visuellt skrev: fredrik rahm skrev:Visuellt. det är ganska välkänt att om man får en RUTIN och ett visst socialt liv , dvs tvingas ut ifrån sin oftast skitiga lya där ångesten är ingrodda i väggarna,blir man friskare och mår bättre, snabbt går det med.
(har allt för många kompisar som levt och LEVER så)
och sedan innehöll ju förslaget som du ej heller uppenbarligen läst igenom NOGA mycket av utbildning och stödverksamhet.
Jag TROR att många skulle må bättre med en relativt meningsfull samhaöll liknande verksamhet, dock ej samhall eftersom denna "rörelse" var rent av HORRIBEL i vissa städer.
men som sagt det är som vanligt upp till KOMMUNERNA nu, vissa kommer att klara det, andra inte.
För att klara av detta handlar det om att personen mår hyfsat bra i grunden. Gör den inte de så kommer detta ha motsatt effekt.
Detta med få upp ryckt hemma, rutiner etc måste man först lägga grunden till själv, tex genom terapi. Då en adekvat terapi form, just för den problematik. Denna miljöinriktade terapi har ingen som helst vetenskaplig evidens baserade resultat att den ska överhuvudtaget hjälpa. Man behöver som sagt ingen som helst utbildning alls för att starta tex vårdhem med denna utbildning. Här handlar det många gånger om pengafiske än att hjälpa.
Vet inte hur kraftig ångest som du har upplevt? Har du någon gång satt in mediciner som kan ge allvarliga biverkningar? Då riktigt illa, som man kan dö av? Har du provat? Ska man här då ut på sysselsättning, samtidigt som man inte får stöd av psykiatrin under insättningen? Eller så bor man på fel ställe i sverige och står utan vård överhuvudtaget.
Denna reform är så riktad, så här kommer inte de med socialfobi, panikångest, lättare till medelsvår depression etc att falla in. Utan för personer med tyngre diagnoser som kan bli farliga vid vissa situationer.
Många skulle må bättre av kunna söka sig en viss summa av kommunen och därmed kanske bygga på de saker som de mår bättre av. Inte någon samhall, för det skulle bli en kränkning, för många är väldigt högutbildade, många har faktiskt doktorerat etc...
Här handlar det inte om tvinga. För tvinga har som sagt helt motsatt effekt! Tvång förvärrar än hjälper!
Här talar jag faktiskt mycket utifrån egen erfarenhet. Jag är en av dessa som detta är riktad emot. Vet hur många vänner har det. Vet hur och vilken förödande effekt detta skulle ha. Skulle inte förvåna mig att många skulle bli tvingade gå från sitt jobb, genom att de är sjukskrivna eller har någon form av ersättning. Det som många lägger all energi på är att överleva dagen. Ska man tvinga ut dessa i jobb liknade sysselsättningar?