Infra skrev:SuszX. jag hade från början kunnat tro att det var valfusk. Har inte kunnat följa nyheterna under dan men jag har erfarit att demonstrationer fortfarande pågår. Jag tror inte längre att valfusk har ägt rum. Det kan ju vara legitimt för myndigheterna ändå att försöka skapa lugn på gator och torg. Förhoppningarna om "change" blev bara större och större före valet och det är besvikelsen efter det vi nu ser i Theheran. Ahmadinejad har stöd i breda folklager, bland fattiga ooch bland landsbyggdsbefolkningen. Han har nämligen infriat sina löften från tidigare val att omvandla oljepengar till mat på de fattigas matbord t ex. På landsbyggden har han starkt stöd efter reformer och ekonomiska satsningar. Den unga iranska befolkningen rymmer också brushuvuden, bråkstakar och hetsporrar som kan elda upp kraftiga proteststämningar. I väst harr vi ofta sett hur minoriteter kan skapa helveten och kravallungar på gator och torg (Göteborg, Paris förorter som ex). Varför skulle Theheran vara förskonad från ungdomlig protestlust. Jag tror man måste stilla sig och acceptera att valet gick rätt till. Tänk att det är så förbannat svårt, Lazy att respektera demokratiskla valutslag i muslimska stater som man hatar.
Vad kallar du då de unga som förvägrats rösta?
Menar du att det sydsvenskan skriver är en lögn???