Infra skrev: Susz X skrev:Okej..då kan vi kanske vara på samma plan- men bara just nu.
och jag kan fortfarande vara bråkig jag oxå- fast jag inte är ungdom längre precis..
Då var jag riktigt pinsamt bråkig..emellanåt.Blev så arger så det röök ur näsborrarna..
Faktum är att jag känner en familj som av politiska skäl bosatt sig i Sverige för några år sedan
- mannen i familjen skriver samhällskritiska böcker som hans fru översätter till olika språk.
Hoppas kunna läsa dem framöver- trots att vi nuförtiden inte träffas så ofta..
Öppna härliga människor som verkligen haft det svårt pga förtrycket..Det är väl i Iran som i Sverige då de modiga slogs för yttrande/meddelarfriheten/religionsfriheten/ kvinnors rösträtt..
Då var det prällarna i kristendomen som var förtryckarna..
Jodå, vi är på samma plan. Jag skulle vilja se en renodlad demokrati i Iran. Religionen borde kunna leva sitt eget liv vid sidan om politiken. men det kanske är svårt att jämföra sig över kulturella gränser. Jag avskyr också att kvinnor hunsas och det gör de onekligen i Iran. Detta kom bort litet fast jag vet att det var huvudsaken i din tråd. Vi får väl skylla på händelseutvecklingen, häftigare än väntat
. Jag hade en iranska som kollega. Stolt och självständig. Jag lärde, förnedrar, hotar kräver fullständig lydnad, förnedrar mig mycket av henne. Jag undrar om inte kvinnor hålls ännu strängare i det havabiistiska Saudarabien, USA: främste allierade efter Israel, i Mellanöstern.
Nja- det är nog inte så svårt att jämföra över kulturella gränser alls egentligen- i grunden är vi människor ganska lika egentligen..Och det är ju inte så att kvinnan är MER förtryckt av sina män i Iran.Utan av regimen.
Finns hela familjer som ljuger och säger att de har en syn för att slippa hamna i fängelse..
såväl politisk åskådning som religiös/ icke religiös.
Ska jag vara riktigt ärlig när det handlar om Iranska män- verkar vara ödmjuka fina människor som behandlar sina kära med respekt,omtanke, glädje och kärlek.
Det är väl som svenskar, finnar och allt annat- det finns de som är bra- det finns dem som har maktbehov och förtrycker..Men- det handlar ju mest om deras grundvärderingar- det är ju själva kärnan- och givetvis självinsikt oxå..
Det är de militanta svinen - mullorna- som anmärker på kläder/ begår våldtäkter/ misshandel /hotar/ förnedrar etc....