marxisten 2009-07-10, 18:14
blueheaven skrev:Ge ett enda bra argument till att något som bilprovningen måste vara statligt/kommunalt monopol?
Däremot så gör det ju inget om staten eller kommunen är en av aktörerna!
Ett exempel som kan uppstå via detta. En privat aktör vill ju ha profit till varge pris. Finns då exempelvis inte risken att ett privat bolag sätter 1 och 2:or frömst i större utsträckning för att man ska komma tillbaka och besiktiga igen så de tjänar mer pengar? Eller tvärt om. Det är egentligen en två men ge mig 500 och vi skiter i det? Sådant kan uppstå!
Och ge mig ett enda argument VARFÖR! Ni talar om tillgänglighet, exakt vad är problemet med den tillgänglighet som finns till bilprovningen idag? Du har ju för fan 5 månader på dig att besiktiga bilen och du har med all säkerhet chans att ta några av dessa tider som de kan erbjuda! Varför ska man ändra på ett fungerande system? I sverige idag har vi världens äldsta bilpark, men de är bra och fungerande bilar tack vare hårda krav och en bra besiktning! Varför ska detta system förändras för att ni är ideologiskt blinda!
Varöfr ska detta konkurensutsättas! Vi vet att det blivit dyrare i flera länder sedan marknaden tog över denna sektor och i Sveirge har vi de billigaste besiktningsavgifterna i Europa! Så varför privatisera, ge mig något argument för detta!
För mig lät detta som ett skämt första gången jag hörde det! Jag i min enfald trodde inte ens borgarna skulle kunna komma på något så urbotat korkat som detta förslag! Privatisera en av de kontrollorgan som gör så att vi får lite säkerhet på vägarna!