Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
formsvackan
Vercingetorix
RedCloud
GustavAnder
blueheaven
råttan.
Redvictory
Regndrottning
Susz X
KickTheRasist
R.O.F.L
15 posters

Piratpartiet

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Piratpartiet - Sida 2 Empty Sv: Piratpartiet

Inlägg  Regndrottning 2009-05-28, 12:36

Vercingetorix skrev:Det du beskriver är alltså den förespeglade ståndpunkten hos (pp).

Om sedan (pp) endast är nyttiga idioter i sammanhanget, eller lobbyister för en betydligt större industri återstår ju att se. Dock är resultatet detsamma.

Egentligen handlar det visst om pengar. Det har det gjort hela tiden.

Det handlar om makt och kontroll.... pengar är bara ett sätt att genomföra detta.

För oss handlar det om frihet.

queen
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-05-28, 12:38

Regndrottning skrev:
    Hur blir resultatet när marknaden ensam bestämmer? Inget önskvärt, i min åsikt.

I marknaden ingår alla dess aktörer hur menar du att detta inte är önskvärt?

Kunder måste väl kunna säga nej till en vara som de anser har för högt pris, det vill säga att de kan göra varan billigare själv eller köpa den billigare hos en konkurrent?
    De som ser en möjlighet att kunna sälja/tillverka en vara billigare/bättre än storföretaget måste väl beredas möjligheten att göra det?

Regndrottning skrev:
    Nej, alla politiker har egenintresse.. det är självklart. Det finns ingen som gör någonting utan egenintresse. Det gäller att få intressen att passa ihop med göromålen.

Men är inte det väldigt svårt att få ihop detta om alla pengar går via dessa politiker?

Regndrottning skrev:
    Med oreglerad marknad är det storbolagen som bestämmer... inte småkunden eller individen. Regler måste fastställas så att den lilla människa inte kan skrupellöst uttnyttjas. Regler måste fastställas så att vintintresset inte förstör planeten. Vinstintresset måste stävjas så att vi inte får det som i industraliseringens första tidevarv. Arbetare i baracker, skuldsättning för inköpen, barn i fabrikerna...de var ju billigaste att anställa.

Endast utan konkurrens är det storbolagen som bestämmer!
    Det är regleringar som begränsar konkurrens!
    Givetvis bör det finnas någon sorts krav på anställningsvillkor på de företag som opererar i landet, men handlar det inte i slutändan om att inte gynna de som inte lever upp till standarden, genom att inte jobba där och genom att inte handla där?

Regndrottning skrev:
    Nej, marknaden får inte allenarådande bestämma...Det blir inget bra.

Har du några exempel?
    Jag har många exempel på motsatsen när marknaden bestäms av politiker!
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 12:49

"För oss handlar det om frihet."

Du lever under villfarelsen att detta även gäller (pp), och att de är dina företrädare i sak.

Återigen: vilken industri förlorar mest pengar på en hårdare fildelningslagstiftning?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Piratpartiet - Sida 2 Empty hmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-05-28, 12:50

Redvictory skrev:Tack R.O.F.L!

Om jag var det minsta tveksam tidigare så blev jag destå säkrare sen jag läst ditt inlägg! det blir Piratpartiet såklart!

De nada RV. Kul att man har övertygat någon Cool
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-05-28, 12:53

Har du några exempel?
    Jag har många exempel på motsatsen när marknaden bestäms av politiker

Barnarbete finns kvar i många länder...

Billiga varor från Kina där arbetande har ofta usla vilkor...

Kartellbildning.....

Allt detta råder när marknaden får bestämma. Samt lönedumpning, All makt hos AG, ingen hos den anställde..

Marknaden skall inte styras av politikerna enbart. Men refler skall sättas av folkvalda politiker för att tillgodse väljarnas intressen. Marknadskrafterna enbart skall inte få styra för då får vi ett klassamhälle som inte har setts på århundranden.

Och om du inte tror att detta kan uppstå igen så får du tänka till hur arbetarnas vilkor förbättrades. Det var genom att ställa krav, agera, skapa politik... och ja, med våld. Och våldet kom från både sidorna... de som vågade ställa krav och från de som inte ville släppa från sig makten.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-05-28, 12:57

Vercingetorix skrev: vilken industri förlorar mest pengar på en hårdare fildelningslagstiftning?
    Är det inte litet grand frågan om gungor och karuseller här ?

OBS, jag är inte för fri delning av kulturarbetares arbete. Dock är jag för att kraftigt begränsa industrins exklusiva rättigheter tidsmässigt.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 12:58

"Men refler skall sättas av folkvalda politiker för att tillgodse väljarnas intressen."

Ett grovt fel. Regler skall sättas till fromma för medborgarna, och inte nödvändigtvis endast gentemot väljarna av lagstiftande politiker.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 13:01

"Dock är jag för att kraftigt begränsa industrins exklusiva rättigheter tidsmässigt."

Precisera gärna. Vilken/vilka industri avser du, och vilka ingår. Vilka tidsperspektiv talar du om?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-28, 13:09

Vercingetorix skrev:"Dock är jag för att kraftigt begränsa industrins exklusiva rättigheter tidsmässigt."

Precisera gärna. Vilken/vilka industri avser du, och vilka ingår. Vilka tidsperspektiv talar du om?
    Talar egentligen bara om musikindustrin i form av skivbolagen, i övrigt har jag inte brytt mig.

Gripet ur luften, tre år efter skivsläpp borde det vara lagligt att dela musiken för privat bruk. Komersiell användning är naturligtvis något annat.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-05-28, 13:09

Regndrottning skrev:
    Har du några exempel?
    Jag har många exempel på motsatsen när marknaden bestäms av politiker

Barnarbete finns kvar i många länder...

Billiga varor från Kina där arbetande har ofta usla vilkor...

Kartellbildning.....

Allt detta råder när marknaden får bestämma. Samt lönedumpning, All makt hos AG, ingen hos den anställde..

Marknaden skall inte styras av politikerna enbart. Men refler skall sättas av folkvalda politiker för att tillgodse väljarnas intressen. Marknadskrafterna enbart skall inte få styra för då får vi ett klassamhälle som inte har setts på århundranden.

Och om du inte tror att detta kan uppstå igen så får du tänka till hur arbetarnas vilkor förbättrades. Det var genom att ställa krav, agera, skapa politik... och ja, med våld. Och våldet kom från både sidorna... de som vågade ställa krav och från de som inte ville släppa från sig makten.

Marknadsekonomi är vägen ur fattigdom, planekonomi är vägen till fattigdom!
    Marknadsekonomi är en förutsättning för demokrati, planekonomi avskaffar demokratin!

Marknaden är inte storföretagen, karteller och monopol bildas enbart på reglerade marknader det vill säga när marknaden manipuleras i någons otillbörliga favör och det kan den bara göra genom regleringar!

Intressant att där barnarbete förekommer är antingen väldigt fattiga eller har tidigare haft planekonomi, ingen plats för eftertanke?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 13:12

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:"Dock är jag för att kraftigt begränsa industrins exklusiva rättigheter tidsmässigt."

Talar egentligen bara om musikindustrin i form av skivbolagen, i övrigt har jag inte brytt mig.

Gripet ur luften, tre år efter skivsläpp borde det vara lagligt att dela musiken för privat bruk. Komersiell användning är naturligtvis något annat.

Att dela musiken med din närmaste omgivning, för privat bruk har du redan rätt till samma dag som musiken släpps till försäljning. Förespråkar du hårdare regler? ;-)
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-05-28, 13:17

blueheaven skrev:[quote=

Marknadsekonomi är vägen ur fattigdom, planekonomi är vägen till fattigdom!
    Marknadsekonomi är en förutsättning för demokrati, planekonomi avskaffar demokratin!

Marknaden är inte storföretagen, karteller och monopol bildas enbart på reglerade marknader det vill säga när marknaden manipuleras i någons otillbörliga favör och det kan den bara göra genom regleringar!

Intressant att där barnarbete förekommer är antingen väldigt fattiga eller har tidigare haft planekonomi, ingen plats för eftertanke?

Det mesta du skriver låter som ogenomtänkta floskler.. Rena propagandan.

Inte ett ord om det historiska jag skrev inte heller något om arbetarna kamp för ett drägligt liv.

Det var fattigdom som rådde när marknaden hade makten. Och till det vill vi inte återgå till.

En annan tanke... Rikedomen i välden har ökats men var tar rikedomen vägen? För det finns fortfarande fattiga i alla länder trots en ökning av den totala rikedomen.

queen
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-05-28, 13:19

Att dela musiken med din närmaste omgivning, för privat bruk har du redan rätt till samma dag som musiken släpps till försäljning. Förespråkar du hårdare regler? ;-)

Du får bara inte göra det genom fildelning på nätet....

queen
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-05-28, 13:19

Vercingetorix skrev:[i]Vilka tidsperspektiv talar du om?

En jämförelse. Du forskar fram ett botemedel mot cancer. Du har forskat i många många år, och lagt ner massor av arbete på detta. Så finner du svaret. Du tar patent på det, och börjar sälja medicinen. Detta patent gäller i 15 år, sen kan vem som helst kopiera din lösning, och börja sälja samma medicin, under ett annat namn.

Om du skriver en sång, så har du upphovsrätten till denna i 70 år. Detta kna också förlängas ytterligare 70 år i vissa fall.

Vem har tillfört mest till mänskligheten?

Är det verkligen rimligt?
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-05-28, 13:20

Piratpartiet är för fri invandring så det blir det inte... finns andra alternativ som är emot fildelning med men inte fri invandring
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 13:21

Regndrottning skrev:

Du får bara inte göra det genom fildelning på nätet....

queen

Jo-o då. Du får gärna maila över din favvolåt till kusinen på Grönland om du vill.
    Du blandar ihop detta med att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material för allmänheten på internet. Det är mycket riktigt olagligt, och bör så förbli.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 14:19

Corven skrev:

En jämförelse. Du forskar fram ett botemedel mot cancer. Du har forskat i många många år, och lagt ner massor av arbete på detta. Så finner du svaret. Du tar patent på det, och börjar sälja medicinen. Detta patent gäller i 15 år, sen kan vem som helst kopiera din lösning, och börja sälja samma medicin, under ett annat namn.

Om du skriver en sång, så har du upphovsrätten till denna i 70 år. Detta kna också förlängas ytterligare 70 år i vissa fall.

Storleken på låtskrivarroyalties/såld enhet är i de allra flesta fall väldigt liten, varför en längre löptid kan anses rimlig.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-05-28, 14:29

"Marknadsekonomi är vägen ur fattigdom, planekonomi är vägen till fattigdom!
    Marknadsekonomi är en förutsättning för demokrati, planekonomi avskaffar demokratin!"

Nämn en stat och/eller ett företag, oavsett storlek, som inte har planekonomi som en del av sin budget/ekonomi ?

Och du skulle vara ekonom ?
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-05-28, 14:38

Corven skrev:

Jag ligger just nu med cytostatikadropp och den kommer förhoppningsvis rädda mitt liv!
    så det är för mig mycket lätt att välja! låtskrivare och filmskapare måste själva skydda sig genom nåt slags patent! INTE rida på andra lagar!
    Jag gillar film och musik men de räddar inte mitt liv!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-28, 14:46

Vercingetorix skrev:Du blandar ihop detta med att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material för allmänheten på internet. Det är mycket riktigt olagligt, och bör så förbli.
    Jag tycker INTE att det ska så förbli. Efter ett antal år bör man kunna få lägga ut på nätet. Det är inte alls fel att kunna hämta hem gamla låtar och/eller udda inspelningar som annars inte går att få tag i på ett vettigt sätt.

Anses inte en skiva ha tillräckligt kommersiellt värde för att återfinnas i butik, bör den heller inte "spärras" för allmänheten hur länge som helst.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 14:49

Redvictory skrev:
    Corven skrev:

Jag ligger just nu med cytostatikadropp och den kommer förhoppningsvis rädda mitt liv!
    så det är för mig mycket lätt att välja! låtskrivare och filmskapare måste själva skydda sig genom nåt slags patent! INTE rida på andra lagar!
    Jag gillar film och musik men de räddar inte mitt liv!

Du menar den här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt
    Det är mycket möjligt att musik och film inte räddar ditt liv, men upphovsrättslagstiftningen finns till för att säkerställa att royalties hamnar i rätt fickor. Det är således inte att jämställa med att rida på annan lagstiftning.
    Jag beklagar naturligtvis ditt tillstånd, men blanda inte ihop äpplen och päron.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-05-28, 14:56

"men upphovsrättslagstiftningen finns till för att säkerställa att royalties hamnar i rätt fickor"

du menar som att Micheel Jackson kan äga Beatles låtskatt och få betalt för den ?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 14:56

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Du blandar ihop detta med att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material för allmänheten på internet. Det är mycket riktigt olagligt, och bör så förbli.
    Jag tycker INTE att det ska så förbli. Efter ett antal år bör man kunna få lägga ut på nätet. Det är inte alls fel att kunna hämta hem gamla låtar och/eller udda inspelningar som annars inte går att få tag i på ett vettigt sätt.

Anses inte en skiva ha tillräckligt kommersiellt värde för att återfinnas i butik, bör den heller inte "spärras" för allmänheten hur länge som helst.

Vem är du att ta på dig den rättigheten?? Tillgängligheten av intellektuellt kapital är och förblir rättighetsinnehavarens prerogativ. Om ett skivbolag är korkat nog att inte lägga ut ett verk för försäljning ger det dig fortfarande ingen rätt att tillskansa dig nämnda verk på ett sätt som bryter mot upphovsrätten. Vem vet? Det finns kanske skäl till att ex.vis en upphovsman inte vill tillgängliggöra ett verk på marknaden efter en tid. Det valet är inte ditt eller någon annans.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-05-28, 15:00

RedCloud skrev:"men upphovsrättslagstiftningen finns till för att säkerställa att royalties hamnar i rätt fickor"

du menar som att Micheel Jackson kan äga Beatles låtskatt och få betalt för den ?

Nu gäller det iofs endast Paul McArtneys andel av Beatles' låtskatt, även om den i sig är diger. Men ja, om Paul anser sig fått tillräckligt betalt av M.J. för rättigheterna ligger det i hans rätt, enl amerikansk och brittisk upphovslagstiftning att överlåta dessa. Varför ska inte P.Mc.få göra vad han finner för gott med sina skapelser?
    (I övriga Europa får inte den ideella upphovsrätten överlåtas eller säljas.
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2009-05-28, 15:12

Har hört att om du lånar en bok på biblioteket så får författaren ca:70 öre, om du lånar en bok som en utländsk författare skrivit och den blivit översatt så får översättaren ca:28 öre medans författaren får nada...

vet någon om detta stämmer??

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 16:42