Sniperace 2009-10-21, 11:12
martin7lindgren skrev:Ja du Sniper, om det vore så, men ditt önsketänkande praktiseras inte i verkligheten,
Men tala gärna om för vilka kommuner ute ilandet som du känner till som välkommnar hemlösa utifrån,
Sen är det ju också så att här i sverige kan vi ju själva bestämma var vi vill bo, det gäller väl även dom som varit hemlösa länge,
Skulle nog tro att dom flesta av oss vill bo där vi har våra rötter, gäller nog dig också Sniper?
Du menar att vuxna människor med många års hemlöshet skulle ha större chanser långt bort från sina rötter?
nu vet jag inte hur du tolkade mig, men jag är säker på att hyresvärdar vill vara SÄKRA på att få hyran, och har denne inte någon inkomst funderar nog värden på om denne då har pengar att betala med, liksom om han ser i fogderegistret att denne har skulder som inte betalas..
En annan sak är att om soc vore statligt så skulle möjligheten finnas att bo var man vill, det är ju trorts allt så att alla hemlösa i stockholm är inte stockholmare, men så länge de är skrivna där är det stockholm som får betala eller hur?
om de nu kommer från Ljungby och bott i sthlm i några år och blivit hemlös vill dit igen, så tar INTE Ljungby kommun gärna på sig ett betalningsansvar för denne när stockholm redan har det..
så kontentan är att OM jag hade bott i stockholm för arbetes eller kärleks skull, men sedan blivit hemlös där, ja då skulle jag nog haft viljan att komma tillbaka till min gamla hemby, eller skulle det vara fel? Men när soc är en kommunal angelägenhet så går de INTE med på att ta över ett fall som är skrivet i annan kommun.
sedan är ju frågan om det inte är bättre att röra på sig dit det finns en möjlighet till lägenhet istället för att stanna där det inte finns några lediga sådana och köerna är mångåriga, man kan ju inte bara KRÄVA att de ska byggas där man finns, om det på andra ställen finns lediga sådana