Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
R.O.F.L
lazy
Susz X
7 posters

    Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Susz X 2009-06-16, 22:48

    Infra skrev:
    kanaljen skrev:Kvinnor! Dom nazisterna kan man inte befria. Två meter lång kedja till spisen blir bra.

    Nu var du allt bra sexistisk kanaljen. ajajaj

    Var det en nyhet för dig Infra? Dock kallar jag det inte att vara sexistisk...ett för milt uttryck sas.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Infra 2009-06-16, 22:59

    Susz X skrev:Okej..då kan vi kanske vara på samma plan- men bara just nu.
    och jag kan fortfarande vara bråkig jag oxå- fast jag inte är ungdom längre precis..
    Då var jag riktigt pinsamt bråkig..emellanåt.Blev så arger så det röök ur näsborrarna.. Embarassed

    Faktum är att jag känner en familj som av politiska skäl bosatt sig i Sverige för några år sedan
    - mannen i familjen skriver samhällskritiska böcker som hans fru översätter till olika språk.
    Hoppas kunna läsa dem framöver- trots att vi nuförtiden inte träffas så ofta..
    Öppna härliga människor som verkligen haft det svårt pga förtrycket..Det är väl i Iran som i Sverige då de modiga slogs för yttrande/meddelarfriheten/religionsfriheten/ kvinnors rösträtt..

    Då var det prällarna i kristendomen som var förtryckarna..

    Jodå, vi är på samma plan. Jag skulle vilja se en renodlad demokrati i Iran. Religionen borde kunna leva sitt eget liv vid sidan om politiken. men det kanske är svårt att jämföra sig över kulturella gränser. Jag avskyr också att kvinnor hunsas och det gör de onekligen i Iran. Detta kom bort litet fast jag vet att det var huvudsaken i din tråd. Vi får väl skylla på händelseutvecklingen, häftigare än väntat. Jag hade en iranska som kollega. Stolt och självständig. Jag hade mycket att göra med flyktingar i det jobbet. Gång efter gång fick jag bekräftat att irakier var de trevligaste. Jag lärde mig mycket av henne, min iranska kollega. Jag undrar om inte kvinnor hålls ännu strängare i det havabitiska Saudarabien, USA: främste allierade efter Israel, i Mellanöstern.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Susz X 2009-06-16, 23:09

    Infra skrev:
    Susz X skrev:Okej..då kan vi kanske vara på samma plan- men bara just nu.
    och jag kan fortfarande vara bråkig jag oxå- fast jag inte är ungdom längre precis..
    Då var jag riktigt pinsamt bråkig..emellanåt.Blev så arger så det röök ur näsborrarna.. Embarassed

    Faktum är att jag känner en familj som av politiska skäl bosatt sig i Sverige för några år sedan
    - mannen i familjen skriver samhällskritiska böcker som hans fru översätter till olika språk.
    Hoppas kunna läsa dem framöver- trots att vi nuförtiden inte träffas så ofta..
    Öppna härliga människor som verkligen haft det svårt pga förtrycket..Det är väl i Iran som i Sverige då de modiga slogs för yttrande/meddelarfriheten/religionsfriheten/ kvinnors rösträtt..

    Då var det prällarna i kristendomen som var förtryckarna..

    Jodå, vi är på samma plan. Jag skulle vilja se en renodlad demokrati i Iran. Religionen borde kunna leva sitt eget liv vid sidan om politiken. men det kanske är svårt att jämföra sig över kulturella gränser. Jag avskyr också att kvinnor hunsas och det gör de onekligen i Iran. Detta kom bort litet fast jag vet att det var huvudsaken i din tråd. Vi får väl skylla på händelseutvecklingen, häftigare än väntat. Jag hade en iranska som kollega. Stolt och självständig. Jag lärde, förnedrar, hotar kräver fullständig lydnad, förnedrar mig mycket av henne. Jag undrar om inte kvinnor hålls ännu strängare i det havabiistiska Saudarabien, USA: främste allierade efter Israel, i Mellanöstern.

    Nja- det är nog inte så svårt att jämföra över kulturella gränser alls egentligen- i grunden är vi människor ganska lika egentligen..Och det är ju inte så att kvinnan är MER förtryckt av sina män i Iran.Utan av regimen.
    Finns hela familjer som ljuger och säger att de har en syn för att slippa hamna i fängelse..
    såväl politisk åskådning som religiös/ icke religiös.
    Ska jag vara riktigt ärlig när det handlar om Iranska män- verkar vara ödmjuka fina människor som behandlar sina kära med respekt,omtanke, glädje och kärlek.
    Det är väl som svenskar, finnar och allt annat- det finns de som är bra- det finns dem som har maktbehov och förtrycker..Men- det handlar ju mest om deras grundvärderingar- det är ju själva kärnan- och givetvis självinsikt oxå..
    Det är de militanta svinen - mullorna- som anmärker på kläder/ begår våldtäkter/ misshandel /hotar/ förnedrar etc....
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Infra 2009-06-16, 23:22

    SuszX sa.
    "Nja- det är nog inte så svårt att jämföra över kulturella gränser alls egentligen- i grunden är vi människor ganska lika egentligen..Och det är ju inte så att kvinnan är MER förtryckt av sina män i Iran.Utan av regimen.
    Finns hela familjer som ljuger och säger att de har en syn för att slippa hamna i fängelse..
    såväl politisk åskådning som religiös/ icke religiös.
    Ska jag vara riktigt ärlig när det handlar om Iranska män- verkar vara ödmjuka fina människor som behandlar sina kära med respekt,omtanke, glädje och kärlek.
    Det är väl som svenskar, finnar och allt annat- det finns de som är bra- det finns dem som har maktbehov och förtrycker..Men- det handlar ju mest om deras grundvärderingar- det är ju själva kärnan- och givetvis självinsikt oxå..

    Jag vill ge dig rätt i detta. Människor är sig lika över hela världen. Det är det omgivande sammanhanget som skiljer (contexten som det så fint heter).
    Kulturen utvecklas olika beroende på historiska och geografiska skillnader.
    Sä är exempelvis islam c:a 600 år yngre än kristendomen. Kristendomen är 3000
    är yngre än jundomen. Muslimerna är väl inne på 1400-talet ungefär i sin tideräkning. Vad gjorde vi på 1400-talet? Brände häxor. Jag vet att jag hårddrar med detta men som tankefigur är den intressant.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Susz X 2009-06-16, 23:43

    Infra skrev:SuszX sa.
    "Nja- det är nog inte så svårt att jämföra över kulturella gränser alls egentligen- i grunden är vi människor ganska lika egentligen..Och det är ju inte så att kvinnan är MER förtryckt av sina män i Iran.Utan av regimen.
    Finns hela familjer som ljuger och säger att de har en syn för att slippa hamna i fängelse..
    såväl politisk åskådning som religiös/ icke religiös.
    Ska jag vara riktigt ärlig när det handlar om Iranska män- verkar vara ödmjuka fina människor som behandlar sina kära med respekt,omtanke, glädje och kärlek.
    Det är väl som svenskar, finnar och allt annat- det finns de som är bra- det finns dem som har maktbehov och förtrycker..Men- det handlar ju mest om deras grundvärderingar- det är ju själva kärnan- och givetvis självinsikt oxå..

    Jag vill ge dig rätt i detta. Människor är sig lika över hela världen. Det är det omgivande sammanhanget som skiljer (contexten som det så fint heter).
    Kulturen utvecklas olika beroende på historiska och geografiska skillnader.
    Sä är exempelvis islam c:a 600 år yngre än kristendomen. Kristendomen är 3000
    är yngre än jundomen. Muslimerna är väl inne på 1400-talet ungefär i sin tideräkning. Vad gjorde vi på 1400-talet? Brände häxor. Jag vet att jag hårddrar med detta men som tankefigur är den intressant.

    Vårt tänk är klockrent detsamma..vad mer kan jag säga? Dock är inte alla inom en religion av det tänket att de stannat i utvecklingen heller..
    Men jag kan förstå att giriga- kanske även bittra- inte nöjda personer gjort det- som gått på en och samma plats i hela sitt liv..
    Precis som i vårt land..det finns - men syns inte alltid. För ingen synliggör av rädsla att straffas....Rädsla är förödande på många plan.Och att INTE hålla ihop..
    Att tiga är ju att tillåta dessa ha makten i evigheters evigheter...Och ärligt- varför ska man strunta i att föra en diskussion med förtryckare? Tyst diplomati- är det inte den som föder rädsla, avståndstagande och hat. Inte sjutton blir man ihjälslagen om man för en vettig ömsesidig diskussion med en människa..även om denne är diktator?!
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  kanaljen 2009-06-17, 01:36

    Infra skrev:
    kanaljen skrev:Kvinnor! Dom nazisterna kan man inte befria. Två meter lång kedja till spisen blir bra.

    Nu var du allt bra sexistisk kanaljen. ajajaj

    He he he! Vad gör man inte för att störa susz lilla sinne?

    Sponsored content


    Befria Irans Quinnor!  Människornas sång ljuder högt! - Sida 3 Empty Sv: Befria Irans Quinnor! Människornas sång ljuder högt!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 04:37