Sniperace skrev:
och hur fixar man vägspärrar UTAN efterföljande om det finns ett tjugotal olika att välja på under en kort sträcka?
Man behöver inte jaga med blåljus och siren för att se vilka vägar man bör spärra..
Detta med vägspärrar funkar nästan enbart om det bara finns en eller två vägar som är tänkbara så resultatet blir helt enkelt, LÅT dem åka med allt vad detta innebär.
Sen har de faktiskt hellikoptrar just för att följa utan att synas, men eftersom svenska polisen tycker att det är "fränt" att jaga med bil så sätts dessa sällan in.
Jag har INTE sagt att jag tycker att folk ska bli ihjälkörda, det jag framhäver är konsekvenserna och valmöjligheterna.
I detta fall kan man konstatera att polisen gjorde ett felval och de skall ta ansvar för konsekvenserna..
det ska iallafall INTE daltas med med sådana
Och det skall inte daltas med de poliser som är ansvariga heller..
+8
theward
berralarzon
Sniperace
GustavAnder
marxisten
x-medborgare
mimra
SiP
12 posters
Skall polisen klara sig undan ansvaret??
SiP- Antal inlägg : 4427
Sniperace- Antal inlägg : 32948
ahaa, du menar att man skulle jaga UTAN blåljus och sirener så att inga reagerar att här kommer något som gör att vi bör flytta oss?
Helikotrar?
Hur snabbt tror du att de får fram dessa?
Räkna med en halvtimma innan den är i luften, sedan en god stund innan den kan börja leta....
Vad gäller konsekvenserna, så vad tycker du poliserna ska straffas med, när kommer en polis sedan att försöka ta en flyende, troligen aldrig....
Så ett sätt att polis ALDRIG ska behöva lastas för att någon skadar andra är att INTE ingripa, för händer något så görs polisen nästan alltid ansvarig
Helikotrar?
Räkna med en halvtimma innan den är i luften, sedan en god stund innan den kan börja leta....
Vad gäller konsekvenserna, så vad tycker du poliserna ska straffas med, när kommer en polis sedan att försöka ta en flyende, troligen aldrig....
Så ett sätt att polis ALDRIG ska behöva lastas för att någon skadar andra är att INTE ingripa, för händer något så görs polisen nästan alltid ansvarig
Sniperace skrev:ahaa, du menar att man skulle jaga UTAN blåljus och sirener så att inga reagerar att här kommer något som gör att vi bör flytta oss?
Du vet att detta sker ofta idag, det jag menar är att om patrulen följt bilen lite i skymundan så hade kanske inte bilens förare drabbats av panik och dödat en oskyldig...men det är kanske priset man får vara bered att betala anser du??
Helikotrar?
Vet inte hur ofta du är i Stockholm, men det snurrar ett antal i luften där hela tiden, och så lång tid tar det inte att förflytta sig med en helikopter..
Se ovanstående svar..
Sker det olycka av denna sorten, där det framkommer från vittnen att polisen jagat utan att tänka på konsekvenserna, så skall de stängas av..
Se bara på händelsen i Lindesberg, där en pols sköt ned en psyksjuk man fastän mannen stod på andra sidan av ett järnstaket, polisen kände sig trängd...
Infra- Antal inlägg : 29644
Följande anför Snipe:
"Ok, så föraren av BMW blev tvingad till detta och är således helt utan skuld?
ja, jag VET att du hatar polisen, och i stort sett alltid står på brottslingens sida......
BMW-föraren hade valet att stanna eller smita med de konsekvenser detta kunde ge, HAN är skyldig till MORD och borde få livstid för detta.
Och som jag sa, polisen är inte oskyldig eftersom de gjort fel att jaga, men som jag sagt, att ge frikort till brottslingar är inte heller en bra väg att gå, att låta dessa veta att Kör jag bara iväg så stoppar ingen mig, det ger väl inte bra signaler eller hur?
Ett sätt att bekämpa sådan kunde vara att smitning ger riktigt långa fängelsestraff, beslag av fordon osv så KANSKE sådana skulle tänka efter före.."
Som vanligt när snipe blir överargumenterad av nån annan i en debatt så kommer han med halvsanningar och osanningar som han tillskriver sin debattmotståndare.
Den här gången är det jag som "har försvarat personer som kör ihjäl andra människor" enligt Snipe. Alla som kan läsa kan bläddra tillbaks i tråden och konstatera att Sniper slingrar sig och ljuger på den här punkten, också.
Det jag i stället har debatterat runt är polisens ansvar, det som topic gäller.
Det vill inte SWnipe debattera. Alltid stående på de den starkes sida vill Snipe aldrig diskutera ansvar och skuldbörda hos den starkare parten. Jag har frågat vem som bär detn största skuldbördan för ihjälkörning av oskyldiga i samband med vansinniga polisjakter som Snipe försvarar. Dett förvränger Snipe till att jag vill lyfta skulden från den som sitter bakom ratten i den jagade bilen. Alla som deltagit i elle följt denna debatt kan själva konstatera att Snipe ljuger på den här punkten, också!
"Ok, så föraren av BMW blev tvingad till detta och är således helt utan skuld?
ja, jag VET att du hatar polisen, och i stort sett alltid står på brottslingens sida......
BMW-föraren hade valet att stanna eller smita med de konsekvenser detta kunde ge, HAN är skyldig till MORD och borde få livstid för detta.
Och som jag sa, polisen är inte oskyldig eftersom de gjort fel att jaga, men som jag sagt, att ge frikort till brottslingar är inte heller en bra väg att gå, att låta dessa veta att Kör jag bara iväg så stoppar ingen mig, det ger väl inte bra signaler eller hur?
Ett sätt att bekämpa sådan kunde vara att smitning ger riktigt långa fängelsestraff, beslag av fordon osv så KANSKE sådana skulle tänka efter före.."
Som vanligt när snipe blir överargumenterad av nån annan i en debatt så kommer han med halvsanningar och osanningar som han tillskriver sin debattmotståndare.
Den här gången är det jag som "har försvarat personer som kör ihjäl andra människor" enligt Snipe. Alla som kan läsa kan bläddra tillbaks i tråden och konstatera att Sniper slingrar sig och ljuger på den här punkten, också.
Det jag i stället har debatterat runt är polisens ansvar, det som topic gäller.
Det vill inte SWnipe debattera. Alltid stående på de den starkes sida vill Snipe aldrig diskutera ansvar och skuldbörda hos den starkare parten. Jag har frågat vem som bär detn största skuldbördan för ihjälkörning av oskyldiga i samband med vansinniga polisjakter som Snipe försvarar. Dett förvränger Snipe till att jag vill lyfta skulden från den som sitter bakom ratten i den jagade bilen. Alla som deltagit i elle följt denna debatt kan själva konstatera att Snipe ljuger på den här punkten, också!
*skakar förundrat på huvudet är idiotin*
Fortfarande bär BMW-föraren det ojämförligt största ansvaret, att du inte tycker så yucker jag vi kan lämna därhän eftersom det verka som du anser att brottslingar har en plikt att smita oavsett om det resulterar i förlorade liv
Fortfarande bär BMW-föraren det ojämförligt största ansvaret, att du inte tycker så yucker jag vi kan lämna därhän eftersom det verka som du anser att brottslingar har en plikt att smita oavsett om det resulterar i förlorade liv
berralarzon- Antal inlägg : 6964
Sniperace skrev:*skakar förundrat på huvudet är idiotin*
Tror inte normalgraden säger imot dig där Sniper.
//berra
SiP skrev:Sniperace skrev:ahaa, du menar att man skulle jaga UTAN blåljus och sirener så att inga reagerar att här kommer något som gör att vi bör flytta oss?
Du vet att detta sker ofta idag, det jag menar är att om patrulen följt bilen lite i skymundan så hade kanske inte bilens förare drabbats av panik och dödat en oskyldig...men det är kanske priset man får vara bered att betala anser du??
Helikotrar?
Vet inte hur ofta du är i Stockholm, men det snurrar ett antal i luften där hela tiden, och så lång tid tar det inte att förflytta sig med en helikopter..
Se ovanstående svar..
Sker det olycka av denna sorten, där det framkommer från vittnen att polisen jagat utan att tänka på konsekvenserna, så skall de stängas av..
Se bara på händelsen i Lindesberg, där en pols sköt ned en psyksjuk man fastän mannen stod på andra sidan av ett järnstaket, polisen kände sig trängd...
Kör man en målad bil syns denna i stort sett väldigt fort, och är det då en kriminell så ökas farten, vid ökad fart MÅSTE blåljus och siren användas för att varna och påkalla uppmärksamhet, detta är en säkerhetssak i allra högsta grad. Och nej, jag anser varje dödad oskyldig som en tragedi, att polis gör ett bedömningfel är nog en sak som vi aldrig kommer ifrån även om jag önskar detta, jag har hela tiden ställt frågan om brottslingar ska få grönt ljus för att de försöker smita, avvägningsfrågan är YTTERST svår men jag säger INTE att de gjorde RÄTT utan att den som har den ojämförligt största skulden är just BMW-föraren.
Nej, kan jag undvika stockholm så gör jag det, det är ett fåtal gånger jag varit där, men jag känner en av de förre detta cheferna på rikskriminalen, och enligt honom så är helikoptrarna inget undermedel där, vid ett larm så tar det oftast för lång tid innan någon är på plats.
(denne hade ett fritidshus i orten jag bor, och jag tittade till detta under vintrarna så att oljebrännaren alltid funkade).
Händelsen i Lindesberg var jag en av dem som fördömde STARKAST, det var en SKANDAL att använda vapnet i denna situation, denne polis var antingen väldigt rädd, eller också en våldsälskande typ som INTE borde få bära vapen,min åsikt är att den svenska polisen är alldeles för snar att dra och använda vapen, här har de mycket att lära av den engelska polisen som normalt är obeväpnad....
Sniperace skrev:*skakar förundrat på huvudet är idiotin*
Vet inte om du riktar det där inlägget mot mig Sniper, om det är det så har du missuppfattat mig, naturligtvis är det föraren av BMW´n som har ansvaret för att killen blev påkörd...MEN, polisen måste väga för och nackdelar med en polisjakt inne i ett bostadsområde...
SiP skrev:Sniperace skrev:*skakar förundrat på huvudet är idiotin*
Vet inte om du riktar det där inlägget mot mig Sniper, om det är det så har du missuppfattat mig, naturligtvis är det föraren av BMW´n som har ansvaret för att killen blev påkörd...MEN, polisen måste väga för och nackdelar med en polisjakt inne i ett bostadsområde...
Nej, det var INTE riktat till dig.
Ja de måste se till för och nackdelar, MEN det är en svår avvägning som i slutänden kanske ger resultatet att de ALDRIG jagar, med allt vad detta kanske kan innebära, ex att bösset ser det som något bram, ett lätt sätt att komma undan
Sniperace skrev:SiP skrev:Sniperace skrev:*skakar förundrat på huvudet är idiotin*
Nej, det var INTE riktat till dig.
Ja de måste se till för och nackdelar, MEN det är en svår avvägning som i slutänden kanske ger resultatet att de ALDRIG jagar, med allt vad detta kanske kan innebära, ex att bösset ser det som något bram, ett lätt sätt att komma undan
Tyvärr så har buset ett övertag på polisen, visar de att de har vapen backar polisen av direkt, detta beror helt på händelsen i Malexander, tyvärr innebär detta att polisen vid de tillfällen buset inte har vapen gärna överarbetar situationerna och då kan det sluta som det gjorde i detta fall..
Infra- Antal inlägg : 29644
Snipe sa:
"Fortfarande bär BMW-föraren det ojämförligt största ansvaret, att du inte tycker så yucker jag vi kan lämna därhän eftersom det verka som du anser att brottslingar har en plikt att smita oavsett om det resulterar i förlorade liv."
Polisen bär det största ansvaret eftersom de genom ren omdömeslöshet, nöjeslystnad och brott mot polisinstruktionen startat en händelsekedja som resulterat i en 19-årings död.
"Fortfarande bär BMW-föraren det ojämförligt största ansvaret, att du inte tycker så yucker jag vi kan lämna därhän eftersom det verka som du anser att brottslingar har en plikt att smita oavsett om det resulterar i förlorade liv."
Polisen bär det största ansvaret eftersom de genom ren omdömeslöshet, nöjeslystnad och brott mot polisinstruktionen startat en händelsekedja som resulterat i en 19-årings död.
» Sossarna & vänstern skall tydligen bestämma hur TV debatter skall skötas!!!
» Red Cloud vill som vanligt inte förstå, ok jag hade fel på 2 år, 53 är det. Och sen 14 månadslöner för stadsanställda.....ja jisses
» Vem tar ansvaret?
» "De skjuter ifrån sig ansvaret"
» Det egna ansvaret, vänsterns totala förfall på AC.
» Red Cloud vill som vanligt inte förstå, ok jag hade fel på 2 år, 53 är det. Och sen 14 månadslöner för stadsanställda.....ja jisses
» Vem tar ansvaret?
» "De skjuter ifrån sig ansvaret"
» Det egna ansvaret, vänsterns totala förfall på AC.