Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Kakmonstret
Regndrottning
theward
formsvackan
berralarzon
Dao
blueheaven
GustavAnder
12 posters

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  blueheaven 2009-06-01, 00:31

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra ?
    Du borde inte få lov att undervisa.
    Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger.
    Jag upplevde aldrig under min skolgång i Sverige något annat än separerade gymnastiklektioner. Om djävulen hade ett finger med i detta vet jag inte.

    Nu var det ju inte gymnastiklektioner från förr som Gustav talade om utan religiösa extremister här och nu!
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  berralarzon 2009-06-01, 00:35

    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra ?
    Du borde inte få lov att undervisa.
    Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger.
    Jag upplevde aldrig under min skolgång i Sverige något annat än separerade gymnastiklektioner. Om djävulen hade ett finger med i detta vet jag inte.

    Nu var det ju inte gymnastiklektioner från förr som Gustav talade om utan religiösa extremister här och nu!

    Ja du har helt rätt Blue gustavander/fultruhten är en exkremitet!
    Wink
    //berra
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty ok.

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 00:38

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra ?
    Du borde inte få lov att undervisa.
    Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger.
    Jag upplevde aldrig under min skolgång i Sverige något annat än separerade gymnastiklektioner. Om djävulen hade ett finger med i detta vet jag inte.

    Nu propagerade ju dao för att fler lektioner skulle vara köns segregerade, att göra det är att ge djävulen ett finger.
    Och med all respekt, kanske även Sverige har kommit nån stans inom humanism och lika rätt för tjejer på 60 år, vad tror du ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty förstå

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 00:40

    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra ?
    Du borde inte få lov att undervisa.
    Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger.
    Jag upplevde aldrig under min skolgång i Sverige något annat än separerade gymnastiklektioner. Om djävulen hade ett finger med i detta vet jag inte.

    Nu var det ju inte gymnastiklektioner från förr som Gustav talade om utan religiösa extremister här och nu!

    Vi måste förstå och respektera forms rättighet att utveckla sin fantasi. Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  formsvackan 2009-06-01, 00:43

    GustavAnder skrev:Nu propagerade ju dao för att fler lektioner skulle vara köns segregerade, att göra det är att ge djävulen ett finger.
    Och med all respekt, kanske även Sverige har kommit nån stans inom humanism och lika rätt för tjejer på 60 år, vad tror du ?
    På vilket sätt var tjejerna sämre behandlade än oss killar pga separata gymnastiklektioner ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty x

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 00:49

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Nu propagerade ju dao för att fler lektioner skulle vara köns segregerade, att göra det är att ge djävulen ett finger.
    Och med all respekt, kanske även Sverige har kommit nån stans inom humanism och lika rätt för tjejer på 60 år, vad tror du ?
    På vilket sätt var tjejerna sämre behandlade än oss killar pga separata gymnastiklektioner ?

    Dom fick ju inte den fantastiska upplevelsen av att se dig strutta omkring i foliehatt och plastisocks ? Smile

    Seriöst, inte menar du att tjejerna på 40 talet hade lika bra möjligheter som killarna ?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  berralarzon 2009-06-01, 00:51

    GustavAnder skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Nu propagerade ju dao för att fler lektioner skulle vara köns segregerade, att göra det är att ge djävulen ett finger.
    Och med all respekt, kanske även Sverige har kommit nån stans inom humanism och lika rätt för tjejer på 60 år, vad tror du ?
    På vilket sätt var tjejerna sämre behandlade än oss killar pga separata gymnastiklektioner ?

    Dom fick ju inte den fantastiska upplevelsen av att se dig strutta omkring i foliehatt och plastisocks ? Smile

    Seriöst, inte menar du att tjejerna på 40 talet hade lika bra möjligheter som killarna ?

    Ehh det är 2000> nu din lilla skit..
    //berra
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  formsvackan 2009-06-01, 00:57

    GustavAnder skrev:Seriöst, inte menar du att tjejerna på 40 talet hade lika bra möjligheter som killarna ?
    Det vet jag inget om, men ända in på 70-talet gömdes tjejerna undan för oss killar på gymnasiet. Kom inte och säg att det var tjejerna som var förlorarna Very Happy
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Stefan 2009-06-01, 01:13

    GustavAnder skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Nu propagerade ju dao för att fler lektioner skulle vara köns segregerade, att göra det är att ge djävulen ett finger.
    Och med all respekt, kanske även Sverige har kommit nån stans inom humanism och lika rätt för tjejer på 60 år, vad tror du ?
    På vilket sätt var tjejerna sämre behandlade än oss killar pga separata gymnastiklektioner ?

    Dom fick ju inte den fantastiska upplevelsen av att se dig strutta omkring i foliehatt och plastisocks ? Smile

    Seriöst, inte menar du att tjejerna på 40 talet hade lika bra möjligheter som killarna ?
    Vad kan GA mena med seriöst_? Medger att jag fastna i tankarna här.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 01:28

    BengtAnder

    "Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra?"

    Att det behövs mindre klasser tycker nog alla lärare idag, och att det i vissa tillfällen är lämpligt att ha tjej- respektive killgrupper, är nog heller inget problem för de flesta. Speciellt i de fall som det gynnar båda grupperna.

    "Du borde inte få lov att undervisa."

    Hade vi levt i Sovjet, och du var chef för skolorna, hade du fått bestämma detta också... Inte här och inte idag...

    "Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger."

    Jag har aldrig nämnt religiösa extremister, och det är heller inte vad denna debatt handlar om!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 01:32

    Idag tar tyvärr killarna väldigt mycket plats i skolorna, inte sällan på ett mycket destruktivt sätt. När man testat särade lektioner för tjejer och killar, resulterade detta i att tjejerna fick möjlighet att synas mer, och att faktiskt killarna blev lugnare.

    Båda parter tjänade alltså på detta - vilket visade sig i betyg och på Björklunds favoritsak - ordning och uppförande!

    Vad är fel i det?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty ö?

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 02:00

    Dao skrev:BengtAnder

    "Du påstår dig vara lärare, och anser att köns delning på lektioner är bra?"

    Att det behövs mindre klasser tycker nog alla lärare idag, och att det i vissa tillfällen är lämpligt att ha tjej- respektive killgrupper, är nog heller inget problem för de flesta. Speciellt i de fall som det gynnar båda grupperna.

    "Du borde inte få lov att undervisa."

    Hade vi levt i Sovjet, och du var chef för skolorna, hade du fått bestämma detta också... Inte här och inte idag...

    "Att svara på ett tryck från religiösa extremister med tilmötesgående är som att ge djävulen ett finger."



    Jag har aldrig nämnt religiösa extremister, och det är heller inte vad denna debatt handlar om!

    Du pratar om att debattera ,men klarar inte av att själv stå upp för en enda konkret sak.
    ANSER du att föräldrar ska kunna förbjuda sina flickor att vara med i sexualundervisning och gymnastik ?

    Jo, denna debatt handlar indirekt om religiösa extremister, det är ju solklart för alla som inte är i garderoben. Regeringen tvingas ju att skärpa reglerna som missbrukas av vissa grupper.

    VILKA lektioner utöver gymnastik anser du ska köns segregeras ?,
    och säger inte läroplanen att skolan och lärarna ska verka FÖR jämställdhet ? Då spelar det ingen roll om ditt sovjet svammel, då bryter du ju mot läroplanen och alla reglers syfte.

    Jävligt upprörd blir jag också när dessa tokreligiösa hänvisar till religionsfrihet och tolerans, när de vill bevara sin medeltida tro och tvinga den på sina barn. Och det är sjukt att de har stöd.
    Mer av ditt stöd ger dem kraft att fortsätta sitt förtryck, är du medveten att du bidrar till det , eller anser du det bra ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty vik hädan medeltid

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 02:02

    Dao skrev:Idag tar tyvärr killarna väldigt mycket plats i skolorna, inte sällan på ett mycket destruktivt sätt. När man testat särade lektioner för tjejer och killar, resulterade detta i att tjejerna fick möjlighet att synas mer, och att faktiskt killarna blev lugnare.

    Båda parter tjänade alltså på detta - vilket visade sig i betyg och på Björklunds favoritsak - ordning och uppförande!

    Vad är fel i det?

    Det är fel i grunden. Och är man lärare och bifaller slika åsikter bryter man mot läroplan och grundlagen.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 02:31

    GustavAnder

    "Du pratar om att debattera ,men klarar inte av att själv stå upp för en enda konkret sak."


    Jag har svarat på alla konkreta saker du kommit med här! Och stått för detta!

    "ANSER du att föräldrar ska kunna förbjuda sina flickor att vara med i sexualundervisning och gymnastik?"

    Nej, inte generellt! Men i vissa omständigheter är det rimligt!

    Det jag OCKSÅ är emot, och förklarat, är att skolan skall vara tvång, vilket är vad du förordar - och inte vill stå för!


    "Jo, denna debatt handlar indirekt om religiösa extremister, det är ju solklart för alla som inte är i garderoben."

    Mig veteligen handlar debatten om att alla elever skall gå på undervisning i gymnastik och sexualundervisning! De flesta som står för detta är inte religiösa extremister.

    "Regeringen tvingas ju att skärpa reglerna som missbrukas av vissa grupper."

    Nej! Regeringen VÄLJER att använda tvång, i gammal diktatorisk anda!

    "VILKA lektioner utöver gymnastik anser du ska köns segregeras ?,"

    Det skall inte jag bestämma! Det är beroende på klass och andra omständigheter! Pedagogerna skall själva ha möjlighet att kunna skapa förutsättningar så att undervisningen fungerar bra för alla!

    "...och säger inte läroplanen att skolan och lärarna ska verka FÖR jämställdhet ?"

    Jovisst! Jämlikhet innebär INTE att alla måste klumpas samman i grupper där undervisningen går förlorad. Idag är det eleverna som drabbas, på ett sätt som skapar jämlikhetsproblem. Att killar lär sig att de skall ta plats, och tjejer skall vara "snälla" och tysta - är INTE att jämna vägen för jämlikhet. Om man däremot skapar möjlighet för alla att synas och höras - så har man kommit en bra bit på väg!

    "Då spelar det ingen roll om ditt sovjet svammel, då bryter du ju mot läroplanen och alla reglers syfte."

    Tvärtom! Även saker som demokrati och yttrandefrihet finns i läroplanen. Dagens situation uppfyller INTE det läroplanen vill få fram. Min idé skapar dock förutsättning för att det skall fungera!

    Ditt behov av tvång, drabbar dock den svagare parten! Alltså sovjetmetoden...

    "Jävligt upprörd blir jag också när dessa tokreligiösa hänvisar till religionsfrihet och tolerans, när de vill bevara sin medeltida tro och tvinga den på sina barn."


    Det finns ingen medeltida tro idag någonstans...

    "Och det är sjukt att de har stöd."

    Stöd för religionsfrihet och tolerans är något jag gärna står upp för. Har förstått att det inte är något du vurmar för...

    "Mer av ditt stöd ger dem kraft att fortsätta sitt förtryck, är du medveten att du bidrar till det , eller anser du det bra?"

    Mitt stöd för vad? Att jag vill att alla skall ha lika rätt att ta åt sig undervisning, att man skall respektera andra människors inställningar och åsikter, eller att jag vill stärka de svaga i skolan?

    Hur stödjer jag då förtryck?

    Framför allt som det är DU som talar om tvång här...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 02:34

    GustavAnder

    "Det är fel i grunden. Och är man lärare och bifaller slika åsikter bryter man mot läroplan och grundlagen."


    Vilken grund? Inget jag tagit upp här bryter mot läroplanen och absolut inte grundlagen! Ditt behov av tvång, däremot, saknar stöd däri - då eleverna faktiskt skall lära sig demokrati i skolan!

    Nu ber jag dig förklara hur mina ståndpunkter bryter mot läroplan och grundlag!!!

    Och denna gång accepterar jag inte att du smiter från att stå för dina åsikter!!!
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty LOL

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 02:45

    Dao skrev:GustavAnder

    "Det är fel i grunden. Och är man lärare och bifaller slika åsikter bryter man mot läroplan och grundlagen."


    Vilken grund? Inget jag tagit upp här bryter mot läroplanen och absolut inte grundlagen! Ditt behov av tvång, däremot, saknar stöd däri - då eleverna faktiskt skall lära sig demokrati i skolan!

    Nu ber jag dig förklara hur mina ståndpunkter bryter mot läroplan och grundlag!!!

    Och denna gång accepterar jag inte att du smiter från att stå för dina åsikter!!!


    Här bryter du mot läroplanen, pedagogen får inte själv bestämma vad hur och när denna ska undervisa, du ska följa läroplanen, och snacka inte ditt sketprat om att smita undan.

    -----------------------------------------
    VILKA lektioner utöver gymnastik anser du ska köns segregeras ?,"

    "Det skall inte jag bestämma! Det är beroende på klass och andra omständigheter! Pedagogerna skall själva ha möjlighet att kunna skapa förutsättningar så att undervisningen fungerar bra för alla!" (citat dao.)
    --------------------------------------------------
    Grundlagen säger att alla ska ha samma rätt , samma möjligheter, köns segregerade klasser säkrar nog motsatsen.

    Skollagen :


    Skollagen
    Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska v"ärderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan främja jämställdhet mellan könen ..."

    Att ge undantag för viss undervisning och ha köns segregerade klasser bryter mot skol lagen, eller bor du i ett land där det finns många religiösa ? Smile


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-06-01, 02:53, ändrad totalt 1 gång
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty mer

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 02:47

    Mer skol-lag som du uppenbarligen vill bryta mot.

    J"ämställdhet i grundskolan (Lpo 94)
    Om en likvärdig utbildning skrivs följande. Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan och de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster.
    "

    Eller din lärarutbildning inkluderade inte läsning, och läsning av lagar och regler inom det yrke du utövat ?
    Är det alldeles säkert att jag inte får vrida om nyckeln i garderoben ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 03:03

    GustavAnder

    "Här bryter du mot läroplanen, pedagogen får inte själv bestämma vad hur och när denna ska undervisa, du ska följa läroplanen, och snacka inte ditt sketprat om att smita undan."


    Alltså... Nu får du liksom ge dig lite här...

    Jag har aldrig skrivit NÅGOT om innehållet i undervisningen. Vad gäller hur har pedagogen mycket stora friheter, liksom även när...

    Du har smitit undan från många obehagliga debatter, och gått till personangrepp istället... Det är ditt vanliga sätt...


    "Grundlagen säger att alla ska ha samma rätt , samma möjligheter,.."

    Exakt! Detta har man lyckats med genom att ibland sära på könen!

    "...köns segregerade klasser säkrar nog motsatsen."

    Det är bara du som tjatar om könssegregerade klasser. Jag har enbart hållit mig till könssegregerade lektioner!

    Mitt förslag uppfyller den del av läroplanen du citerar!


    "Att ge undantag för viss undervisning och ha köns segregerade klasser bryter mot skol lagen, eller bor du i ett land där det finns många religiösa?"

    Nej, jag bor i ett land som har det du lyfter fram, och jag har hitills hållit mig innanför detta regelverk. Däremot har du ännu inte försvarat din rätt att tvinga elever till undervisningar.

    Skolan är en rättighet, onte tvång...

    Det är nog du som bor i ett annat land, och du verkar uppenbarligen sakna Sovjet - Där tilläts heller inga avvikande slutsattser än de ledandes...


    "Eller din lärarutbildning inkluderade inte läsning, och läsning av lagar och regler inom det yrke du utövat?"

    Mitt förslag är just för att skapa möjlighet till jämlikhet, som det står i det stycket du citerar!

    Hade hoppats på att du lkäste mer vad jag skrev, innan du går emot dig själv med citat du uppenbarligen inte själv förstår!

    Var i dagens läroplan kan du finna stöd för dina tvångsåtgärder?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty obehörig

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 03:12

    Är du också en av de många vänster som är obehörig lärare ?, eller du bara är otroligt korkad.

    Läroplan och skollag talar ju inte bara om innehållet i undervisningen.
    Du får inte enskilt som pedagog bestämma att ha köns segregerade lektioner, då bryter du mot skollag och läroplan.
    Och att skapa jämlikhet genom köns segregering är nog inget som får stöd i vare sig läroplan eller skollag, om man klarart av att läsa svenska.

    Det börjar bli tröttsamt att se dina förvirrade åsikter och ditt svammel..
    du är ett skämt utan minsta bildning och kunskap.

    "Nej, jag bor i ett land som har det du lyfter fram, och jag har hitills hållit mig innanför detta regelverk. Däremot har du ännu inte försvarat din rätt att tvinga elever till undervisningar. "

    Du håller dig inte alls till regelverket.
    " din rätt att tvinga elever..." Jag hänvisar till lagen som gäller skolplikt, hört talas om den ?

    --------------------Mitt förslag är just för att skapa möjlighet till jämlikhet, som det står i det stycket du citerar!
    Hade hoppats på att du lkäste mer vad jag skrev, innan du går emot dig själv med citat du uppenbarligen inte själv förstår!
    Var i dagens läroplan kan du finna stöd för dina tvångsåtgärder?.

    Ditt "förslag " får du väl försöka få gehör för inom politiken, tills dess får du väl följa lagar och regler när det gäller nåt så viktigt som undervisning, det gäller ju för f-n inte ditt självförverkligande, din tomte, det gäller ju barnen du undervisar!!

    Var jag finner stöd för tvångsåtgärder ??? Du är ju helt blåst, det finns skolplikt i Sverige, och lagarna skärps nu av regeringen sedan vissa tok religiösa utnyttjar vissa kryphål för att behålla sina barn i medeltiden.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 03:23

    GustavAnder

    "Är du också en av de många vänster som är obehörig lärare ?, eller du bara är otroligt korkad."

    Jag är utbildad, och uppenbarligen mindre korkad än du, eftersom jag har förmågan att läsa vad du skriver!

    "Du får inte enskilt som pedagog bestämma att ha köns segregerade lektioner, då bryter du mot skollag och läroplan."

    Att splittra klasser, bland annat i tjej- respektive killgäng, är inget som skolagen eller läroplanen förbjuder. Det görs många gånger redan.

    "Och att skapa jämlikhet genom köns segregering är nog inget som får stöd i vare sig läroplan eller skollag, om man klarart av att läsa svenska."

    Jo, om detta just skapar förutsättning för jämlikheten, så får det stöd oavsett om du kan läsa eller inte!

    "Det börjar bli tröttsdamt att se dina förvirrade åsikter och ditt svammel.."

    Förstår... Du saknar mer hållbara argument... Det gör inget jag förstår dig!

    "Du håller dig inte alls till regelverket. Jag hänvisar till lagen som gäller skolplikt, hört talas om den?"

    Nej, du har inte hållt dig till den, då du förordar skoltvång - och du har ÄNNU inte stått upp för dina åsikter och försvarat din tanke! Jag, däremot, har hållit mig inom nämnda lagen.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 03:30

    GustavAnder

    "Ditt "förslag " får du väl försöka få gehör för inom politiken,...


    Det behövs inte, då det jag skriver redan finns i regelverket. Det som saknas är dock ekonomin!

    ",..tills dess får du väl följa lagar och regler när det gäller nåt så viktigt som undervisning,..

    Det gör jag redan... Det gäller väl även dig med dina idéer om tvång, va?

    "det gäller ju för f-n inte ditt självförverkligande, din tomte, det gäller ju barnen du undervisar!!"

    Exakt! Barnen behöver få möjligheter att ta till sig undervisningen, så att alla kan utvecklas! Det handlar givetis inte om mitt "självförverkligande" det minsta...

    Däremot undrar jag lite om varför du med dina ideologiska glasögon vill förhindra detta!? Varför anser du inte att elever skall få möjligheter att lära sig i skolan? Hänger det ihop med Björklunds och andra liberalers önsketänkande att man inte vill att elever skall kunna utveckla ett eget kritiskt tänkande?


    "Du är ju helt blåst, det finns skolplikt i Sverige, och lagarna skärps nu av regeringen sedan vissa tok religiösa utnyttjar vissa kryphål för att behålla sina barn i medeltiden."

    Nu är du tillbaka i medeltiden igen... Kan du inte hålla dig till nuet, så det blir lättare att debattera?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty bota ont med slägga.

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 03:30

    Dao skrev:GustavAnder

    "Är du också en av de många vänster som är obehörig lärare ?, eller du bara är otroligt korkad."

    Jag är utbildad, och uppenbarligen mindre korkad än du, eftersom jag har förmågan att läsa vad du skriver!

    "Du får inte enskilt som pedagog bestämma att ha köns segregerade lektioner, då bryter du mot skollag och läroplan."

    Att splittra klasser, bland annat i tjej- respektive killgäng, är inget som skolagen eller läroplanen förbjuder. Det görs många gånger redan.

    "Och att skapa jämlikhet genom köns segregering är nog inget som får stöd i vare sig läroplan eller skollag, om man klarart av att läsa svenska."

    Jo, om detta just skapar förutsättning för jämlikheten, så får det stöd oavsett om du kan läsa eller inte!

    "Det börjar bli tröttsdamt att se dina förvirrade åsikter och ditt svammel.."

    Förstår... Du saknar mer hållbara argument... Det gör inget jag förstår dig!

    "Du håller dig inte alls till regelverket. Jag hänvisar till lagen som gäller skolplikt, hört talas om den?"

    Nej, du har inte hållt dig till den, då du förordar skoltvång - och du har ÄNNU inte stått upp för dina åsikter och försvarat din tanke! Jag, däremot, har hållit mig inom nämnda lagen.

    Ja, jag förordar tvång, tvång att gå i skolan, tvång att ha sexundervisning, tvång att vara med på gymnastiken.
    Ja, du bryter mot skollagens och läroplanens syfte och avsikt om du har lektioner som är köns segregerade, det finns ingen rationell anledning. De enda anledningaran är väl i så fall en dålig pedagog som du, eller en tokig friskola med religiösa dårar i ledningen., eller nån annan felaktig bortförklaring.

    VILKA lektioner vill du ha köns segregerade ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Var

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 03:32

    "Ditt "förslag " får du väl försöka få gehör för inom politiken,...
    Det behövs inte, då det jag skriver redan finns i regelverket. (citat dao)



    Var i skollagen och läroplanen förordar man att lektioner ska bara köns segregerade ?


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-06-01, 03:38, ändrad totalt 1 gång
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty var ?

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 03:37

    "Gymnastiken har en muslimsk friskola jag kollade upp för några månader sedan löst med att ha skilda lektioner för tjejer och killar, en lösning som har varit mycket positiv för tjejernas betyg och idrottsintresse. Detta är något man helt klart borde testa till andra lektioner..." ( citat dao )

    VILKA andra lektioner anser du ska testa den muslimska modellen ?
    Matte Fysik ? Historia ? kanske flickorna ska få sin egen historia
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning. - Sida 2 Empty Sv: Alla elever ska deltaga i idrott och sexundervisning.

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 03:37

    "Ja, jag förordar tvång, tvång att gå i skolan, tvång att ha sexundervisning, tvång att vara med på gymnastiken."

    En sann liberal, hör jag!!! Very Happy

    Själv förordar jag RÄTTEN att gå i skolan, och RÄTTEN att inte bli kränkt i skolan, inte av människor, eller av dina tvångsmetoder!


    "Ja, du bryter mot skollagens och läroplanens syfte och avsikt om du har lektioner som är köns segregerade, det finns ingen rationell anledning."

    Inte några av de citat du kommit med i alla fall! Visa gärna vad det är jag bryter mot, så kan det bli enklare för dig att hävda detta...

    Den rationella anledningen till att segregare elever IBLAND är att alla skall få samma möjligheter att lära sig i skolan - detta har visat sig bli resultatet när stöket försvinner i klassrummet!


    "VILKA lektioner vill du ha köns segregerade?"

    om jag tydligt skrev tidigare, så bestäms detta av flera faktorer. När jag märker att alla inte får ut något konstruktivt av undervisningen vill jag kunna sära på eleverna. Ibland är det bra med att dela in eleverna i tjej- och killgrupper, och ibland i rent blandade... Allt är beroende på det stöd klassen behöver!

    Förstår du bättre om jag skriver med en annan färg?

      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 04:06