. USA har högre arbetslöshet än vi, och betydligt lägre skatt. Kan du förklara det sambandet? Skatterna i Sverige går ju tillbaka till folket med den skillnaden att alla har råd till allt. Tänk bara hur lång tid det tar för mig att betala tillbaka det min utbildning kostat kommunen via skattesedeln! Så jag räknar inte skatten som en förlust.
Genom att sätta sig in i konkreta fall i ett mindre sammanhang så blir det uppenbart att det enorma skattetrycket driver jobben ur landet. Fotbollspelare betalar skyhöga skatter i Sverige medan de i Norge och Danmark har avsevärt lägre skatt. Klubbarna i de tre länderna har råd med ungefär lika höga lönekostnader. Resultatet är att de bästa spelarna hamnar i Norge och Danmark. Allsvenskan halkar efter kvalitetsmässigt och får svårare att dra till sig publik och sponsorer. Det blir en nedåtgående spiral. Jag ser inget fel i detta. För mig är det en självklarhet att samma skatteskala ska gälla för alla. Dock ser jag ett jätteproblem i det större sammanhanget då jobb helt enkelt flyttar ut ur landet.
Jag tycker jämförelser med USA är totalt ointressanta då de står så vansinnigt långt till höger om vår Allians. Jag tycker jämförelser med England, Irland, Tyskland och Finland är betydligt mer intressanta.
Jag håller inte alls med om att skatterna i Sverige går tillbaka till folket. Till viss del är det så, men alldeles för mycket går till saker folk inte beställt.
När det gäller Sexpressens artikel så är den ju uppenbart snevinklad. Det var inte många dagar sen Sexpressen slog på stora trumman med att Ivan Obolo var såld till Benfica enligt deras källa, gnagarforum - RIDÅ.