Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+25
Secrist
patriot
formsvackan
Vercingetorix
SilverSurfer
Thetaxpayer
Blåfront
x-medborgare
ANNA2LINK
lärare
captaincodd
berralarzon
Susz X
Regndrottning
GustavAnder
DMustaine
RedCloud
Redvictory
R.O.F.L
lazy
blueheaven
MartinLindgren
marxisten
råttan.
theward
29 posters

NYA SIFFROR/OPINION...!

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 38 Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 10:44

Ja du Sniper, om det vore så, men ditt önsketänkande praktiseras inte i verkligheten,
    Men tala gärna om för vilka kommuner ute ilandet som du känner till som välkommnar hemlösa utifrån,

Sen är det ju också så att här i sverige kan vi ju själva bestämma var vi vill bo, det gäller väl även dom som varit hemlösa länge,

Skulle nog tro att dom flesta av oss vill bo där vi har våra rötter, gäller nog dig också Sniper?

Du menar att vuxna människor med många års hemlöshet skulle ha större chanser långt bort från sina rötter?
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 11:09

Nu talar vi om politik på riksnivå. De har all möjlighet att bestämma om kommuner ska kunna säga nej till hemlösa eller ej. Tydligen vill man inte att hemlösa ska kunna bo i de lediga lägenheter som faktiskt finns i landet.

Visst kan vi bestämma vart vi vill bo i Sverige. Det är ju bara att köpa den villa eller bostadsrätt vi vill ha, eller hur. Men ska man ha allt serverat på ett silverfat av farbror staten får man faktiskt ta det man får. Det måste ju vara bättre att ha en lägenhet i nån liten by i norllands inland än att inte ha nån bostad alls, eller hur?

Sen är det så att väldigt många vill bo i Stockholms stad. Där räcker bostäderna inte till. Konstigare än så är det inte.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 11:12

martin7lindgren skrev:Ja du Sniper, om det vore så, men ditt önsketänkande praktiseras inte i verkligheten,
    Men tala gärna om för vilka kommuner ute ilandet som du känner till som välkommnar hemlösa utifrån,

Sen är det ju också så att här i sverige kan vi ju själva bestämma var vi vill bo, det gäller väl även dom som varit hemlösa länge,

Skulle nog tro att dom flesta av oss vill bo där vi har våra rötter, gäller nog dig också Sniper?

Du menar att vuxna människor med många års hemlöshet skulle ha större chanser långt bort från sina rötter?

nu vet jag inte hur du tolkade mig, men jag är säker på att hyresvärdar vill vara SÄKRA på att få hyran, och har denne inte någon inkomst funderar nog värden på om denne då har pengar att betala med, liksom om han ser i fogderegistret att denne har skulder som inte betalas..

En annan sak är att om soc vore statligt så skulle möjligheten finnas att bo var man vill, det är ju trorts allt så att alla hemlösa i stockholm är inte stockholmare, men så länge de är skrivna där är det stockholm som får betala eller hur?

om de nu kommer från Ljungby och bott i sthlm i några år och blivit hemlös vill dit igen, så tar INTE Ljungby kommun gärna på sig ett betalningsansvar för denne när stockholm redan har det..

så kontentan är att OM jag hade bott i stockholm för arbetes eller kärleks skull, men sedan blivit hemlös där, ja då skulle jag nog haft viljan att komma tillbaka till min gamla hemby, eller skulle det vara fel? Men när soc är en kommunal angelägenhet så går de INTE med på att ta över ett fall som är skrivet i annan kommun.

sedan är ju frågan om det inte är bättre att röra på sig dit det finns en möjlighet till lägenhet istället för att stanna där det inte finns några lediga sådana och köerna är mångåriga, man kan ju inte bara KRÄVA att de ska byggas där man finns, om det på andra ställen finns lediga sådana
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 12:18

Jag tolkar dina avsikter helt klart som goda, Sniper, problemet är hur lätt är det att hitta kommuner ute ilandet som välkommnar hemlösa,
    samtidigt som man ska hitta hemlösa som vill flytta till osäkra marker?

Tänk själv att som hemlös flytta till en mindre ort där folk från dag ett vet vem man är, och inte vill bo granne!

Den risken är ju stor,och då behöver man inte vara något snille att förstå det blir problem!
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-10-21, 12:27

martin7lindgren skrev:Jag tolkar dina avsikter helt klart som goda, Sniper, problemet är hur lätt är det att hitta kommuner ute ilandet som välkommnar hemlösa,

Tänk själv att som hemlös flytta till en mindre ort där folk från dag ett vet vem man är, och inte vill bo granne!

Den risken är ju stor,och då behöver man inte vara något snille att förstå det blir problem!

ja och nej...
    en hemlös som får bostad...i en annan kommun..
    Är väl att betrakta som en person som har bostad...

Det är väl snarare hur man hanterar det här med att bostad osv....
    För folk kan ju inte veta hur man är, innan man sas visat vem man är

Visst finns det fördommar. Men jag tror iaf att vill man en ärlig chans så får man oftast det...
    Även om det givetvis kan vara svårt, att både komma till en ny plats och inte hamna i fel kretsar på den nya platsen

Det brukar ju vara det största problemet för många Rolling Eyes

ps menar att sköter du dig, kan jag ju omöjligt veta att du varit hemlös och kanske misskött dig förrut..om du inte själv berättar det Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 12:41

Vill du The Ward, flytta och bosätta dig på för dig långt ifrån kända marker där du inte känner någon?

Okända marker där dina nya grannar inte villha med dig och göra,
    Undrar vad du själv skulle säga om du en dag upptäcker att ett gäng hemlösa stockholmare slagit upp sina tält ett stenkast från ditt hus eller fiskestuga?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 12:43

martin7lindgren skrev:Jag tolkar dina avsikter helt klart som goda, Sniper, problemet är hur lätt är det att hitta kommuner ute ilandet som välkommnar hemlösa,

Det STORA problemet är att så länge socialtjänsten är kommunal och belastar den kommunala ekonomin så tar kommuner inte emot fall från andra kommuner, de blir då belagda med "kommunarrest" har man flyttat till en kommun för sitt arbete, eller för sin kärlek, blivit skriven där, ja, då är man ocksp fast där OM men blir ett socialfall, för väl skriven i en kommun är du fast om du blir hemlös eller beroende av socialstöd, det finns INGEN kommun som ställer sig villig att då ta emot, man blir tillbakaskickad till den kommun man är skriven i, för utan att ha bostad kan man inte bli skriven i en ny kommun, inte ens den kommun där man är född och uppvuxen...

MEN hade sociqaltjänsten inte varit en kommuns angelägenhet, utan statlig skulle premisserna drastiskt förändras, då skulle kommuner med många lediga lägenheter med glädje ta emot dessa eftersom deras försörjning då inte skulle drabba deras ekonomi

Tänk igen Martin, långt ifrån ALLA hemlösa i landets olika kommuner har egentligen rötterna i denna kommun, tvärtom, många skulle GÄRNA flytta till en annan om de bara TILLÄTS....
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-10-21, 12:48

martin7lindgren skrev:Vill du The Ward, flytta och bosätta dig på för dig långt ifrån kända marker där du inte känner någon?

Okända marker där dina nya grannar inte villha med dig och göra,
    Undrar vad du själv skulle säga om du en dag upptäcker att ett gäng hemlösa stockholmare slagit upp sina tält ett stenkast från ditt hus eller fiskestuga?

Nu var det väl meningen att de hemlösa skulle få bostad i en annan kommun och därmed slippa vara jusrt hemlösa

Det var iaf så jag tänkte Wink

om alternativet är att vara hemlös och uteliggare, kontra flytta en bit och få tak över huvudet..

Skulle jag välja det senare alternativet....

ja det finns iofs plats för tält i grannområdet... mig skulle det inte göra nåt så länge de inte antastate folk eller stal

Nära fiskestugan tror jag inte de skulle komma, då snackar vi typ masinvandring från kina, innan de skulle bli bebott där Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 13:07

Det är lugnt the Ward,men visst tror jag du tycker det finns gott om tältplatser, men tror inte du vill ha tälten vid din tomtgräns!
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 13:25

Dessa funderaringar måste ju vara det minsta peoblemet för en som inte ens har tak över huvudet.

Varför finns inga hemlösa i Ödeshög tror du?

Och varför skulle grannarna på en mindre ort vara ett större problem än grannarna långt ut i Stockholms förorter?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 13:28

råttan. skrev:

Dessa funderaringar måste ju vara det minsta peoblemet för en som inte ens har tak över huvudet.

Varför finns inga hemlösa i Ödeshög tror du?

för att de är i Stockholm?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 13:33

Precis,
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 13:40

råttan. skrev:Precis,

och ödeshög vägrar ta emot dem och försörjningsbördan eftersom de är SKRIVNA i Stockholm och Sthlm då har den legala försörjningsplikten.

Så hur gärna de än vill tillbaka till Ödeshög så tas de inte emot.

Hade staten haft hand om socialtjänsten istället för kommunen DÅ hade det inte varit några större problem för dem att få komma "hem"
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 14:16

Jag håller med dig. Men kan Ödeshög verkligen hindra någon att skriva sig där på en Box-adress ?

Tyvärr bryr sig inget av blocken om de hemlösa.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 14:18

råttan. skrev:Jag håller med dig. Men kan Ödeshög verkligen hindra någon att skriva sig där på en Box-adress ?

Tyvärr bryr sig inget av blocken om de hemlösa.

Ja, det kan jag nog lova dig, att de kommer säga "åk tillbaka till stockholm, du kan inte bara flytta hit och tro vi övertar din försörjning"
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 14:23

De kan de säkert säga, men jag har svårt att tro att detta är något annat än tomma ord. Vill man skriva sig på en Box-adress kan de förmodligen inget göra.

Sen är det en annan sak att personen ifråga kan åka tillbaka till Stockholm ändå.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 15:05

råttan. skrev:De kan de säkert säga, men jag har svårt att tro att detta är något annat än tomma ord. Vill man skriva sig på en Box-adress kan de förmodligen inget göra.

Sen är det en annan sak att personen ifråga kan åka tillbaka till Stockholm ändå.

men hur ska de ge bostad till denne då, han kan väl bo på boxadressen.... han ligger i ett moment 22.

jag VET att det är så eftersom jag hjälpt en att komma på fötter....

det hjälpte inte ens om han skrev sig och bodde hos oss, de såg direkt att han gått på soc i en annaqn ort och inte haft någon sysselsättning eller annat i denna orten, så de sa åk tillbaka, biljet kunde de ge honom!!
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-21, 15:22

Klart de gör vad de kan för att bli av med socialfallen.

Men som kommuninvånare har man vissa rättigheter och det kan de inte göra mycket åt. Men visst är det jobbigt när de jävlas.

Och glöm inte att jag är helt med på din linje att staten borde stå för socialbidragen.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 17:23

Socialfall, jag har aldrig levt på soc,jag är inte den enda,
    Självklart spelar det stor roll vaqr man bor någonstans,

Varför ska en hemlös tvingas hamna var som helst långt från allt man känner, man måste ju tro på boendet själv, för man får ju bara en chans i bästa fall,

Annars blir ju hela ens framtid som ett lotteri, vem vill ha nitlotten när man köper sin lott!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-21, 17:25

Nu är det ju så,att om hemlösa från andra orter söker sig hit,så blir man hänvisad ditt man hör hemma när det gäller bostad, var så säker!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-21, 17:35

martin7lindgren skrev:Nu är det ju så,att om hemlösa från andra orter söker sig hit,så blir man hänvisad ditt man hör hemma när det gäller bostad, var så säker!

och det är ju prercis vad jag säger, samma sak gäller om en hemlös skriven i sthlm vill ha lägenhet i gbg osv...
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-22, 02:42

martin7lindgren skrev:Socialfall, jag har aldrig levt på soc,jag är inte den enda,
    Självklart spelar det stor roll vaqr man bor någonstans,

Varför ska en hemlös tvingas hamna var som helst långt från allt man känner, man måste ju tro på boendet själv, för man får ju bara en chans i bästa fall,

Annars blir ju hela ens framtid som ett lotteri, vem vill ha nitlotten när man köper sin lott!

Ge dig nu din lille fåntratt. Den som är hemlös på riktigt och inte ens har tak över huvudet vill förmodligen ha en lägenhet till varje pris.

Det är ju så att det råder stor bostadsbrist i Stockholm och det är inte bara hemlösa som letar bostad. Var och en får vackert vänta på sin tur serrö. Medan man vänstar är det ganska normalt att man tar det boede man kan få.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 38 Empty NOVUS/OPINION OKTOBER...!

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-22, 08:51

Dom rödgröna fortsätter hålla greppet även i den här mätningen,
    Återigen sitt morgonfikat bra!

49,7% - 44,2% = 5,5% gap mellan blocken,

SD precis på spärren!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-22, 08:58

Fåntratt, nej då, självklart har hemlösa samma rätt som andra att bosätta sig på hemmaplan,

Menar du att hemlösa ska deporteras och bara hålla käften,
    No Way, Mr,Råtta!

Att man får vänta på bostad ska gudarna veta, i mitt fall tog det över 20 år, att få min egen dörr och stänga!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-10-22, 10:09

Expressen rapporterar idag om SD:s sönderfall ute i kommunerna, tomma stolar, passiva ledamöter och politiska vildar finns överallt i SD:s fotspår!

Grattis Jimmy Åkesson, se verkligheten i vitögat!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:43