marxisten 2009-08-12, 21:54
Blåfront skrev: marxisten skrev: Blåfront skrev: Mördare med flyktingstatus utvisas
En 64-åring afghansk man från Nyköping
som i mars ströp sin hustru har dömts
till utvisning av Svea hovrätt trots
att han har flyktingstatus.
Mannen dömdes i både tingsrätt och
hovrätt för mord till rättspsykia-
trisk vård.
I det rättspsykiatriska utlåtandet
konstateras att det finns risk för
återfall i brottslighet av allvarligt
slag. Därmed uppfylls kraven för att
få utvisa personer med flyktingstatus.
Mannen har fem minderåriga barn i
Sverige.
Visst är det självklart att det är synd om en man som mördat sin fru inte får stanna pga "flyktingstatus"
Visst ska mördaren få stanna i sverige rödingar?
De jag tycker mest synd om är barnen. Måste de också utvisas till ett land där vi håller på med ett imperialistiskt krig?
Ska en mördare få stanna bara för barnen?
Skrev jag det? Jag anser det är rätt att han ska utvisas, men jag undrar om barnen får stanna eller m de också ska följa med. Jag hoppas att om han blir utvisad då ska barnen får stanna kvar i landet. Barnen ska inte straffas för pappans brott! De ska inte åka tillbaka till Afghanistan för att pappan blir utvisad. Men det är bara min åsikt, hur det blir i praktiken får vi väl se. Skulle inte förvåna mig om hans barn ska följa med också. Även om det känns fel att de ska straffas.
En annan sak jag fundera på är att om barnen utvisas också bryter det inte mot barnkonventionen, att alla beslut alltid skall ses till barnens bästa? Att utvisas till ett krigshärjat land är väl knappast deras bästa... Detta är ju dock helt hypotetiskt, men ändå...