Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
fredrik rahm70
theward
lazy
Susz X
Sniperace
Regndrottning
MartinLindgren
RedCloud
blueheaven
Sossar-e-lata
14 posters

    Piratpartiets väljare

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-10, 00:58

    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:Uppenbarligen är det INTE köparens marknad! Inte när storbolagen vägrar att tillhandahålla det köparen kräver... musik, mycket musik, filmer, serier att nedladda för ett rimligt pris!

    Varför vill jag köpa en skiva när jag vill ha musiken på datorn? Visst, först köpa skivan och sedan lägga in den på datorn. Men varför denna omväg när det finns andra sätt?


    queen

    Kräver? Sedan när blev det ett skivbolags skyldighet att tillhandahålla något, bara för att någon kräver det?

    Om du påstår att det är en köparens marknad så skall väl en köpare få den produkt han vill ha? Annars är det säljarens marknad... *köp vår produkt, eller var utan'.....

    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  blueheaven 2009-06-10, 01:00

    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:Uppenbarligen är det INTE köparens marknad! Inte när storbolagen vägrar att tillhandahålla det köparen kräver... musik, mycket musik, filmer, serier att nedladda för ett rimligt pris!

    Varför vill jag köpa en skiva när jag vill ha musiken på datorn? Visst, först köpa skivan och sedan lägga in den på datorn. Men varför denna omväg när det finns andra sätt?


    queen

    Kräver? Sedan när blev det ett skivbolags skyldighet att tillhandahålla något, bara för att någon kräver det?

    Om du påstår att det är en köparens marknad så skall väl en köpare få den produkt han vill ha? Annars är det säljarens marknad... *köp vår produkt, eller var utan'.....

    queen

    Ååhhh du talar om kommandoekonomi? Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:02

    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:Uppenbarligen är det INTE köparens marknad! Inte när storbolagen vägrar att tillhandahålla det köparen kräver... musik, mycket musik, filmer, serier att nedladda för ett rimligt pris!

    Varför vill jag köpa en skiva när jag vill ha musiken på datorn? Visst, först köpa skivan och sedan lägga in den på datorn. Men varför denna omväg när det finns andra sätt?


    queen

    Kräver? Sedan när blev det ett skivbolags skyldighet att tillhandahålla något, bara för att någon kräver det?

    Om du påstår att det är en köparens marknad så skall väl en köpare få den produkt han vill ha? Annars är det säljarens marknad... *köp vår produkt, eller var utan'.....

    queen

    Du måste ju inte köpa en CD från Sony eller EMI. Du kan ju faktiskt köpa en skiva från Mariann Records istället. Dessutom är de mycket billigare i allmänhet, även om artisterna är lite sunkigare.


    Senast ändrad av Vercingetorix den 2009-06-10, 01:10, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-10, 01:04

    Det är fortfarande säljarens marknad när säljaren dikterar vilkoren på vad som säljs och inte säljer det som efterfrågas.

    queen
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:09

    Regndrottning skrev:Det är fortfarande säljarens marknad när säljaren dikterar vilkoren på vad som säljs och inte säljer det som efterfrågas.

    queen

    Jaså? Vad jag vet så har skivaffärerna fortfarande rättigheten att konkurrera med varandra om priset. Och det ligger fortfarande inte i köparens rätt att kräva en nylansering, enkom för att en produkt råkar saknas i skivsamlingen.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  råttan. 2009-06-10, 01:11

    verc,

    Om konkurrensen fungerade skulle inte en godtycklig cd på Åhléns kunna säljas för närmare 200 Kr.

    Idag är det ofta dyrare att hyra film över nätet än att hyra plasten i en butik. Detta är helt enkelt inte möjligt med en fungerande konkurrens.

    Spotify säger någon...en bra tjänst säger jag. Tyvärr har mycket av innehållet försvunnit sedan mediabolagen insåg att den gick att använda. Annars är idén bra. Att man betalar ett fast pris för att lyssna på musik. Man kan ju inte lyssna mer än 100% av sin tid.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  blueheaven 2009-06-10, 01:12

    Nedladdningen är en påtryckningsmedel för att få ner priserna på CD, som utan denna möjlighet hade varit betydligt högre!
    Priset på skivor steg rätt kraftigt ett tag innan nedladdningen blev en realitet för att sedan plana ut och i många fall sedan bli rätt billiga, man kan faktiskt köpa en hel del CD skivor för under en hundralapp idag, vilket jag anser vara ett rimligt pris.
    Bojkotta skivor som kostar närmare 200 kronor!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 54
    Ort : Stockholm

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-10, 01:12

    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:Det är fortfarande säljarens marknad när säljaren dikterar vilkoren på vad som säljs och inte säljer det som efterfrågas.

    queen

    Jaså? Vad jag vet så har skivaffärerna fortfarande rättigheten att konkurrera med varandra om priset. Och det ligger fortfarande inte i köparens rätt att kräva en nylansering, enkom för att en produkt råkar saknas i skivsamlingen.

    men jag KRÄVER att ni skall trycka upp exemplar av "urkel ssvennsons dansbandsdrömmar" ifrån 1975, banne mej!!!=)
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  råttan. 2009-06-10, 01:13

    Bra där verc,

    Jag ska genast öppna en närbutik som säljer mp3:or för fulla muggar och på så sätt konkurrera ut de som säljer en massa onödig plast som ingen vill ha.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  lazy 2009-06-10, 01:14

    Vercingetorix Today at 12:02 am

    Du måste ju inte köpa en CD från Sony eller EMI. Du kan ju faktiskt köpa en skiva från Mariann Records istället. Dessutom är de mycket billigare i allmänhet.

    Måste inte köpa en CD ö.h.t allt finns streamat el. på youtube el.
    ännu hellre på artistens hemsida där man kan lyssna/ladda ned ant.
    gratis eftersom personen ifråga får betalt via reklamen på sidan
    el. mindre summa pengar om man känner att man absolut måste ha en
    viss låt. Även musik är ofta färskvara. Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:16

    råttan skrev:Bra där verc,

    Jag ska genast öppna en närbutik som säljer mp3:or för fulla muggar och på så sätt konkurrera ut de som säljer en massa onödig plast som ingen vill ha.

    Så länge du håller dig inom lagens råmärken önskar jag dig lycka till!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  blueheaven 2009-06-10, 01:16

    Mp3 128kbps är useless skulle jag inte betala ett cent för, går inte att lyssna på och kommer inte in på min dator! No
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:19

    blueheaven skrev:Mp3 128kbps är useless skulle jag inte betala ett cent för, går inte att lyssna på och kommer inte in på min dator! No

    Nä, mp3 håller en skrämmande låg kvalitet i många fall. Komprimeringen är helt uppåt väggarna.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-10, 01:21

    lazy skrev:
    Vercingetorix Today at 12:02 am

    Du måste ju inte köpa en CD från Sony eller EMI. Du kan ju faktiskt köpa en skiva från Mariann Records istället. Dessutom är de mycket billigare i allmänhet.

    Måste inte köpa en CD ö.h.t allt finns streamat el. på youtube el.
    ännu hellre på artistens hemsida där man kan lyssna/ladda ned ant.
    gratis eftersom personen ifråga får betalt via reklamen på sidan
    el. mindre summa pengar om man känner att man absolut måste ha en
    viss låt. Även musik är ofta färskvara. Wink

    Där vill jag 'kivas' med dig, Lazy...

    Ja, du har rätt till viss del. Men även gammal musik är efterfrågad och finns INTE att köpa! Jag vet, jag har försökt.

    Jag skulle vara villig att betala en rimlig summa för de låtar jag vill ha. Men när musiken jag vill ha inte finns till försäljning, vad blir det då? Jo, jag laddar ner gratis istället.


    queen
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:24

    lazy skrev:
    Vercingetorix Today at 12:02 am

    Du måste ju inte köpa en CD från Sony eller EMI. Du kan ju faktiskt köpa en skiva från Mariann Records istället. Dessutom är de mycket billigare i allmänhet.

    Måste inte köpa en CD ö.h.t allt finns streamat el. på youtube el.
    ännu hellre på artistens hemsida där man kan lyssna/ladda ned ant.
    gratis eftersom personen ifråga får betalt via reklamen på sidan
    el. mindre summa pengar om man känner att man absolut måste ha en
    viss låt. Även musik är ofta färskvara. Wink

    Det är som med sex... Så länge lagar följs och allt är ok med alla inblandade ser jag inga problem...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  lazy 2009-06-10, 01:28

    Det finns sidor RD där du kan få tag på "gamla godingar" helt
    kostnadsfritt, ska leta i mina dokument och skicka ett mail
    till dej. Smile
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-10, 01:30

    lazy skrev:Det finns sidor RD där du kan få tag på "gamla godingar" helt
    kostnadsfritt, ska leta i mina dokument och skicka ett mail
    till dej. Smile

    JA TACK!! Very Happy

    Det skulle jag bli mycket glad för! Hoppas bara de har det jag vill ha. Många låtar som jag anser vara godingar var inga bästsäljare, precis...


    queen
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  råttan. 2009-06-10, 01:30

    verc,

    Vi verkar överens om att konkurrensen inte fungerar.

    När det gäller lagen så tycks den styras av mediebolagen. Och när det kommer till kritan verkar det således vara så att mediebolagen motsätter sig en billig distrubitionsform. De föredrar plast och många dyra led. I branscher där konkurrensen fungerar är det omöjligt att hålla sig kvar på marknaden om man inte nyttjar effektiviseringar. Skivbolagen påminner om gamla Facit.

    Jag kan hålla med om att 128kBps MP3 inte är nån hit. Således borde ingen bli ledsen om sådana laddas ner.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 01:57

    "Jag kan hålla med om att 128kBps MP3 inte är nån hit. Således borde ingen bli ledsen om sådana laddas ner."

    Böcker håller oftast bättre kvalitet än fotostatkopior, men det gör det fortfarande inte ok att kopiera böcker.

    Du får gärna förklara hur konkurrensen inte fungerar?
    Det du tycks vara ute efter är konkurrensen gällande en viss artist, men du får vackert acceptera att artisten troligtvis är kontrakterad med ett visst skivbolag som sköter sin distribution på det sätt det finner för gott. Trivs du inte med den dealen, är du fri att söka dig till en artist vars skivbolags affärsmetoder du mer sympatiserar med.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  råttan. 2009-06-10, 02:12

    Jag är inte ute efter konkurrens avseende en viss artist.

    Om konkurrensen fungerade skulle något av mediabolagen sälja sina produkter billigt på nätet utan en massa mellanled. Övriga skulle tvingas följa efter. Att det inte sker idag beror kanske på att bolagens snigelfart orsakade att kunderna agerade själva och har redan byggt upp en fungerande distrubition. Denna är gratis, olaglig och svår att bli av med. Skivbolagen drar sig inte för att muta hela världen för att behålla sina gamla maktstrukturer. Det blir intressant att se hur detta slutar.

    Oavsett fildelningsfrågan så litar jag inte på dessa bolag och vill inte de ska ha rätt att med en bevismaskin som underlag få spionera på mig och andra. Därför röstade jag på PP. Inte för jag tror det hjälper, men som en protest mot flatheten gentemot dessa multimiljardärer.

    Men som sagt. Att en så pass enkel produkt som en CD-skiva kan kosta 200 Kr på Åhlens är bevis nog för en icke fungerande konkurrens.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 02:43

    Att skivbolagen har varit saktfärdiga är nog de flesta överens om, men deras val av försäljningskanal är och förblir deras.
    Vidare är det ju fritt för ej kontrakterade upphovsmän att tillgängliggöra sina alster på vad sätt dem behagar, t ex via hemsida/internet. Anledningen till att så inte skett hittills i någon större utsträckning får väl antas ha att göra med att skivbolagen/förlagen trots allt fyller en viktig funktion för upphovsmannen.

    Vad gäller kontrollen av olaglig fildelning går den kanske att jämföra med butikskontrollanter, vilka t ex utan vidare spisning har lagligt stöd att tillfälligt frihetsberöva misstänkta snattare. Den typen av kontroll och intrång i integriteten, som på många sätt är jämförbart med den du nämner, höjs inga röster emot på samma sätt, utan ses som accepterad av samhället. Detta sagt utan att för den sakens skull vara anhängare av något slags övervakningssamhälle. Samtidigt måste kulturindustrin ges möjlighet att kunna bevaka sina investeringar.

    Vad gäller prissättningen kan det kanske vara värt att påpeka att sju av tio godtyckliga fullängdsproduktioner hos ett skivbolag går med förlust, två går jämnt upp och således återstår endast en som måste täcka upp för de sju förlusttyngda. Detta är siffror från mitten av nittiotalet, då jag själv studerade musikjuridik, och således före den tid då fildelning av det slag som nu diskuteras ej ens existerade. Min gissning är att det idag ser ännu mörkare ut.
    Glöm heller inte att vi i Sverige betalar fyrtio kr i skatt i konsumentled för varje tvåhundrakronors-cd.

    En simpel guldring är också ett exempel på "en så pass enkel produkt". Den är också dyr... Varför är den dyr? Jo, det krävs stora investeringar längs produktionskedjan. Men det visste du säkert redan, varför ditt argument inte håller för en närmare granskning.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  lazy 2009-06-10, 12:07

    Hur kan du jämföra butikskontrollanter med det som är på väg
    att hända på nätet? I Frankrike t.ex är det redan nya saker
    på gång förutom de militärer som sattes in mot en liknande
    site som TPB.

    http://www.zeropaid.com/news/86252/new-french-loppsi-2-law-proposal-to-allow-police-to-upload-malware-to-file-sharers/

    Det är väl inte heller ngn större nyhet att skivbutikerna slår
    igen i allt snabbare takt, nöjesindustrin borde kanske vaknat
    innan allt redan var ett faktum.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  råttan. 2009-06-10, 18:15

    Självklart väljer företagen själva hur de ska paketera produkterna. De har valt bort möjligheten att minska sina kostnader med gigantiska belopp. I en konkurrensutsatt verksamhet vore detta omöjligt. Jämför med Facit som envisades med mekaniska räknemaskiner. Idag finns de inte kvar. Men vem vet? Om du har rätt och konkurrensen fungerar så kommer dagens skivbolag att vara borta inom tio år.

    Vad gäller butikskontrollanten så är han inte avlönad av multinationella företag som stämmer privatpersoner på hundratals miljoner. Butikskontrollanten kontrollerar heller inte polis och rättsväsende. Vidare har jag förtroende för att butikskontrollanten svårt att samköra de uppgifter han samlar in mot andra register såsom skivbolagen kan tänkas göra. kivindustrin får gärna bevaka sina investeringar. Men de ska ge fan i att övervaka hederliga medborgare.

    Om skivindustrin går back trots dessa överpriser så borde de se över sina kostnader.

    Intressant att du jämför med en fysisk prodikt såsom en guldring. Alla inser att varje guldring måste tillverkas vilket ger upphov till en rörlig kostnad. Jämför med musikförsäljning över nätet som ger en rörlig kostnad nära noll. Trots detta väljer man att ta ut närmare 200 kr för en CD. En DVD-film kostar ungefär lika mycket. En DVD-film kostar dock ibland Miljardbelopp att ta fram.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty glömda inom kort.

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-10, 18:20

    PP och deras "väljare ", ( de har knappast i de flesta fall gjort något övervägt val )
    är snart glömda.
    PP blir ett skämt i Bryssel .

    De har inte ens något program , möjligen tycker de om vissa saker, de är ett intrersseparti med inriktning på vad som är bra för deras företrädare.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-10, 19:09

    "En DVD-film kostar dock ibland Miljardbelopp att ta fram."

    Mmm... Det tas till stor del igen på biosalongerna. Den möjligheten har inte musikindustrin.

    Jag ser heller ingen framtid för skivbolagen i den form de idag existerar. Dock innehar de fortfarande rätten att saluföra sina produkter i den form de önskar. Fysisk eller digital.

    "Vad gäller butikskontrollanten så är han inte avlönad av multinationella företag som stämmer privatpersoner på hundratals miljoner."

    I sina stämningsansökningar anger skivbolagen det belopp de anser sig ha förlorat på upp-/nedladdningen. Var så säker på att ICA skulle kräva in det belopp de anser sig ha förlorat av en snattare. Sedan är det upp till rätten att avgöra rimligheten i skadeståndsanspråken.

    "Butikskontrollanten kontrollerar heller inte polis och rättsväsende."

    Du insinuerar att mediabolagen gör det? Det får du gärna leda i bevis isf...

    "Men de ska ge fan i att övervaka hederliga medborgare."

    Du menar som butikskontrollanten kontrollerar det stora flertalet hederliga shoppare? Eller fartkamerorna på våra vägar? Eller ordningsvakterna på våra klubbar?


    "Om skivindustrin går back trots dessa överpriser så borde de se över sina kostnader."

    Det kanske de borde, men det är inte din sak att avgöra.

    Sponsored content


    Piratpartiets väljare - Sida 3 Empty Sv: Piratpartiets väljare

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:27