Särskilt nu i dessa tider när vi har 100.000 tals arbetslösa?
+25
Secrist
patriot
formsvackan
Vercingetorix
SilverSurfer
Thetaxpayer
Blåfront
x-medborgare
ANNA2LINK
lärare
captaincodd
berralarzon
Susz X
Regndrottning
GustavAnder
DMustaine
RedCloud
Redvictory
R.O.F.L
lazy
blueheaven
MartinLindgren
marxisten
råttan.
theward
29 posters
NYA SIFFROR/OPINION...!
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 401
Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!
Framför allt, vilken arbetsgivare är intresserade av sjuka och skadade människor sominte vet idag hur det är imorgon,
råttan.- Antal inlägg : 4318
- Inlägg 402
Arbetsgivare är intresserade av människor som har en vilja att arbeta. Den viljan är så oerhört mycket viktigare än en liten skavank här eller där.
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 403
råttan skrev:Arbetsgivare är intresserade av människor som har en vilja att arbeta. Den viljan är så oerhört mycket viktigare än en liten skavank här eller där.
Liten skavank???? Nu förminskar du sjukdomar alldeles otroligt!
Arbetsgivare äär också mycket intresserade att folk kan jobba när det är sagt! Att ringa i sista minuten och säga att 'jag kan inte jobba idag då min sjukdom har blossat ut' brukar inte accepteras hos arbetsgivare då de är beroende av att folk verkligen orkar komma till jobbet!
- Inlägg 404
Nu glömmer rd att summan av förtidspensionärer och långtidssjukskrivna är skrämmande nära 1 miljon.
Jag vågar påstå att det finns lätt 100000 av dessa som lätt skulle kunna arbeta.
Jag vågar påstå att det finns lätt 100000 av dessa som lätt skulle kunna arbeta.
- Inlägg 405
råttan skrev:Nu glömmer rd att summan av förtidspensionärer och långtidssjukskrivna är skrämmande nära 1 miljon.
Jag tvivlar inte på att du har rätt i detta. Det finns folk med överdrivna symtom, åkommor och sjukdomar. Jag känner själv en.
Men det däremot inte motsäger det jag tidigare har påstått.
Och, just nu, att begära att sjuka människor SKALL jobba när det inte finns tillräckligt med arbete åt de fullt friska är något av ett hån. Utförsäkra dem och sätt demj på AF, där de inte har en chans.. Det lutar mycket åt frisering av siffror och statestik. "Titta vad bra vi har lyckats få ner sjuktalen!" (Hoppas ingen märker att vi har ökat arbetslösstatestiken)...*shhh*
- Inlägg 406
Det är väl inte rimligt att friska människor går sjukskrivna bara för att det är lågkonjunktur? Är det sosseriet som tutat i er att det är en bra idé?
- Inlägg 407
råttan skrev:Det är väl inte rimligt att friska människor går sjukskrivna bara för att det är lågkonjunktur? Är det sosseriet som tutat i er att det är en bra idé?
Nu pratade jag om sjukskrivna med arbetsförmåga. Jag håller med om att dessa finns.... men samma problem finns...hur skall de få jobb när inte fullt friska får det? Är det inte bara att skyffla dessa från en statlig ficka till en annan? Onödig byråkrati, tycks det mig....
Kanske det vore på tid att vi införde en mer flexibel arbetsatmosfär i landet? Jag talar nu inte om flexcurity utan en mer öppen och naturlig arbetsmiljö där folk skulle kunna arbeta efter sin förmåga.
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 408
Regndrottning vi talar för döva öron, iaf om vi vänder oss åt höger härinne
oavsett om man har som jag har, lönebidragsanställning...så måste ju arbetsgivaren veta att man kommer...någorlunda regelbundet
Hur ska de annars kunna planera arbetet??
ingen arbetsgivare är intresserad av välgörenhet...
Sen anställer de ingen som de inte har behov av.....
Just fibromyalgi och andra kroniska sjukdommar med skov är extra besvärliga..
Då man helt enkelt måste hitta en nivå som man faktiskt klarar på sikt...
Man kan inte bedömmas efter sina bästa dagar....helt enkelt
För pressas man för hårt, blir man bara sämre och kan jobba mindre eller inte alls.
Dessutom glöms tydligen allt vad människovärde och hur man mår, totalt bort i detta med arbetsförmåga vid sjukdom
Ska det ställas helt andra krav på att sjuka ska ge 100% på ett arbete än vad som ställs på friska?
Ska sjuka bara jobba, äta o sova och varken ha tid eller framförallt ork med hem, familj eler nåt intressse(som faktiskt kanske det som gör att folk mår lite bättre)
Tycker det är otroligt cyniskt som sjukpolitiken blivit och den är lika skoninglös mot alla..
Nåt som påhejarna verkar förtränga
oavsett om man har som jag har, lönebidragsanställning...så måste ju arbetsgivaren veta att man kommer...någorlunda regelbundet
Hur ska de annars kunna planera arbetet??
ingen arbetsgivare är intresserad av välgörenhet...
Sen anställer de ingen som de inte har behov av.....
Just fibromyalgi och andra kroniska sjukdommar med skov är extra besvärliga..
Då man helt enkelt måste hitta en nivå som man faktiskt klarar på sikt...
Man kan inte bedömmas efter sina bästa dagar....helt enkelt
För pressas man för hårt, blir man bara sämre och kan jobba mindre eller inte alls.
Dessutom glöms tydligen allt vad människovärde och hur man mår, totalt bort i detta med arbetsförmåga vid sjukdom
Ska det ställas helt andra krav på att sjuka ska ge 100% på ett arbete än vad som ställs på friska?
Ska sjuka bara jobba, äta o sova och varken ha tid eller framförallt ork med hem, familj eler nåt intressse(som faktiskt kanske det som gör att folk mår lite bättre)
Tycker det är otroligt cyniskt som sjukpolitiken blivit och den är lika skoninglös mot alla..
Nåt som påhejarna verkar förtränga
- Inlägg 409
rd,
Jag kan hålla med om att en mer flexibel arbetsmarknad vore önskvärd. Det skulle vara bra för våra ungdomar om LAS ersattes med nåt mer rimligt.
Men...det är oerhört viktigt att de som står till arbetsmarknadens förfogande inte sopas under mattan i en oändlig sjukförsäkring. Det var nämligen så sosseriet byggde upp utanförskapet.
Sen är det så theWard att tack vare de nya reglerna så har de med viss arbetsförmåga betydligt större chanser på arbetsmarknaden.
Jag kan hålla med om att en mer flexibel arbetsmarknad vore önskvärd. Det skulle vara bra för våra ungdomar om LAS ersattes med nåt mer rimligt.
Men...det är oerhört viktigt att de som står till arbetsmarknadens förfogande inte sopas under mattan i en oändlig sjukförsäkring. Det var nämligen så sosseriet byggde upp utanförskapet.
Sen är det så theWard att tack vare de nya reglerna så har de med viss arbetsförmåga betydligt större chanser på arbetsmarknaden.
- Inlägg 410
råttan skrev:rd,
Du förstår inte det jag säger....jag pratade inte om flexcurity och om LAS. Jaqg var något flummigare än så, är jag rädd.. Jag pratade om ett samhälle som är uppbyggt på mänskliga behov istället för företagsbehov. Jag vet inte hur det skulle kunna genomföras, ej heller hur det skulle fungera men jag kan drömma om det.
För,tyvärr, så är samhället uppbyggd på företagande och pengars anskaffning istället för på människor och deras behov och önskemål.
- Inlägg 411
hur har man större chans råttan...?
Det är bara en mass tomt prat för att täcka över problemen..
Tydligen har du gått på det snacket....
Tror de flesta som är sjuka inte håller med om att utförsäkring skulle vara en underbar möjlighet och chans...
Jag tycker defintivt inte det och nää jag har inte fått någon som helst hjälp eller stöd av FK öht och ingen av de jag känner i de kretsar jag umgås i har heller fått det...
Det enda de kommer med är tvång och regelrätt utpressning..
inte konstig då handläggarna får en lättare tillvaro, desto fler de lyckas få bort från sjuksystemet
DET DU KALLAR FÖR CHANS, SER JAG SOM ETT STRAFF OCH INGET ANNAT.
prova själv att tvingas leva på bråkdelen av en inkomst bara för du råkar ha ett handikapp och/eller är sjuk
Det är bara en mass tomt prat för att täcka över problemen..
Tydligen har du gått på det snacket....
Tror de flesta som är sjuka inte håller med om att utförsäkring skulle vara en underbar möjlighet och chans...
Jag tycker defintivt inte det och nää jag har inte fått någon som helst hjälp eller stöd av FK öht och ingen av de jag känner i de kretsar jag umgås i har heller fått det...
Det enda de kommer med är tvång och regelrätt utpressning..
inte konstig då handläggarna får en lättare tillvaro, desto fler de lyckas få bort från sjuksystemet
DET DU KALLAR FÖR CHANS, SER JAG SOM ETT STRAFF OCH INGET ANNAT.
prova själv att tvingas leva på bråkdelen av en inkomst bara för du råkar ha ett handikapp och/eller är sjuk
- Inlägg 412
rd,
Jag tycker snarare att samhället är uppbyggt på att hålla den lilla människan borta från eget företagande. Mycket skulle vara vunnet om man kunde komma från alla hinder som finns för småföretagande. Detta skulle i sin tur kunna driva upp minimilönerna.
theWard,
Det är inte alls tomt prat. När arbetsgivaren får förtroende för läkare och fk och i sin tur arbetstagaren som inte längre kan ställa sin egen diagnos själv så ökar naturligtvis arbetsgivarens benägenhet att anställa människor med sjukskrivning i sin track record.
Är man arbetsför så har man inte i en sjukförsäkring att göra. Det är ganska självklart tycker jag att sjukförsäkringen är till för de som inte kan arbeta p.g.a sjukdom.
Jag tycker snarare att samhället är uppbyggt på att hålla den lilla människan borta från eget företagande. Mycket skulle vara vunnet om man kunde komma från alla hinder som finns för småföretagande. Detta skulle i sin tur kunna driva upp minimilönerna.
theWard,
Det är inte alls tomt prat. När arbetsgivaren får förtroende för läkare och fk och i sin tur arbetstagaren som inte längre kan ställa sin egen diagnos själv så ökar naturligtvis arbetsgivarens benägenhet att anställa människor med sjukskrivning i sin track record.
Är man arbetsför så har man inte i en sjukförsäkring att göra. Det är ganska självklart tycker jag att sjukförsäkringen är till för de som inte kan arbeta p.g.a sjukdom.
- Inlägg 413
theWard,
Du utgår då ifrån att alla vill egentligen ha egen företag. Det är långt ifrån sant, som tur är.... Vem skulle då anställas om alla var egna företagare?
Nej, folk vill ha arbete som passar dem och just deras livstilar... Sociala människor passar bra i serviceyrken, t.ex. Kvällsmänniskor på krogen.... Småbarnsföräldrar vill säkert ha kortare arbetstid för att hinna med familjen. Äldre människor vill kanske ha siestatid om de fungerar bäst med en tupplur... Arbeten är inte skapta för mäniskor bästa, utan för företagens bästa..... Min mest produktiva tider är mellan 10-18.... Jag är INTE morgon människa och är inte effektiv i ottan. Men ändå är de flesta arbeten just på morgonen...
Se hellre till att arbeten anpassas till människor och inte tvärtom!
blueheaven- Antal inlägg : 5228
- Inlägg 414
RD: Du utgår då ifrån att alla vill egentligen ha egen företag. Det är långt ifrån sant, som tur är.... Vem skulle då anställas om alla var egna företagare?
Om alla är företagare så behövs väl inga anställda?
Om alla är företagare så behövs väl inga anställda?
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 415
Regndrottning Today at 10:19 pm
Du förstår inte det jag säger....jag pratade inte om flexcurity och om LAS. Jaqg var något flummigare än så, är jag rädd.. Jag pratade om ett samhälle som är uppbyggt på mänskliga behov istället för företagsbehov. Jag vet inte hur det skulle kunna genomföras, ej heller hur det skulle fungera men jag kan drömma om det.
För,tyvärr, så är samhället uppbyggd på företagande och pengars anskaffning istället för på människor och deras behov och önskemål.
För att lägga upp det helt krasst så finns det inte ett enda företag som
kan utgå från människors behov av att vara lediga oavsett om det handlar
om "sjukdom" el. ngt annat, ingen som har ett företag har råd med en
anställd som i tid o otid ska vara hemma oavsett orsak och jag tror att
det är här problemet egentligen ligger.
- Inlägg 416
lazy skrev:Regndrottning Today at 10:19 pm
För att lägga upp det helt krasst så finns det inte ett enda företag som
kan utgå från människors behov av att vara lediga oavsett om det handlar
om "sjukdom" el. ngt annat, ingen som har ett företag har råd med en
anställd som i tid o otid ska vara hemma oavsett orsak och jag tror att
det är här problemet egentligen ligger.
Självklart inte, Lazy. Det var inte heller så jag menade.... Jag tänker mer åt projektanställnings hållet. Man kommer överens att arbeta xxx antal timmar i xxx antal dagar/veckor. Men att man kan vara flexibel både från arbetsgivare och arbetstagarhåll. Som nu är, är det enbart arbetstagaren som måste vara flexibel, arbetstiden tycks vara huggna i sten.
Och det måste vara bättre för en AG att ha effektiv personal hela arbetstiden istället för trötta människor som bara är på arbetslatsen?
- Inlägg 417
Regndrottning skrev:råttan skrev:rd,
theWard,
Du utgår då ifrån att alla vill egentligen ha egen företag. Det är långt ifrån sant, som tur är.... Vem skulle då anställas om alla var egna företagare?
Nej, folk vill ha arbete som passar dem och just deras livstilar... Sociala människor passar bra i serviceyrken, t.ex. Kvällsmänniskor på krogen.... Småbarnsföräldrar vill säkert ha kortare arbetstid för att hinna med familjen. Äldre människor vill kanske ha siestatid om de fungerar bäst med en tupplur... Arbeten är inte skapta för mäniskor bästa, utan för företagens bästa..... Min mest produktiva tider är mellan 10-18.... Jag är INTE morgon människa och är inte effektiv i ottan. Men ändå är de flesta arbeten just på morgonen...
Se hellre till att arbeten anpassas till människor och inte tvärtom!
Nej, jag utgår ifrån att fler borde prova på att driva eget. De flesta är dock inte lämpade för det. Men 10-20 procent av befolkningen skulle säkert kunna lyckas om det inte vore så besvärligt.
Folk vill precis som du säger ha en massa saker. Men vill man ha något så får man faktiskt offra något ocks. Det kommer inga sparvar flygande.
I slutänden brukar det finnas en kund som efterfrågar något. Det är ju ingen större idé att producera skit som kunden inte vill ha bara för att arbetarna tycker det är så kul att producera skit.
- Inlägg 418
theWard,
Du talar ständigt emot dig själv...hur ska du ha det..?
Är man arbetsför ska man ingen sjukförsäkring ha, visst det stämmer.
Men är det rätt att genom en ny bedömningsnivå bestämma detta och i princip köra över läkarna?
Du talar om att de medviss arbetsnivå får ökat hjälp, på vilket sätt ser den hjälpen ut? jag hävdar att du pratar totalt i nattmössan.
jag anser inte att bli tillsagd: "att nu ska du jobba heltid inom 6 månader" är någon hjälp eller stöd. inte heller att veta att inom x-antal dagar har du inte rätt till sjukpenninge längre..
Det nya systemet innehäller nått som kallas "nollning" . Dvs när du har slut på de 300 dagarna ..måste du förvärvsarbeta i 6 månader i annan du öht får vara sjukskriven igen..
om du inte fått en livshotande sjukdom eller väntar på en transplantation för då kan du sliuppa undan denna "regel"
Rent krasst kan man alltså säga att om jag nu skulle halka och bryta benet eller handen/händerna i januari 2010, har jag inte rätt till någon sjukpenning.
prova att jobba som mackbiträde om du inte kan gå eller använda händerna..
hur man kan försvara så urbota idiotiska regel fattar jag inte.
ps du skrev förrut att det inte var en mänsklig rättighet att få någon sjukpenning/sjukersättning om man jobbar 75%
Det visar ju ganska tydligt på din syn på andra människor
Av de som jobbar 75% kan jag säga att de flesta iaf med dagens regelverk(där de knappast får någon annan ersättning på de 25% de inte kan jobba efter 300 dagar)
Så kör de flesta på över sin egentliga förmåga, bara för att de öht ska klara sin ekonomi...
Detta bara för FK nekar dem någon form av hjälp....och kräver att de ska jobba 100%
Vad händer när man inte orkar längre, för oftast blir man inte friskare med åren av kroniska sjukdommar och handikapp
- Inlägg 419
Till att börja med måste man ha en bedömningsnivå. Tidigare var det patienten själv som ställde sin egen diagnos inför resignerade läkare. Nu har läkaren en chans att hävda att "Detta kommer aldig hålla hos fk". Om denna bedömningsnivå är något för hård så ska fk ha kritik för det.
Jag har redan förklarat hur hjälpen ser ut. Det är bara att du utgår från dig själv. Med de gamla reglerna hade du lätt jobbat minst 10-20 dagar mindre i år, eller hur. Din arbetsgivare hade kanske lackat ur och gjort sig av med dig. Nu har du ditt jobb kvar. Kanske tack vare de nya reglerna.
Jag har svårt att tro att fk skulle neka dig ersättning om du bröt bägge armarna.
Anna föreslår - ivrigt påhejad av dig - att vi ska gå ner i arbetstid till just 75%. Menar du att fk ska betala de sista 25% till hela folket?
Jag har redan förklarat hur hjälpen ser ut. Det är bara att du utgår från dig själv. Med de gamla reglerna hade du lätt jobbat minst 10-20 dagar mindre i år, eller hur. Din arbetsgivare hade kanske lackat ur och gjort sig av med dig. Nu har du ditt jobb kvar. Kanske tack vare de nya reglerna.
Jag har svårt att tro att fk skulle neka dig ersättning om du bröt bägge armarna.
Anna föreslår - ivrigt påhejad av dig - att vi ska gå ner i arbetstid till just 75%. Menar du att fk ska betala de sista 25% till hela folket?
- Inlägg 420
Vi ser ju redan hur många storföretag skär ner sin personals arbetstid med sänkta löner?
Tycker du det är bra Mr.Råtta?
- Inlägg 421
Sossarna lovar storsatsa på unga, vidareurtbildning,bostäder med mera,
Ingen sortering bland unga i skolan, dom sominte uppfyller alliansens elitkrav, ska inte riskera att slås ut redan då,
Alla ska få både två och tre chanser, inte hamna på samhällsbotten för man råkar vara skoltrött,
Ett bra och berättigat valöfte?
Ett annat efterlängtat rödgrönt löfte är att pensionärer och löntagare ska beskattas lika?
Rösta mot ökade klyftor och utslagning av unga som inte når elitnivå!
Rösta för minskade klyftor och rättvisa 2010!
Ingen sortering bland unga i skolan, dom sominte uppfyller alliansens elitkrav, ska inte riskera att slås ut redan då,
Alla ska få både två och tre chanser, inte hamna på samhällsbotten för man råkar vara skoltrött,
Ett annat efterlängtat rödgrönt löfte är att pensionärer och löntagare ska beskattas lika?
- Inlägg 422
råttan skrev:Till att börja med måste man ha en bedömningsnivå. Tidigare var det patienten själv som ställde sin egen diagnos inför resignerade läkare. Nu har läkaren en chans att hävda att "Detta kommer aldig hålla hos fk". Om denna bedömningsnivå är något för hård så ska fk ha kritik för det.
nu vet jag inte vad du pratar om öht..
Varförs kulle jag jobbad mindre dagar med de gamla reglerna?
Nää min arbetsgivare, var inte min arbetsgivare innan jag blev sjuk....
Så han vet mer än väl om problemen och vill ändå ha mig, med hjälp med bidrag men ändå.
De nya reglerna är vad du än tror skit och det tycker även sjukvården att de är. De läkare du talar om är djupt frusterade att FK varken lyssnar på dem eler de sjuka...
Man har aldrig kunnat sjukskrivit sig själv, det är en myt och inget annat
joo råttan det är så att är dagarna slut så är de slut,,,
Då kan FK gå in och antingen neka dig pengar eller tvinga dig att prova en annan arbetsplats
Man får bara 300 dagar sen är det kaputt...
hur man får fler har jag förklarat flera ggr redan...
och sjukersättning kan man ej få för skador eller sjukdommar som inte anses stadigvarande, inreversibla och för en överskådlig framtid..
i princip tills man dör mao
Att ta upp arbetstidförkortning i detta sammmanhang är ju ganska löjligt...
har alla 6 timmarsdag är det väl inga problem, men nu baseras arbetstiden, pensionen, a-kassa, sjukpenning på 8 timmarsdagar....
Varför ska man tvingas till att leva på en inkomst som inte motsvarar dessa 8 timmar, när man hela livet jobbat 8 h betalat skatt efter 8 timmmarsdag ??
En sak att man inte ska kunna ha sjukpenning i 5-10 år, men det borde då efter tex 2-3 år leda till att man fick sjukersättning på de procent man faktiskt inte klarar av att jobb.
sjukersärttning är 64% av snittinkomsten man hade de tre senaste åren...
Så denna är betydligt lägre än sjukpenningen...
Mren jag antar att avundsjukan är så stor att det inte unnas de sjuka att få denna slant?
För min del rör det om c:a 1500 kronor i månaden jag skulle få extra..
Välbehövliga pengar för många sjuka, som istället läggs på övre medel och högsinkomstagarnas jobbeskatteavdrag....
Så tack vare dessa regler som det försvaras eller iaf ignoreras av högern...
Så sjunker min inkomst med 2700 netto.. i januari
Skulle jag mot förmodan få sjukersättning på 25% behåller jag iaf hälften av dessa pengar
Men tydligen ska man vara riktig fattig om man är sjuk...att det kostar att vara sjuk verkar få förstå
- Inlägg 423
martin7lindgren skrev:Vi ser ju redan hur många storföretag skär ner sin personals arbetstid med sänkta löner?
Jag tycker det är ett utmärkt sätt för ett företag att växla upp och ned med konjunkturen.
- Inlägg 424
martin7lindgren skrev:Sossarna lovar storsatsa på unga, vidareurtbildning,bostäder med mera,
En flumskola som uppmuntrar till både 2 och 3 år i varje klass. I övrigt satsar man allt på bidragslyftarna.
Jag ser faktiskt inget nytt i detta.
martin lille, var är politiken för de som har det svårast? Fortsätter Toblerone sparka på dem?
- Inlägg 425
Ett år före valet ser vi nu hur den rödgröna oppositionen ökar sin ledning mot alliansen,
Enligt dagens novus/opinion skulle oppositionenfå egen majoritet om valet var idag!
49,5% - 43,5% = ett gap på 6%
Enligt dagens novus/opinion skulle oppositionenfå egen majoritet om valet var idag!
49,5% - 43,5% = ett gap på 6%