Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
fredrik rahm70
SiP
Sniperace
formsvackan
Susz X
9 posters

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja!

Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja! Empty HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja!

Inlägg  Susz X 2009-06-15, 17:55

Trav/ Galopp- djurplågeri se Kalla Fakta

Skador i munnen,blödande magsår ,skador på lungor och hjärtan är vanligt bland travhästar, plus att många lider av svåra stressymptom pga giriga ägare börjat tävla dem för tidigt
    Enligt djurskyddslagen är det förbjudet att piska hästar, men inte enligt travsamfundets (STC) egna regler. Stig Hägglund, djurskyddsansvarig inom STC anser att hästar inte mår dåligt av att bli piskad eller att det gör ont (Kan inte någon piska honom?), medan enstaka tränare anser att det är fullkolmigt oacceptabelt pga smärtan.

Missade du kalla fakta 30/11? Se det här:

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=687937&treeId=9023&renderingdepartment=2.757

Att vissa människor gör vad som helst för sin egen girighets skull-
    är alltför vanligt..och en djurplågare kallar sig givetvis inte för djurplågare själv.
    Att värna om djurens rätt att leva ett gott liv - utan övergrepp/plågeri Alla hästar inom trav/galopp behandlas inte illa- men alltför många gör det
    - och ett misshandlat djur är ett för mycket.
    Ett utdrag ur ett mail, skrivet av djurens rätt efter undersökning
    mailet finns på länken- att signera så sänds det till ansvarig :
    " Det handlar bland annat om att hästarna drabbas av förslitningar och skador. Utrustning som starkt begränsar hästarnas rörelsefrihet används, och det förekommer att hästarna har skador i munnen efter bettet. Dessutom är det vanligt att hästarnas tungor binds fast i underkäken, att könsöppningen på ston sys ihop och att körspö används för att slå hästarna. "

"Jordbruksverket har i sin roll som central djurskyddsmyndighet ansvaret för att djurskyddslagen omsätts i praktiken. Du måste snarast se till att erforderliga detaljbestämmelser tas fram och att kraftfulla åtgärder vidtas mot det lidande som trav- och galoppsporten utsätter hästar för idag. Jag undrar vad Jordbruksverket avser att göra för att se till att djurskyddslagen följs inom trav- och galoppsporten?"

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/kampanjer/trav

(så ser länken ut som var okej tidigare..varför har de skrivit "varning"?
    http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,7812253&_dad=portal&_schema=PORTAL)

Skriv under petitionen vettja- det finns en utredning i pdf- form
    och gratisbrochyrer på siten oxå...

Fick svar..
    "Jag har tagit del av kampanjen på Djurens Rätts webbplats och har även tagit till mig den debatt som följts av Kalla Faktas program den 30/11 2008. Jordbruksverket kontrollerar djurskyddet på trav och galoppbanor genom våra banveterinärer. Om hästar visar symptom på hälta eller annan sjukdom innan start ska banveterinären meddela startförbud eller ta hästen av banan under pågående tävling.
    Om en kusk bryter mot djurskyddslagen t.ex. genom överanstränga eller aga hästen rapporteras detta till Jordbruksverket. Dessa rapporter leder vanligtvis till åtalsanmälan.
    Hälsningar
    Mats Persson
    Generaldirektör "

Mats Persson beskriver enbart de regler som finns i dag..tycker inte det svaret är tillräckligt - med tanke på allt som togs upp i kalla fakta. Tex att veterinären enbart får möjlighet att "flygbesiktiga "hästarna för start...han har alltså ingen möjlighet att se invärtes skador. Samt att vissa kuskar väljer att
    piska hästen för att driva in vinster- det gör inget att bli avstängd ett par dagar...eller blir anmälda och får 1procent i skadestånd av vad de vinner.
    Jag tycker att sådana skall bli åtalade och avstängda för gott...
    så- varför inte maila igen....
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja! Empty Sv: HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja!

Inlägg  formsvackan 2009-06-15, 18:51

Eftersom jag har en hel del kontakter med travfolket (tillhör själv den betalande delen) vill jag påstå att det är ytterst få travhästar i vårt land som inte tas om hand på allra bästa sätt. Visst förekommer det sådant som måste räknas till djurplågeri, men det tillhör undantagen. Döm inte alla tränare, och framför allt inte skötarna utifrån enstaka missförhållanden. Jag är personligen bekant med några hästägare och amatörtränare. Att dessa inte tar hästen med sig i sängen nattetid, beror bara på utrymmesbrist.

Det ligger i de aktivas intresse att hästarna mår bra. Själv föredrar jag dem på smörgås.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja! Empty Sv: HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja!

Inlägg  Sniperace 2009-06-15, 20:09

Jo, jag är säker på att de tar hand om hästarna för att de ska må så bra så möjligt, men själv ställer jag mig frågan om det inte är fel att få dem att TRAVA i de hastigheterna som det rör sig om, detta är ju helt emot ett naturligt rörelseschema, och kan knappas vara nyttigt för hästens leder, ben och muskulatur osv.

Jag misstänker starkt att travhästar slits ut fortare än ex galopphästar.

(det naturliga är ju att travet ganska fort övergår i galopp)

Och JA, häst ÄR gott på smörgåsen, och inte ett dugg mer fel än att ha gris eller nötkött på densamma
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2009-06-15, 20:10

Eftersom dom misstänker en tränare, ja då är ju alla travtränare djurplågare enligt Susz, antagligen så sitter det ett gäng nassar som vetrinärer som sammarbetar, ja till och med hjälper tränaren att piska hästen...
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-15, 20:13

Sniperace skrev:Jo, jag är säker på att de tar hand om hästarna för att de ska må så bra så möjligt, men själv ställer jag mig frågan om det inte är fel att få dem att TRAVA i de hastigheterna som det rör sig om, detta är ju helt emot ett naturligt rörelseschema, och kan knappas vara nyttigt för hästens leder, ben och muskulatur osv.

Och JA, häst ÄR gott på smörgåsen, och inte ett dugg mer fel än att ha gris eller nötkött på densamma

Hästen (en vanlig, ej Isläning) har skritt, trav och galopp som naturliga gångarter, att de springe fort i trav sliter inte mer än t.ex. galopp, något som är framtvingat t.ex. passgång är däremot inte bra för hästen i lägnden.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-06-15, 20:18

SiP skrev:
    Sniperace skrev:Jo, jag är säker på att de tar hand om hästarna för att de ska må så bra så möjligt, men själv ställer jag mig frågan om det inte är fel att få dem att TRAVA i de hastigheterna som det rör sig om, detta är ju helt emot ett naturligt rörelseschema, och kan knappas vara nyttigt för hästens leder, ben och muskulatur osv.

Hästen (en vanlig, ej Isläning) har skritt, trav och galopp som naturliga gångarter, att de springe fort i trav sliter inte mer än t.ex. galopp, något som är framtvingat t.ex. passgång är däremot inte bra för hästen i lägnden.

frågan är då VARFÖR går travet naturligt över i galopp när det ska gå fortare, det är det INGEN häst som gör naturligt, och det visar sig väldigt ofta på travbanan där hästar börjar galoppera
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-15, 20:25

Sniperace skrev:
    SiP skrev:

frågan är då VARFÖR går travet naturligt över i galopp när det ska gå fortare, det är det INGEN häst som gör naturligt, och det visar sig väldigt ofta på travbanan där hästar börjar galoppera

Kan vara att hästen blir ivrig och dess nedärvda instinkt vill galoppera för att denna gångart trots allt är den snabbaste??

Men att den ena eller andra gångarten är mer skadlig för hästen, det tror jag inte, däremot är det väl som med människor, tränar man normalt för egen välbefinnande så mår kroppen bra, tränar man för att tävla så tar kroppen mer eller mindre stryk..
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-06-15, 20:30

formsvackan skrev:Eftersom jag har en hel del kontakter med travfolket (tillhör själv den betalande delen) vill jag påstå att det är ytterst få travhästar i vårt land som inte tas om hand på allra bästa sätt. Visst förekommer det sådant som måste räknas till djurplågeri, men det tillhör undantagen. Döm inte alla tränare, och framför allt inte skötarna utifrån enstaka missförhållanden. Jag är personligen bekant med några hästägare och amatörtränare. Att dessa inte tar hästen med sig i sängen nattetid, beror bara på utrymmesbrist.

Det ligger i de aktivas intresse att hästarna mår bra. Själv föredrar jag dem på smörgås.

Reportaget handlar öht inte om att dra alla över samma kam..
    Lite knepigt är det väl att inte hästfolket ens REAGERAR när misshandel av hästar förekommer..
    Jisses- hade en kollega misshandlat en vårdtagare hade jag anmält henne/ honom direkt..
    Varför tigs det?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-06-15, 20:31

ok, det var bara en veterinär som en gång sa just att trav slet mer på hästen än galopp när det gäller tävlingshästar, men att olyckorna var fler i galopp....
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-15, 20:32

har man INTE haft hela armen inne i en hästbak nångång har man aldrig hållt på med hästar=)

Lumpenminne jag vill glömma
    lol!
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-06-15, 20:34

fredrik rahm (namnnappad) skrev:har man INTE haft hela armen inne i en hästbak nångång har man aldrig hållt på med hästar=)

Lumpenminne jag vill glömma
    lol!

Ja du har ju inte alla hästar hemma! speciellt inte de mycket små och löjliga! Very Happy
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-15, 20:34

.jak er snel hest!!

Senast ändrad av fredrik rahm (namnnappad) den 2009-06-15, 20:39, ändrad totalt 1 gång
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-15, 20:37

Sniperace skrev:ok, det var bara en veterinär som en gång sa just att trav slet mer på hästen än galopp när det gäller tävlingshästar, men att olyckorna var fler i galopp....

Kan det bero på banorna, att travbanan är i det närmaste "stenhård", medan galopp är på i huvudsak gräsbana??
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-06-15, 20:37

Sniperace skrev:ok, det var bara en veterinär som en gång sa just att trav slet mer på hästen än galopp när det gäller tävlingshästar, men att olyckorna var fler i galopp....
    Intressant det du skriver Snipe..har själv ingen kunskap om det..
    Men det är absolut intressant när det handlar om djurens rätt att må gott och inte plågas.
    Är en person mån om djur som man påstår- så borde det vara av intresse för varenda en av dessa...
    minns du namnet på den som skrev om det?

Senast ändrad av Susz X den 2009-06-15, 20:39, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-15, 20:38

Något för suszx kanske??=)

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja! Hestmotfolkgruppdvdcove
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-15, 20:40

Susz X skrev:
    Men det är absolut intressant när det handlar om djurens rätt att må gott och inte plågas.
    Är en person mån om djur som man påstår- så borde det vara av intresse för varenda en av dessa...

Då kanske du skulle se till attt få lite kunskap innan du misskrediterar en hel yrkeskår...IDIOT!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-06-15, 20:47

SiP skrev:
    Susz X skrev:

Då kanske du skulle se till attt få lite kunskap innan du misskrediterar en hel yrkeskår...IDIOT!

Att det skulle vara att PLÅGA hästen tror jag INTE, eftersom de flesta travhästar säkerligen älskar vad de gör, detta gör de oftast inte av tvång, utan just för att det ÄR en tävlingsinstinkt hos dem, se bara på vildhästhjordar som galopperar över en slätt....

har förresten hört samma sak om MÄNNISKOR som tävlar i GÅNG, att detta sliter på höftleder och muskulatur där, det är ju samma sak där, det är ju inte ett naturligt rörelseschema eftersom det från att gå ganska fort övergår till spring....
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-15, 20:53

HUR blev det sen? Om plågeriet inom TRAV! Hört nåt?Signera petitionen vettja! Jettejetteklad
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-06-16, 02:54

Var det därför sip gick till atack - vad har han mellan örona egentligen?
    Ingen vän av djur iaf...

Saxat:

"Åke Svanstedt kommer att ställas inför rätta anklagad för anstiftan av djurplågeri. Åklagare Anders Gustafsson lämnade under tisdagen in stämningsansökan mot Sveriges just nu mest framgångsrike travtränare till Lidköpings tingsrätt.

Samtidigt utökades också åtalet mot stall Svanstedts försteman, Glenn H Persson, till att omfatta också övergrepp i rättssak.

- Han har uppmanat en tjej att ta kontakt med ett av vittnena och om hon inte drog tillbaka sin berättelse så skulle Hells Angels komma och märka henne, säger Anders Gustafsson, till TV 4:s Nyhetskanalen.
    Enligt stämningsansökan uttalades hoten i slutet av mars i år och ”har varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan för vittnets säkerhet.”

"

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2954775.svd
    kanaljen
    kanaljen

Antal inlägg : 609

Inlägg  kanaljen 2009-06-16, 03:04

Hästen var säkert nazist, därav beteendet.
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-06-16, 03:15

kanaljen skrev:Hästen var säkert nazist, därav beteendet.

Undrar hur många fler djur som utsatts- och för vad...
    Att hota vittnen med kriminella mc gäng låter inge vidare seriöst..
    Förutom i häst plågares hjärnor helt klart..
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-16, 16:03

Susz X skrev:Var det därför sip gick till atack - vad har han mellan örona egentligen?
    Ingen vän av djur iaf...

Saxat:

"Åke Svanstedt kommer att ställas inför rätta anklagad för anstiftan av djurplågeri. Åklagare Anders Gustafsson lämnade under tisdagen in stämningsansökan mot Sveriges just nu mest framgångsrike travtränare till Lidköpings tingsrätt.

Samtidigt utökades också åtalet mot stall Svanstedts försteman, Glenn H Persson, till att omfatta också övergrepp i rättssak.

- Han har uppmanat en tjej att ta kontakt med ett av vittnena och om hon inte drog tillbaka sin berättelse så skulle Hells Angels komma och märka henne, säger Anders Gustafsson, till TV 4:s Nyhetskanalen.
    Enligt stämningsansökan uttalades hoten i slutet av mars i år och ”har varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan för vittnets säkerhet.”

"

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2954775.svd

1. Vet du vad en häst är??

2. Vilket pparti styr du?? NSF??

3. Skall du dödshota någon med gas idag??

4. Vet du var du är??
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-06-16, 17:24

Hur tror du det är att vara tt godtroget av människan beroende djur och bli misshandlat/ plågat?
    DET är väl det centrala i denna fråga.
    Vad har en person som pysslar med djur och inte bryr sig om sådant alls för egenheter
    och ansvar? Påminner om avarten som njuter av att ha makt över andra svagare..även människor..Som exempel kan väl nämnas det aset som visades i tv- som skadade ett sto invärtes ..via hästens könsorgan. Tvi Faan- kommer ALDRIG att ge vika för sådana as!
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-06-16, 17:40

Susz X skrev:Hur tror du det är att vara tt godtroget av människan beroende djur och bli misshandlat/ plågat?
    DET är väl det centrala i denna fråga.
    Vad har en person som pysslar med djur och inte bryr sig om sådant alls för egenheter
    och ansvar? Påminner om avarten som njuter av att ha makt över andra svagare..även människor..Som exempel kan väl nämnas det aset som visades i tv- som skadade ett sto invärtes ..via hästens könsorgan. Tvi Faan- kommer ALDRIG att ge vika för sådana as!

Och för att det finns en tränare som är anklagad (ej dömd)så pekar du på egentligen två yrkesgrupper (tränare och vtrinärer) och dömmer dessa som djurplågare!!!

Ta tag i alla dessa knähundar som gamla tanter släpar runt i stan istället, feta så magen släpar i marken och sitter de vid ett café så matas hunden med allsköns sötsaker....Där hardu djurplågeri i den högre skolan...
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-06-16, 17:45

Sniperace skrev:frågan är då VARFÖR går travet naturligt över i galopp när det ska gå fortare, det är det INGEN häst som gör naturligt, och det visar sig väldigt ofta på travbanan där hästar börjar galoppera
    Detta gör de j*vlarna endast om de tror att jag satt mina slantar på dem Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 08:05