Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Sniperace
MartinLindgren
Potatiskungen
formsvackan
Blåfront
DMustaine
blueheaven
Dao
12 posters

    Afghanistan

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Dao 2009-05-27, 10:50

    Ska vi nu vara ärliga så skrev jag som jag skrev, och menade det jag skrev! Att FN har större ambitioner än så är en annan sak - men att FREDS-bevarande styrkor inte används i KRIG är liksom en självklarhet!

    På senare tid har dessa styrkors befogenhet ökat, det stämmer - men då är det små stickbehov, och oftast har de då bytt namn till freds-SKAPANDE styrkor!

    Kriteriet har varit att det måste vara någorlunda säkert för FN-trupperna, vilket i praktiken innebär en vapenvila eller fred.

    Sverige menar säkert väl, men ytterligare soldater i en krigszon skapar inte förbättringar för civilbefolkningen. Detta för att de flesta afghaner inte ser någon skillnad på dem. Och varför skulle de göra det? Svenska soldaterna står under amerikanskt befäl, och FN är i praktiken ett lydorgan under USA!

    Tycker nog att det är snudd på naivt att tro att svenska soldater är bättre än andra soldater!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Dao 2009-05-27, 10:56

    GustavAnder

    "Oj,Dao försöker debattera, det måste uppmuntras, han är kanske inte helt hopplös och galen?"

    Till skillnad från dig så står jag för mina åsikter, förklarar dem för de som undrar och respekterar er andras åsikter! Så ja - jag försöker verkligen debattera, men med sådana som dig, som inte är här för att debattera, är det därmed lönlöst!

    "Jag tycker Sverige ska ta sitt ansvar som del i världen och försöka göra en liten insats i Afghanistan."

    Där håller jag med dig! Men jag anser inte att aktivt delta i en blodig och brutal ockupation är ett sätt att "ta sitt ansvar"!

    "Visst finns där en humanistisk ide bakom, även om vi inte ska förringa politik."

    Alla angripare och ockupanter har en "humanistisk" idé bakom sitt agerande! Märk väl att den nuvarande ockupationsmakten retorik är i stort en kopia av den retorik som Sovjet använde i Afghanistan under 80-talet. Även de skulle befria kvinnorna och skapa trygghet i regionen. Även för de var motståndarna "terrorister"...

    Undra varför Sverige inte skickade ner en truppstyrka att göra en "insatts" då?
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Potatiskungen 2009-05-27, 11:20

    Dao skrev:Sverige menar säkert väl, men ytterligare soldater i en krigszon skapar inte förbättringar för civilbefolkningen.
    Ok. Jag anser däremot att fredsbevarande trupper visst kan skapa förbättringar för civilbefolkningen. Jag anser dessutom att vi inte kan sitta passivt och låta civilbefolkningen lida, bara för att vi inte diggar ideologin hos någon av de stridande parterna.

    Dao skrev:FN är i praktiken ett lydorgan under USA!
    Jag förstår att du tycker det, men är det tillräcklig anledning för att FN inte ska agera i oroshärdar? Är det tillräcklig anledning för att Sverige inte ska erbjuda den hjälp vi kan ge?

    Dao skrev:Tycker nog att det är snudd på naivt att tro att svenska soldater är bättre än andra soldater!
    Var har jag påstått det? Jag sa att Sverige inte behöver dela USA's agenda för att verka i landet.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Dao 2009-05-27, 11:40

    Potatiskungen

    "Ok. Jag anser däremot att fredsbevarande trupper visst kan skapa förbättringar för civilbefolkningen."


    Det anser jag också!



    "Jag anser dessutom att vi inte kan sitta passivt och låta civilbefolkningen lida, bara för att vi inte diggar ideologin hos någon av de stridande parterna."

    Vem har sagt att man skall vara passiv? Nu står de svenska soldaterna under ockupationsmaktens befälsordning! Det är lite skillnad det. hade du tyckt att det var OK om de stod under talibanskt befäl, också?

    "Jag förstår att du tycker det, men är det tillräcklig anledning för att FN inte ska agera i oroshärdar?"

    Var har jag påstått att FN inte skall agera i oroshärdar?

    Att FN inte kan göra saker som USA blockerar, och istället tvingar anpassa sig efter supermaktens behov är ingen åsikt! Varför är till exempel inte FN involverad i lika stor grad i t.ex. Palestina, och andra militära ockupationer som USA stödjer, tror du?


    "Är det tillräcklig anledning för att Sverige inte ska erbjuda den hjälp vi kan ge?"

    Åter lägger du åsikter i min mun som jag inte uttalat! Vi SKA erbjuda den hjälp vi kan ge - men att aktivt delta i en ockupation, en brutal och olaglig sådan, är INTE att hjälpa någon annan än ockupanterna! DETTA skall Sverige INTE göra - oavsett vilka som är ockupanterna!!!

    "Var har jag påstått det?"

    Du påstod att de svenska soldaterna skulle vara humanistiska, till skillnad från andra!

    "Jag sa att Sverige inte behöver dela USA's agenda för att verka i landet."

    Om vi delar den eller inte är oviktigt! Vi backar upp dem i deras agenda vilket fall som helst! Vi ger dem till och med en ytpolish av "humanitära insattser", vilket USA ljugit om under hela kriget!
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Potatiskungen 2009-05-27, 13:27

    "Vem har sagt att man skall vara passiv? Nu står de svenska soldaterna under ockupationsmaktens befälsordning! Det är lite skillnad det. hade du tyckt att det var OK om de stod under talibanskt befäl, också?"

    Det är FN som beslutat om ISAF. Jag har förstått att du ogillar USA's inflytande i FN och NATO. Jag anser fortfarande att Sveriges insats i Afghanistan grundar sig på humanitära skäl och att vi kan göra skillnad där. Oavsett hur stort inflytande USA har. Talibanskt befäl låter som en dålig idé.

    "Var har jag påstått att FN inte skall agera i oroshärdar?"

    I trådstarten.

    "Att FN inte kan göra saker som USA blockerar, och istället tvingar anpassa sig efter supermaktens behov är ingen åsikt! Varför är till exempel inte FN involverad i lika stor grad i t.ex. Palestina, och andra militära ockupationer som USA stödjer, tror du?"

    Jag vill helst hålla mig till Sveriges närvaro i Afghanistan. Annars lär vi sväva iväg från ämnet.

    "Åter lägger du åsikter i min mun som jag inte uttalat! Vi SKA erbjuda den hjälp vi kan ge - men att aktivt delta i en ockupation, en brutal och olaglig sådan, är INTE att hjälpa någon annan än ockupanterna! DETTA skall Sverige INTE göra - oavsett vilka som är ockupanterna!!!"

    Det blir svårt att hitta ett krig där det inte finns en angripare. Återigen - Sverige är inte där för att hjälpa till med en ockupation. Vi är där för att hjälpa till med säkerhet och återuppbyggnad. Vi har helt enkelt olika syn på Sveriges delaktighet.

    "Du påstod att de svenska soldaterna skulle vara humanistiska, till skillnad från andra!"

    Var då? Hjälp mig gärna med ett citat.

    "Om vi delar den eller inte är oviktigt! Vi backar upp dem i deras agenda vilket fall som helst! Vi ger dem till och med en ytpolish av "humanitära insattser", vilket USA ljugit om under hela kriget!"

    Jag förstår inte hur du kan tycka så. Hundratals svenska män och kvinnor riskerar sina liv för att hjälpa andra människor. De har inga smutsiga syften eller dold agenda och de har mitt stöd. Du verkar så besatt av USA att du inte kan se några nyanser.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Dao 2009-05-27, 14:49

    Potatiskungen

    "Jag anser fortfarande att Sveriges insats i Afghanistan grundar sig på humanitära skäl och att vi kan göra skillnad där."

    För mig är det viktigast vad afghanerna säger, och de har i stort gjort klart att de vill ha bort ockupanterna omedelbums!

    "Talibanskt befäl låter som en dålig idé."

    Om de svenska soldaterna gör samma sak som nu, fast under talibanska befäl skulle det alltså vara fel? Hur då? Om det räknas som humanitärt att hjälpa en brutal ockupationsmakt, borde det väl vara lika humanitärt att hjälpa en annan brutal makt?

    "I trådstarten."

    Då har du missförstått mig!

    "Jag vill helst hålla mig till Sveriges närvaro i Afghanistan."

    Förstår det, för då skulle din teori vara väldigt tydligt ohållbar!

    "Återigen - Sverige är inte där för att hjälpa till med en ockupation."

    Ändock är korden rund... Alltså, svenska soldater står under amerikanst befäl, som i sin tur öppet hävdar att de inte skiljer på de svenska och amerikanska trupperna, och de deltar aktivt i militära räder - som amerikanerna har bestämt! Om inte det är att hjälpa till med ockupationen, så undrar jag vad som skulle räknas till detta...

    "De har inga smutsiga syften eller dold agenda och de har mitt stöd."

    Håller med dig i stort, men ändock är de där och hjkälper ockupationsmakten - och det är inga dolda syften med det. Det är solklart - fast svensk press är oftast tyst om detta. Och det får INTE mitt stöd!

    "Du verkar så besatt av USA att du inte kan se några nyanser."

    Nu får du ge dig! Det är USA som ockuperar landet, och bombar civila! Hade det varit ett annat land hade jag uppgett detta land istället - men nu är det USA!!! Det är inte "besatthet" att utgå från deras ageranden i Afghanistan, då det är Afghanistan vi talar om här!!!

    Varför finns det en del som hela tiden räds att kritisera USA när de gör terror i världen? Är det tabu om man är "liberal"?
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Potatiskungen 2009-05-28, 15:08

    "För mig är det viktigast vad afghanerna säger, och de har i stort gjort klart att de vill ha bort ockupanterna omedelbums!"

    Sedan hösten 2003 är ISAF en insats som leds av Nato på uppdrag och med mandat från FN:s säkerhetsråd och som verkar i Afghanistan med ett uttryckligt samtycke av den afghanska regeringen.

    Regeringskansliet

    "Om de svenska soldaterna gör samma sak som nu, fast under talibanska befäl skulle det alltså vara fel? Hur då? Om det räknas som humanitärt att hjälpa en brutal ockupationsmakt, borde det väl vara lika humanitärt att hjälpa en annan brutal makt?"

    Talibanska befäl känns inte klockrent men insatsen i sig skulle inte vara mindre värd. Men jag ser nog hellre att de verkar genom ett organ som tillsatts genom FN.

    "Då har du missförstått mig!"

    Nej, jag förstår vad du menar men jag håller bara inte med dig. Jag skiljer på Sveriges insats (genom ISAF) 2009 och USA's invasion 2001. Personligen tycker jag att det var bra att talibanregimen störtades, men det är inte väsentligt. Sverige kan göra en insats för civilbefolkningen oavsett om ockupationsmakten är ond eller god.

    "Förstår det, för då skulle din teori vara väldigt tydligt ohållbar!"

    Huh? Ohållbar för att jag vill hålla mig till sakfrågan i trådstarten? Palestina kan vi väl diskutera i en annan tråd?

    "Ändock är korden rund... Alltså, svenska soldater står under amerikanst befäl, som i sin tur öppet hävdar att de inte skiljer på de svenska och amerikanska trupperna, och de deltar aktivt i militära räder - som amerikanerna har bestämt! Om inte det är att hjälpa till med ockupationen, så undrar jag vad som skulle räknas till detta..."

    ISAF:s huvuduppgift är att skapa säkerhet för att underlätta för de afghanska myndigheterna, FN och biståndsaktörer att genomföra återuppbyggnadsinsatser i landet.

    "Håller med dig i stort, men ändock är de där och hjkälper ockupationsmakten - och det är inga dolda syften med det. Det är solklart - fast svensk press är oftast tyst om detta. Och det får INTE mitt stöd!"

    Se ovan.

    "Nu får du ge dig! Det är USA som ockuperar landet, och bombar civila! Hade det varit ett annat land hade jag uppgett detta land istället - men nu är det USA!!! Det är inte "besatthet" att utgå från deras ageranden i Afghanistan, då det är Afghanistan vi talar om här!!!"

    Nej, jag tänker inte "ge mig" för att jag anser att Sverige kan göra en humanitär insats genom ISAF.

    "Varför finns det en del som hela tiden räds att kritisera USA när de gör terror i världen? Är det tabu om man är "liberal"

    Jag kan inte svara för andra, men jag håller med om att det inte fanns några "humanistiska idéer" bakom USA's invasion. Men vi kan inte förändra eller återkalla det som har hänt. Vi kan heller inte trolla bort USA från Afghanistan. Den gamla regimen är störtad och landet styrs just nu av en ny regering. I detta läge kan vi fråga oss själva om vi vill vara med och påverka framtiden för de stackars människor som kommit i kläm, eller ställa oss passivt vid sidan om. Jag tror för min del att vi kan göra en skillnad.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  RedCloud 2009-05-28, 15:27

    "Den gamla regimen är störtad och landet styrs just nu av en ny regering."

    valresultat under ockupation räknas inte enl. folkrätten
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Potatiskungen 2009-05-28, 15:54

    RedCloud skrev:valresultat under ockupation räknas inte enl. folkrätten
    Jag önskar, precis som du, att läget var annorlunda. Men jag avskydde talibanstyret än värre, utan att för den sakens skull hylla invasionen. Pest eller kolera, eh?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 12:01

    Afghanerna skall inte behöva välja mellan pest eller kolera! De vill ha fred och säkerhet - som alla andra människor!

    I det fallet accepteras varken talibaner eller västockupation!
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-30, 12:17

    Dao skrev:Ska Sverige verkligen delta aktivt i kriget i Afghanistan, under ockupationsmaktens befäl, trots att det idag är mycket uppenbart att det inte finns någon humanistisk idé bakom kriget?

    Vad säger ni?


    Jag tycker att detta är helt fel !!
    Har någon här exempel på att någon
    utlands styrka har skapat fred med vapen ??

    Nej eller??


    Det som jag är rädd att vi i framtiden kommer få
    litet av AQ attacker på Svensk territorium !!


    Och vad kommer vårat regering(M) att säga då ??


    GWB kom och hjälp oss!!!



    *asgarv*

    Sponsored content


    Afghanistan - Sida 3 Empty Sv: Afghanistan

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 22:13