Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-06, 04:50






    Vårt stöd behövs NU!
    Häng på ..för freden och människornas rätt!


    President Obamas tal i Egypten i går var ett fantastisk steg mot att uppnå fred i Mellanöstern.
    Hans första nya väg: att pressa Israel's högerorienterade regering att upphöra med sin självdestruktiva
    politik att bygga bosättningar på palestinsk mark.


    Obama behöver stöd/hjälp från hela världen för att möta den starka oppositionen som redan mobiliserar mot honom.
    Låt oss höja en massiv global kör omedelbart för att stödja Obamas uttalande att bosättningarna på ockuperat område måste upphöra !

    Avaaz kommer att annonsera antalet underskrifter i media i Israel och Washington DC
    Så stöd Obamas budskap nu, underteckna nedanstående och sprid budskapet i dag:

    Citat översatt:
    "Framställning till regeringen i Israel och
    USA: s kongress:
    För att citera president Obama, precis som Israels rätt att existera inte kan förnekas, kan ej heller Palestinas rätt att existera förnekas. Vi accepterar inte den legitimerade fortsatta bosättningarna på Västbanken.

    Det bryter mot tidigare överenskommelser och undergräver ansträngningarna att uppnå fred.
    Det är dags för dessa regleringar att upphöra omgående!

    Klicka häär och signera. även länka dig vidare och läsa Obamas tal i sin helhet:

    [/size]
    http://www.avaaz.org/en/obama_stop_settlements/?cl=245926225&v=3424


    Behöver du redskap att översätta finns det gratis här, helt ordagrannt blir det inte- men fullt begripligt:
    http://translate.google.com/#
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Infra 2009-06-06, 05:40

    Ja, SuszX. Då var det påskrivet och klart. Det var en rörig sida. Jag vet egentligen inte vad jag skrev under på. Men det var något för fred iaf. Det kan ingen misstycka till. Jaså, du var också vaken? Det känns mindre ensamt. En härlig avatar du har skaffat. Sammetsmjuk på nåt sätt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-06, 06:08

    Infra skrev:Ja, SuszX. Då var det påskrivet och klart. Det var en rörig sida. Jag vet egentligen inte vad jag skrev under på. Men det var något för fred iaf. Det kan ingen misstycka till. Jaså, du var också vaken? Det känns mindre ensamt. En härlig avatar du har skaffat. Sammetsmjuk på nåt sätt.
    Tack- vad fiint du skriver! Trevligt att du är vaken oxå..
    Vad du skrev på?
    En PETITION..med andra ord en rak och tydlig protest om Israels högermakthavares ockupation av palestiniers mark och hem.Att detta är ett hinder i att skapa fred. Att både Israel och Palestina har rätt till "sitt" land. Alltså två stater.Ett stöd för den lilla människan och Obamas tal i Egypten ang detta försök att ställa rättvisa krav !

    Men hohoo..det stämmer som jag översatt..Det är en uppmaning att både palestina och israel har rätt till
    sitt land- och att det måste bli ett slut på ockupationen av palestiniernas mark...ett stöd till Obamas tal ang detta..
    Siten kan upplevas rörig vid första anblicken- men kika runt lite på den- så är den verkligen bra!
    Avaaz är en fri obunden organisation startad i USA-för ca 2,5 år sedan.. med medlemmar över hela världen..avaaz organiserar upprop i syfte att påverka makthavare att dra mot mål som ex: mänskliga rättigheter, fred, miljön...tja- en mänskligare värld/ jord om man säger så.
    Ordet Avaaz betyder "människornas sång eller människornas röst" på flera olika språk- därav namnet..


    Senast ändrad av Susz X den 2009-06-06, 06:34, ändrad totalt 4 gånger
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-06, 06:16

    Här kommer länk till Avaaz aktivitet ett tag tebax i tiden..Här finns oxå möjlighet att lämna kommentarer eller önskemål om
    virtuell opponionsbildning..Avaaz står sedan för samordning och påverkan i praktiken..det har även hänt att de samordnat
    opponionsbildning med Amnesty...När det var upprop om förbud mot klustervapen var Avaaz med och väckte opponion
    - de såg till att Reinfeldt fick reda på vad vi ville som är för mänskliga rättigheter...alltså inte enbart svenskar då-
    Avaaz är globalt!
    Kolla gärna länken:
    http://www.avaaz.org/en/report_back_2/
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Dao 2009-06-06, 14:28

    Om jag skall vara beredd att ställa mig bakom Obama, måste hans tal handla lite mer om vad USA gjort, än vad andra bör göra...

    Så jag är inte beredd att skriva under någonting i nuläget!!!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-07, 04:13

    Dao skrev:Om jag skall vara beredd att ställa mig bakom Obama, måste hans tal handla lite mer om vad USA gjort, än vad andra bör göra...

    Så jag är inte beredd att skriva under någonting i nuläget!!!

    Nänä..vill du inte vara någons stöd så slipper du Dao...som om han ensam utan folkets stöd skulle kunna förändra världen..är du go eller? Men det är ju ditt eget val att sitta tyst. Röstar du på ett parti efter valet oxå?
    Annat var det förr- och i resten av etern- det var oppinionsbildning som var och är förutsättningen för det mesta att lyckas ock peppar..Inte ens när en ensam person behöver stöd finns svensken där..Som man bäddar får man ligga dårå..Ges inget stöd
    så ska man inte komma och klaga sedan heller...
    Jag stödjer definitivt Obamas ord! Rakryggat!
    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Resized1105settlements3
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-07, 23:03

    Var är ni nu som verkligen vill att det ska vara fred mellan öst´och väst?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Dao 2009-06-08, 01:13

    Du gör det enkelt för dig Susz!

    Obama har vackra tal, men det viktigaste i de talen är inte VAD han säger, utan vad han INTE säger! Och tar han inte med ett erkännande över USA:s roll i denna och andra konflikter, så anser jag honom inte speciellt trovärdig, för att åstadkomma en fred där nere. Det han också gär, är att han på något sätt likställer skulden mellan palestinier och Israel - vilket ju är helt galet för de som har minsta hum om hur situationen är där nere.. Palestinierna ockuperar inget land, de hotar inte Israel det minsta, de bryter så gott som inga ingående avtal med Israel och har så gott som helt och hållet hållit sig till det de fredsavtal som skrivits under. Ingen av detta har Israel gjort. Att då likställa dessa båda parter är helt enkelt vansinnigt - och är INTE ett steg mot fred och försoning!

    Utan press på Israel, en hård press, att de sköter sin del - så kommer det inte att bli en fred...

    Skulle någon ha ansett att det var lika mycket judarnas fel, vad gäller förintelsen i Europa under nazisterna? Jag skulle inte tro det... Har någon hävdat att de svarta i Sydafrika var lika skyldiga till deras aoartheidpolitik som den vita regimen? Hur är det i Tibet? Västsahara?

    Varför skall Israels brott särbehandlas?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-08, 01:51

    Ärligt talat Dao- så håller jag med dig här..på sitt sätt-hade helst av allt sett att det blev åtal för brott mot folkrätten / tortyr här!
    MEN...
    Jag ser Obamas tal på ett annat sätt- ett försök att mäkla fred utan att ta parti. Vara helt neutral.
    Det är bra att tydligt markera bådas rätt till ett land. Det är inte fel. Det är rätt att kräva att Israel drar sig bort från ockuperad mark
    - och att de måste lära sig att visa respekt för allas olikheter.
    Jag kan förstå att Obama gör så här- det är ju så at han är mordhotad av många Dao.
    Skulle han dra på som du/ jag vill- skulle det med all säkerhet resultera i att den maktgalne israeliske ledaren tog makten i egna händer
    och började ett krig som kan vara ödesdigert för hela vår jord. Att anfalla Iran- som han tidigare blev stoppad av USA att göra.
    Tycker att Obama är klokare än du/ mig i detta läget..om du ursäktar Dao. Kan bara vara rak och ärlig.
    Och han -såsom människorna i Israel och Palestina behöver omvärldens stöd!
    Men du vill kanske inte att det ska komma ut i Israelisk media att många svenskar stödjer honom?
    I så fall ger man inte heller sitt stöd till de Israeler som vill ha ett slut på den där förbannade appartheiden- ej heller till utsatta
    palestinier...eller hur?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Dao 2009-06-08, 02:33

    Problemet Susz är att USA inte ÄR neutral i denna fråga! Hade inte Israel haft USA bakom sig, hade de inte betett sig som de gjort efter 1967!

    Och eftersom Palestinierna erkänt och accepterat en tvåstatslösning, men Israel har det INTE, så inte heller här är det "bådas fel".

    Jag har hela tiden gett mitt stöd till de som strävat efter fred i regionen, palestinier som israeler! USA har tidigare, under Clinton, kommit med motsvarande tal och krav till både palestinier och Israel. Israel gick då emot honom, men USA:s stöd fortsatte, stöd som bland annat innebar mer vapen till denna brutala krigsmakt.

    Jag förstår vad du skriver, Susz. Men problemet är att Israel redan har denna form av extremism i sin regim, oavsett vilka av de "accepterade" aprtierna som har makten. De HAR redan startat en massa krig, senast i december mot Gaza, och förra året mot Libanon! HUR kan det då bli värre för de som är utsatta???

    ATT Israel ständigt hotar Iran är känt, och jag är ganska tveksam till att Israel faktiskt hade tänkt anfalla Iran alls. Det som man talat om är en flygräd, motsvarande den man gjorde mot Irak i början av 80-talet - en räd som fick helt motsatta effekt än den Israel hade tänkt sig, men i deras propaganda blev en "succé"...

    Det är möjligt att USA stoppat en sådan räd, men det troliga är att andra parter har haft minst lika stor roll i detta. EU är ytterligare en part som stödjer Israel, oavsett vad de gör...

    Så, jag kan faktiskt inte hålla med dig mer, än att jag HOPPAS att det stämmer det du skriver! Obamas budskap till den israeliska regimen är densamma som förut - så länge ni kan skylla på palestinierna kan ni fortsätta som ni vill!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-08, 02:47

    Hmm- ja- kanske vore det du skriver bra att skriva till Avaaz om? Finns en speciell spalt där alla kan skriva vad de tycker...
    Jaaaag förstår och håller med- samtidigt tycker jag det är en svår situation- tycker att det ekonomiska stödet borde dras in av USA- men vapenhandelstopp..men jösses- hur påverkar man detta då? Tror att det är en del på g där oxå- pentagons vapenhandel skulle väl diskuteras och regleras- så har det inte varit tidigare...är väl Obamas verk?!
    Säg till om du kommer på nån bra väg..samtidigt borde väl alla krav på folkrättsbrott tas tag i...men där kommer väl inte USA in som ansvarig..
    Samtidigt är Obama helt ny...men inte Pentagon..har de inget ansvar här?

    Och Dao- Sverige exporterar oxå vapen till förtryckarregimer och länder som är i krig...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Dao 2009-06-08, 02:59

    Pentagon styrs mest av vaenindustrin och deras behov. Detta har de föregående presidenterna i stort accepterat... Eisenhower varnade redan när han avgick som president för detta. Givetvis i samband med att han avgick, för annars kunde han inte protestera...

    Det finns ganska många som säger det jag säger om Obama, Susz


    http://www.zmag.org/znet/viewArticle/21635

    http://www.zmag.org/znet/viewArticle/21638

    http://www.zmag.org/znet/viewArticle/21632


    Så jag tror Avaaz är mycket medvetna om detta. De väljer nog att vara hoppfulla till Obama, som många andra...

    Det finns många historiska ledare som sagt bra saker och många har backat upp dem, bara för att finna att de blivit lurade...

    Kanske jag låter gnällig och så, men jag har faktiskt flera gånger blivit lurad vad gäller USA... Jag vill inte känna mig så en gång till! Men jag hoppas verkligen att jag har fel i mina föraningar...

    Och ja - jag är emot Sveriges vapenexport också. Den går bland annat till USA...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-15, 02:17


    Som du vet Dao- så väljer jag Avaaz linje..och stödjer Obama helhjärtat i hans mycket kloka tal!
    Sedan får du tycka att jag gör det enkelt för mig, det bryr jag mig inte om. Viktigaste är att det blir framgång här- inte vad du anser om mitt agerande- som är detsamma som Avaaz faktiskt-och ärligt
    - så alla vi som engagerar oss ÄR Avaaz- AVAAZ= MÄNNISKORNAS RÖST/SÅNG!

    Om man hela tiden ska vara pessimist och misstro precis allt och alla jämt- och inte stödja det som är GOTT - då lär det inte bli något GOTT för någon..gillar inte den där "tysta diplomatin" alls- anser att det är den som bidragit till helvetet på jorden.För hur hade det varit om den som fegt höll käft i stället hade valt att vara öppen rak och ärlig i en tvåvägskommunikation? Det tycker jag Obama är i detta tal som går att läsa på länken till Avaaz ..
    Vi får se..hur det går..Bara att ha is i magen ..och en tro och vilja att de goda kommer att segra
    till slut!!! Ett mål så gott som något.

    Ett framsteg verkar ha gjorts i går som jag ser det:

    "Israels premiärmininster Benjamin Netanyahu har för första gången gått med på en palestinsk stat. Utspelet gjordes i ett stort utrikespolitiskt linjetal vid Bar Ilan-universitetet utanför Tel Aviv och ses som ett resultat av Obamas påtryckningar."


    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2904033
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Susz X 2009-06-16, 21:14

    Ärligt talat ..
    President Obamas initiativ till ett närmande mot Iran är väl det första seriösa försöket på 30 år från USA:s sida för att tina upp relationerna ?
    De diplomatiska förbindelserna avbröts 1979 när ayatolla Khomeini kom till makten i den islamiska revolutionen och USA:s personal vid ambassaden i Teheran togs som gisslan i ett drama som varade i 444 dagar.

    Under George W Bushs presidentskap försämrades relationen ytter­ligare efter att han år 2002 pekade ut Iran, Irak och Nordkorea som fiender till USA i en ”ondskans axel”...

    Sponsored content


    Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...! Empty Sv: Global Action för FRED! Läs Obamas tal- och signera - Häng på vettja - DITT stöd behöövs...!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 13:08