Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+19
Redclown
womanlover
PE Dal
foliesvackan
Dao
Loooping
formsvackan
Regndrottning
Ezzlirsk
RedCloud
captaincodd
Thecharmed
marxisten
blueheaven
KickTheRasist
Susz X
lazy
Sniperace
Infra
23 posters

Israel - laglöshetens väg

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Israel - laglöshetens väg - Sida 38 Empty Sv: Israel - laglöshetens väg

Inlägg  Infra 2010-05-28, 09:35

FRA kan inte, Nej! Men mångmiljarddatorn kan. varför tror
    du att Svenska Staten har gjort denna mångmiljardsatsning,
    egentligen. För att skrämmas. Nej! Både du och Lazy är två
    naiva muppar som inte kommer undan FRA om ni så skulle
    lyckas slå knut på er själva.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-28, 09:50

Infra skrev:FRA kan inte, Nej! Men mångmiljarddatorn kan. varför tror
    du att Svenska Staten har gjort denna mångmiljardsatsning,
    egentligen. För att skrämmas. Nej! Både du och Lazy är två
    naiva muppar som inte kommer undan FRA om ni så skulle
    lyckas slå knut på er själva.

Nej, infra, det kan den INTE....
    du har nog lite fobi till vad en dator kan och inte kan.

det är inte annat än en dum maskin som gör vad man programmerar den till, och skit in ger skit ut.

den gör egentligen MINDRE än vad googles sökrobotar gör, för DE söker aktivt igenom hela nätet, FRA-datorn lyssnar bara på det som passerar den punkt denna lyssnar på.

du får nog försöka se nyktert på vad som görs och KAN göras.

och vad den kan ÄR att lyssna på en väldig massa trafik, och att sedan försöka, ja just FÖRSÖKA dechiffrerar kodad trafik, men det är en väldigt svår uppgift, är det starkt chiffrerat, eller till och med dubbel eller trippelchiffrerat med olika algoritmer så är det många år försent när de lyckats.

så, detta med fra är mest något som berör aningslösa vanliga människor, inte smarta brottslingar och terrorister som självfallet använder alla till buds stående medel att kryptera och dölja sina förehavanden.

datorn är inte en gud som klarar allt....

men den klarar väl av det de inte vill berätta, att kunna kartlägga och kontrollera landets befolkning.

och vill de lägga tid på att kartlägga och kontrollera mig så skiter jag i det...
    vad ska de göra mig?
    ha i sina databaser att jag ogillar Hamas? Very Happy

att jag ser en stor del av polityikerna som pack? oavsett vilket parti de tillhör?

jo, det kan de ju göra mycket med
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-28, 10:43

Om du tror att mångmiljarddatorn fungerar som din
    egen datamaskin eller som vilken server som helst
    så är du mer än lovligt naiiv, Snipe. Kostar din dator ett
    ansenligt antal miljarder? Jasså inte. Det dummaste
    du kan göra är att underskatta en fiende. Men FRA
    är väl ingen fiende till dig, förstås. men undan
    kommer du inte. Fortsätt du att ljuga för dig själv
    om du blir lyckligare av det.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-28, 11:05

Infra skrev:Om du tror att mångmiljarddatorn fungerar som din
    egen datamaskin eller som vilken server som helst
    så är du mer än lovligt naiiv, Snipe. Kostar din dator ett
    ansenligt antal miljarder? Jasså inte. Det dummaste
    du kan göra är att underskatta en fiende. Men FRA
    är väl ingen fiende till dig, förstås. men undan
    kommer du inte. Fortsätt du att ljuga för dig själv
    om du blir lyckligare av det.

tillåt mig skratta, du ÄR paranoid, och tror den kan mer än vad som är möjligt.....

det ÄR en mycket snabb och avancerad dator med otroligt mycket intern och lagringsminne, men den är ÄNDÅ bara en lyssningspost, som tappar nätet på en given punkt, den skannar inget nät osv, bara LYSSNAR på förbipasserande trafik och gör tappra försök att dekryptera lite kodad trafik...

att den lyssnar och möjligen registrerar det jag avhandlar på nätet är väl troligt, men som sagt, vad ska den ha för nytta med det.....

fra,s dator gör inga intrångsförsök i datorer anslutna till internet osv, men vem vet så småningom kanske något sådant kommer Evil or Very Mad

jag vet mycket väl vad det handlar om och jag gillar det INTE, men som sagt, för egen del så är oron inte stor Very Happy

Jag är faktiskt en av de som arbetat HÅRDAST för att detta skulle stoppas, genom personliga brev till ALLA våra riksdagsmän osv osv, och kommit med förslag på HUR vi ska djävlas med detta, ett sätt är att få ALLA att enbart maila krypterat, göra det OFTA och mycket, se till att använda de ord som triggar FRA, att se till att datorn så snart man själv inte använder den surfar runt på slumpmässigt valda sidor, OCH sidor som kan tänkas trigga denna dator, att göra allt för att belast denna till max och orska extraarbete Very Happy

en rolig sak är att en riksdagsman reagerade på mitt brev där jag talade om hur vi kunde reagera på denna, var det med att få så många som möjligt att kryptera, svaret blev att om sådant gjordes skulle det troligen bli FÖRBJUDET att kryptera sin mani och förbjudet att försvåra för FRA Twisted Evil
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-28, 18:00

Skratta du Snappe. Men undan kommer du inte. Du är under luppen konstant.
    Undan kommer du inte. Du har ingen aning om vad mångmiljarddatorn har för prestanda eller vad den klarar av. Du visste inte ens vad den kostar. Både
    du och Lazy är så förbannat löjliga när ni låtsas för varandra att ni är
    något slags tekniska experter. Skrattar bäst som skrattar sist.
    Razz
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-28, 22:58

Infra skrev:Skratta du Snappe. Men undan kommer du inte. Du är under luppen konstant.
    Undan kommer du inte. Du har ingen aning om vad mångmiljarddatorn har för prestanda eller vad den klarar av. Du visste inte ens vad den kostar. Både
    du och Lazy är så förbannat löjliga när ni låtsas för varandra att ni är
    något slags tekniska experter. Skrattar bäst som skrattar sist.
    Razz

jodå, jag vet mer än du tror om den, en sak är att den var världens mest avancerade dator när den beställdes, men idag är den långt ifrån att vara det.

den är idag inget under, och det är ändå inte mer än en väldigt SNABB dator, och det är snabbheten som är det enda essentiella med denna, att den skulle hinna med att skanna så mycket trafik, plus att den skulle kunna dekryptera genom brute force metoden osv...

och detta att den skannar och säkert har snappat upp något eller några av mina mail och surfningar är som sagt inget som bekymrar mig...

visst fick vi en kommunist eller nassediktatur som får tillgång till denna då skulle jag börja oroa mig, för med det packet vet man ju att man ligger risigt till Very Happy

du HAR visst en långt framskriden datorfobi, men som sagt den kan inte mycket mer än LYSSNA, den är inte skapad att sniffa och tränga in, då krävs mer än datorkraft, då krävs det människor som styr och kämoar för att göra detta, det gör inte datorn på egen hand Cool

men en saär säker DU bör nog oroa dig en hel del mer än vad både jag och Lazy tillsammans beöver lol!
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-29, 12:41

Laughing Laughing Laughing Du gör dig löjligare och löjligare ju mer du
    gör anspråk på att vara någon slags expert på Superdatorn. För det
    första är den förprogrammerad att förebygga det enfaldiga trixande
    mellan olika proxiservrar som Lazy och du (löjligt nog) tror skall kunna
    klara er ur ett grepp i vilket varje annan svensk sitter bergfast.
    Llllöjligt!

För det andra handlar det inte om "en" datamaskin som du tycks tro.
    Den innehåller tillräckligt med kapacitet och specialfunktioner för
    att vi skulle kunna räkna en dator per capita och ändå få någon
    halvmiljon maskiner över. Minst.

Att tro att denna maskin skulle tillåta några amatöristiska
    fåntrattar komma undan genom att sitta och åbäka sig mellan
    olika proxiservrar, det är ju minst lika löjligt som att tro
    på tomten. Det finns bara ett sätt att komma undan. Och då
    berör ändå detta enda sätt endast en sorts datatrafik: nämligen
    mailtrafiken. För att komma undan ens bevakningen av den måste
    du se till att varje mail inte passerar landets gränser.
    Och det gäller inte bara avsändaradressen utan även mottagaradressen.
    Eftersom sådana mailadresser endast med största svårighet går
    att få tag på, och eftersom du inte vet vilka program detta handlar
    om så är du chanslös mot storebror Reinfeldts Superdator. Det är
    meningen också.

Det här innebär inte att jag älskar FRA. Tvärtom! Jag hatar dem
    lika mycket som du själv. men i motsats till dig föredrar jag att
    aldrig underskatta en fiende.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 14:39

nä, istället tror du att en dum maskin är allsmäktig....

men som sagt, det den gör är enbart att lyssna på den trafik som passerar uppsamlingspunkterna, välja ut trafik med ord som triggar den, för att sedan låta mänsklig personal läsa och kontrollera.

den gör inga sökningar, den gör inga "INTRÅNG" i andra datorer osv, så på ett sätt är det en simpel sak, men den är STOR och avacerad just pga att den ska hinna skanna all trafik, och att samtidigt försöka dekoda, restenn är bara fabler och skisnack med en otäck rädsla för de styrande....

men det finns ANDRA som med all säkerhet sysslar med det du oroar dig för, organisationer "utan namn" som du inte ska veta finns.

dessa kan när de får spaningsresultat från fra påbörja sin spaning och buggning av ex dig.....

då sitter riktigt kunniga hackare och ta sig in i din dator, din mobiltelefon, de kan öppna din fasta linje så de kan lyssna genom telefonens lur fastän den ligger på.

har du webcam kan de aktivera denna, och även aktivera din datormickrofom för att lyssna, se ALLT di knappar på din dator osv osv, MEN det är inte FRADATORN som gör detta den bara tragglar med sitt lyssnande på förbipasserande trafik, TRO mig jag VET!!

mav gäller resten av tramset, det är helt klart att i stort sett ALL mail du skicka går över landets gräns, och tillbaka igen... så i stort sett alla mail scannas när de passerar fradatorns lyssningspunkt.

men denna kan inte på något sätt avgöra din nya ip som du får på poxien i ex ryssland, och nästa proxie i australien.....

men den tarfik man kör från sig själv TILL proxien i ett land DEN kan de självfallet sniffa.

och vet du superdatorn är Bodströms barn, hela detta var ett beställningsjobb från honom...

detta system är POLITIKERNS önskedröm, och den kommer ingen av våra partier medverka till att soppa, inte ens ohly.....
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-29, 15:44

Sniperace skrev: de kan öppna din fasta linje så de kan lyssna genom telefonens lur fastän den ligger på....
    Ja ja, för att inte prata om vad "de" kan göra med taklampan Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 15:52

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: de kan öppna din fasta linje så de kan lyssna genom telefonens lur fastän den ligger på....

ja, det skulle vara det, men då måste de in....

men fakta är att med mobiltfn kan miken öppnas via extern styrning.

och telefonavlyssning är idag något som är mycket lättare utfört än förr.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-29, 15:54

Sniperace skrev:men fakta är att med mobiltfn kan miken öppnas via extern styrning.

de kan öppna din fasta linje
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 16:05

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men fakta är att med mobiltfn kan miken öppnas via extern styrning.

de kan öppna din fasta linje

yepp, även det går med en hel del av telefonerna på marknaden....
    dock ej de gamla petmojarna.

tekniken är på ett sätt väldigt enkel eftersom där alltid är kontakt mot ringsignalen på telefonen från linjen in, den kan ju aldrig brytas för då skulle den inte kunna ringa.

jag har själv gjort sådana experiment, du kan koppla in hörlur mot linjen utan att denna bryts, då kan du hela tiden lyssna på det som kallas överhörning, och dessutom lyssna på samtal som pågår på telefonen.

och i stort settalla telefoner kan idag med enkla medel manipuleras att just låta miken vara på hela tiden, kolla scheman på de vanligaste nya hemtelefonerna så får du se.... det är skrämmande enkelt.

helt annat än detta med rädslan för fradatorn....

men var så säker, tekniken medger detta idag.

det enda som kan ses som problem är att de måste självfallet ha tillgång till telefonstationen eller axesystemets växel (eller närmsta telefonplint, eller din inkommande teleledning.

möjligheterna att idag avlyssna är enorma!!

men ännu tror jag INTE att de utan vidare kan fixa detta med de bärbara hemtelefonerna, där öppnas inte linjen mot enheten förrän man trycker på öppnaknappen Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-29, 16:28

Sniperace skrev:och i stort settalla telefoner kan idag med enkla medel manipuleras att just låta miken vara på hela tiden, kolla scheman på de vanligaste nya hemtelefonerna så får du se.... det är skrämmande enkelt.
    Ordet är manipulera. Normalt är inte mikrofonen spänningssatt med luren pålagd. När luren lyfts mäts den tid som strömmen passerar genom mikrofonen. Om man modifierat telefonen med några diskreta komponenter, en diod, en konding, en konstant strömgenerator matad med ett niovoltsbatteri, kommer det inte att märkas att man lyfter luren vilket innebär att alla ringer "gratis" till den telefonen.

Att någon skulle kunna avlyssna mig genom mikrofonen i min fasta telefon köper jag definitivt inte. Inte heller tror jag på att detta idag skulle kunna vara möjligt via mobilen, annat än i diverse spionromaner förstås Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 17:14

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och i stort settalla telefoner kan idag med enkla medel manipuleras att just låta miken vara på hela tiden, kolla scheman på de vanligaste nya hemtelefonerna så får du se.... det är skrämmande enkelt.
    Ordet är manipulera. Normalt är inte mikrofonen spänningssatt med luren pålagd. När luren lyfts mäts den tid som strömmen passerar genom mikrofonen. Om man modifierat telefonen med några diskreta komponenter, en diod, en konding, en konstant strömgenerator matad med ett niovoltsbatteri, kommer det inte att märkas att man lyfter luren vilket innebär att alla ringer "gratis" till den telefonen.

Att någon skulle kunna avlyssna mig genom mikrofonen i min fasta telefon köper jag definitivt inte. Inte heller tror jag på att detta idag skulle kunna vara möjligt via mobilen, annat än i diverse spionromaner förstås Very Happy

jodå, det går, jag garanterar, det är just belastningen som orsakar att tiden börjar mätas, men miken belastar INTE, en annan sak som är helt möjlig är att använda de interna teleledningarna för intern kommunikation utan att "öppna" telelinjen, men med användning av telenätets spänning.

man kan leka mycket med telenätet, till och med fixa diodbelysning som tar sin ström från telenätet, men man bör vara på sin vakt att man inte överbelastar, samt att man ser till att ringspänningen inte smäller sönder dioderna för den ligger på ca 90volt
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-29, 18:08

Sniperace skrev: det är just belastningen som orsakar att tiden börjar mätas, men miken belastar INTE
    OK, vad är det då som "belastar" ?

Jag vill minnas att man polvänder i och med att luren lyfts.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 18:20

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: det är just belastningen som orsakar att tiden börjar mätas, men miken belastar INTE
    OK, vad är det då som "belastar" ?

Jag vill minnas att man polvänder i och med att luren lyfts.

belastningen börjar när man lyfter luren och reläet eller kontakterna byter position.
    då blir hela telefonen i tal och lyssningsläge.

det där med polvändningen kommer jaq inte ihåg något om, och det påverkade iallafall inte på något sätt den calleridmodulen jag byggde för datoranvändning, iofs så isolerades den från nätet med två kraftiga kondensatorer som släppte igenom växelspänning men inte likspänning (då gick cid-tonerna fram, liksom tal osv, och cid levereras alltid INNAN luren lyfts och samtalet kopplas)

den var skoj, där kunde jag välja nummer som INTE fick telefonen att ringa, då lyfte den luren och slängde på den igen innan första ringet, jag kunde få den att svara på vissa nummer och ge ett meddelande osv....

men det har ju inte mycket med detta att möjlighet finns att lyssna genom luren på många moderna telefoner efter lite manipulation.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-29, 18:46

Sniperace skrev:belastningen börjar när man lyfter luren och reläet eller kontakterna byter position.då blir hela telefonen i tal och lyssningsläge.

Vilken belastning menar du ? Vad drar ström i telefonen, mer än mikrofonen ?

Polvändningen i och med att man lyfter luren är anledning till att man sätter en diod som förhindrar strömmen att gå åt andra hållet. I och med detta noteras inte att man svarat, men mikrofonen får då heller ingen ström varför ett batteri och en konstantströmgenerator är lämpligt. Kondingen behövs parallellt med dioden för att "snacket ska gå igenom".

Tillbaka till ämnet. Hur någon skulle kunna avlyssna mig genom mikrofonen på min "pålagda" telefon begriper jag verkligen inte. Bara en sådan detalj som att mikrofonen då är strömlös säger mig att det torde vara omöjligt.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 20:11

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:belastningen börjar när man lyfter luren och reläet eller kontakterna byter position.då blir hela telefonen i tal och lyssningsläge.

Vilken belastning menar du ? Vad drar ström i telefonen, mer än mikrofonen ?

Polvändningen i och med att man lyfter luren är anledning till att man sätter en diod som förhindrar strömmen att gå åt andra hållet. I och med detta noteras inte att man svarat, men mikrofonen får då heller ingen ström varför ett batteri och en konstantströmgenerator är lämpligt. Kondingen behövs parallellt med dioden för att "snacket ska gå igenom".

Tillbaka till ämnet. Hur någon skulle kunna avlyssna mig genom mikrofonen på min "pålagda" telefon begriper jag verkligen inte. Bara en sådan detalj som att mikrofonen då är strömlös säger mig att det torde vara omöjligt.

njaa, mikrofonen drar nog MINDRE ström än vad hörtelefonen gör, och idag använder vi knappast kolkornsmickar längre.

dessutom är i stort sett allt elektronik idag istället för hörtelefon med spole och som sagt kolkornsmikrofon.

med de GAMLA telefonerna med petmoj osv är det inte möjligt utan vidare...
    de är elektromekanska, men med elektroniska blir det helt annat, och som sagt, det kräver där manipulation av telefonen, precis som när de buggar en lägenhet med trådlösa mikrofoner osv.

men när denna väl är gjord kan de lyssna genom telelinan istället för via en radiolänk.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-29, 21:06

formsvackan skrev:

Very Happy
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-29, 21:13

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Samtidigt som du satt och skrev det där tramset gick polisorganisationen
    ut och gnällde över motsatsen. Du låtsas mer insatt än du är, Snappe.
    Jerk geek

http://svt.se/2.22620/1.2017306/teleoperatorer_tjanar_pengar_pa_polisens_jobb
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 21:23

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Samtidigt som du satt och skrev det där tramset gick polisorganisationen
    ut och gnällde över motsatsen. Du låtsas mer insatt än du är, Snappe.
    Jerk geek

http://svt.se/2.22620/1.2017306/teleoperatorer_tjanar_pengar_pa_polisens_jobb

?
    du dillar!

det jag skrivit ÄR rena sanningen och fullt möjligt, att sedan teleoperatörerna gör motstånd är en helt annan sak, det är ju samma sak med våra ISP, de vill inte samarbeta med polis och rättsväsende i den omfattning de vill, och det är ett sundhetstecken tycker jag, men det är INGET som tar bort de möjligheter som finns!

utan detta hade de ju haft fritt fram att följa oss alla.

inte ens larmtjänst vill lämna ut de nummer som larmat till polis och ambulans eller brandkår utan vidare
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-05-29, 21:32

inte ens larmtjänst vill lämna ut de nummer som larmat till polis och ambulans eller brandkår utan vidare

De försöker tvinga oss till det nu, helt galet anser jag eftersom det innebär
    att eventuella vittnen som är inblandade men inte vill vara medverkande
    kommer att tänka sig för både två och tre ggr innan de ringer 112.
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2010-05-29, 21:34

citat:
    "men en saär säker DU bör nog oroa dig en hel del mer än vad både jag och Lazy tillsammans beöver
    "

*asgarv*

Vill du tysta ner folket för att dem säger sanningen ??

Om det är någon som skall vara oroligt på den hela forumet är faktisk du snappen med din Islamofobi och supporten för barnmördare.

Tänk på bara om det finns en Palestinier mellan oss och han läser dina alster här!!... tror inte att även mosad kan hjälpa dig med deras vrede Smile ....

Så hota inte folk här , tänk på dig själv först Wink
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 21:36

lazy skrev:

De försöker tvinga oss till det nu, helt galet anser jag eftersom det innebär
    att eventuella vittnen som är inblandade men inte vill vara medverkande
    kommer att tänka sig för både två och tre ggr innan de ringer 112.

Ja, de har sagt att de kommer radera samtalslistor direkt efter att samtalet avslutats, eller att INTE ens lagra dessa om de ska kunna tvingas lämna ut dem, just av skälen du skrev om.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-29, 21:38

KickTheRasist skrev:citat:
    "men en saär säker DU bör nog oroa dig en hel del mer än vad både jag och Lazy tillsammans beöver
    "

*asgarv*

Vill du tysta ner folket för att dem säger sanningen ??

Om det är någon som skall vara oroligt på den hela forumet är faktisk du snappen med din Islamofobi och supporten för barnmördare.

Tänk på bara om det finns en Palestinier mellan oss och han läser dina alster här!!... tror inte att även mosad kan hjälpa dig med deras vrede Smile ....

Så hota inte folk här , tänk på dig själv först Wink

vaddå hota JAG hotar INGEN, det jag skrev är att Infra har nog mer att oroa sig över när det gäller FRA,s övervakning än vad jag har....

vi diskuterade just vad FRAdatorn är till för och vad den kan göra, inte något som jag eller Lazy skulle göra.

vill du förklara hur du uppfattat mina inlägg som hot?

för det ÄR DE INTE

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 00:31