Vercingetorix 2009-05-28, 15:36
Saxat från musikerförbundets hemsida:
"Nya" Piratpartiet vill få Piratpartiet att falla på eget kast
Musikerna Jens Ganman och Björn Höglund, ordföranden i det "Nya" Piratpartiet, förklarar i ett pressmeddelande att man har kopierat Piratpartiets webbsida (som partiet självt uppger inte är skyddad av upphovsrätten) och återpublicerar sajten i en nästan identisk version med vissa modifieringar.
Dessutom har de tagit sig friheten att "göra om" en av partiets kampsånger och skriver på sajten nyapiratpartiet.se:
"Se till att ringa din radiostation och önska vår nyinspelning av Johan Bakkes piratklassiker "Bryssel som mål". Vi har lagt ny sång på hans inspelning (eftersom vi ändrat lite i texten ..), Stim:at den i våra namn och släppt till radio. En hit!"
Johan Bakke, medlem i Piratpartiet, uttalar sig på sin blogg om det inträffade något överraskande:
"Jag anser att den ideella och ekonomiska rätten ska följas, speciellt när det gäller att registrera låtarna hos Stim och andra upphovsrättsorganisationer. Att man remixar eller gör parodier på mina låtar, det har jag ingenting emot. Att man samtidigt anser att man trots bara små ändringar har rättigheterna till den nya versionen, det gör mig sur."
Läs mer om "Nya" Piratpartiet här:
http://www.nyapiratpartiet.se/Under avd: "Den som sig i leken ger. Den får leken tåla!" Fniss...