Sniper
"men nu är det ju så att du avvisar alla källor som inte följer din linje med just detta att man måste använda källkritik, det har skett mer än en gång..."
Ja, många källor som används av de som vill demonisera islam är klart konstiga, och skulle inte hålla en ren källkritisk granskning. Att kritiskt granska källor är en del av debatten, i normala fall!
"vilket jag skrivit i massor av inlägg själv, men när man sedan tala om stympning, stening osv, så kommer det som ett brev på posten att detta är INTE Islam, men det är den sorts ISLAM som vissa står för, och det är den sorten som de flesta betackar sig för."
Ja, du har många gånger varit duktig på detta. Den största strömningen inom islam är just vad Gardell kallar "folkhemsislam", det vill säga en modernisering av islam, där just mänskliga rättigheter och demokrati. Det är då ganska rationellt att hävda att detta är den islam som muslimerna tror på, inte den som några få extremister lyfter fram!
"men den uppfattning jag får är att du inte tillåter att folk ska veta att det finns olika trosinrikningar och att människor använder sig av islams ord för att utföra just seningar osv, som LAG från Allah, och stadgade av mohammed, det är ju då detta med att det är INTE Islam kommer som ett brev på posten, men Islam är det ÄNDÅ tolkad av denna regim, eller imam osv..."
ALLA religioner, ideologer och även vetenskap missbrukas. Och då är det viktigt att lyfta fram vad dessa säger EGENTLIGEN! Någon egentlig "lag från Allah" finns inte, utan det som uppfattas som detta är efterkonstruktioner av styrandes egna tolkningar av budskapen som ligger till grund för islam. Steningar är alltså inget som vare sig Allah eller Muhammed lyft fram i Koranen, och detta tycker jag är viktigt att påpeka! Det som går att utläsa i Koranen skall istället ses till den kontext de kom till. Och då är budskapet glasklart... Idag pågår omtolkningar av islam för att just utveckla detta till en modern kontext.
De som beter sig korkat, olagligt osv, skall bedömmas efter deras handlingar - inte rättfärdigas indirekt genom att godta deras ursäkter som om det vore korrekt islamtolkning! Jag tycker att majoritetens islam skall var det som gäller främst...
Om du inte tycker detta är din sak, men då får du gärna argumentera för detta...
"VEM som från Gaza skickar raketerna saknar betydelse när det gäller motattacker,.."
Det har faktiskt STOR betydelse, om man eftersträvar en fredlig lösning på konflikten!
"...Hamas har makten i Gaza,..."
Ja, en makten är ju väääldigt erkänd av den som har den EGENTLIGA makten där, Israel!
Ja, de har ansvaret, och just detta skötte de så bra att de fick beröm av den israeliska underrättelsetjänsten. Det duger för mig!Märk väl att vid samma tid gjorde Israel ingenting för att underlätta livet för Gazaborna - men det är uppenbarligen ingen orsak till kritik?? Att angreppet i Gaza var planerat ett halvår före själva angreppet - och sedan skyllde på raketer från Gaza, är heller inget man får kritisera. Och då har jag ine ens nämn de direkta krigsförbrytelser Israel bevisligen gjorde under angreppet.
Det enda viktiga är de fåtal raketer som trots allt kom från Gaza, och som knappast ens skadade en människa!? Det är ganska extrem inställning!!!
Min inställning har hela tiden varit att vara kritisk till BÅDE raketavfyringarna från Gaza OCH Israels övervåld - men då våldet som sker från israelisk sida rejält går över det från Hamas med ca 10 - 1, så anser jag att kritiken mot Israel är viktigare - samma inställning som alla människorättsorganisationer och internationella organ, som FN, också har!
"men tyvärr är det en del som känner det så...."
Många gånger används dessa resonemang mot mig för att slippa stå för sina egna ståndpunkter. Men mot folks "känslor" kan jag inte korrigera mina åsikter! Jag skriver vad jag tycker, och jag står för dessa.Är det ett problem för er, så är det något NI får jobba med!!!
forts...