GustavAnder
"Du pratar om att debattera ,men klarar inte av att själv stå upp för en enda konkret sak."
Jag har svarat på alla konkreta saker du kommit med här! Och stått för detta!
"ANSER du att föräldrar ska kunna förbjuda sina flickor att vara med i sexualundervisning och gymnastik?"
Nej, inte generellt! Men i vissa omständigheter är det rimligt!
Det jag OCKSÅ är emot, och förklarat, är att skolan skall vara tvång, vilket är vad du förordar - och inte vill stå för!
"Jo, denna debatt handlar indirekt om religiösa extremister, det är ju solklart för alla som inte är i garderoben."
Mig veteligen handlar debatten om att alla elever skall gå på undervisning i gymnastik och sexualundervisning! De flesta som står för detta är inte religiösa extremister.
"Regeringen tvingas ju att skärpa reglerna som missbrukas av vissa grupper."
Nej! Regeringen VÄLJER att använda tvång, i gammal diktatorisk anda!
"VILKA lektioner utöver gymnastik anser du ska köns segregeras ?,"
Det skall inte jag bestämma! Det är beroende på klass och andra omständigheter! Pedagogerna skall själva ha möjlighet att kunna skapa förutsättningar så att undervisningen fungerar bra för alla!
"...och säger inte läroplanen att skolan och lärarna ska verka FÖR jämställdhet ?"
Jovisst! Jämlikhet innebär INTE att alla måste klumpas samman i grupper där undervisningen går förlorad. Idag är det eleverna som drabbas, på ett sätt som skapar jämlikhetsproblem. Att killar lär sig att de skall ta plats, och tjejer skall vara "snälla" och tysta - är INTE att jämna vägen för jämlikhet. Om man däremot skapar möjlighet för alla att synas och höras - så har man kommit en bra bit på väg!
"Då spelar det ingen roll om ditt sovjet svammel, då bryter du ju mot läroplanen och alla reglers syfte."
Tvärtom! Även saker som demokrati och yttrandefrihet finns i läroplanen. Dagens situation uppfyller INTE det läroplanen vill få fram. Min idé skapar dock förutsättning för att det skall fungera!
Ditt behov av tvång, drabbar dock den svagare parten! Alltså sovjetmetoden...
"Jävligt upprörd blir jag också när dessa tokreligiösa hänvisar till religionsfrihet och tolerans, när de vill bevara sin medeltida tro och tvinga den på sina barn."
Det finns ingen medeltida tro idag någonstans...
"Och det är sjukt att de har stöd."
Stöd för religionsfrihet och tolerans är något jag gärna står upp för. Har förstått att det inte är något du vurmar för...
"Mer av ditt stöd ger dem kraft att fortsätta sitt förtryck, är du medveten att du bidrar till det , eller anser du det bra?"
Mitt stöd för vad? Att jag vill att alla skall ha lika rätt att ta åt sig undervisning, att man skall respektera andra människors inställningar och åsikter, eller att jag vill stärka de svaga i skolan?
Hur stödjer jag då förtryck?
Framför allt som det är DU som talar om tvång här...